Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Har nok ikke vært eid av en bmw-entusiast bilen som denne motoren satt i :wink: 

Ja det skal bli rent og pent her etterhvert :-D Husker da jeg startet opp motoren i bilen, etter jeg hadde skrubbet den med diverse vaskemidler. Det luktet kjemi i flere dager :-D 

Planen nå er å finne ut hva alt jeg skal skifte på motoren, koster meg. Siden jeg ikke vet et pøkk om tilstand og at faren for at motoren er veldig slitt innvendig, er høyst til stede, kommer jeg til å kjøpe alternativ vare på deler som lett lar seg skifte i fra motorrom og orginalt på steder som krever mye jobb å skifte. Altså kommer jeg til å velge orginal simring på veiva, kløtsj og utløserlager da dette er en stor jobb dersom alternativ vare er av dårlig kvalitet. 

Dersom motor er i god stand. Dvs lite eller intet oljeforbruk eller kjølevæskeforbruk, Så er det ikke noe stress å skifte til orginalt på de slitedelene som lett lar seg skifte :-D 

Det blir min strategi, da jeg ville syntes det er kjipt å ha lagt veldig mye penger i en motor som er utslitt. Er den utslitt, så kan jeg jo bruke kløtsjen og utløserlageret på en evnt ny motor jeg da må handle meg. 

Den har jo gått 350K så faren for slitasje er jo stor. Men veldig mange påstår at det som oftest er toppen som trenger en overhaling og ikke sylindrene og stemplene. Så en får bare se etterhvert hva som skjer :-D Nå har jeg ihvertfall en Non-Vanos og det er det jeg vil ha. Greiere å overhale (følelsesmessig) når en slipper å tenke på denne vanosklumpen :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sittet og laget meg handleliste hos koed. Når jeg først skal putte i en "ny" motor, kan jeg jo like gjerne putte på den nye slitedeler og få en motor som ser fin ut og er 100% tett :-D 

Jeg har da valgt en del alternativ vare, men omtrent like mye orginalt. Spesielt på steder der det er mye jobb å skifte dersom motor står i bilen. 

Dette kommer på ca 5000 kroner. He he mer enn jeg ga for motoren :-P Men sånn er det jo. Er motoren i ok stand, har jeg sikkert en fin motor i lang tid og som er tørr og fin, rund baut :-D 

Jeg skal også sandblåse alt jeg har plukket av av metall. Her skal ikke noe skille seg ut og se rustent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt den 10 mil lange turen til garasjen bilen og den nye motoren min står. Og fortsetter rengjøringen av den übermøkkete oljeklumpen 😉

Men etter et par tre timer med skraper, børster, papir og diverse fett og oljeløsende midler, som jeg spyler av med pumpekanne med glovarmt salmiakk/grønnsåpevann, så blir da klumpen renere 😃

Planen i morgen er å skrubbe litt til og deretter skal toppdeksel og bunnpanne skrus av og klargjøres for nye pakninger. 

Jeg kommer til å ta med dette hjem, samt oljefilterhuset og alt av annet metall som jeg har skrudd av. Dette skal jeg ta med til et sted i nærheten av der jeg bor, som sandblåser og jeg skal få det blåst og deretter skal det lakkes, bortsett fra oljefilterhuset og bunnpanne. Vet ikke helt om oljefilterhus og bunnpanne kan overflatebehandles på noen måte som gjør at det ikke blir vanskelig å holde det rent ? Kan det lakkes med klarlakk tro ? Tips tas i mot 😉

A04DA469-9768-48BD-9E1E-066B470B9D68.jpeg

4BF084CA-87FB-4A04-9803-1E1356C3229E.jpeg

C546C302-7F90-428E-BDE7-9623393E89FC.jpeg

C22913B6-7D60-4476-9111-9483885573F1.jpeg

B4FA0291-F9A5-4B23-B6FE-C4CBC772755C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anser jeg meg for å være ferdig med den grøvste rengjøringen. Fytte rakkern, sitter hjemme nå, 7 timer senere med skallebank og salmiakklukt i nesa fremdeles 😂 Nesten løsemiddelskada 😂

Etter jeg hadde vasket, demonterte jeg toppdeksel og bunnpanne. Må si jeg ble glad da jeg så at det var minimalt med oljegørr og slagg, til tross for at motoren har gått 350k. 

Så nå er planen å få maskinvasket bunnpanne, toppdeksel, oljefilterhuset, servopumpa, en del braketter som var montert på motor og sandblåst.

Nå må jeg prioritere fremover. Det er jo ikke gratis noe av dette her, så resten av fremgangen med motoren handler om hvor mye jeg har til overs etter faste utgiftene. Så kan fort gå en fire fem mnd før jeg har motoren klar til å monteres i bilen. Men håper å kunne handle litt og litt. Jeg låner ikke ei krone for å få dette i land kjappere. 

Nå er håpet at det skal komme en skikkelig mildværsperiode. Har jo som skrevet og bildelagt tidligere, påbegynt rustpuss i området bak bensintanken. Så fort det blir 6-8 plussgrader, skal jeg få pusset ferdig og behandlet med rustomvandler.

Det var et par steder der rusta hadde laget noen små hull og dette lapper jeg med glassfiber og for å få polyesteren til å herde, må det være noen greie plussgrader. Håper jeg får fikset dette så fort som mulig.

Mars er jo like rundt hjørnet, og da kan det fort komme noen milde dager, og så fort jeg får pussa og lappa ferdig, kan jeg få montert lufterøra på tanken og få tanken på plass igjen 😃

Når dette er gjort, så er bilen klar for vårmønstring 😂 Dvs at jeg kan hente ut skiltene og håpe at snøen snart forsvinner så jeg får kjørt den litt igjen 👍 Er såååå sugen på å få kjørt 525 igjen 😃 

Slenger ut de siste bildene av motoren etter vask og dekselfjerning. 

 

D502832A-61EC-4455-9EF4-4FFBF7D88623.jpeg

84212434-1942-4E8C-A28F-F40816EDA76D.jpeg

C7580E88-82A2-4A1C-9F0E-68A82E5BF103.jpeg

7C06E07A-7D0C-450A-B23C-0CFAFA59A732.jpeg

01A6F71D-7B02-459C-9DA8-F9B3D57A2A7D.jpeg

D6A23CF3-21A5-4E4D-9327-AF5100275F38.jpeg

4115DEF3-AA6C-4397-B7E6-57D8B4400EC0.jpeg

7C561816-8D5C-4C0D-B94C-CC5281CF341F.jpeg

2543745A-CC9E-4148-A4AD-8B239F1CE30D.jpeg

37801E26-A03F-446F-B7A1-DC7BD9576E29.jpeg

EAE78EB3-81D7-41EF-89D8-C9EAE7422366.jpeg

05E13DDD-9E72-4657-AB28-F50070BB83EB.jpeg

2043DA33-82BB-4C4F-A2BC-79793E8C6841.jpeg

6541F8C0-7148-4864-8092-F1A881A45C16.jpeg

BF35031C-1879-440F-B289-27AFAAA1CCC1.jpeg

E9C8ACF6-D575-40F4-8C52-90A17A4CDBB5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gabz skrev:

Kommer seg fort dette her! Bra jobbing så langt :)

Takk for det kompis :-D Utrolig mye enklere å rengjøre motor når den henger på bukk og ikke sitter stappa nedi motorrommet :wink: 

Gleder meg til å få alt ferdig og klar for isetting :-D Men det kan ta litt tid siden jeg ikke driter penger :-P 

Derfor er det fint at ikke noe avhenger av denne motoren. Har jo bil som er i orden og venter bare på at snøen skal forsvinne sånn at jeg kan hente ut skiltene og få cruisa seg en tur :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thundercoil skrev:

Funket bra med vask.  :)

Greit å ta alt dritet når det først er av og enkelt å komme til. Kommer ikke til å angre på det. :)

Takk for det :-D Ja du verden for en forskjell det er å rengjøre en motor som er utafor bilen :-P Jeg gjorde samme jobben med motoren som sitter i bilen, men da mens den satt i bilen :wink: Huttetuuu !! Jeg holdt på i to uker. Nå rengjorde jeg denne motoren på ti timer :wink: Skal bli en fryd å putte denne i bilen. Skal ha på meg hvite hansker når vi putter den i :-P He he he,,,, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble Tore uten tvil.

Det å sette i en motor som er rengjort ,nye pakninger osv er alltid gøy .:).

Og du gjør detci riktig rekkefølge .

I og med denne motoren ikke er avhengig av bilen ,kan du slippe å stresse med tanke på kostnader .

Ta ting etterhvert som det dukker opp litt Pecetas i lommeboken :).

Og det hjelper på nattesøvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

Dette ble Tore uten tvil.

Det å sette i en motor som er rengjort ,nye pakninger osv er alltid gøy .:).

Og du gjør detci riktig rekkefølge .

I og med denne motoren ikke er avhengig av bilen ,kan du slippe å stresse med tanke på kostnader .

Ta ting etterhvert som det dukker opp litt Pecetas i lommeboken :).

Og det hjelper på nattesøvnen.

Takk for det Jan :-D  

Ja det er digg å ha denne motoren som en ekstramotor som skal inn når det passer slik. 

Her kan jeg bruke den tiden jeg trenger og slippe stress og det er veldig beroligende :-) 

Pecetassene kommer litt nå og da ifht prosjektet og håpet er å få den montert i løpet av første del av sommeren. 

Hjelper helt klart på nattesøvnen å slippe tidspress :wink: he he he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phua !! Trodde man måtte ha regnr for å kunne få kjøretøyopplysninger hos svv, men det gikk å bruke understellsnr, det eneste jeg hadde. 

Der fikk jeg opplyst at bilen jeg har fått motor i fra, har gått noe lenger enn det selger sa. Ikke at jeg tror han pynta på sannheten altså. På ingen måte. Han sa det så ut som bilen hadde rulla ca 350k. Kanskje var det dårlige pixler, noe som ikke er uvanlig når disse bilene har gått i mange år. 

Hos Svv står det oppført at bilen hadde gått 372k, ved siste eu kontroll i juni 2013 og at den ble avregistrert drøye to år senere. 

Det kan se ut som eier av bilen jevnt har kjørt ca 15k i året. Han har hatt bilen siden 2006 og står som siste eier frem til avreg i 2015. 

Hmm lurer på hva som var årsak til avregistrering ? 🤔 Kunne vært moro å kontaktet han/henne. 

Bilen er ny i norge. På Vin-decoder står det at bilen er produsert i desember 1990. Men den er først registrert i norge i august 1991. Den står ikke som bruktimportert, så den har nok bare blitt en overligger. Men rart allikevel at den har stått ny på et lager i snaut ett år før den fikk skilter. 

Men uansett, dersom eier kjørte sine ca 15k i året frem til avreg, så tyder dette på at motor kan ha gått ca 400k 🙈 Så her må jeg ikke ha for store forventninger til tilstand 😉

Men motor ser ihvertfall ren og pen ut innvendig av det jeg så. Men dette blir umulig å spå. Svaret får jeg først den dagen jeg setter nøkkelen i tenninga og skal starte den og mer svar etter å ha kjørt den en stund. 

Men tilbake til det å evnt kontakte vedkommende som har brukt bilen frem til avreg. Kanskje lurt å få tak i han og spørre litt ang bilen og hvorfor den ble avskiltet i 2015. 

Er det pga at motoren var slik og sånn ? Er det pga motor så vet jeg jo at da kan jeg drite i å gjøre mer med den. Men dersom positivt ang motor i hans mening, ja så er det jo bare å tråkke til å få den i bilen 👍😃

He he dette kan bli spennende 😉

2863D212-D5E1-44BD-82F3-494DF736992E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg jaggu tak i eieren av bilen fra 2006 til 2015 😃

Hadde en hyggelig prat og han kunne opplyse at han aldri hadde noen store problemer med bilen i disse årene. 

Men han er av typen som forsøker rare ting, slik som at han hadde hatt i et beskyttelsesmiddel i motor som heter "Silkemotor" og som han selv mente var gode greier. Aner ingenting om slike produkter, da jeg aldri bruker eller har brukt noe slikt på mine motorer. 

Han fortalte at han hadde skiftet olje to til tre ganger i året i de årene han hadde hatt bilen. Dette kan nok sikkert være sant, for motoren ser veldig bra ut innvendig. 

Bilen motoren satt i, ble eu-godkjent i juni 2013 og jeg spurte om han hadde kjørt bilen i de to årene derfra til avreg i 2015, men han fortalte at automaten fikk problemer rett etterpå og bilen ble parkert. Så om dette er korrekt, så har motor gått disse 372k. 

Videre fortalte han at bilen hadde svært lavt oljeforbruk. Han mente at den kanskje hadde brukt ca 1 liter pr 3-4k km. Om det stemmer så er jeg veldig fornøyd. 

Men han hadde hatt forbruk av plugger. Pluggene gikk varme sa han og måtte bytte ca én gang i året. Slikt har jeg aldri hørt om før. Porselenet ble brunt av varme. 

En siste ting var at etter han hadde hatt på denne silkemotorproduktet,  så fikk motor litt ventilløfterklikking i oppstart men som gikk over i løpet av et halvt minutt. Dette var bare hvis det var veldig kaldt ute. 

Ja ja, jeg får velge å tro at det meste her stemte greit og håpe at motor funker greit en stund til 😃 

Nå stemmer ihvertfall km-stand på motor ganske overens med km-stand på bilen og den får tilbake sin opprinnelige motor som er Non-Vanos 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...