Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Skjer ikke noe her for tiden. 

Må bruke tid og litt penger på brukisen ifbm eu-mangelen. Det var nedtur med den avgass-mangelen jeg fikk. 

Men har kjøpt to nye lambdasonder og belg til den, i håp om at den da spyr ut lovlige verdier av co og andre uhumskheter 🙏

Så må jeg bruke litt tid på Brokaten (520’n) til maddamen min, siden stemplet på ene støtdemperen bak kom opp i hattehylla, for n’te gang 🙈

Men nå har jeg endelig funnet ut at jeg trenger denne store "lampeskjermskiva" for å forhindre besøk baki der, så nye topplager og slike skiver er bestilt og skal monteres så fort det ligger i postkassa 😉

Så da må disse greiene fikses først. Brokaten er jo Daily Driver’n til maddamen og må kjapt tilbake i tjeneste 😉

Er dessuten ikke noe gøy å drive på med 525’n når andre ting forstyrrer. Så first thing first 👍

Så får jeg spørre igjen her inne; er det noen som har ei hattehylle liggende ? Og disse stoff dekslene foran nede ved føttene ? Helst i den vanlige grå fargen ?

Også må jeg si det er gøy at det har blitt flere E34-tråder hee inne og håper alle sammen holder de i gang 😃👍

Taddaaa !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Å det hadde vært fint 😃 Kan ikke du bare sende meg en pm og sende et bilde av dem ? 

Skal til bilen i dag, send meg en melding i 4tiden og påminn meg på 981 88 927 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåande motoren du drive og vaska på so ville eg gjort slik som eg sa til deg på pm og kontakta EBB Tech i Stavanger for å høyra om pris på ein overhaling av topp og sjekk av botndelen. Eg fekk ein veldig grei cirka-pris på jobben han skal gjera på min M50 når den tid kjem.

Då veit du brått mykje meir om tilstand på motoren og om den e verdt arbeidet/kronene du legg i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RF91

Det er helt klart Bingo å bare pakke om motoren og ta sjansen, men det er også en ganske dyr affære å få frakta motoren helt ned til Stavanger for overhaling. Skal forhøre meg litt i området der jeg har motoren ståendes og evnt få sjekka/overhalt den i nærområdet. 

Har vært i kontakt med tidligere eier som hadde bilen i ti år, og han kunne ihvertfall fortelle at motoren var i ålreit skikk da bilen ble parkert. Den brukte svært lite olje og ikke noe kjølevæske og motoren gikk svært pent og trakk godt. 

Så jeg heller vel mot å bare pakke den om og montere det nye jeg skal kjøpe. Så går det som det går 😉 Er ikke verdens undergang om motoren ikke er 100%. Forventer ikke det. Bilen i seg selv er heller ikke 100% og skal være en sommerbrukis i helt alminnelig stand. 

Men takk for råd og innspill Jarl 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vil bare løfte opp tråden for å hold den i live 😉

Skjer ingen ting for tiden. Tenker mye på veien videre. Jeg må stikke fingra i jorda og være ærlig. Tror ikke det blir noe motorbytte denne sesongen. Har for mye "gjeld" i form av regninger/nedbetalinger på verkstedutgifter.

Jeg er ikke verdens rikeste for tiden 😉 Men med litt tøffe avdrag så er jeg ferdig med dem i juni. 

Men da skal vi på ferie og planen er å kjøre tur/retur Tromsø og det skal bli spennende 😃 Jeg har uansett hatt som mål å se hvor sliten motoren som sitter i den, virkelig er. Så det blir å handle et par kanner olje og ta bilen på en skikkelig roadtrip 😉

Jeg har jo lagt mye penger og arbeid i å få den teknisk bra og eu-godkjent, så jeg er egentlig bare spent på motoren. Kanskje den bare trenger en skikkelig langtur 😂

Nå tror jeg jo egentlig ikke det da, men siden jeg har jobbet så mye med motoren for å få den ren og tett, så fortjener den en skikkelig langtur før jeg hiver den ut og setter i den nye. 

Og ang den nye motoren så tenker jeg å bruke resten av den kommende sommeren, på å sanke inn alt den skal ha av nytt. Og det er foreløpig beregnet til ca 8000 kr.

Så fort jeg får eu-godkjent E39’n min, kan jeg begynne å gjøre 525’n klar for årets kjøring. Dvs; jeg skal pusse vekk rusta bak bensintanken som jeg har senket ned. Og den skal få nye lufterør og slanger som er innkjøpt, samt nye tankstropper/bånd som også er innkjøpt. Så fort det er gjort, så skal bilen være klar for å kunne brukes. 

Da er den igjen et rullende prosjekt og jeg har også nye framskjermer som skal lakkes og monteres, samt at panseret skal få seg et nytt strøk med lakk. 

Dette koster også penger, så for å være realistisk så er dette grunnen til at byttemotoren mest sannsynlig må vente til neste sesong før den havner i bilen 😉

Ja ja, ble da litt dokumentasjon her da og håper flere gidder å følge med her selv om jeg skriver lange avhandlinger nesten hver gang jeg oppdaterer 😂

Ser jo at stadig flere fra E34-Norge på Face har tatt seg bryet med å lage seg prosjekttråd og jeg følger dere alle, så ville satt pris på å bli fulgt selv 🙏 Det motiverer veldig når man kan få litt tilbakemeldinger og oppmuntring 😃👍

22C45402-525D-4384-87CB-436B4BF884D6.thumb.jpeg.bc4fe4f0378e6157528bca56c6bb390e.jpeg

Det meste av deler til motoren skal kjøpes hos Bmw siden det faktisk ikke er noe dyrere enn hos Koed eller noen av de andre forhandlerene 👍4BF06DB9-C94B-4F89-830B-2C0A392F83B8.thumb.jpeg.65370e8731213025d4f4a2f149a2bbd9.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt det valget jeg og hadde gjort.

Jeg hadde ikke satt i noe ny motor .

Kjør Tore og kos deg heller.

All den skruingen ,gjør at man blir matt av og til.

Hvem vet ,kanskje hvis du bruker den mer enn du har fått gjort ,så kanskje ting løsner og den blir bedre :).

Har og lært meg litt å kjenne deg føler jeg nå på disse årene.:).

Tore er nok en person som lett lar seg bekymre over ting som har med dissé  bilene.

Så istedet for å gruble over issues med ny motor,ta et sabbats år fra montering av motor og ta med deg noe olje og kos deg med bilen i år :)

Det vil du ikke angre på tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis 

Som jeg skulle sagt det selv 😂 

Ja jeg lurer faktisk på om jeg skal bruke denne sesongen på bruk av bilen. Jeg har jo omtrent ikke brukt bilen. Lengste turen i strekk er hjemmefra og til garasjen der den står nå. Ca 10 mil 😉 

Bilen burde være god nok teknisk til en nordnorgetur og tilbake, så får jeg se hvordan den funker de drøye mnd før turen også. 

Har jo ikke dårlig tid denne gangen. Rom ble heller ikke bygget over natten 😉

Lefler jo litt med tanken på overhaling av den "nye" motoren. Ihvertfall toppen. Jeg får jo også en pekepinn på stempler og sylindre hvis jeg tar toppen av den. Ser det rent og pent ut, er det jo en mulighet for at det holder med en planslip og ny toppakning også ?

Men her er veien målet. Jeg tar en dag av gangen og så lenge bilen går greit så er det null stress 😃

I dag skal jeg ringe og bestille etterkontroll på 39’n. Kjenner på spenning og håper den nå kan gå gjennom avgasstesten 🙏

Wish me luck 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Får bumpe tråden min litt nå som grisen min er henta ut av bingen 😂

Var godt å kjøre E34 igjen kjenner jeg, men den går ikke rent altså !! 

Den går rent og trekker greit på normal kjøre-omdr 2500-3500, men når jeg skal dra igang litt så nykker og småholder den igjen for å si det sånn.

Og den "bobler og småknatrer" i potta ved nedgiring. 

Lurer fælt på hva dette handler om.  Kan det være dårlig kamføler ? Tidligere eier har kommet med det forslaget tidligere. Kan det være defekt lambdasonde ?

Den er i grunn snill på forbruk. Ligger å vaker i underkant av literen pr mil på blanda kjøring. Men kanskje den er FOR snill ? At problemet er at den ikke får nok bensin ?

Så har jo tenkt på bensinfilter og/eller at bensintrykkregulatoren ikke er i orden ?

Og den er glad i olje fremdeles 😂 

Skal snart kjøre tur/retur Tromsø. Reiser om nøyaktig 1 mnd og førstepri nå er å finne ut av denne nøkkinga og igjenholdingen, samt finne ut hva som knirker no helt forjævlig 😤 Skal ha den på NAF Understellskontroll siden de her på hamar ihvertfall, er gode på denne jobben. Har maskiner som bender og knekker på alt av stag og foringer 👍 

Får jeg fiksa dette så er det bare å kjøpe et 200-litersfat olje og reise på tur 😂

6641B923-081F-488E-9DF7-5F4E6B8DE94F.jpeg

71DEE21E-8738-4C5D-892B-D465A11D6C32.jpeg

9690BFA6-BC44-4A39-A03B-40C9AC45EB4C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig , satt akkurat og tenkte på tråden din her , så dukker det opp en oppdeit.😃

Godt å se du bruker bilen din og det fortjener den .

Amgående motorfeil , så kan jo dette være så mangt .

Jækla rart ikke en sjel kan komme med et svar på dette Tore .

Vet du har spurt på 34 siden på FB .

Men før eller senere er det en som har fasitsvaret .

Lykke til med turen du skal 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles ikke stort som skjer for tiden. Har fått solgt 39’n så nå har Blåmann blitt min hverdagsbil. 

Orker ikke utgiftene det er å ha to biler. 

Er egentlig ikke så glad i å skulle bruke den på vinterføre med de følgene det har mtp salt og en bil som bare er flikket på når det kommer til rustfix. 

Men sånn er det. Planen er å marinere den i fluidfilm nå i løpet av sommeren og så behandle den hver høst så lenge den henger sammen 😉 

Skal jeg være ærlig så er hovergrunnen til at jeg synes det er tøft å tenke på å bruke den vinterstid, det at jeg har lagt så mye penger i den og at det er gjort med lånte penger. Men i løpet av 2019 er jeg ferdig med lånet og bilen er helt og holden min og ikke banken sin 😂 Det var tungt å kjenne at lånet var større enn verdien, men når jeg får skattepenga i juni en gang, så skal de inn på lånet og jeg har en bil som er verdt mer enn jeg har gjeld på den 😉

Så får jeg bare passe på den så godt jeg kan og flinke på den rusta som dukker opp og på den måten forsøke å eie den så lenge som mulig før den er oppspist av rustmarken. 

Ja ja sånn er det. Uansett, jeg flinker og stuller og steller så godt jeg kan med den 😃 

I går demonterte jeg gummipakningene i døråpningene da disse tydeligvis har krympet med årene. Det irriterte meg at de ikke lå tett og pent inntil hele veien, så jeg kappet de nederst. Da ble det et parti der det ikke er noe, men heller det. Nå ligger de pent inntil hele veien og det ser ikke jalla ut. 

Har også irritert meg over falmete høytalergriller på dashbordet og pyntelistene som står loddrett ved siden på varmeapparatpanelet samt luftegrillen på toppen av dashbordet. 

Så da rengjorde jeg de og ga de noen strøk med svart lakk. 

Og siden det er så trøblete å få tak i ny hattehylle, ble jeg kreativ men dog litt pensjonist og fant et pent pledd jeg la over hylla mangler. Ser ihvertfall bedre ut enn at det bare står der og grimer med sin stygghet 😉 

Det som er fint med denne bilen og som jeg liker godt selv, er motorrommet. Jeg investerte jo i nesten alt nytt av gummi i fjor samt lakket toppdekselet og ga den ny toppdekselpakning. Så siden alt er tørt og fint, er det viktig for meg å holde det rent og pent nedi motorrommet 😃

Så det har jeg også stullet med i dag. 

Har også fått montert spiller i bilen, men mangler høytalere. Har noen gromme mellomtoner og diskanter som satt i bilen da jeg kjøpte den, men siden jeg ikke ønsket å kjøre uten fothvileren, demonterte jeg de digre 10" høytalerene og de digre diskantene i dashen. Så nå har jeg disse for salg eller byttet i en basskasse og høytalere i sparkepanelene. 

Jau jau så da har jeg fått rabla ned litt og bumpa tråden litt 😉

Jo det glemte jeg nesten; det knirker noe helt forjævlig i bakstillinga. For å være på sikre siden så kjørte jeg den på NAF understellskontroll for å få bekreftet mistanken om at det var brilleforingene, noe det også var. Den hyggelige kontrolløren var bmw-entusiast og i stedet for å kreve full pris på 500 kroner, fikk jeg undersøkelsen for 200 kroner 😃

Han fant også ut at ene bærearmen på høyre side var utslitt, så da blir det å bytte begge to. 

Skal ta litt bilder av tinga jeg har gjort og legge ved senere i dag 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder. Skriver litt på hvert bilde 😃219352D2-DC85-4791-83E8-555BDC8CBE3D.thumb.jpeg.f3620a8a62c1068bc9595e68721f5bb6.jpeg

Nylakkert høytalergrill 1 Klar til montering 👍A24A8084-6317-4B96-9EFA-23C199A12FAC.thumb.jpeg.16c244bd8ede25d8848c2f911eae583d.jpeg

Høytalergrill 2 høyre side nylakkert og klar for å bli montert 👍D788DA3D-81A0-495E-8FC6-F1D662C0BDBC.thumb.jpeg.7515d22539f6f981c194d19fdd3ad578.jpeg

Kappet dørpakning nede slik at jeg fikk de jamt inntil hele veien 👍86738617-9091-4C41-AB8E-2F25CEDED58C.thumb.jpeg.04325f466a5461246d1c09ad5bcad5ff.jpeg

Samme prosedyre her. Ser mye bedre ut når det sitter godt inntil 👍9BA6838A-79DF-4FD7-878B-915632E50377.thumb.jpeg.5ab428873b9b79ffb8e41a3b7c32c050.jpeg

Når man venter på hattehylle som det tar år og fjell før jeg får, må man tage hva man haver 😉 Selvfølgelig litt gubbete men nå er jeg jo snart en gubbe sjæl 😂A42CDC35-57D2-4BCD-A6EB-3B86F180D14B.thumb.jpeg.bf543fa34912ec72d0d61b9b27ac4e12.jpeg

Her ser man godt hvor mye disse pakningene har krympet gjennom årene. Rart at slikt skjer. Har aldri opplevd liknende på andre bilmerker jeg har hatt 🤔4944954C-2859-49D4-9410-3B7DA14571B3.thumb.jpeg.1d2a760f154ffca538df8cebbca235d4.jpeg

Fått montert spiller. Mangler høytalere og en slank basskasse. Har ikke lyst å ofre halve bagasjerommet. CA6EBC63-3A97-436B-BADA-6119E78CFCAD.thumb.jpeg.bdb01e3625ec64445bd039e4f0962010.jpeg

Det vakre hjertet til en 525i 2EF0D50D-847B-4A47-85E7-ACEAF5B1F677.thumb.jpeg.c6c8969462e2df153b2fcdfa0669c270.jpeg

Liker å ha det rent 😉B4D6603B-FAA4-4393-B9E2-D8416D8CF4DA.thumb.jpeg.5b3268258378df9b98fbc3923eba65c7.jpeg

Clean look av en vidundelig maskin 😃58283A2D-0FBA-4D84-A9B2-D038439E49C2.thumb.jpeg.6461b2700eff52e5e931455d30dfcb56.jpeg

Høytalergrill høyre side montert 👍B3700F6F-E9F6-41CA-8B7D-428BBE42617A.thumb.jpeg.5b0ac928d1d02c0ba67674ba473c0514.jpeg

Nylakkert luftegrill montert 👍99A49FF2-659C-4AE2-A07D-60863DB1D9B2.thumb.jpeg.3468398fc1b29d86352f5a947750e90c.jpeg

Nylakkert venstre høytalergrill montert 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...