Gå til innhold

Knekt fjær?


Jass
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, bmw cab skrev:

Husk bytte på begge sider. Etter at fjær er byttet så må du uansett ta en 4-hjuls måling. Så like greit å bytte på begge sider samtidig.. 

Må og må. Hvis man bytter likt mot likt (altså ikke senker), så skal det i utgangspunktet ikke være nødvendig med hjulstinningskontroll, men det varierer litt fra bil til bil hvordan fjærbeinet er festet, samt hvor mye annet rask man må løsne for å få fjærbeinet ut/inn. At det kan være en fornuftig ting å gjøre er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr B skrev:

Må og må. Hvis man bytter likt mot likt (altså ikke senker), så skal det i utgangspunktet ikke være nødvendig med hjulstinningskontroll, men det varierer litt fra bil til bil hvordan fjærbeinet er festet, samt hvor mye annet rask man må løsne for å få fjærbeinet ut/inn. At det kan være en fornuftig ting å gjøre er en annen sak.

Tror dette emnet kan diskuteres for evig,hehe😊

Jeg mener at snakker vi om en bil i 60.000-120.000++++ klassen så er det verdt å bytte fjær/støtdemper på begge sider på samme aksel etterfulgt av 4-hjulsmåling.Er det derimot en bil i 5000-20.000 klassen så er det strengt tatt ikke så altfor viktig eller farlig.Er det en bil i 30.000-50.000 så må man se bruksverdien i bilen og hvor god råd man har.

Noen har mer råd enn andre,noen er veldig nøye på bilhold,noen bryr seg ikke osv osv.

Du må også ta hensyn til at ting kan ryke underveis,det kan også være andre slite deler som det er verdt å bytte når man først er i gang. Som sagt,dette emnet kan diskuteres i all evighet😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bmw cab skrev:

Tror dette emnet kan diskuteres for evig,hehe😊

Jeg mener at snakker vi om en bil i 60.000-120.000++++ klassen så er det verdt å bytte fjær/støtdemper på begge sider på samme aksel etterfulgt av 4-hjulsmåling.Er det derimot en bil i 5000-20.000 klassen så er det strengt tatt ikke så altfor viktig eller farlig.Er det en bil i 30.000-50.000 så må man se bruksverdien i bilen og hvor god råd man har.

Noen har mer råd enn andre,noen er veldig nøye på bilhold,noen bryr seg ikke osv osv.

Du må også ta hensyn til at ting kan ryke underveis,det kan også være andre slite deler som det er verdt å bytte når man først er i gang. Som sagt,dette emnet kan diskuteres i all evighet😄

Hjulinstillingen er jo viktig uansett pris på bilen. Koster jo 5-10.000,- for nye dekk, blir jo dyrt å måtte bytte de ut hvert år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bmwmann24 skrev:

Hjulinstillingen er jo viktig uansett pris på bilen. Koster jo 5-10.000,- for nye dekk, blir jo dyrt å måtte bytte de ut hvert år.

 

Helt enig ned deg. Jeg tar 4-hjulsmåling uansett verdi på bilen. Har jeg byttet noe i forstilling eller bakstilling,så føler også 4-hjulsmåling med. 

Jeg betaler 1300 kr for en kontroll ,Og da er det i mine øyne helt innenfor uansett verdi på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.3.2017 at 22.22, bmw cab skrev:

Tror dette emnet kan diskuteres for evig,hehe😊

Jeg mener at snakker vi om en bil i 60.000-120.000++++ klassen så er det verdt å bytte fjær/støtdemper på begge sider på samme aksel etterfulgt av 4-hjulsmåling.Er det derimot en bil i 5000-20.000 klassen så er det strengt tatt ikke så altfor viktig eller farlig.Er det en bil i 30.000-50.000 så må man se bruksverdien i bilen og hvor god råd man har.

Noen har mer råd enn andre,noen er veldig nøye på bilhold,noen bryr seg ikke osv osv.

Du må også ta hensyn til at ting kan ryke underveis,det kan også være andre slite deler som det er verdt å bytte når man først er i gang. Som sagt,dette emnet kan diskuteres i all evighet😄

Jeg er ikke uenig med deg. Men reagerte litt på den kategoriske kommentaren i første innlegget. Jeg vil også generelt anbefale hjulstillingskontroll når man bytter deler i forstilling/bakstilling. Også på billigere biler. Men sålenge dekkslitasjen er akseptabel (er man uheldig vil man ikke se det før det er for sent, riktignok) og bilen virker retningsstabil, så er det altså ikke noe man ta.

Eneste gangen jeg virkelig havnet utpå med hjulstillingen var da jeg satte på noe "no name"-bærearmer på en gammel E36 bruksbil jeg hadde. Utenom det har alltid tilbakemeldingen fra hjulstillingsverkstedet vært at vinklene var ganske bra i utgangspunktet. Også etter senking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke senker, så pleier jeg aldri å ta firehjulskontroll. å jeg har bytta en bråta bærearmer uten kontroll , det skal strengt talt ikke være nødvendig, men såklart er bilen ræv å kjøre etterpå så får man jo vurdere ting, men fjørbytte bak på en bil har pent lite å si på understellseometrien så lenge man ikke senker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 20.3.2017 at 18.26, bmw cab skrev:

Husk bytte på begge sider. Etter at fjær er byttet så må du uansett ta en 4-hjuls måling. Så like greit å bytte på begge sider samtidig.. 

Bytte av fjær, du rører ikke hjulstillingen med det, hvertfall ikke om du gjør det slik det skal gjøres, du trenger ikke løsne noen bærearmer på vanlige moderne BMW multilink/integralaksler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mange meninger som det er folk. Sist gang jeg hadde service på vår F25, fant de netopp en knekt fjør bak. Jeg har tidligere hørt at man da må bytte begge. Svaret (fra GS bil Skien) var da at:» det er det ingen grunn til».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...