Gå til innhold

Ingvaldsen's e39 530dat og 740D !


Ingvaldsen
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med et veldig spennende prosjekt! Minner meg om da jeg kjøpte min E38 i deler, som tidligere eier hadde gitt opp. Skulle aldri solgt den bilen 😕 

Følger spent med her da dette er et veldig godt utgangspunkt, og er allerede godt på vei med m-parallell på vinter :D 

Fant du denne på Finn, eller via kjente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange fine ord ! 

satser på at det skjer litt her framover :)

 

har glemt å fortelle litt om hvilken bil dette er, utsyrlisten er følgende

Spoiler

 

 Type

 Value

VIN        db83722

Prod. Date          2000-10-05

Service History  !! CHECK HISTORY !!

Type      740d

Series   E38 (7 Series)

Body Type          Saloon

Steering              Left Hand Drive

Engine  M67

Displacement    3.9

Power  180kw / 245hp

Drive     HECK

Transmission     Automatic

Colour  Titan-silber (354)

Upholstery         Leather Montana/basic equip/grau (N6TT)

Check mileage  http://www.auto-records.com

 

Editions And Packages

S780      BMW LA Wheel, M Parallel Spoke

S739      Fine Wood Trim

S785      White Direction Indicator Lights

S710      M Sports Steering Wheel, Multifunction

S704      M Sports Suspension

S337      M Sports Package

S339      Shadow-Line

 

Comfort And Interior Equipment

S415      Sun-Blind, Rear

S459      Seat Adjustment, Electric, With Memory

S464      Ski Bag

S423      Floor Mats Velours

S481      Sports Seat

S403      Glass Roof, Electrical

S428      Warning Triangle And First Aid Kit

S430      Interior/Outside Mirror With Auto Dip

S494      Seat Heating Driver/Passenger

 

Multimedia

S632      Preparation BMW Handy (Motorola)

S676      HiFi Speaker System

S672      CD Changer For 6 CDs

S609      Navigation System Professional

 

Driver Assistance And Lightning

S500      Headl.Washer System/Intensive Cleaning

S522      Xenon Light

S548      Kilometre Speedo

S508      Park Distance Control (PDC)

S549      Radio Clock

 

Wheels And Drive

S261      Side Airbags For Rear Passengers

S210      Dynamic Stability Control

S265      Tyre Pressure Control (TPC)

S202      Steptronic

 

Environment And Safety

S352      Insulating Double-Glazing

S341      Bumpers Completely In Body Colour

S316      Automatic Trunk Lid Mechanism

S851      Language Version German

S863      Dealer List Europe

S801      National Version Germany

S320      Deleted, Model Lettering

S302      Alarm System

S879      On-Board Literature, German

 

Individual Equipment

S775      Headlining Anthracite

 

Other Equipment

S915      Dummy-SALAPA

S937      Dummy-SALAPA

S936      Dummy-SALAPA

 

Bilen er ikke den best utstyrte, men det er en 2001 mod produsert sent i 2000 som vil si at den ivertfall har 16/9 navigasjon noe jeg er veldig opptatt av. eller så er den jo titansølv, så her kan man vaske bilen uten å bli psykisk knekt etterpå.  autoluke fungerer helt greit men tenker den blir bedre med ny gassdemper, Dobbeltglass i dørene ser overaskende bra ut men høyre fremme har såvidt punktert så den har vann merker vist man får sola riktig på. 

skal vist være den eneste msport 740'n på norske skilt ifølge ekspertene, stemmer det så er det nå en liten bonus.

bilen ble tatt inn først på året Ifjord før den ble solgt videre til 2. eier som jeg kjøpte bilen av, der har den omtrent ikke blitt brukt.

det store minuset med denne bilen er at det ikke finnes noe som helst historikk, ser jeg inn i hanske rommet så er det eneste jeg finner et knøvlet vognkort og noen kvittering fra mcdonalds...  så her må egentlig "alt" gjøres en dag, men motor å gir virker veldig bra.

etter å stått 3 dager i 20-30 minus så startet den momentant, litt ruskete i 1-2 sekund før den maler som en katt.  Den er VELDIG støysvak sammenlignet med 530'n min på tomgang, mer avslappet gange en på m57.

kan vell trygt si bilen ble reddet, forrige eier hadde store planer om rakrør, kinaspiller, halvferdig svart interiør osv. han hadde heldigvis ikke fått gjort noe som helst siden han hadde gidd opp bilen, derfor kjøpte jeg den også.

 

legger ved et stemningsbilde fra igår.

11BA8CBA-5EA6-425E-80ED-83B3C18FF6E8.thumb.jpeg.d4a3b3382fe70fcdf75886dda328e850.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carlsius skrev:

Gratulerer med et veldig spennende prosjekt! Minner meg om da jeg kjøpte min E38 i deler, som tidligere eier hadde gitt opp. Skulle aldri solgt den bilen 😕 

Følger spent med her da dette er et veldig godt utgangspunkt, og er allerede godt på vei med m-parallell på vinter :D 

Fant du denne på Finn, eller via kjente? 

takk takk, denne kom jeg over etter at jeg la ut ønskest kjøpt i god tru på en facebookgruppe.  Diskuterte ikke pris før jeg har sett og prøvd bilen, og jaggu ble vi enige :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kom første pakken i posten, skal bli godt å luke ut noen feil

den peneste delen i pakka må være det nye termostathuset med termostat!

IMG_1294.thumb.JPG.79afc082e91272781065a81e2dad15a4.JPG

for å slippe å drive i motorrom med fingrene som innsats ble det montert nye gassdempere til panser da de som satt der sang på siste verset.  Endelig gikk det an å åpne panseret uten at noen måtte dra i åpner men jeg tok opp panseret.

IMG_1297.thumb.JPG.e50f09d904d5d8322e62295f68751e4a.JPG

nytt kullfilter måtte også til, tydelig et etterslep å finne fra tidligere eierskap. tenker det blir et bedre førermiljø nå.

IMG_1296.thumb.JPG.16718cc6e7e5e9804e8146b1413486f4.JPG

 

alltid like spennende å gå løs på en motor som er ny for meg, spent på hva som skjuler seg bak både all plastikken og innsuget.

IMG_1299.thumb.JPG.fa756728cd793b966105209a4651731b.JPG

ifølge TIS vil bmw at jeg skal måle oljetrykk fra banjobolten på ene turboen, men utstyr for dette har jeg ikke så jeg må måle direkte der oljetrykksbryter sitter... da måtte jo selvsagt innsug ut som ser ut til å være nødvendig for å vær minste ting på denne motoren.

så var det av med innsug som i seg selv egentlig var en grei sak, men her skjuler det seg mange utgifter under...

IMG_1305.thumb.JPG.fdd72758663048a639542ccdc1723fc2.JPG

med alt EGR søppelet som befinner seg oppi her så kan jo denne motoren gå under kategorien "hot-V" sammen med s63 osv... alle kontakter til glødeplugger var like sprø som sørlandschips, her må det meste byttes ut ! 

kommer til å ta en rassia under innsuget på et senere tidspunkt og forhåpentligvis fjerne ALT som har med EGR å gjøre, da blir det plutselig langt mindre fallgruver og en mer lettskrudd motor å skru på. samtidig blir nok ledningsnett og annen plastikk byttet ut med ny.

IMG_1300.thumb.JPG.09337e7e6f9fde8eb8e6ecac6114476c.JPG

vipps så var det klart for å måle oljetrykk med utstyr fra biltema, meget bra greier virker det for ! 

etter litt prøving så kommer jeg fram til at oljetrykket ligger på 0,5bar på tomgang som er minimum i TIS og der oljetrykksbryteren slår ut, men vist jeg så my som tenker på å røre gasspedalen stiger trykket umiddelbart over 1 bar.

etter å forhørt meg rundt med folk som har erfaring med denne motoren ser dette ut til å være et kjent problem.... noen kjører med oljelampe å later som ingenting, andre kobler den og noen har faktisk koblet på motstand for å bli kvitt den.  et tilfelle var at noen ble kvitt den etter å fjernet/blendet EGR fordi den gikk litt høyere på tomgang, man skal selvsagt ta det man hører med en klype salt men jeg bikker mot å prøve å justere opp tomgangen bittelitt siden det da ser ut til å være tilstrekkelig med trykk. tar gjerne imot innspill

 

neste steg ble å bytte egr termostat, denne var påstått byttet fra før men siden det ikke fantes noe kvittering på det så kjøpte jeg en ny en. bilen klarte på ingen måte å nå 90 grader så jeg stappet imellom en papplate mens jeg ventet på pakken fra koed.  den som sto i bilen så ut til å være fra ifjord men jeg byttet likevell når jeg først var oppe med alt

IMG_1307.thumb.JPG.01dd670e2bfa65ab72fa7cccf9675cec.JPG

 

Hoved termostaten på denne satt fint til, og ble byttet på null komma niks. lufteprossesen på m67 var tålig grei, måtte dog gjøres med innsug på eller så renner det kjøleveske rett ned i ene innsugskanalen på toppen siden begge lufteskruene er rett ved disse på vær sin banke. 

IMG_1310.thumb.JPG.f2aa2d243e35cd764a67e5446443681b.JPG

så da kunne jeg endelig snu skralla å montere sammen igjen

IMG_1311.thumb.JPG.09846afca661c4ef8367573a921c700b.JPG

riktig moment og greier ! satte også inn ny oljetrykksbryter i god tro, og etter litt banning å sværting over egr helvete så var alt på igjen

 

konklusjonen idag var at oljetrykket er helt i grenseland til bryter og må opp, i mine øyner ser det ut som noen omd. høyere tomgang fikser dette siden den går veldig lavt.

lyspunktet  var at pansermekanismen fungerer fint, bilen blir 90 grader og holder seg der stabilt.

fant ut at alt EGR  skal vekk, da blir det nok en trivelig motor å skru på!

 

neste steg nå blir å få webasto til å fungere, fant ut at drivstoffrøret og dieselpumpen manglet så her blir det lagt opp nytt. enheten i seg selv virker for å være frisk men den får jo ikke diesel.

begge knirkeforinger må byttes, dette blir gjort samtidig som jeg bytter understell og litt andre hjulstillingsdeler. ryktes at det kommer et sett KW street comfort på døra i en av de nærmeste dagene.

siden dette ikke blir en bruksbil som vil få fleire titalls tusen kilometer på seg i året vil jeg prøve å la vær å bytte ALT slik jeg gjorde på touringen, men vi får se om jeg klarer å holde meg.

 

ellers har jeg en fun fact ! eneste kjøretøyene to i verden med m67d40 er e38 740d og denne siemens trikken

Strassenbahn_Augsburg_18-08-2007.thumb.jpg.65c17ba7c4975221abcfebf2b5d14f78.jpg

funnet noe om at m67 er basert på en industrimotor fra steyr, men finner dessverre for lite fakta om akkurat det til å gå god for det.

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at det er trangt å holde på oppi her ja helt klart ,men du vet jo hva du holder på med ,så da går det nok fint.

Veldig gøy å se aksjonene du gjør .

Ikke minst så skjønner jeg at Webasto må opp og gå når jeg ser hvor kaldt du har det 😊

Forresten kom på en ting her .

På min første e28 så hadde jeg oljelampe på tomgang altså blinket i ny og ne .

Bil ble den gang satt inn på Bmw for feilsøking .litt lite trykk på tomgang og helt normalt bare man touchet pedal .

Ny oljepumpe ble satt på og problem forsvant .

Men om tomgang er noe lav enn det normale ,så skjer vel dette som du skriver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Shattered skrev:

Her må det følges med! :D Så ikke E38 før nå :lol: Har du fått unna M5?

m5'en ble solgt rett før jul :)

2 timer siden, sveigis skrev:

Kan se for meg at det er trangt å holde på oppi her ja helt klart ,men du vet jo hva du holder på med ,så da går det nok fint.

Veldig gøy å se aksjonene du gjør .

Ikke minst så skjønner jeg at Webasto må opp og gå når jeg ser hvor kaldt du har det 😊

Forresten kom på en ting her .

På min første e28 så hadde jeg oljelampe på tomgang altså blinket i ny og ne .

Bil ble den gang satt inn på Bmw for feilsøking .litt lite trykk på tomgang og helt normalt bare man touchet pedal .

Ny oljepumpe ble satt på og problem forsvant .

Men om tomgang er noe lav enn det normale ,så skjer vel dette som du skriver .

ja en webasto må til på en dieselbil, alt som er på bilen skal fungere på sikt ! 

mulig jeg lurer meg selv med å øke turtall, men synst det er rart at det gjelder så mange slike biler.

oljetrykk stiger forbi 4 bar så snart jeg passerer 1000omd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FredrikE24 skrev:

Før du justerer tomgangen opp, har du rett tomgang i utgangspunktet?

Nydelig bil alt tatt i betraktning(litt småplukk). Noe sånt som denne kunne jeg tenke meg selv! 

for øyeblikket har jeg kun INPA som diagnose program, men det ser ikke ut til å fungere på ecu til 740d da denne er spesiell og  har 2 stk dd4.  fikk tilgang med delphi programvare å da ble den registrert som en 730d, på inpa kommer jeg ikke inn om jeg velger m57.

skulle egentlig legge inn original software forrige helg men den dagen var selvsagt bmw aos nede...

fint at du nevnte dette så jeg får sjekket  det opp mot TIS før jeg evt gjør endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde hvertfall sjekka at det ikke ligger noe i feilminnet på motorstyringen! Kan du få opp turtallet digitalt i check-panelet eventuelt?

Du kan jo også skifte olje for moroskyld. Tviler på at det hjelper, men lov å prøve.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Ja, hadde hvertfall sjekka at det ikke ligger noe i feilminnet på motorstyringen! Kan du få opp turtallet digitalt i check-panelet eventuelt?

Du kan jo også skifte olje for moroskyld. Tviler på at det hjelper, men lov å prøve.

henger igjen en can-feil på motorstyring som ikke går vekk, den er beslektet til at kruskontroll ikke virker..

kommer til å se på livedata om turtall før justering.  full service blir vell å ta nå i helgen tror jeg om jeg har nok olje for hånd, denne gaper nemlig over 9,5 liter olje :P mulig det er den motoren til bmw som trenger mest olje ? 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skulebollen skrev:

Gratulerer med ny fet bil!😁 

Liker at det var en meget bestemt herremann jeg melda med for litt siden når det gjaldt kjøp av uferdig bil😂

Jautakk!

 

skal innrømme at jeg møtte meg selv i døra.... men prisen var for fin til å snu ryggen til😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...