Gå til innhold

Ingvaldsen's e39 530dat og 740D !


Ingvaldsen
 Share

Anbefalte innlegg

nå renner begeret snart over for godt... denne bilen har jo blitt kostet på slik at den skal være god for en skikkelig europaferie.

så har testet den litt i hastigheter over 110 og ender opp med en god del risting fra forstilling, tenkte at dette var felger så da tenkte jeg å prøve et annet sett jeg hadde.

men idag har jeg altså prøvd 3 felgsett på og alle 3 er ristefri på m5'n mens på touringen så riste det som et helvete fra fra 110 å oppover, den drar også til høyre ettervært som det blir værre.   alle 3 hjulsetta er ristefrie fra 0-250kmt på m5'n.

 

antispinn slo også ut engang.. så jeg tenkte at her måtte noe være løst etter meg eller de som har justert, men nå har jeg gått over hele forstillingen å alt sitter bomfast og kan ikke strammest mer.  har også sett etter skevhet i nav men felger spinner snorrett så det ser også fint ut,  eneste jeg ikke har byttet nå er hjullager framme.  de som sitter der er helt slarkfrie, tannstang er også helt tight.  nav og skiver er helt rene og fine,  hjul er strammet i kryss med 120nm.

står nå igjen med 2 alternativ 

1. er å kjøpe to nye hjullager bare fordi det er det eneste som ikke er byttet som går rundt, selv om jeg ikke kan se hvorfor dette skulle være fasiten.

2. er å selge, jeg kjører kun bil for kos å vist en bil ikke er god å kjøre så har den ingen verdi for meg. naturligvis så fikser man det men når man har feil som ikke går an å finne ut av så ser jeg bare svart.

har liten tro på at noen ser feilen gjennom spåkula men hadde et behov for en skriftlig utblåsning.  det er enkelt å bare selge billig, men med min uflaks så er jeg redd for reprise på neste bil,  å bruke flere hundre tusen på en bil å aldri  nå et mål er kvalmende 

bilder fra dagens kamp:

7ACF5F8B-4667-496F-8B4D-784C358CE403.thumb.jpeg.e093226db355b66d594b78857b63cd3b.jpeg553AD09A-635D-4AFD-9E78-457B22E587A4.thumb.jpeg.2e5315121a7512656999cd28f58d0344.jpeg

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Jeg har lite til ingenting å komme med, men har du lekt litt med dekktrykk? Vet ikke hvordan forskjellen er på vogna og M5, men.

dekktrykk har jeg stålkontroll på ja, kjører litt mer i bakkdekk på touring enn på sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier vel å være hjullager, kast i bremseskiver eller bærearmsforinger når det kommer sånn over en spesifikk fart? Evt. kryss på mellomaksling, men da er det vel heller bilen som rister enn styring. :P Du får ta deg en pause og tenke på alle pengene som går tapt om du selger. Se om du fortsatt har lyst da. Noen ganger blir man bare så lei biler at man driter i om det går MYE penger i vasken, mens andre ganger angrer man i mange år etterpå. Greit å ikke ta et hastesalg, sånn sett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thundercoil skrev:

Det pleier vel å være hjullager, kast i bremseskiver eller bærearmsforinger når det kommer sånn over en spesifikk fart? Evt. kryss på mellomaksling, men da er det vel heller bilen som rister enn styring. :P Du får ta deg en pause og tenke på alle pengene som går tapt om du selger. Se om du fortsatt har lyst da. Noen ganger blir man bare så lei biler at man driter i om det går MYE penger i vasken, mens andre ganger angrer man i mange år etterpå. Greit å ikke ta et hastesalg, sånn sett. :) 

bremseskiver og alt som har med stag å foringer er totalt utelukket så må vell kanskje prøve med nyer hjullager

må legge til at ristingen er veldig uregelmessig å og har ikke en veldig jevn takt, hele fronten oppleves som skjelven og nesten farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Thundercoil skrev:

Å.. Det hørtes litt sketchy ut. Håper hjullager funker da, men er vel kanskje like skeptisk som du er. Hehe. Krysser fingrene for deg. :) 

var litt tvil om jeg skulle teste mer over 110 fordi den var såpass skjelven, så da tok jeg som en selvfølge at noe måtte være løst.  men når alt sitter bom fast så kan man bli gal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hpi skrev:

Kjedelige greier, hardykobling, opplagring for mellomaksel, motorfester og girkassefester på stell? 

 

Hardykobling og motorfester er flonka nytt, reiv å sleit i mellomaksling og girkasse her nå uten at no ville flytte på seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sveigis skrev:

Men kom alt dette etter delebytte og forstillingskontroll?

Eller har det vært sånn tidligere ?

har alltid vært vært slik siden den ble tatt i bruk igjen ifjord høst men har ikke brydd meg større om det da jeg va bråsikker på at dette kom til å gå vekk ved den rassian jeg har tatt nå med delebytte.  

skal sies at bilen er helt nydelig å kjøre fra 110 og nedover, over det starter den å bli skjelven.

har akkurat vært av med bremser framme og gått over skikkelig med negerkuse over alle anleggsflater,  så nå står det igjen å se om det utgjør noen forskjell. 

spant rundt skiva når kalipper var av å kunne ikke se noe form for kast/sidekast,  reiv å sleit å klarte heller ikke å framprovosere slark.  bremser sto tidliger på titansilbervogna og var ristefrie der, den var helt stødig fra 0-230 og var en fryd på autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et år rett før jul etter en tur til Stockholm opplevde jeg det samme på vei hjem til Norge. Det var mest plagsomt på veiene mellom Stockholm og Ørje pga hastigheten og det begynte i 110km/t. Jeg trodde det var noe med et hjul og kjørte oppom Vianor her i Haugesund da jeg kom hjem. Uten å gå ut og se spurte de meg om jeg vasket inni felgene etter at jeg kom hjem, det hadde jeg ikke og der lå det masse gjørme og sand som da var problemet.

Jeg ser jo at det ikke er hjulene som er ditt problem men tenker gjerne at det kan være noe på navet så kanskje det er hjulager da..

Du må uansett ikke selge :) 

Hjemme i Haugesund etter 100 mil på salt og slaps 

stockholm.thumb.JPG.c80e0a1173d26e8c6dd9a5cbd962f5a9.JPG

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet bilen skikkelig nå ikvell

den er små skjelven fra 100 og opp og hele bilen rister uten jevn takt, ved 120 så rister den på ratte og videre oppover så er den veldig ustødig.

rister mer og mer under oppbremsing, så da må jeg vell ha nye m5 skiver selv om de jeg har var strøkne på forrige bil. 
de har vært litt skeive før men de har alltid rette seg etter et par nedbremsinger siden de er flytende

når jeg tenker meg om så har denna bilen aldri vært ristefri siden den ble kjøpt for 3 år siden..
 

kan skiver bak påvirke dette ? 
 

casterstag sitter bomfast og de bør vell holde mer en 30 mil?

kalipere er honet og smurt opp før montering i påska. 
 

bud over 50k vurderest om noen her inne er interisert i et repobjekt

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risting i ratt skal jo i teorien utelukke bremser/ting bak. ( Men jeg har slitt med det samme på _alle_ 5 serier jeg noengang har eid. ) Min gamle E39 ble først ristefri etter at alt foran ble bytta, inklusive hjullager. Får vel kjøpt en sånn målesak du kan sette på fjørbenet for å måle om det er ujevnheter i skiver/nav/hjullager?

Edit; https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034?gclid=CjwKCAjw5cL2BRASEiwAENqAPrdSQhW2kRZ1by92pDauJhQ9P3dAmMFwxMrkFK0fXpV7qomDSrOY3BoCGq4QAvD_BwE

Koster jo ikke stort, verdt et forsøk?

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ingvaldsen changed the title to Ingvaldsen's e39 530dat og 740D !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...