Gå til innhold

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, E.H.D skrev:

Ser at 540d faktisk er raskere, i alle fall fra 0-100, og bitte litt billigere, i tillegg til endel billigere i drift, så jeg hadde vurdert 540d. :wink:


Det er akkurat det jeg gjør nå :P
Men ikke noe poeng om det er leveringsproblemer med den også.

Tror ikke dieselhysteriet har SÅ mye å si heller.
Skal en del til for at en 540i blir rimeligere i bruk og drift enn en 540d.
Både med tanke på bompenger, årsavgidt og drivstoffpriser....

Finner svært lite info om 540d. Lurer spesielt på om det leveres performance power kit og sportseksos.
540d leveres med 320HK og 680NM. Skulle ikke være umulig å skremme den opp i 350HK og 750NM med perfomance power kit og da går dette bra unna. 
550 versjonene er ikke aktuelle da de koster ca 300 000,- mer i startpris.
Da lander en på ca 1,5 og da er det noe annet som står øverst på ønskelisten :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis leveringstid er viktig så er jo 540d en rå motor det også :) men man må se på hvilket kjlremønster man har. Går mesteparten i småkjøring og lite kjøring med henger, da er 540i et bedre valg. Bensinsekseren er det færre som kommer til å velge kontra 540d, så den vil også skille seg mer ut på bruktmarkedet. Dieselnekten i de større byene er også en ting, dersom du bor i nærheten til en av disse. Dersom man bor mer landlig til og har seg noen lengre norges og/eller europaturer i et år, da er 540d å foretrekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte levering av 540d i uke 37/38. 
Produksjonsuke 33.

Er også kommet tilvalg av skikkelig skinn på dashbord, så det skal ihvertfall endres :)
Er også kommet nytt induvidual ratt som tilvalg og mulig noe mer.
Ting må dobbeltsjekkes.
Ta dere gjerne en tur innom konfiguratoren og kom med tips/meninger :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jan Christian Huus skrev:

Kan bekrefte levering av 540d i uke 37/38. 
Produksjonsuke 33.

Er også kommet tilvalg av skikkelig skinn på dashbord, så det skal ihvertfall endres :)
Er også kommet nytt induvidual ratt som tilvalg og mulig noe mer.
Ting må dobbeltsjekkes.
Ta dere gjerne en tur innom konfiguratoren og kom med tips/meninger :)

 

Det rattet får du vell ikke med M sport? Skinntrukket dash er det bare å slenge med. Det hever følelsen mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å legge inn rattet i konfiguratoren, da forsvant 10 andre ting.. Så nei, det gikk svært dårlig.
Ikke noe must, da standard m-sport ratt er svært bra :)

Men flott at en nå kan velge ekte skinn på dashbordet istedet for sensatec. Vil en først ha skinn virker sensatec litt halvgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man kan velge Individual fra fabrikk. Det vil si at man kan sette sammen bilen slik man vil, uavhengig av pakker og hva som går og ikke går i konfiguratoren. Men det koster jo en engangs sum på 75.000kr eller no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du virkelig bytte til 540d for å få bilen noe tidligere? Ikke misforstå, det er en rå motor som sikkert er raskere. Men 540i føler jeg liksom er litt siste sjansen til å få en sikkelig bensinsekser i 5-serie. Den distanserer seg klart ifra øvrige motorer, det gjør ikke 540d som egentelig kun er en oppjassa 530d. Da hadde jeg heller kjøpt en 530d og virkelig trøkka til med alt utstyr, for så å fått tak i en kvalitets tuning. Sekser diesel har liksom "alle" i disse bilene, men sekser bensin er langt mer unikt spesielt. 

Ditt valg, du blir nok veldig fornøyd uansett. G30/31 er en av få biler man rette kan si, ingen over og ingen ved siden av 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Vil du virkelig bytte til 540d for å få bilen noe tidligere? Ikke misforstå, det er en rå motor som sikkert er raskere. Men 540i føler jeg liksom er litt siste sjansen til å få en sikkelig bensinsekser i 5-serie. Den distanserer seg klart ifra øvrige motorer, det gjør ikke 540d som egentelig kun er en oppjassa 530d. Da hadde jeg heller kjøpt en 530d og virkelig trøkka til med alt utstyr, for så å fått tak i en kvalitets tuning. Sekser diesel har liksom "alle" i disse bilene, men sekser bensin er langt mer unikt spesielt. 

Ditt valg, du blir nok veldig fornøyd uansett. G30/31 er en av få biler man rette kan si, ingen over og ingen ved siden av 😀

 


Vil og vil....
Litt glad for at valget blir tatt litt for meg her.

Helt klart at 540i er en artig motor med fin lyd, men har kjørt G30 540i og en må litt opp i turtall for å få noe lyd av den. 
Ikke helt den måten en normalt kjører på (og ja, jeg kjører "normalt" - aldri på bane eller noe slikt).
Jeg hadde tenkt meg performance eksos til 540i, men denne fungerer kun i sport-modus, og det er ikke det moduset jeg bruker mest når jeg er på tur.

Nå er de slik at 540i mulig ikke blir levert før om svært lenge, og jeg skal ha bil levert i år for å unngå ekstra avgifter jeg antar tilkommer ved regjeringsbytte.

Fordeler 540d kontra 540i i mine øyne:
En kjenner mer kraften en har tilgjengelig på lavt turtall 
Bruker mindre drivstoff
Drivstoff er rimeligere
Bedre akselerasjon 

Fordeler 540i kontra 540d slik jeg ser det
Fetere lyd når en trakker på litt
Mer ettertraktet hos enkelte (men dette betyr svært lite).

Jeg har planlagt å beholde denne bilen i 8 år (frem til neste generasjon 5 serie kommer), og tenker at det ikke betyr så mye om bilen har diesel eller bensin da. Bilen er bestilt med service avtale 8 år/160 000km og forsikring på drivverk, motor og girkasse til bilen er 8 år/200 000 km.

Angående 530d og masse utstyr; har på vei en 540d med maks utstyr istedet. 
Bilen vil få performance power kit, og antatt effekt er ca 360 HK/750 NM + sportseksos. Tipper dette kommer til å gå svart bra unne med 0 - 100 km/h på ned mot 4,5 sekunder.

At G30/31 er rett valg er helt sikkert :)
Har kjørt svært mange biler i det siste, og både meg, fruen i huset og venner er helt enig i følgende: Ny G3x eller beholde dagens F11. Da har jeg testet svært mange biler, inkl Mercedes E-klasse (vurderte en E43 AMG), Audi Q7 E-tron, Volvo V90 T8 +++
Den som imponerte meg mest var Volvo T8, men den slet med å kontrollere alle kreftene når en dro til. I tillegg plaget girsspaken meg en masse. 

Blir artig å få bilen på plass og se ha som må gjøres med den.
Er alt bestilt felger og noe folie. Vurderer også senk, men skal bruke bilen gjennom vinteren før jeg konkluderer.

Utstyrsliste kommer etterhvert da det skal gjøres noen små endringer til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du trenger å frykte store avgiftsøkninger ved et eventuelt regjeringsskifte. Om den så skulle bli 30.000kr dyrere så tror jeg ikke det vil merkes på en bil til 1.5 mill 

Gå for siste bensinsekser i en 5 serie, gå for 540i :D

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg tror ikke du trenger å frykte store avgiftsøkninger ved et eventuelt regjeringsskifte. Om den så skulle bli 30.000kr dyrere så tror jeg ikke det vil merkes på en bil til 1.5 mill 

Gå for siste bensinsekser i en 5 serie, gå for 540i :D


Jeg tror du tar veldig feil her.
Hvem som får rett til slutt vet vi ikke før etter det har skjedd, men blir spennende å se.

Dagens G31 540i ville ii 2015 ha kostet langt mer enn i dag grunnet avgiftssystemet som er endret.
I tillegg har Ap gått til valg på å øke skattene med 15 millarder hvor ca 1/3 er bilrelaterte avgifter.
En ting jeg tror er helt sikkert er at HK-avgiften blir gjeninnført slik at biler med stor motor, både diesel, bensin og hybrid blir langt dyrere enn i dag. 

HK-avgift 2015
Første 70KW - 0 kr
Neste 30KW - 245 kr pr kw
Neste 40KH - 710 kr per kw
Resten - kr 1 756,- per kw
For en 540d utgjør dette alene ca kr 202 000,- i avgifter. Disse er fjernet med dagens regjering.

For en 540i utgjør dette ca kr 235 000.


Kilde: regjeringen.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår absolutt argumentasjonen din, man har sine grunner. Skuffet blir man ikke uansett når det kommer til denne bilen. Du er nok ikke den eneste som har vurdert de andre alternativene der, flotte biler alle sammen.

Når det gjelder regjerings skifte (som det dessverre ligger an til :() så er det noe vi bilentusiasten bør frykte. Som nevnt over så skal de dra inn 15 milliarder, så det kommer til å svi. MDG ligger og vipper på sperregrensen, blir de tatt med i en rødgrønn regjering blir det helvette for bilistene. Vi har jo sett hvor stor gjennomslagskraft disse har hatt i Oslo. Vi kommer til å få en CO2 avgift mangedobbelt den vi har i dag, for å få slutt på de bilene som slipper ut mest. Og så har vi dieselforbud da... Bruk huet når dere skal stemme til høsten, mye av problemet med AP er ikke bare partiet i seg selv. Det er alle de "trollene" de drar med seg i form av SV og MDG. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL bil er nok fremtiden for Oslo borgere i hvertfall. Med 55 nye bomstasjoner i oslo, er det like greit å gå over til elbil når andre enn Tesla begynner å produsere disse for fullt.

BMW er ganske stille på dette feltet... de andre tyske merkene har ny designede rene el biler på vei i 2019/2020. Har ikke lest noen rykter om BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...