Gå til innhold

Verdivurdering Chevy Tahoe


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

En kamerat har flippa noen sånne, og tilsynelatende er dette en fair pris. Du skal sjekke ramma for rust, at motoren starter lett, sjekk rust i bakdørene, sjekk dødgang i rattet(styresnekke og styrestag slites ned fort på disse) og at bladfjærene bak er hele. Ellers er det som hvilken som helst bil, se opp for elektroniske gremlins.

Sjekk også at du får lagt inn 4-hjulstrekken, men ikke kjør på tørr asfalt i sving med firehjulstrekken inne og ikke bruk "Auto 4WD" om den har det. Med 4x4 liggende inne låser senterdiffen og det bryter voldsomt i drivverket.

Sett giret i neutral og trykk på 4x4, skal klikke litt i dashbordet(noen relleer) og lampa skal blinke noen sekunder og så lyse fast. Gjør det samme med lav-serien.

Til tross for liten størrelse føles det som en lastebil å kjøre, med andre ord ikke noe særlig.

En annen ting man skal være obs på er elektronikken til motorstyringa, disse går varme og får motoren til å stoppe sporadisk, ingenting å være redd for, da motoren starter opp igjen med en gang igjen etterpå, men irriterende. Bergheim satt på kjøling på elektronikken(hjernen) og flyttet den gjerne nærmere grillen for kjøling på veldig mange.

Ellers gjelder det standard amerkansk fra den tiden, ledningsnettet er nærmest laget av ståltråd og irrer voldsomt og ledninger knekker(brudd) her og der. I tillegg er lysstyringen bygd om av Bergheim ved import for å tilfredsstille norske krav til lys, dette er ikke alltid gjort like pent.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Takk for utfyllende svar! Så dette er noe som kan ryke fort for en 40-50k med andre ord? Han sier også at foringen som holder converteren er gåen og at det derfor er en liten klunkelyd ved hard nedbremsing etterfulgt av kjapt gasspådrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å følge med på det du gjør. Du deler villig i vei på det meste du gjør. 

Kanskje spesielt artig å se at du har utviklet deg endel på dine mekaniske ferdigheter:)

Det pleier å være smørenipler på amerikanske biler så sjekk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

 

Synes det er gøy å dele mye for å ha noe å se tilbake på selv, men hvis det er interessant for andre å følge med på så er jo det hyggelig også :) Har definitivt utviklet meg mye siden mine første uttalelser her inne, ja, haha.

Skal få gått over denne litt og se hva som må gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også veldig sansen for hvordan du tenker. Det er artig å teste ut nye ting og få nye erfaringer, og det er gøy at du er en av de. Har selv sansen for Suburban og Tahoe, og synes ved første øyekast at prisen er "grei nok". Men lite erfaring med disse selv - personlig ville jeg heller ha valgt bensin fordi 6.2/6.5-dieselene støyer så vanvittig mye, men ser jo at det er noe billigere å drifte mtp forbruk. Men 2-dørs Tahoe er fett \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme. Digger å få prøvd litt forskjellige biler, spesielt noe jeg aldri har prøvd før, så tenkte det kunne vært gøy å bare gå med på byttet også bare selge denne igjen i stedet for E46. Da får jeg cruiset litt med V8 også tjener jeg kanskje litt på det samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 4.5.2017 at 22.21, Gabz skrev:

Tenkte det samme. Digger å få prøvd litt forskjellige biler, spesielt noe jeg aldri har prøvd før, så tenkte det kunne vært gøy å bare gå med på byttet også bare selge denne igjen i stedet for E46. Da får jeg cruiset litt med V8 også tjener jeg kanskje litt på det samtidig :)

Vet tråden er gammel, men spør likevel; hva synes du om tahoe? Vurderer å kjøpe en som vinterbil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som vinterbil er egentlig både Vortecen og 6,5 dieselen fine på vinterføre.

En skal dog være nøye med å sko dem rett om du skal kjøre på skikkelig norsk vinterføre.
Jeg hadde meg en tur over Gjelleråsen en Fredagsnatt i heftig snøvær med Cooper M+S "All Terain" og det var mildt sagt en stor prøvelse.

Når det først begynner å skli, så stopper det som regel ikke med det første. Man bør være ganske klar for å legge inn firehjulstrekken i tide.

 

Når det gjelder selve Tahoe-opplevelsen, så er jeg litt sånn tja.. til de bilene. Man får vel ta de for det dem er. Det er ganske lastebilaktig å kjøre, moro en stund, men litt tungt å leve med i lengden.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i såfall for en 2000 modell eller nyere (helst 2003 og nyere), de ser bedre ut, er bedre å kjøre og bensinen er mye mer behagelig enn det helsikkes spetakkelet på de 6,5 dieselene. Er også veldig viktig at disse bilene ruller på gode vinterdekk, helst nye og med masse spor. Har selv vært med å kjøre opp en bratt bakke med Tahoe med dårlige piggfri, selv med firehjulstrekk så kom vi ett stykke før vi kom ned bakken igjen baklengs på stive hjul. Ikke å anbefale, sto fast i fonna i bunnen av bakken. Står du fast med en Tahoe så står du skikkelig fast, da kan du like godt ringe Viking med en gang fremfor en kompis med Hilux.

Ikke forvent kjøreegenskaper som en X5, dette er en amerikansk SUV på 2,5 tonn med rammekonstruksjon. Sett bort ifra dette så er de ganske gode å kjøre, lettkjørt og kjapp i reaksjonen. Har selv kjørt Ford Excursion i over ett år nå, synes dette er artige biler når man først tar dem for det dem er. Ingenting slår følelsen du får over å sitte over alle andre og skue over ett digert panser, du føler deg umiddelbart ganske ustoppelig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Daniel. skrev:

7.3 diesel motoren skal visst være greie?

6,0 litern er håpløs, men 7,3 litern er ikke veldig bra den heller. Er jo ett overraskede stort miljø i Norge for Excursion/F serie og det er stort sett alltid Powerstroke som er tingen. Men folk skrur mye på dem, alltid ett eller annet som ikke virker eller er galt. De som har bensin bare kjører stort sett (og fyller tanken). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...