Gå til innhold

E34 525i blir 544i


Zeveren
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Det releet der er for automatiske kjørelys. Det var et svensk firma som laget de, en ganske smart konstruksjon egentlig. Det følte på spenningen og slo ikke på kjørelysene før bilen ladet og spenningen var høy nok.

Jeg har fortsatt et slikt liggende i esken, komplett med monteringsanvisning, som jeg kjøpte for snart 20 år siden. Skulle monter for en kamerat men han kvittet seg med bilen før jeg rakk og gjøre det.

Aah, ikke dumt! Takk for svar! Da skader det jo ikke å montere denne over på nye elnettet, greit å ha så lysene går på av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Lang tid mellom oppdateringer pga. huskjøp, hjulpet min far en del og prioiteringer. E34 er flyttet til nytt verksted, og ser på siste av elnettskifte. Når dette er ferdig skal jeg se over motor, og ser på muligheter for ledningsnett fra bil til motor.

Søknad er godkjent, så er bare å bygge nå!

322992989_1259578417931645_5557406937555024015_n.thumb.jpg.dea8808776cba7c1ee15c2b555f61dd7.jpg

Maskoten må jo selvfølgelig med

322945154_3293462260907312_3014526706809343727_n.thumb.jpg.aacb1b3f52ae2f90209934982ba7c47d.jpg

Håper på hyppigere oppdateringer herfra, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Når huskjøp kommer inn i bildet ,da blir det jo ofte sånn som du beskriver her at ting blir utsatt.

Det fine her ,er jo at du faktisk har bilen og at søknad er godkjent .

Blir spennede fremover dette 😊😊

Er dessverre sånn det er blitt ja, men satser på mer riktige prioriteringer framover, selvfølgelig BMW 😂 ohyess, nå er det bare å bygge, og gjøre det riktig!

 

9 timer siden, Sørlendingen skrev:

Blir bra dette Ronny👍 Fint å få bilen under tak og nærmere hjem, da blir det enklere å ta noen korte skru-økter når man har en time eller 2 til overs😊

Litt greiere ja, nå er det ikke så tiltak å til å skru. Nå er det bare kos igjen, og det har jeg savnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ståa nå. Komplett 530 92mod elnett er i, Bosch elnett med mye alternativer. Var unødvendig stresset når jeg tok det ut av donorbil, så null nix & Nada er markert. Cirka alt i kupé er koblet opp da, klarte å finne fram på alt tror jeg. Sikringsboksen framme jeg jobber med å finne fram i nå, teste releer og få ting opp og gå. Har koblingsskjema på internatet som hjelper meg godt fram, men står ikke nøyaktig hvilke releer som rr til hva. Ser ut som jeg mangler noen av releene da ingen av releene jeg har passer på hvor stikkene skal inn på ledningene. Noen som har liknende årsmodell og elnett, som kan vise meg hvilket rele som er til blower relay, nr4? Og den store modulen, nr 15, hva gjør den? Evt noen som har den, abs releet og Blower relay?

20230108_194149.thumb.jpg.670f047470c1cf37f5bc350478750f27.jpg

block-rele-i-predohraniteley-04-high.jpeg.94040c47e15cd7079ee7ba20b6df5df4.jpeg

For øyeblikket ser det slik ut inni. Får visker til å funke på full hastighet men ingen andre funksjoner, og den går ikke tilbake til nullposisjon når jeg slipper knapp. Skjønt dette kan være comfort module som tuller. Til nå piper bilen når jeg skrur på tenning, lys I lysbryterene funker og interiørlys med leselys funker. Håper modulen jeg mangler i sikringsboksen løser dette, og vifta funker vel ikke pga blower relay mangler?20230108_194235.thumb.jpg.230290916002a00ce309001e983a0c5d.jpg

Ellers, tar jeg forsiktig av dørlistene igjen fra dørene da de har begynt å ruste gjennom. Syrerustkapsleren jeg kjøpte til offshorerigger funket svært dårlig. Denne ganga blir det sandblåsing, brunox og epoksy. Dere som er erfarne med Brunox, bare å sandblåse, legge på 1 lag brunox også grunning oppå?

20230108_194158.thumb.jpg.c2c4dc2d7c686db5323f5c4d2e350e4c.jpg

Greit rusta etter kun 1,5 år ja.. slipte alt ned, offshore-greiene så epoksygrunning.20230108_194208.thumb.jpg.ab7a9cac6e5a031693ef9fc9e55e9b73.jpg

20230108_194211.thumb.jpg.094f32ab30516a1a6d7dbd5a301ec329.jpg

Jaja, framgang er det ihvertfall! Har litt av en jobb med feilsøking foran meg 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja all honnør til deg som holder på med dette og håper virkelig du får det elektriske til Ronny😊😊

For når jeg så disse bildene så tenkte jeg ,Gud bedre her ligger utfordringene i kø .

Angående diverse moduler og releer så må vel det stemme iht hvilket utstyr der er på bil osv .

Foruten motor osv ,så er min rimelig spekket med original utstyr ,så du får kontakte meg om det er noe du kan bruke som mal osv 😊

Blir spennende å se her fremover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandblås og hiv på 2k epoxy. Vis du kje har skikkelig sandblåsing utstyr. Kan du ha rustomvandler. ( ferrobet f eks ) aså 2k epoxy. Dørene kjeme te å rust opp igjen desverre pga falsen.

Ganske rett fram på elnett. Fleste koblinger passe bare spesifike ting. 

V8 og 6er elnett er forskjellige me moduler og rele. Forskjell på sedan og touring vel og merke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Børvis skrev:

Kan du ha rustomvandler. ( ferrobet f eks

Hvilken type fra Ferobet er du sikter på her ?

Grunn til at jeg spør at de har jo så mye forskjellig.

 

5 timer siden, Børvis skrev:

V8 og 6er elnett er forskjellige me moduler og rele.

Trodde moduler stortsett var like på både R6 / V8 men kom an på utstyrsnivået på hver enkel bil .

Jeg testet jo to fra dine biler og de hadde likt serienummer som på min .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Hvilken type fra Ferobet er du sikter på her ?

Grunn til at jeg spør at de har jo så mye forskjellig.

 

Trodde moduler stortsett var like på både R6 / V8 men kom an på utstyrsnivået på hver enkel bil .

Jeg testet jo to fra dine biler og de hadde likt serienummer som på min .😊

Hei, er forskjell på touring og sedan iallefall og forskjell om det er diesel elle bensin. 

530+ har stort ledningsnett me muligheter å ettermontere en del utstyr

518-525 har som regel det lille elnett

51813_0_m_719_1200.thumb.jpeg.bb66d3917d8f83ae6a2775b84fcb8310.jpeg

 

Denne ferrobet er grei å bruke vis sandblåsaren kje kommer dypt nok inni porer.. aså epoxy elle ka ein vil bruke etterpå. En del enklare å ha me å gjør istedenfor brunox...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Børvis skrev:

Denne ferrobet er grei å bruke vis sandblåsaren kje kommer dypt nok inni porer.. aså epoxy elle ka ein vil bruke etterpå. En del enklare å ha me å gjør istedenfor brunox...

Denne her ja er genial og er et kjekt middel .

Jeg brukte noe av denne når jeg holdt på med e28en og den gjorde jobben sin den .

Sitter igjen med inntrykket av at Ferro produkter er kjekke saker 😊

Angående ledningsnett ,så er det sånn jeg og tolker det på de årene jeg har holdt på med disse .

Men har forøvrig lagt merke til at feks 525 fra feks 93 og nyere har et mer utvidet ledningsnett kontra de eldre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på sandblåsing og 2k epoxy nå ja, rusta skal holdes borte. Bruker dere ferrobet i tillegg, evt brunox? 

Sånn jeg og har fortsatt det på elnett, men skal vel i prinsippet være "likt" elnett så lenge det er det store elnettet, nett til V8 og relativt likt med utstyr? Kan jo søke opp chassisnr på bilen elnettet kom fra, og finne org utstyrsnivå der kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zeveren skrev:

Satser på sandblåsing og 2k epoxy nå ja, rusta skal holdes borte. Bruker dere ferrobet i tillegg, evt brunox? 

Sånn jeg og har fortsatt det på elnett, men skal vel i prinsippet være "likt" elnett så lenge det er det store elnettet, nett til V8 og relativt likt med utstyr? Kan jo søke opp chassisnr på bilen elnettet kom fra, og finne org utstyrsnivå der kanskje?

Vis du har skikkelig sandblåser så går du rett på 2k epoxy

 Brunox har eg dårlig erfaring med. Men det skal has 2 strøk på 48t. Skal ha litt grader for å tørke. Skal ha 3-4strøk på få minutt ( tynne ) husk å matte ned brunox når epoxy skal oppo der for å få vedheft.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vel. Oppdateringer ble på vent da traktor og traktorhenger måtte spontant fikses for å bytte hustak i sommer, så rive i et røsk og isolere verksted fra august til disse tider. E34 ble nedprioritert og voksenlivet dro litt for mye til..

 

Men

Er folk gira på oppdateringer her igjen? For nå skal den nemlig inn igjen fortløpende. Med nytt hjerte 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du ut av de to store modulene. Den store er så vidt jeg husker lysmodulen og da styrer den selvfølgelig alle lysene. Det kan være noen dårlig loddinger i den så kan være greit og ta opp og sjekke. Se der det går mest strøm, typisk loddingene på releene.  Det er også litt forskjellige typer, i utgangspunktet likt som på E32 men litt detalj forskjeller er det. Kommer bl.a an på om du har tåkelys. Mener det også var forskjell om du har automatiske kjørelys eller ikke men ikke ta det for helt sikkert. Mulig den funksjonene sitter i lysbryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...