Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

14 timer siden, macrorain skrev:

Skulle i utgangspunktet betale 7000 for alle fire dører pluss baksete og buer i bagasjen. Grunnet batteripakka fikk han ikke tatt helt som planlagt bak så endte på 6500. For min del var det vel verdt pengene for å få jobben ordentlig og effektivt gjort, fremfor å kløne en hel helg selv og kanskje ikke gjøre det riktig.

Det har du rett i. Jeg brukte vel et par timer på 4 dører med dynamat + et produkt vi har på jobben for å lydisolerende maskiner. Ble ikke såå bra ift hjulstøy, men litt ble det. Merker ikke så godt biler som passerer lenger og lyden fra høyttalerne ble markant bedre.  Ganske enkelt å utføre selv, men selve isolerings materialet er relativt kostbart

Endret av arildopc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg vært ute og målt litt igjen. Det var strengt tatt litt hat. For det første var det mye mer trafikk på den motorveistrekningen jeg har valgt meg ut enn sist, så jeg måtte kjøre flere runder for i det hele tatt å kunne holde 100km/t der, og det var da også mye mer biler rundt meg som potensielt har påvirket målingen i negativ retning. Så kjører jeg jo med vifte avslått for at ikke det skal slå inn, og klimaanlegget funker ikke så det er jo dritvarmt fra før, så det var alt i alt ikke sånn kjempemorsomt. :) 

Resultatet var også litt nedslående. Skal jeg legge godviljen til er det kanskje 0.5dB forskjell, men det er så lite at det kan ha med sporvalg å gjøre, så i praksis klarte jeg ikke å måle noen signifikant forskjell i decibel.

Så til opplevd forskjell: Som nevnt i går oppleves bilen litt tightere, og lyden i bilen ble bedre og annerledes. Tidligere har jeg skrudd ned bassen på 100hz og 200hz med EQen i bilen fordi jeg synes det har vært litt mye og romlete bass, dette måtte jeg skru opp igjen nå. Var så stor forskjell i bassen at jeg et øyeblikk lurte på om subbene under setet hadde konket ut. Ellers mtp støy var demping bakover mest markant, i den forstand at det lille jeg hadde av "drone"/rumling fra eksosen har forsvunnet. Veistøy oppleves litt lavere, men ikke mye. Fra et rent veistøyperspektiv så er jeg usikker på om det var verdt pengene. 

Tror jeg dropper understellsbehandling, da jeg mistenker det gir like lite eller enda mindre effekt enn innvending demping, så da er ikke det verdt 8000. Neste post på programmet blir da å teste nye forhjul, som er bestilt - muligens montering på fredag eller lørdag. To be continued... :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til deg tidligere så var det nok ikke spesielt stor forskjell på en måling. Det er flere grunder til det, vanskelig med nøyaktig måling på så lav db. Det er også mange forskellige frekvensnivåer, det er ikke sikkert at veistøyen er den med høyest selvom det kan føles sann. Så hva du selv synes er nok beste "målingen" tro meg du merker det godt når du kommer tilbake til en bil uten demping. Det er det samme som å gå fra VHS til DVD... DVD virker bedre når du ser det første gang men fy så dårlig VHS er etter å ha sett dvd! (okay burde kanskje tatt DVD mot Bluray, begynner bli gammal)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nautiluz skrev:

Som jeg sa til deg tidligere så var det nok ikke spesielt stor forskjell på en måling. Det er flere grunder til det, vanskelig med nøyaktig måling på så lav db. Det er også mange forskellige frekvensnivåer, det er ikke sikkert at veistøyen er den med høyest selvom det kan føles sann. Så hva du selv synes er nok beste "målingen" tro meg du merker det godt når du kommer tilbake til en bil uten demping. Det er det samme som å gå fra VHS til DVD... DVD virker bedre når du ser det første gang men fy så dårlig VHS er etter å ha sett dvd! (okay burde kanskje tatt DVD mot Bluray, begynner bli gammal)

 

Jepp, og hadde i grunn ikke ventet så stor forskjell på målingen heller - men artig å teste uansett. Blir interessant å se med nye dekk foran. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snekret jo custom eksos tidligere i år, og har egentlig hele tiden hatt lyst på litt større eksostipper enn originalt samtidig som det skulle se noenlunde originalt ut. Han jeg gjorde det hos overbeviste meg om at det ikke ble plass til mer, så endte med 2x70mm som er det samme som originalt, men skråskjært og litt annen utførelse. Det ser jo litt vassere ut enn originalt, men er ikke 100% fornøyd. Ser mange ettermarkedsanlegg til F30 som har 2x80mm, og etter å ha målt så kan jeg ikke skjønne at ikke det skal gå. Hva tenker folk, bør man beholde tilnærmet original look, eller er det gøy med bittelitt mer? :) 

Slik ser det ut nå: http://bimmers.no/forums/topic/813542-min-330e-m-sport-f30-ny-eksos-side-13-luftfilter-s14/?do=findComment&comment=3239189

Mens jeg sikler på 2x80mm, f.eks noe slikt, som da også er skråstilt (en pipe stikker litt mer ut) og ser veldig likt ut, men er 1cm større i diameter: https://www.ferrita.com/no/produkter/universelle-deler/enderor/zz-sortiment/dubbel-2-x-80mm-ansl-id--635mm-inv - og bygger da 1cm mer på hver siden i bredden og ca 1cm mer i høyden. Dette gir fortsatt minst 1-1.5cm klaring til fangeren på alle kanter såvidt jeg kan skjønne.

 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt større er tøft! Er enig med deg i at det sannsynligvis er plass til litt større.

Selv synes jeg det kuleste er å lage endestussene av litt tykkvegget rør i stedet for de mer forseggjorte dobbelveggede enderørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ogee1 skrev:

Litt større er tøft! Er enig med deg i at det sannsynligvis er plass til litt større.

Selv synes jeg det kuleste er å lage endestussene av litt tykkvegget rør i stedet for de mer forseggjorte dobbelveggede enderørene.

Enig i at det kan se litt "råere" ut med rene rør ja, samtidig er disse krommede fra ferrita som står litt skrått i forhold til hverandre ganske like i stilen som de originale. Jeg er ute etter at det ikke ser åpenbart ut som et ettermarkedsanlegg samtidig som det ser litt grovere ut, liksom. Vil ikke at det skal ut som noen har slengt et catback-anlegg på en 316i liksom (no offense til de som har 316i). 😛 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, arildopc skrev:

Kjør på det blir bra, det er plass til 2x80mm. Jeg har ihverfall med M-performance endetipper som er 78mm god plass. Jeg har to rør ut fra endepotta også så litt lettere kanskje..?

det høres jo bra ut. Rent plassmessig tror jeg ikke at det skal ha noe å si om man har to rør ut fra endepotta eller ikke. Den som sitter på nå stikker perfekt ut lengdemessig, og den 2x80mm-saken er bare 1cm lenger i lengderetning.  Den er sveiset fast i potta, så burde ikke være noe stress å kutte til og gjøre tilsvarende slik at det passer fint. Men har sendt en mail til han som gjorde jobben sist nå da, så får vi se :)  Takk for input begge to! 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring på db merkinga på dekk er at dette har ingenting med støy på Norsk grovslitt asfalt og gjøre... Jeg bytta også sommerdekk til de jeg fant med lavest oppgitt db. Jeg målte ca 2 db lavere støy med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekka på tross av at vinterdekka var oppgitt til 72db og sommedekkene til 68db...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Masterchief skrev:

Min erfaring på db merkinga på dekk er at dette har ingenting med støy på Norsk grovslitt asfalt og gjøre... Jeg bytta også sommerdekk til de jeg fant med lavest oppgitt db. Jeg målte ca 2 db lavere støy med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekka på tross av at vinterdekka var oppgitt til 72db og sommedekkene til 68db...

 

 

Huff, ikke si sånt da. Jaja, nå er de bestilt, så vi får se hva som skjer. Men er vel redd du kanskje har rett. :-| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...