Gå til innhold

e30 330 turbo ny 2jz motor under bygging


Vegard96
 Share

Anbefalte innlegg

heisann,da har jeg kjøpt meg nytt prosjekt ,dette ble da en e30 som er ganske så kjent i bmw miljøet. tidligere bremset over 730hk på hjul :)  gammle bilen til moonshiners racing . kjøpte bilen med mistanke om gåen topp pakning for en billig penge  så nå er ny topp pakning bestilt  å det skall taes en full gjennom gang av diverse. før bilen blir skrudd sammens igjen :)  håper noen som har kjennskap til bilen kan være så vennelig å skrive på denne tråden :D det hadde vert gøy med en oversikt om hva som er gjort med denne bilen opp igjennom årene .

8ctry0kdqgfl3dpwyylk.jpg

IMG_20170511_214105.jpg

IMG_20170511_214111.jpg

IMG_20170511_214124.jpg

Endret av putefaen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten update i dag å da. ser hva som blir prioritert når man har bursdag vertfall :D  toppen er snart av mangler bare en 12 kant kopp for å løsne arp boltene i toppen så er toppen på vei av :) har åsså fått bestilt ny pakkning fra PPF i dag . 

IMG_20170512_100021.jpg

IMG_20170512_100028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var toppen av .grunnen til at topp pakningen hadde gått i første omgang var at det hadde blitt byttet radiator til en alu radiator men denne hadde feil vei på rør tutene ut fra radiatoren slik at sugesiden på vann pumpa var øverst på radiatoren å ut fra termostathuset var nederst på radiatoren . dette er nå sveiset om slik at det skall være som normalt igjen åsså var ikke arp boltene taitet slik det skall være  så disse var løs. :)  topp pakningen ble tatt av å inspisert å da fant jeg åsså ut at det hadde blitt lekasje på sylinder 1å2 åsså hadde dem klart å justert kammene uten å klarere stempel å ventil klaring så disse hadde tørsthet verandre heldigvis så hadde ingen av delene fått noe spessielt skade av det :D  så da blir det bare å måle div klaringer å en grundig vask å sette sammen igjen. har åsså flidd rent i gjenge partier i blokka til arp boltene slik at det ikke ligger dritt å gammelt fett i gjenge partiene :) 

IMG_20170512_164158.jpg

IMG_20170512_162523.jpg

IMG_20170512_190652.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hadde veldig flaks :D  var til en kompis i går å timet reg reima på audien hannes siden den hadde hoppet over noen hakk. men han hadde ikke vert like heldig :P innsug ventil på alle 4 sylindrene hadde takket for seg der gitt når vi tok av toppen å sjekket  :shock:

har fått lakkert litt småtteri mens man venter på deler :)  skall lakkere catch tank  å innsug  åsså tror jeg . har åsså fått tappa av oljen som var full i vann etter topp pakninga røyk    ny 10w60 olje skal på når motoren blir sammen satt igjen .  for å flushe igjennom systemmet gått før det blir å ta enda et olje skift :) 

IMG_20170513_195005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en gammel tråd på bimmers, med fult av bilder under oppbygging . så dette var litt spennende å følge med på :)  det sto da en precision 67 billett turbo på da å 1680cc dyser , når det vart benket 730hk på hjul på 1,6 bar.   nå står det en mindre borg warner turbo på  å RC 1000cc dyser  planen er å sette på en større turbo som jeg har handlet til det andre prosjekte jeg har  men denne er en borgwarner som er beregnet for 800whp + med A/R 90 eksos hus  har åsså 1600cc bosch dyser liggende men vurderer å skaffe noen som er litt større :) 

6hyotdpdz08qm51y0748.jpg

7by2s0m59e6cojul45e9.jpg

8mecvjsv8f996wyfmlhn.jpg

6nid1h2mk1bnjg7ndp40.jpg

Endret av putefaen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var artig å høre :)  det har gått i m50 turbo tidligere  er veldig fornøyd med dem åsså :)  blir gøy å prøve noe nytt . så det skall bli artig å se hva som er igjen i denne maskinen :D  kommer nåkk til å ta en full overhaling senere med stempel bytte å honing å balansering å div. men er først opptatt av å få bilen kjørbar i første omgang åsså deretter begynne på litt kosmetiske detaljer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pussla litt til i dag :) bestemte meg for å droppe lakkering av innsuget. Synes det ble pent slik det ble nå :D lurer litt på hva fargene på bilen heter? Skulle ha fått lakkert opp noe småtteri igjen. Noen som vet kansje?, :)

Har åsså sjekka tilstand på turboen å om det er lav eller høy ohm dyser som står i bilen nå. Å det var lav ohm. Så da har jeg faktisk 1600cc dyser som er nye liggende:) så da skall det bli en drømm å få montert en splitter ny borg warner  turbo med billet komp hjul å nye dyser før det blir mapping igjen :D

Den gammle snurra var veldig treig. Det vises att turboen er gammel å ut ransjert vertfall. 

IMG_20170514_201142.jpg

IMG_20170514_201151.jpg

IMG_20170514_210038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benk pappir på 530whk slik den står med mindre turbo å dyser  :)  vill vertfall se om jeg klarer å få ut like mye effekt som tidligere.  Motoren er nettopp overhalet med nye ram å råde lager å ny veiv å div. Så ser ingen hindring i å prøve 

Ja takk for det ja er utdanna maskinist på båt :)

Endret av putefaen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder av nye deler som ligger å venter på å bli montert :-D

Nye bosch 1600cc dyser lav ohm

Å ny borg-warner 300sx3- 66 bilett   som klarer 800whk ++ kommer nokk til å få turbo trykke mye tidligere en før nå siden denne er mye lettere innmat på en den gammle  selv om denne er mye større. 

IMG_20170515_161001.jpg

IMG_20170515_160908.jpg

Endret av putefaen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen 80% sammen igjen etter topp pakkning bytte :)  mangler bare downpipen. Å montere radiator å sette på coiler  å fylle olje å vann nå :D  så blir det testkjøring :) fruen var åsså med å hjalp til, å kjøpte pizza mens vi skrudde. Stor takk til hun :D

 

Bilder å video kommer. 

Endret av putefaen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen sammen igjen. Utrolig hvor mye fortere det går når man er 2 stk som skrur :) men jeg mistet gnisten på pluggene  så fant blant annet ut at trigger sensoren var skadet  så har bestilt ny nå så håper den kommer ganske fort :)

IMG_20170522_180938.jpg

IMG_20170522_154832.jpg

IMG_20170522_154847.jpg

IMG_20170522_154838.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard96 changed the title to e30 330 turbo snart mapping.
  • Vegard96 changed the title to e30 330 turbo ny 2jz motor under bygging

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...