Gå til innhold

1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!


opeth84
 Share

Anbefalte innlegg

Det med abs er mest sannsynlig kontakt-krøll. Rustgørr som skaper dårlig kontakt. Alternativt at du må bytte ut én eller flere følere. Abs-sentralen går sjeldent i stykker. Disse er solide som helvete. Men som Viggo sier, ta ut instrumentet og sjekk pæren. Den er nok tatt ut eller pæra har gått. Tipper den begynner å lyse når du byttet/satt inn. Hvis den ikke lyser, så finner du en glatt plass og tester bremsene. Står hjula og lampa ikke lyser, så KAN det være abs-sentralen. Eller en sikring som er gått. Eller relé hvis dette er koblet til. Er nok ikke worst case her skjønner du 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, opeth84 skrev:

Da har bilen vært på eu kontroll og fikk noen mangler. Ene lurer jeg litt på. Fikk feil på abs som ikke lyser opp (dette skal vel komme frem ikon på ved oppstart av bil?). Det er ikke blitt feilsøkt noe, men vedkommende på verksted sa det er vanskelig og få tak i del til ABS for E34 og kan koste opp mot 30 000 nytt???! Må vel være noen som har dette brukt da det virker som det er blitt skrota endel E34 de siste årene😓 Noen som vet noe om dette med Abs? Verksted har ikke tatt noe feilsøking,bare eu kontroll foreløbig.

Ellers var det småfeil som rust på bremserør, bremselys fungerer ikke, gåen pære,hovedlykt, bakfanger (naturligvis da denne ble ødelagt).airbag,fløyte og uoriginalt ratt. Senkesett som må godkjennes av biltilsynet.

Slettes ikke avskrekkende dette foruten denne senkesett visningen og airbag som du må ha feilkodeleser/ nullstillingsverktøy til for å få nullstilt.(Noe jeg vet da jeg måtte inn med dette på begge e34ene her).

Angående Abs ,rister / pulserer det i pedal når du bremser ?

Hvis ja ,så er en av ringene sprukket mest sannsynlig .

Om du ikke har risting / pulsering ,så er det som de andre nevner og sjekke ut det.

Om pæren er gåen,så er jo det det beste og er den tatt så er det vel av en grunn .😯.

En annen ting er at Abs sentraler er jo kjempelett å skaffe billig til disse.

Er jo et hav av e34 som hugges og ytterst få som det er problemer med.

Men om det viser seg at du får Abs lampe når instrument er sjekket ut ,ta en titt som det nevnes på sikringer og brudd på sensorer .

Uansett denne kommer du lett i mål med .😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Det med abs er mest sannsynlig kontakt-krøll. Rustgørr som skaper dårlig kontakt. Alternativt at du må bytte ut én eller flere følere. Abs-sentralen går sjeldent i stykker. Disse er solide som helvete. Men som Viggo sier, ta ut instrumentet og sjekk pæren. Den er nok tatt ut eller pæra har gått. Tipper den begynner å lyse når du byttet/satt inn. Hvis den ikke lyser, så finner du en glatt plass og tester bremsene. Står hjula og lampa ikke lyser, så KAN det være abs-sentralen. Eller en sikring som er gått. Eller relé hvis dette er koblet til. Er nok ikke worst case her skjønner du 😉

Ok, takk for god info! Satser på det ikke er dyre greiene og få fikset dette med abs'en 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Slettes ikke avskrekkende dette foruten denne senkesett visningen og airbag som du må ha feilkodeleser/ nullstillingsverktøy til for å få nullstilt.(Noe jeg vet da jeg måtte inn med dette på begge e34ene her).

Angående Abs ,rister / pulserer det i pedal når du bremser ?

Hvis ja ,så er en av ringene sprukket mest sannsynlig .

Om du ikke har risting / pulsering ,så er det som de andre nevner og sjekke ut det.

Om pæren er gåen,så er jo det det beste og er den tatt så er det vel av en grunn .😯.

En annen ting er at Abs sentraler er jo kjempelett å skaffe billig til disse.

Er jo et hav av e34 som hugges og ytterst få som det er problemer med.

Men om det viser seg at du får Abs lampe når instrument er sjekket ut ,ta en titt som det nevnes på sikringer og brudd på sensorer .

Uansett denne kommer du lett i mål med .😀👍

Åh, har ikke verksted rundt omkring verktøy til og få slettet airbag koden? Litt dumt om jeg må handle inn noe sånt bare pga dette 🙄

Bilen oppfører seg helt som normalt ved bremsing og ikke noe risting/pulsering.

Ja, får høre med de over helgen hva de finner ut mtp abs'en. Tror og håper ikke det skal være så vanskelig/dyrt :) Bilen ellers er knall og kjøre og det merkes at alt i forstilling et byttet ut. Mye bedre i styring enn touringen, som er slapp som bare det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkesettet skal nok iallefall ikke være noe problemer og få godkjent hos Biltilsynet. Får håpe det ikke er mye ventetid på dette.

Fått anskaffet tüv papirer i dag på senkesettet. Nå står det nye originale dempere bak og med 60mm senkesett fremme.

 

20200227_103347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, viggo E34 skrev:

bare husk du må ha med deg pqpirer og kvittering på hjulstillingskontroll ved godkjenning hos svv😉

å sikkert like greit å bare bestille time der med en gang da så er du klar😉 

Ok, firhjulskontroll tas på vanlig verksted eller gjøres dette hos Biltilsynet? Aldri vært borti godkjenning av senk før, så er ganske grønn på hvordan dette foregår 🤣

Ja,kanskje like greit og bestille, men venter til over helgen først,så jeg får vite hvordan statusen er på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg like greit et airbag reset verktøy fra ebay. Ikke dyre greiene til under 200 lappen. Kan være ok og ha inne dersom man får airbag varsel ved senere anledning. Vil nok få verkstedet til og ordne airbag varsel, siden det tar laaaang tid før verktøyet kommer i posten (mellom mars og mai 😮 i følge Ebay).

s-l1600.jpg

Dersom andre er på jakt etter dette, så legger jeg ved link:

https://www.ebay.com/itm/B800-Airbag-SRS-Reset-OBD2-Scanner-Diagnostic-Tool-Fit-For-BMW-E34-E36-E38-94-03/184025832784?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, opeth84 skrev:

Ok, firhjulskontroll tas på vanlig verksted eller gjøres dette hos Biltilsynet? Aldri vært borti godkjenning av senk før, så er ganske grønn på hvordan dette foregår 🤣

Ja,kanskje like greit og bestille, men venter til over helgen først,så jeg får vite hvordan statusen er på bilen :)

her oppe måtte jeg bestille pr mail, jeg sendte bare en mail og forklarte at jeg har kjøpt en bil sånn og sånn der forrige eier ikke har godkjent senkesettet åsså spørr du va slags dokumentasjon du trenger med det samme så får dj allt på stell. jeg fikk samtidig skrevet inn 18" med 225 forran og 255 bak da jeg hadde rondell 0058 og tuv papirer på dem. 

vanlig godkjent værksted kan ta den kontrollen👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, viggo E34 skrev:

her oppe måtte jeg bestille pr mail, jeg sendte bare en mail og forklarte at jeg har kjøpt en bil sånn og sånn der forrige eier ikke har godkjent senkesettet åsså spørr du va slags dokumentasjon du trenger med det samme så får dj allt på stell. jeg fikk samtidig skrevet inn 18" med 225 forran og 255 bak da jeg hadde rondell 0058 og tuv papirer på dem. 

vanlig godkjent værksted kan ta den kontrollen👍🏼

Ah, supert! Takk for tips om dette! Vurdeeeeerer og få skrevet inn noen 18" felger jeg sikler på, som er på tilbud nå til mye rimeligere pris enn vanlig. Ligger på 1600 kr per felg (uten dekk) ca i forhold til vanlig pris som er over 4000 per felg. Meeeen det får bli etter bilen er ferdig eu godkjent eventuelt. Har 18" felger nå da som fulgte med. Vet ikke helt hva jeg synes om de foreløbig, da de er noe mørke,men mulig de klarer og vinne meg over på sikt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer bilder av bilen. Skal få oppdatert mer selv når jeg har fått bil tilbake med mine egne bilder. Dette er bilder fra tidligere eier.

Har noe rust som jeg tenker og få pusset ned og legge på beskyttende lag før det blir primer og lakk+klarlakk. Tenker og få hørt med verksted om de kan lage et par spraybokser med min lakkode.
Interiøret trenger noe rens og skal få sett om jeg finner ut hvilken farge dette interiøret er,og skaffe farge, da det er noe slitt. Spesielt baksetet som mangler farge diverse plasser.

Liker svært godt at det ikke er noe skittent og tilgriset motorrom mtp lekkasje eller noe. Er tørr og fin under!
Det er også montert måler til turboen under girspake, så man får sjekket at alt er ok.

 

200_754578341.jpg

200_1071348349.jpg

200_836512972.jpg

200_1706169421.jpg

200_742174195.jpg

200_587778990.jpg

200_1625597144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, opeth84 skrev:

Åh, har ikke verksted rundt omkring verktøy til og få slettet airbag koden? Litt dumt om jeg må handle inn noe sånt bare pga dette 🙄

Bilen oppfører seg helt som normalt ved bremsing og ikke noe risting/pulsering.

Ja, får høre med de over helgen hva de finner ut mtp abs'en. Tror og håper ikke det skal være så vanskelig/dyrt :) Bilen ellers er knall og kjøre og det merkes at alt i forstilling et byttet ut. Mye bedre i styring enn touringen, som er slapp som bare det 😅

Jo de fleste verksteder har utstyr så det går nok veldig veldig fint ,😀

Er nok bare en filleting det med Abs  skal du se.

Det er bra at den er god å kjøre for en merker fort om ting ikke er greit på disse iht styring osv .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sveigis skrev:

Jo de fleste verksteder har utstyr så det går nok veldig veldig fint ,😀

Er nok bare en filleting det med Abs  skal du se.

Det er bra at den er god å kjøre for en merker fort om ting ikke er greit på disse iht styring osv .😀

Så bra! Var det jeg trodde. Ja, tror selv det bare er en filleting siden det står uoriginalt ratt uten airbag i den nå. 

Sjekket litt rundt på nett, og funnet ut at sikring nr 29 har med abs og gjøre. Er jo fort gjort og sjekke om denne er i orden. Tenker verkstedet finner grunnen til at abs ikke lyser opp ved oppstart. Tror de har ganske grei peiling på E34. Stod en annen E34 sedan utenfor der da jeg leverte min også :) Sjelden syn og se andre sine E34😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen kommer over blått bakseterygg med nakkestøtter til, og med fast rygg, si gjerne ifra! Savner og ha det i min. Synes det ser så gammeldags ut og rart med baksete uten nakkestøtte i en -94 modell.

Har også lyst og få brukt cruisecontrol, men etter ombygg fra automat til manuell, så fungerer den ikke. Noen som vet hva som må til?

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, opeth84 skrev:

Om noen kommer over blått bakseterygg med nakkestøtter til, og med fast rygg, si gjerne ifra! Savner og ha det i min. Synes det ser så gammeldags ut og rart med baksete uten nakkestøtte i en -94 modell.

Har også lyst og få brukt cruisecontrol, men etter ombygg fra automat til manuell, så fungerer den ikke. Noen som vet hva som må til?

dette med cruisecontroll kan ha en sammenheng med bremselystrøbbelet du har. ellers skal du på clutch og brems ha brytere som deaktiverer cruisecontroll ved brems og girskifte. da jeg ettermonterte cruisecontroll på min med automat måtte jeg legge inn ekstra bryter der clutchpedal skal sitte, og teipe den inne. så kan bære dj bare trenger en bryter🤷🏼‍♂️

nakkestøtter kan du kanskje ettermontere på den seteryggen du har? lettere å få farget om bare nakkeputer?  men du må selvfølgelig ha brakettene bak ryggen for støttene😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • opeth84 changed the title to 1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...