Gå til innhold

1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!


opeth84
 Share

Anbefalte innlegg

På 9.4.2021 den 22.14, Mortenej skrev:

Godt du får fiksa defekt fjær. Best at å ha dette på stell.

Luksus problem med interiøret ja, du kan jo evnt farge armlene fra det sorte interøret og montere dette på de blå.

Mnja, da må jeg vel skjære litt i det blå interiøet for å montere armlene?🤔 Heller litt på å montere det sorte interiøret, for jeg ser ikke noen spake på de blå frontstolene som hever og senker selve sitteputa,noe som går litt utover sitte/kjørekomforten. Men får se hva jeg gjør 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten stund tilbake, hadde jeg lekkasje fra sedanen. Det viste seg å være ren diesellekkasje fra et tankrør som hadde takket for seg. Tenkte det var greit å nevne dette,i tilfelle andre her som leser innleggene, har vært nysgjerrig på hva som gjorde dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk rydda bagasjerommet som bærte preg av masse deler og rot etter masse opphold hos verksted. Var godt å kunne se hvordan bagasjerommet opprinnelig skal se ut 😂

Satt også på refleksplata som jeg har hatt i årevis 😊

Tror eksosanlegget kommer fra en 3-serie Tds, siden eksosanlegget er kortere. Må få gjort noe med bakpotta, for det ser veldig rart ut bakfra slik det er nå :crazy:

 

20210422_144159.jpg

20210422_144238.jpg

20210422_144320.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Den røde E34'n er så nydelig :wub:

 

Hvordan står det til jobbmessig om dagen da? 

Takk! Er glad jeg har den😊

Vel,fortsatt permitert, så tør ikke bruke for mye penger på bilene. Har veldig lyst å sette touringen på verksted for kanalrep, men det får bli senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på Oz Ceres felgene mine i går, for å se om det gikk an å bruke. Tok en liten kjøretur, men de subber litt fremme😑 ET15 på desse, så da må man vel ha spacere av noe slag for at det går? Var ikke mye om å gjøre, men fikk ei tynn og liten stripe bakerst på felgene fremme. Kjedelig-desse kler jo E34 perfekt og har vært drømmefelgene mine i årevis 😂

Har satt på originale 15" BBS felger nå. Litt tristere syn uten senterkapslene montert. Det får bli etter nye dekk og verktøy til å skru av kapslene.

Litt bilder iallefall:

 

20210427_161251.jpg

20210427_203529.jpg

20210427_203615.jpg

20210427_223155.jpg

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Dæven den er tøff med Ceres hjul 😊😊

Subber den i fjærbeinet da?

Takk, det synes jeg også! Må sette meg litt inni hvordan innpress og spacere fungerer, for jeg har ikke så mye peiling der,merker jeg 😅 Usikker hvor den subber. Får sette de på fremhjula senere og sjekke. Tror ikke det er mye om å gjøre for at de skal passe, om jeg får ordna spacere fremme. Får eventuelt google litt hvordan spacere monteres etc.🤔

Måtte skifte til andre dekk i full fart pga det jobbes utenfor garasjen hvor de andre felgene var. Kommer ikke til garasja nå pga gravemaskin bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, opeth84 skrev:

Takk, det synes jeg også! Må sette meg litt inni hvordan innpress og spacere fungerer, for jeg har ikke så mye peiling der,merker jeg 😅 Usikker hvor den subber. Får sette de på fremhjula senere og sjekke. Tror ikke det er mye om å gjøre for at de skal passe, om jeg får ordna spacere fremme. Får eventuelt google litt hvordan spacere monteres etc.🤔

Måtte skifte til andre dekk i full fart pga det jobbes utenfor garasjen hvor de andre felgene var. Kommer ikke til garasja nå pga gravemaskin bl.a.

Bilen blei tøff med de felgene. Synd vis du ikke får brukt dem.

Vis felgene/dekka treffer demperen hjelper det med spacer. Jeg måtte ha spacer foran på min e24 når jeg brukte e39 type 32 felger. Uten spacer gikk den i demperen.

Du får TUV godkjente spacere fra H&R til e34. Da skal i teorien det ikke det vere noe problem med EU kontroll å sånt I senere tid.

Men skal du bruke spacere vil jeg si den beste tingen er å også montere studs i stede for bolter som er orginalt. Da kan du velge noen med riktig lengde sånn at det passer ordentlig sammen med den spacer tykkelsen du velger. En annen fordelen med studs når du bruker spacer er at alt er så mye lettere å montere å jobbe med. Jeg monterte studs på min e24 å angrer ikke.

Vis man ikke bruker studs må man ha lengere hjulbolter. Vis du har 10mm spacer skal du også ha bolter som er 10mm lengere.

20200419_152423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EspenV skrev:

Bilen blei tøff med de felgene. Synd vis du ikke får brukt dem.

Vis felgene/dekka treffer demperen hjelper det med spacer. Jeg måtte ha spacer foran på min e24 når jeg brukte e39 type 32 felger. Uten spacer gikk den i demperen.

Du får TUV godkjente spacere fra H&R til e34. Da skal i teorien det ikke det vere noe problem med EU kontroll å sånt I senere tid.

Men skal du bruke spacere vil jeg si den beste tingen er å også montere studs i stede for bolter som er orginalt. Da kan du velge noen med riktig lengde sånn at det passer ordentlig sammen med den spacer tykkelsen du velger. En annen fordelen med studs når du bruker spacer er at alt er så mye lettere å montere å jobbe med. Jeg monterte studs på min e24 å angrer ikke.

Vis man ikke bruker studs må man ha lengere hjulbolter. Vis du har 10mm spacer skal du også ha bolter som er 10mm lengere.

20200419_152423.jpg

Tusen hjertelig takk for god informasjon til en som kan lite om dette!😁 Visste ikke at det fantes godkjente spacere, men det hadde gjort ting enklere mtp eu godkjenning på sikt. Studs virker ikke dumt. Vil det si noe som sitter fastmontert til selve spaceren,som man trer selve felgen innpå, eller misforstår jeg kanskje?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, opeth84 skrev:

Tusen hjertelig takk for god informasjon til en som kan lite om dette!😁 Visste ikke at det fantes godkjente spacere, men det hadde gjort ting enklere mtp eu godkjenning på sikt. Studs virker ikke dumt. Vil det si noe som sitter fastmontert til selve spaceren,som man trer selve felgen innpå, eller misforstår jeg kanskje?🤔

Bare hyggelig.

Studs blir det samme som ofte er på andre biler av andre merker. Der du i stede for bolter skrur felgen fast med muttere. Å der du kan sette felgen på studene å den henger der av seg selv før du har satt inn bolter/muttere.

Du kan si at studs er bolter montert andre veien så gjenge delen stikker ut i stede for bolt hode delen. Foreksempel noe som dette. https://www.turnermotorsport.com/p-340499-turner-motorsport-12x15-bullet-nose-wheel-stud-most-bmws-1984-2011-e30-e36-e46-e9x/?pdk=HBw

Ikke kjøp billige stud sett fra ebay eller andre plasser der merket er noe uspesifisert Kina ting. Disse kan vere av en for lav styrke å kan lettere knekke under hardt bruk. Vis man monterer studs er det noe man kanskje bare gjør en gang å da er det et poeng å ikke vere gjerrig med kvaliteten. 

I ditt tilfelle skal du ikke ha spacer som er spesielt stor. 5mm/15mm er sansynligvis nok. Disse spacerene er ikke mer en metall ringer som monteres mellom bremseskivene å felgene for å flytte felgen litt utover. Disse ligger løst å blir klemt fast når du skrur fast felgen. Du får også mye større spacere som er skrud i navet på bilen som du i neste omgang skrur hjulboltene inn. Disse er kanskje 50mm/100mm tykke. Men til ditt bruk skal du ikke bruke denne typen.

Som en liten note: ikke smør hele spaceren med kobberfett eller noe sånt når du monterer. Har sett flere gjøre det på youtube video å sånt. Ja dette gjør det lettere å demontere senere men det flytter også belastning over på boltene i stede for navet. Det er ikke hjulboltene alene som holder igjen rotasjonsmomentet når du gir gass eller bremser. Det er en kombinasjon av friksjonen mellom felg å nav presset sammen av hjulboltene og selve boltene. Litt fett helt innerst rundt senter er OK men ikke smør resten av kontaktflatene. Nå skal det vere sakt at på vanlige biler som ikke brukes hard knekker ikke boltene så lett selv om du gjør dette feil siden de vanligvis er relativt sterke, men på biler med mye hester eller hardt bruk vil dette kunne bli et problem.

Fant noen bedre bilder en det forje. På bildene ser du uten stud. Med stud. Med bremseskive og med spacer.

20190316_154805.jpg

20190316_161610.jpg

20190316_161619.jpg

20190328_170723.jpg

20190316_154754.jpg

20190328_170705.jpg

20190702_151245.jpg

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, EspenV skrev:

Bare hyggelig.

Studs blir det samme som ofte er på andre biler av andre merker. Der du i stede for bolter skrur felgen fast med muttere. Å der du kan sette felgen på studene å den henger der av seg selv før du har satt inn bolter/muttere.

Du kan si at studs er bolter montert andre veien så gjenge delen stikker ut i stede for bolt hode delen. Foreksempel noe som dette. https://www.turnermotorsport.com/p-340499-turner-motorsport-12x15-bullet-nose-wheel-stud-most-bmws-1984-2011-e30-e36-e46-e9x/?pdk=HBw

Ikke kjøp billige stud sett fra ebay eller andre plasser der merket er noe uspesifisert Kina ting. Disse kan vere av en for lav styrke å kan lettere knekke under hardt bruk. Vis man monterer studs er det noe man kanskje bare gjør en gang å da er det et poeng å ikke vere gjerrig med kvaliteten. 

I ditt tilfelle skal du ikke ha spacer som er spesielt stor. 5mm/15mm er sansynligvis nok. Disse spacerene er ikke mer en metall ringer som monteres mellom bremseskivene å felgene for å flytte felgen litt utover. Disse ligger løst å blir klemt fast når du skrur fast felgen. Du får også mye større spacere som er skrud i navet på bilen som du i neste omgang skrur hjulboltene inn. Disse er kanskje 50mm/100mm tykke. Men til ditt bruk skal du ikke bruke denne typen.

Som en liten note: ikke smør hele spaceren med kobberfett eller noe sånt når du monterer. Har sett flere gjøre det på youtube video å sånt. Ja dette gjør det lettere å demontere senere men det flytter også belastning over på boltene i stede for navet. Det er ikke hjulboltene alene som holder igjen rotasjonsmomentet når du gir gass eller bremser. Det er en kombinasjon av friksjonen mellom felg å nav presset sammen av hjulboltene og selve boltene. Litt fett helt innerst rundt senter er OK men ikke smør resten av kontaktflatene. Nå skal det vere sakt at på vanlige biler som ikke brukes hard knekker ikke boltene så lett selv om du gjør dette feil siden de vanligvis er relativt sterke, men på biler med mye hester eller hardt bruk vil dette kunne bli et problem.

Fant noen bedre bilder en det forje. På bildene ser du uten stud. Med stud. Med bremseskive og med spacer.

20190316_154805.jpg

20190316_161610.jpg

20190316_161619.jpg

20190328_170723.jpg

20190316_154754.jpg

20190328_170705.jpg

20190702_151245.jpg

Takk for god informasjon! Ja, det er ikke store greiene jeg trenger for at felgene fremme ikke tar borti (har ikke fått sjekket nøyaktig hvor enda).

Du nevnte H&R selger med tüv papirer. Hvilken nettside/forhandler vil du anbefale? Ja, bolter/studs kjøper jeg ikke fra Ebay, da kvaliteten der kan variere veldig, har jeg erfart.

Utifra ripen jeg fikk på innsiden av felgene fremme, vil jeg tro rundt 15mm eller litt over vil gi meg nok klaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, opeth84 skrev:

Takk for god informasjon! Ja, det er ikke store greiene jeg trenger for at felgene fremme ikke tar borti (har ikke fått sjekket nøyaktig hvor enda).

Du nevnte H&R selger med tüv papirer. Hvilken nettside/forhandler vil du anbefale? Ja, bolter/studs kjøper jeg ikke fra Ebay, da kvaliteten der kan variere veldig, har jeg erfart.

Utifra ripen jeg fikk på innsiden av felgene fremme, vil jeg tro rundt 15mm eller litt over vil gi 

Spacerene kjøpte jeg fra Ebay. Men var nøye med at det skulle vere nye orginale H&R spacere å ikke noe annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sommerdekk er kjøpt og montert de originale 15" Bmw felgene. Har ikke fått kjøpt verktøyet for å demontere kapslene enda. Ikke like pent som da den stod på Oz felgene, men skal innrømme at den er veldig behagelig å kjøre med så mye gummi på 15" felgene. 20210505_234256.thumb.jpg.b1ea8ed2806f67c6312a0ecf6c32515b.jpg20210505_234344.thumb.jpg.f798150a9ca37b9a2d53b45190f38a07.jpg

 

Fant frem litt flere deler da jeg var på jakt etter skinnpleie produkt jeg har liggende. Denne var opprinnelig fra en 535 i Ålesund som ble solgt i deler og skrota for mange år siden. Noen andre som har denne delen i sin bil? Vært artig å vite hvordan den fungerer :)

20210505_220009.thumb.jpg.6b2cd962ba9626cca6b6aa03f48e5be4.jpg20210505_220020.thumb.jpg.72d95fe03bfb8b3c4a53a0b861cf81ae.jpg

Endret av opeth84
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • opeth84 changed the title to 1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...