Gå til innhold

1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!


opeth84
 Share

Anbefalte innlegg

Litt bilder slik bilen ser ut nå etter rustrep.Det er bare skitt på døra etter arbeidet og ikke noe skada. Den skada døra er blitt byttet ut med ny uten skade, samt rusthull ved siden av døren er også fikset.

Bedre bilder under av kanalene og jekkfester kommer senere. Oppdaget at det er mye rust ved batteriet, så det bør kappes bort og legges på ny plate på sikt.

post-52426-0-22296700-1448967772_thumb.j

post-52426-0-84887900-1448967753_thumb.j

post-52426-0-13169800-1448967789_thumb.j

post-52426-0-31550400-1448967808_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet frem til at jeg går for utskifting av automatkasse,turbo og motor. Forhåpentligvis får jeg henta det i neste uke og bil blir satt bort (igjen) for mer arbeid.
Regner med jeg vil få tilbake futt i bilen ettersom delene er gått over halvparten så mye som bilen, i følge selger. Om dette stemmer,vet jeg ikke da det ikke kan dokumenteres, men ny kasse var nødvendig uansett og tror motoren som står i bilen min nå,kan ha hatt et røft og langt liv.

EDIT: Den motoren var bare søppel, men fikk brukt litt deler ifra den som ble satt over til den originale som står i.

Skal prøve å få sjekket litt på nett om hvordan jeg får laget meg turbotrykkmåler til dash. Greit å vite hvor mye turboen lader, og om jeg kan skru den høyere eventuelt! ^^

Har også endelig fått tak i pærer til xenon oppsettet bilen min fikk fra tidligere.
Etter litt hjelp fra forum,så fant man ut at lodding er greiest og beste løsning.

post-52426-0-38855300-1449359609_thumb.j

post-52426-0-57538500-1449359682_thumb.j

Må også gå over grøftelysene,da det er mye fukt og faktisk litt grønske i lyktene. Tror at listene er klar for utskifting,da de ikke er tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:
Vært og henta "ny" motor i forrige uke, komplett med turbo,og kasse og endel ekstra deler som jeg fikk med på kjøpet. Skal være gått 140 000km, men kan dessverre ikke dokumenteres. Har slitt lenge med veldig tungstarta bil og motoren virket ellers sliten. Kan være bagateller,men jeg valgte å ikke bruke mer tid på den og gikk for en med mindre km på seg.
Fant ut at det også var med komplett styresnekke også,så denne blir satt i,da min er endel slark i.
Blir ny olje og filter på kassa,samt flytte over deler fra originalmotoren, da det nylig ble satt i glødeplugger,olje og filter. Blir å etterfylle med olje om det trengs.
Skal også få ordna ny frostvæske.
Nye pærer til frontlyktene er ordnet,da desse måtte skjøtes (xenon som er ettermontert) og tok litt tid å finne tak i hvor man kunne få kjøpt pærene og settet som passet.

post-52426-0-66515800-1450226531_thumb.j

post-52426-0-04564400-1450226932_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering i bilder.
Legger ved bilder av hvordan motorrommet såg ut opprinnelig ved kjøp, og etter fiks.
Originalmotoren blir fortsatt brukt,da den var i bedre stand enn motor m.m som ble kjøpt.

Fått mye hjelp (mot betaling), og er utrolig takknemlig for alt som er blitt gjort.
Har  vært mye bortreist,så har ikke fått sett alt i aksjon.
Noe av det jeg vet er blitt gjort,er følgende:

Tatt bort åpent luftfilter og satt i originalt luftfilter
Varmet og benda til rør og fjernet endel av det som stod i fra forrige eiere. Ryddet i ledninger og laget mer system.
Skiftet girvaier fra delemotoren,da vaier som stod i bilen fra før,var veldig nær å bli slitt av.
Intercooler står fortsatt i - får se om de sier noe på det ved eu kontroll eventuelt.
Red bull flaska er endelig fjerna og satt i bedre og mer permanent løsning. Fått mye bedre trykk i motoren av dette
Bilen starter bedre og raskere - trenger ikke lengre gløde 2 ganger før start (om den har stått en stund).

Sikkert endel mer som er blitt gjort, som jeg ikke har oversikt over selv.
Lar bildene tale for seg selv.

20150503_225424.jpg

20150503_225429.jpg

motorrom,jan 2016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det er blitt lagt opp flere bilder i tråden.
Legger ved litt før og etter bilder av arbeid utvendig.
Før reperasjon: Rustne og ødelagte jekkfester,kanaler på begge sider samt rusthull ved dør og ødelagt dør.
Etter: Ny venstre bakdør som er lakkert og uten rust og skader. Ble samtidig byttet ut dørtrekk på alle dørene.
Fra grått stoff til grått skinn.Dette er ting jeg ikke har gjort alene, men fått god hjelp.

Bilen står med girkasse som ikke fungerer, så det blir å fikse dette først. Deretter ta noen kjøreturer og se hvordan eventuelt ny kasse vil fungere. Valgte å beholde motoren som stod i originalt i bil,da den var i mye bedre stand, og plukket deler fra motoren jeg kjøpte.

20150206_110743.jpg

skade,dør,over_kanal.jpg

post-52426-0-31550400-1448967808.jpg

post-52426-0-84887900-1448967753.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det endelig på tide å få montert fungerende kasse i bil igjen, etter at bilen har stått altfor lenge!
Blitt startet opp i ny og ne,for å sjekke hvordan den er i forhold til før. Starter etter 1.tenning, men må kinne litt før den starter. Tror den vil starte bedre ved full tank,da jeg mistenker kondens i tanken. Er litt ruskete på tomgangen ved oppstart,men kommer seg etter 1-2 mins, som regel. Uansett mye bedre nå enn den var da bilen ble kjøpt.

Nye kassa er gått 208 000km og fikk med converter samt mellomaksling, i tilfelle det skulle være nødvendig å skifte den.
Tror eneste forskjellen,er at olja er ulik på denne i forhold til hva jeg opprinnelig hadde. Denne har grønn skiltplate under,og ikke sort,som jeg hadde.

Men lurer på en ting:
Opprinnelige kassa er gått i nødmodus,og bilen gikk veldig dårlig pga dette. Er det nok å skifte om kasse, eller må man innom autorisert verksted for å eventuelt slette noe feilkode/modus,slik at bilen vil fungere som normalt igjen?

EDIT: Fikk svar på det jeg lurte på en annen plass. Nødmodus er det kassa selv som styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er blitt henta igjen, da vedkommende som hjelper meg me kassa, trengte plassen for en periode. Han har dessverre taua bilen min på en idiotisk måte, som har resultert i skadet front og benda rør. Dette skal han fikse, noe som bare er rett og rimelig. Men irriterende når han kunne ha brukt slepekrok som er i front!

Fant iallefall ut at olja til kassa vil ikke sirkulere pga for kraftig stigning på rørene, da oljekjøler står høyere opp enn vanlig, samt vært kappa litt og satt på dårlige koblinger til denne. Dette hang så vidt sammen, og har nå løsna, så beholderen er tom for olje. Blir å få skaffet noen rør og flytte oljekjøler mer mot radiator,  og ikke like bak venstre fremlykt som den står nå. Girkassa vil ikke fungere før jeg får sirkulert olja, virker det som.

EDIT: Fått bekreftet av flere at dette var bare bullshit. Vedkommende har mest sannsynlig fylt på for lite olje/på feil måte, eller i verste fall ødelagt sirkulasjonspumpa ved å ikke montere converteren skikkelig.

FB_IMG_1461416425519.jpg

FB_IMG_1461416458705.jpg

FB_IMG_1461416448777.jpg

FB_IMG_1461518731730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips ang. koppholdere for Bmw E34 fra en annen gruppe, så tenker dette kunne vært artig å prøvd ut.
Ikke sikkert det blir like pent, men absolutt en kul idé! :D

Link til prosjektet dersom noen andre skulle ønske å ha en stilig koppholder. MERK ; denne DIY guiden er for de med automatgirvelger, men går sikkert å lage noe lignende for de med manuell.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=363658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort veldig lite med bilen i det siste. Mista veldig mye av motivasjonen etter frontskaden og at oljekjøler+servobeholder mistet koblingene etter dårlig feste. Må mest sannsynlig demontere frontfangeren for å få satt røra tilbake i posisjon. Ble tipset om å varme opp røret før jeg forsøker å bende det tilbake. 

Har små rydda litt i bilen innvendig og demontert mer av baksetet. Det sorte skinninteriøret skal selges når alt er demontert. Så rop ut om noen er ute etter sort skinn med armlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt småtterier i dag. Demontert sort skinninteriør og satt i det farga skinninteriøret i granitt farge. Gjenstår fremsetene, da jeg sleit med skruen for setebeltet, som satt utrolig godt fast!

20160604_204355.jpg

20160604_204340.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemt meg for å drite i hele automat opplegget og heller bygge om til manuell. Holder på å prøve å få tak i deler for ombygg. Om noen har deler de sitter på,ta gjerne kontakt. Dess nærmere Ålesund,dess bedre.
Komplett clutch med svinghjul har jeg mulighet å få tak i.

EDIT: Alt av deler skal være i hus nå - mangler bare å få hjelp til å bygge om, da dette ikke er noe jeg er trygg på å gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser frem til å få henta deler for ombygg og få starta ombyggingen. Bilen har stått i ca 1 år nå, og det er altfor ille!
Etter ombygg,så blir det å ta eu kontroll på den. Forhåpentligvis er det ikke noe spesielt som vil komme opp. Vet at et stag bak er noe slitt og at styresnekka (mest sannsynlig) bør strammes litt, da det er noe slark i rattet.

Utenom det,så er den grusomme rusta fra kanalene og jekkfestene tatt, samt fikset lekkasje fra motorrommet og fjerna det hobbymekka greiene i motorrommet samt kasta den sære red bull flaska som stod i. Hadde garantert fått noen kommentarer på slik det såg ut før contra nå!

Tenker å få satt bilen inn til skikkelig sveiseverksted og ta resten av rust ( han som tok kanalene,har ikke åpna og sjekka for rust ved bakdørene, og der er det jo selvsagt rust O_o) ). Om det ikke er for ille pris,høre om de kan se over dørene mine også,eventuelt komme med tips til hvordan jeg best fikser dette selv.

Ser virkelig frem til å få bilen på veien igjen! Er jaggu på tide!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • opeth84 changed the title to 1993 Bmw E34 Tds touring. Anskaffet 1994 E34 525Tds sedan (side 19)!
  • opeth84 changed the title to 1994 E34 525Tds sedan (side 19).Kjøpt 1995 520i touring (side 64)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...