Gå til innhold

Hvem er ansvarlig når et barn skader en bil?


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kan nesten forstå de som stikker av og, for det er ikke kjekt å være "på andre siden".

Selv rygget jeg borti en gammel primera med tilhengeren for noen år siden, og i moralens ånd, ventet jeg til eieren kom, og gav beskjed om skaden. En liten bulk med lakksprekk på størrelse med en femkroning på fremskjermen- på en 30 000kroners bil. Ikke rare greiene altså. Jeg ble litt overasket når han ville ha takst, og lurte på om jeg ville skrive skademelding og ta det via forsikringen.

Han sendte over tilbudet fra biloppretter, og kontonummer en uke senere. Joda, noen viste å melke situasjonen. Ny fremskjerm, lakk, tectyl på baksiden og montering. Inkl mva 9800,-

Så ærligheten kostet meg 9800,- overført til hans brukskonto. Jeg hadde hvertfall ikke hatt samvittighet til å gjøre noe sånt mot andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette har så mye med barna å gjøre, som det har med å gjøre med foreldregenerasjonen. Har smårollinger i slekta, og selv om jeg digger de unga, så er det tendenser til det man vil kalle uforskammede bortskjemte drittunger. Hadde en gang en opphetet diskusjon med faren om bl.a barn i trafikken. Fra jeg var 4 år gammel vandret jeg fritt rundt i området vi bodde i, et forholdsvis tettbygd og trafikert område, og aldri var det noe problem for jeg lærte hvordan man skal oppføre seg som fotgjenger. Jeg ser til stadighet unger som tydeligvis ikke vet hvordan man trygt oppfører seg som fotgjenger eller syklist, men pappaen i denne diskusjonen mente det var bilistene sitt ansvar å ikke kjøre på ungene, ikke foreldrene sitt ansvar å lære de å oppføre seg i trafikken (Jeg argumenterer selvsagt for at det bør være begge deler).
Jeg nevnte også et eksempel på det jeg mener er dårlig oppdragelse, da jeg hadde en fast kunde når jeg jobbet på butikk som hadde to tekstbok drittunger. De kunne hyle og brøle av full hals fordi de ikke fikk det som de ville, han dro de etter seg gjennom butikken og så ikke ut til å ense at de laga lyd. Hadde jeg gjort det når jeg var liten hadde jeg blitt dratt etter hue og ræva ut i bilen og fikk sitte der og sutre, istede for å bråke og lage styr inne på en butikk, men pappaen her mente igjen at jeg tok feil. Om man satte ungene i skammekroken (bilen i dette tilfellet) så var det en seier for de mente han?

De lille englene med sofaputer under armene kan vel aldri finne på å gjøre noe galt i følge foreldrene, og så lenge politiet gir faen i å gjøre noe med småsaker, så må man vel bare finne seg i å ta kostnaden for barns herverk. Det verste er at foreldrene sikkert sover veldig godt om natten, tar det sikkert som en seier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...