Gå til innhold

Dekk M550 xd F11


Erik_550XD
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant tråd, har selv akkurat fått meg en F01 med Xdrive og har ingen erfaring med dette. Den står på 19" nå med Falken 275 bak og 245 fremme og dette fungerer jo men jeg vil ha noen større felger etter hvert. 

Hvis en tenker ytterste konsekvens med 20" eller 21" hjul og omtrent samme bredde som det snakkes om her i tråden, vil en ved et avvik på 0% tåle at dekkene på en aksel er utslitt mens de er nye på den andre akselen?  Tenker da at et utslitt dekk har 2-3mm mønster og et nytt kanskje har oppimot 10mm, altså et avvik på i verste fall 8mm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du regne på. På generelt grunnlag vil man jo at en 4-trekk system skal ha minst mulig toleranse på omkrets, for da er den mest effektiv for å registrere hjulslipp. Men igjen vil man jo ha et system som takler slitasje på dekk også, og litt forskjell i produksjon av dekk og kanskje dimensjon.

Men igjen så er det sånn ca 1% det snakkes om bestandig. Har dog søkt i ISTA, men finner ingen teknisk dokumenter på hva som tillates for xdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, det, ser ut som med trådstarters dekkdimensjon så kommer en over 1% når en passerer ca 6mm avvik så det må jo sies å være bra. Da kan en bytte bare 2 dekk hvis de 2 andre har en del mønster igjen.   Hvis en derimot har 275 bakdekk så har en allerede et avvik på 0.88% hvis alle dekken er nye og hvis da bakdekkene slites fortest så kommer en fort utforbi. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Det må du regne på. På generelt grunnlag vil man jo at en 4-trekk system skal ha minst mulig toleranse på omkrets, for da er den mest effektiv for å registrere hjulslipp. Men igjen vil man jo ha et system som takler slitasje på dekk også, og litt forskjell i produksjon av dekk og kanskje dimensjon.

Men igjen så er det sånn ca 1% det snakkes om bestandig. Har dog søkt i ISTA, men finner ingen teknisk dokumenter på hva som tillates for xdrive.

Blir ikke hjulslipp registrert med ABS-sensorene? I så fall blir vel forskjell i rulleomkrets kalibrert bort når man nullstiller systemet i iDrive?

Jeg tror det er lamellkoblingen som fordeler kraft til framhjulene som er problemet. Hvis det er forskjell på omkrets foran og bak må koblingen slurre litt hele tiden, og hvis det er stor forskjell blir den varm og slites i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i transferkassen problemet ligger såvidt jeg vet. Etter det jeg har forstått (lest på Facebook av en som virket som om hadde peiling), er at det er en sensor som ryker til slutt, og at selve transferkassen tåler en god del mer. Denne sensoren var en løs dings før, men nå er den støpt inne i transferkassen, og kan ikke byttes separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, awt skrev:

Det er i transferkassen problemet ligger såvidt jeg vet. Etter det jeg har forstått (lest på Facebook av en som virket som om hadde peiling), er at det er en sensor som ryker til slutt, og at selve transferkassen tåler en god del mer. Denne sensoren var en løs dings før, men nå er den støpt inne i transferkassen, og kan ikke byttes separat.

Blir sensoren mer slitt av at det er forskjellig omkrets foran og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det standard med stjernemerket dekk fra bmw uansett om man har x-drive eller ei? Ser jeg har stjernemerket dekk på min f31 foran uten x-drive. Bakdekkene var nok det dem også men byttet jo nylig da dem pungterte på ferie.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, danskiii skrev:

Er det standard med stjernemerket dekk fra bmw uansett om man har x-drive eller ei? Ser jeg har stjernemerket dekk på min f31 foran uten x-drive. Bakdekkene var nok det dem også men byttet jo nylig da dem pungterte på ferie.. 

Vi hadde også stjernemerkede dekk på vår F20 RWD. I BMW sitt tilfelle tror jeg det gjelder alle dekk som bilen leveres med fra fabrikk, enten det er runflat, non-runflat, på biler med og uten xdrive. Det er vel liksom dekk som er laget i samarbeid med BMW og godkjent av sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ogee1 skrev:

Blir sensoren mer slitt av at det er forskjellig omkrets foran og bak?

Jeg har ikke nok kjennskap om dette til å mene det ene eller det andre, men forstod det slik at det var en sensor som røk, og ikke selve kassen. Jeg aner ikke hvordan virkemåten til denne sensoren er, eller hva den gjør for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...