Gå til innhold

N43B20A rådebank - reparasjon?


hmhaga
 Share

Anbefalte innlegg

Soda funker vel det, men det blir igjen litt av sodaen som blir dratt inn i motoren,om det har noe å si...

Jeg bruker Tunap 933 granulat for blasting av innsugskanaler. Etterpå så sprayes litt 936 i innsugskanalene for å nøytralisere granulatet. 

933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny motor er på plass. Men jeg behøver å få nullstilt alle adaptions i ECU, ettersom noen sensorer er dratt med over fra byttemotor osv. Er det noen i Hønefoss-området som har nødvendig utstyr (ISTA-D/INPA) for å gjøre dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig interessant å lese om N43 på Bimmerprofs.com. Det er kanskje ikke så rart at motoren havarerte av en tur på Rudskogen, den er nærmest programmert til det. Lean burn/NOX kat og tilhørende systemer er ikke bygget for land uten motorvei, så NOX-katalysatoren får aldri regenerert - med en drøss av følgefeil i ECU som sannsynligvis medfører at motor går magert osv.

https://bimmerprofs.com/uneven-operation-trim-errors-rough-idle-hidden-cause/

 

Endret av hmhaga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

@hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sebran skrev:

@hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor?

https://www.youtube.com/watch?v=cqTQUTez_rk&feature=youtu.be&app=desktop
http://www.gtvgroup.eu/en

Det var umulig å oppdrive motor i norden, england eller tyskland til spiselig pris. Løsningen ble GTV group i Litauen, som svarte på en annonse på finn.no. Var veeeldig skeptisk, men  alt gikk ordentlig for seg. Motoren ble levert på døren solid pakket inn i trekasse osv, fortolling gikk via norsk firma. Kom på 35.000 ink alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sebran skrev:

@hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor?

Sjekk om Koed har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
På 19.5.2019 den 19.47, Sebran skrev:

@hmhaga er det lov å spørre hvor eller hvordan du fikk tak i motor? Jeg i vår støtet på akkurat samme problem på e90 med n43b20a og vell ikke å ta feil i at det er rådebank når man hører den gode banken i bånn, men sliter å få tak en Brukans motor?

Fant du en motor? Har en delemotor, men kanskje ikke :P

"En annen venn av meg kjøpte en gammal bil
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil
Som var så dårlig at kona hans mente han burde ha kasta'n
Men der skulle det ikke kastes no' bil
Og langt i fra, så han kjøpte en til
Delebil, makan til den gamle Mazda'n
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed sto'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra
Og den har kona tatt og reist der ifra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 15.10, hmhaga skrev:

Absolutt alt i gamle motoren var ødelagt. Rådelagre, veivaksling, ventiler, stempler mm.  Altså var det ikke noe annet å gjøre enn å få tak i en byttemotor, som var lettere sagt enn gjort med en N43B20-motor. Nå er i hvert fall en byttemotor på plass, men som for den gamle motoren så er innsugsventilene ekstremt tilgriset. Det er svære kladder med olje og sot på de, som altså skyldes det uheldige ekteskapet lean burn+GDI+EGR. Det er uaktuelt å demontere motor for å rengjøre. Noen som har erfaring med å bruke en soda blaster?

Ser jo at det finnes en CRC GDI valve cleaner, men da havner jo all gugga i motoren - som ikke kan være bra.

n43ventiler.png

Du må bruke egnet støvsuger med adapter og «walnut» om du skal rengjøre. Hvertfall det som er anbefalt av bmw service. Ville sjekka koed for byttemotor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, quandt1960 skrev:

Du må bruke egnet støvsuger med adapter og «walnut» om du skal rengjøre. Hvertfall det som er anbefalt av bmw service. Ville sjekka koed for byttemotor

Underskrevne har funnet byttemotor  ;)
Jeg valgte å bruke CRC GDI valve cleaner. Om det hadde noen effekt vet jeg ikke, men det ble en interessant eksossky fra bilen på første kjøretur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Er så 'heldig' å eie n43 motor sjøl. Den er gått ca 46800 nå, burde eg vurdere få rengjort innsugsventilene allerede? Kanskje eg sku prøvd valve cleaneren som du nemner🤔

Ja, det kan jo være lurt å gjøre det i forbindelse med oljeskift. Da får det ikke tid til å bygge seg opp så mye avleiringer, og da klarer kanskje denne CRC-sprayen å holde det i sjakk. Jeg anbefaler også å redusere oljeskiftintervall fra 30.000 km til 15.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal på oljeskift om drøyt 1000km så tenker å prøve valve cleaneren før det, man får vel kjøpt på meca eller lignende forretning? 

Bilen har tidligere fått oljeskift pr 10 000,  mulig det er noke tidlig, men tenker å kjøre samme intervall sjøl, ikkje kosta det så mykje heller når bilen går under 10k i året. 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...