Gå til innhold

N43B20A rådebank - reparasjon?


hmhaga
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med reparasjon av rådebank i BMW-motor? Var på trackday.no på Rudskogen i helgen med vår 08 E87 120i, og det resulterte dessverre i rådebank.

Siden dette skjedde under høyt stress (antar i angsten), så kan man jo anta at veiven ikke har sluppet unna skader? Noen som har erfaring med polering/sliping av veiv og montering av nye lagerskåler mm. Blir dette bra og holdbart? Bilen kommer ikke til å se noe mer til Rudskogen, det var den tydeligvis ikke laget for...

Noen som kan anbefale firma jeg kan kontakte? Gjør jobben  med å skru ut motor osv selv, men reparasjon og montering av bunndel faller utenfor min komfortsone (hadde gjort det om bilen hadde hatt lavere bruksverdi). Behøver man spesialverktøy for registerkjede mm?

Endret av hmhaga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å begynne å skru. Ut med girkasse først, så motor. Oppdaget at simmerringen på girkassen svetter olje, så en fiks å gjøre der også. Mye mikkmakk å demontere - f.eks. motorfester med vakuumslanger :-P

Motoren kunne jo ventet med å havarere til garasjen var ferdig. Satt av gulvplass og takhøyde til løftebukk, nå må jeg kravle rundt på gulvet under bilen...

19905273_10155224177730067_1115571445265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OHzYAqY7uYN63290NNgcAXC2z_pral7-cZKK07mM

riOvlKyZIG7GXhmMIUb7x79Q5JLxYwmatwRHSBht

DIY girkassejekk. Eksosanlegget nede, klart for å slippe ned girkasse - og det våger jeg ikke uten noe som kan ta opp vekta. 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor BMW har laget hele eksosanlegget under bilen i ETT stykke. Hvis en av delene ruster opp, så er det altså meningen at man skal kjøpe alt nytt? B-b-billig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3102264018Vy3.jpg

Det står så fint i workshop-manualen (ISTA-P): Remove bolts. Ok, så hvordan i ["#¤%"#%&] får jeg tilgang til de to øverste boltene, når girkassa ligger klint oppunder girkassetunnelen, som igjen befinner seg sånn ca under dashbordet på bilen. Har senket ned girkassa så mye det går. Er ikke særlig interessert i å demontere front subframe også...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Mulig å løsne på motorfestene for å tilte motor bakover? I tillegg til pipeforlengere og ledd så du får endret vinkel+ muttertrekker..

Som det er nå er det ikke mulig å tilte motoren mer, da den stopper mot etter eller annet. Men nå skal jo motoren ut også, så det er jo bare å gjøre ting i motsatt rekkefølge av det workshop-manualen mener er fornuftig - altså begynne å skru ut deler rundt motoren først, så jeg får plass til å tilte den mer.

Har fått ut de andre skruene med forlengere og 2 stk ledd, mulig jeg rett og slett må til med speil eller søke meg fram til boltene i blinde. Tror det må være riiiimelig dyrt å bytte clutch på 1-serie :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hawkon88 skrev:

Skal motoren ut og, er det ikke lettere å heise ut motor og gir sammen?

Jeg fikk et tips om at det var veldig dårlig plass til å løfte ut gir og motor sammen, og jeg vil helst unngå å skru av hele fronten for å få ut motoren.

Men nå er girkassa ute. Trikset var å bruke mekanikerspeil og alt jeg hadde av forlengere, ink noen fleksible så jeg fikk riktig vinkel i forhold til bolthodene. GIrkassa løsnet overraskende lett når boltene var ute, og DIY girkassejekk fungerte fint :)

BjV13TU1IsdLGH2AtgVEe1cuVQotJNuke1JSgNzh

Motor neste, men det blir nok ikke før etter at sommerferien er unnagjort. Blir interessant å se hvor mye skader motoren har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen forslag til hva som bør byttes i motoren, utover det som er skadet i forbindelse med rådebank? Km. stand 96.000 km. Det blir nytt kjede, kjedestrammer og kjedeguider. Også nye simmerringer på veivaksling. Lurer også litt på å få topp overhalt, ettersom GDI-motor. Det åpner jo også mulighet for lett porting av toppen og sliping/vinkling av ventiler og ventilseter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort mer enn hva du nevner. Hadde det vært en s-motor, greit nok, men det koster nok mer enn det smaker. Skulle det oppstå problemer med toppen, kommer du jo til den med motor i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Absolutt alt i gamle motoren var ødelagt. Rådelagre, veivaksling, ventiler, stempler mm.  Altså var det ikke noe annet å gjøre enn å få tak i en byttemotor, som var lettere sagt enn gjort med en N43B20-motor. Nå er i hvert fall en byttemotor på plass, men som for den gamle motoren så er innsugsventilene ekstremt tilgriset. Det er svære kladder med olje og sot på de, som altså skyldes det uheldige ekteskapet lean burn+GDI+EGR. Det er uaktuelt å demontere motor for å rengjøre. Noen som har erfaring med å bruke en soda blaster?

Ser jo at det finnes en CRC GDI valve cleaner, men da havner jo all gugga i motoren - som ikke kan være bra.

n43ventiler.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...