Gå til innhold

Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Syv år med X4 og annet fjas


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig vært på jakt etter en pumpe som kan skrus nedi (mener jeg har sett det før), men fant ikke det når jeg trengte det som mest, så da ble det jalla-metoden (som egentlig ikke er helt optimal skal jeg være ærlig 😛).

Den ventilen der spørs det om ikke blir handlet inn etterhvert (selv om jeg synes det var mer enn nok for en liten plastikkventil).

Mens vi er på temaet kan det nevnes at denne kom etter litt shopping på sortefredag.

11424EBF-F63C-42EF-B347-446DFB660BFA.thumb.jpeg.2750b2d3fd050643bbaeba5675f9a65d.jpeg

Hva kan det være?

En slangetrommel!

EAB35496-1ECF-44B5-8F05-80DF787C44CC.thumb.jpeg.69d38fe8401619451bb3bb8dd32fb2cc.jpeg

Har grublet på en slik i flere år nå, så nå klarte jeg ikke å holde meg lengre. 20 meter slange og automatisk innrulling (har 15 meter og sveiv nå) skal bli veldig greit. :)

Kanskje litt mer «industri» enn jeg hadde sett for meg på godt og vondt, men satser på det blir bra. Har kjøpt for ca. samme pengesum i overganger og adaptere fra Aliexpress nå, så håper på jeg skal klare å pare den med spyleren min. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Omtrekking av dashbord er forholdsvis lite utbredt her til lands virker det som. Har fått pris fra to (koster mer enn nytt) og avslag fra 3-4, så lite som har skjedd der. Den ene lokale jeg har skrevet litt med (som riktignok gav avslag) hadde en del stoff og skinn liggende, så tar nok turen der utpå nyåret for å se hva som kan fungere.

Jeg kan tenke meg at omtrekking av moderne dashbord en en veldig spesialist jobb. Dette p.g.a. airbaggen. Det skal jo være svakt nok til at det ryker på riktig måte hvis airbaggen løser ut om samtidig skal det være holdbart.

Tenk deg scenarioet hvis det ikke ryker på riktig måte og passasjeren omkommer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg kan tenke meg at omtrekking av moderne dashbord en en veldig spesialist jobb. Dette p.g.a. airbaggen. Det skal jo være svakt nok til at det ryker på riktig måte hvis airbaggen løser ut om samtidig skal det være holdbart.

Tenk deg scenarioet hvis det ikke ryker på riktig måte og passasjeren omkommer. 

Dette har jeg tenkt en del på, men det virker ikke som om det er et problem. Det er ingen tegn til svakhet på hverken skinn eller polstringen under på det originale dashbordet. Ble selv litt overrasket over dette, men ser for meg mekanismen klarer å skjære gjennom uansett. Det er heller ingen av de jeg har snakket med som har nevnt at dette har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster nytt dashbord? Overrasker meg at du tar på deg den enorme jobben det må være og plukke det ut, for så og vurdere og bare sette det tilbake som det er 😅 

Skinndash gjør jo ett interiør, og når det attpåtil er sjelden vare må det da vere verdt summen og få det på stell? 

 

Hvilken spyler har du? Kunne virkelig tenkt meg en slik trommel selv, men har ikke orket og styre med alle koblinger og styret som medfølger 😅 + at det gjerne er ganske dyre tromler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Hva koster nytt dashbord? Overrasker meg at du tar på deg den enorme jobben det må være og plukke det ut, for så og vurdere og bare sette det tilbake som det er 😅 

Skinndash gjør jo ett interiør, og når det attpåtil er sjelden vare må det da vere verdt summen og få det på stell? 

 

Hvilken spyler har du? Kunne virkelig tenkt meg en slik trommel selv, men har ikke orket og styre med alle koblinger og styret som medfølger 😅 + at det gjerne er ganske dyre tromler? 

Koster ca. 13 for de uten skinn og rundt 20 for de med. Brukt er ikke å oppdrive. Å sette det tilbake uten å gjøre noe er ikke aktuelt, så da blir det evt. å prøve og trekke det om selv. Overflaten er todelt grunnet skjerm og høyttalergrill, så det bør la seg gjøre uten for mye styr.

Om ikke annet så er jeg villig til å prøve før jeg gir opp og evt. leverer det til noen. 😬

Jeg har en Kärcher K7 og trommelen har NPT-koblinger. NPT er generelt lite i bruk på spylere beregnet for privat bruk virker det som, så var ikke helt enkelt å finne overganger, men tror jeg er i mål nå. Trommelen kostet 3500 (pluss en formue i frakt), noe som er blant de billigste jeg har funnet.

15 minutter siden, StigJ skrev:

Begynner underspyleren å fjuske? 

Ja, den tuller litt. Kommer kun vann utav en dyse, og da går den ikke rundt alltid. Må se om jeg får blåst utav den eller noe. I tillegg er det en mindre lekkasje i det ene leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningssett til koblingen finner du lett på OBS Bygg eller noe. Har byttet en slik selv på lansen til K7en jeg har stående og støve ned. 

Mener å huske det fulgte med ekstra dyser til underpyleren. Burde vel kunne fås tak i disse også enda. Men en lite nblås med trykklufta kan jo gjøre susen. 

 

Edit: ser det var dyser til de forskjellige spylerne. 

Her er uansett et kit med nye dyser

https://www.kaerchershop-schreiber.de/en/Kaercher-Nozzle-set-surface-cleaner-yellow--orange--black-28854150.html

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er inne på det med airbag og skinn. Det finnes dørtrekk der det er lagt opp kassett for airbag, men airbager er ikke montert fra fabrikk. Er det bare å skru inn airbaggen i kassetten og lage et hull for ekstra festeskrue mot dør og den proppen det står "Airbag" på? Det er vel kanskje en relevant problemstilling for de som driver med skinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeverksteder kan kanskje hjelpe her? Jeg fikk et søsterfirma til å lage ny armert slange til min Nilfisk, 13m, de flyttet bare koblingene fra den gamle slangen over på den nye og presset på. En annen verden den slangen. Og det til 0 kr :D kjekt med kontakter. Men er det noe proprietære Kärcher-tilslutninger du trenger over fra NPT eller hadde det vært enklere å gått NPT til BSPP med dowtypakning og deretter til Kärcher? NPT bør en vel gjerne ha silverseal eller 577 eller noe på for at det skal holde tett over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2022 den 11.16, StigJ skrev:

Pakningssett til koblingen finner du lett på OBS Bygg eller noe. Har byttet en slik selv på lansen til K7en jeg har stående og støve ned. 

Mener å huske det fulgte med ekstra dyser til underpyleren. Burde vel kunne fås tak i disse også enda. Men en lite nblås med trykklufta kan jo gjøre susen.

Jeg har disse dysene liggende (i den originale papp-platen de lå i), men tok ut de som var nå, og der var den ene tett.

B3BED815-97EC-4B39-BD86-1E55D64B0DC6.thumb.jpeg.3c922746f23d63693064777915440449.jpeg

De fikk en runde med oppvaskkosten og ble blåst rene.

E84B65E3-6A93-49A8-81EA-C94CFA1CE509.thumb.jpeg.c9940b04b131978813485dba2d6ee250.jpeg

Satser på det gjør susen.

Videre var det en lekkasje i leddet her;

EDF80ADF-A0A3-4C81-AF5E-E4528C5284A7.thumb.jpeg.6fdea574f47b28d6a11e37a3d59d2616.jpeg

…så da ble det litt demontering.

093D7D7A-D44F-4FA6-A245-53D76D6EA240.thumb.jpeg.b5ef818837f7419624498b82d3c95424.jpeg

884661BA-A657-4ADF-AC40-940E7EAAE4CD.thumb.jpeg.bb25a254bd91fa58e7dc02c1be66237c.jpeg

Fant egentlig ikke noe galt, men byttet O-ringen. O-ring-settet til Biltema er veldig greit til tider. :)

E563C47F-9B24-4D1F-B2DA-A06AFACA18B0.thumb.jpeg.85d666686a1816369c1beb2e3de84932.jpeg

884A40F9-E5E2-4E57-A377-4B1E6E7A82A3.thumb.jpeg.5ac9899cab6298032c5388d0db59e889.jpeg

Var ganske god plass, så var så vågal at jeg satt på plass to. :)

F4D28455-4024-46EF-A6A0-D92803DE2712.thumb.jpeg.89fe19682729ea3a661b384b80eee751.jpeg

Har dessverre ikke kommet så langt at jeg har fått testet, da det visstnok er et eller annet som skjer i morgen som er så viktig.

På 23.12.2022 den 11.53, Saltkjelen skrev:

Enig med @Skulebollen om at du må få orden på et skinndashbord og ikke fikle med noe annet tjafs. Saltnissen sendte deg en PM med tre-fire dashbord som du kan handle inn. :) 

Saltnissen reddet julen her gitt. 😛 Dette gikk fra et usannsynlig alternativ til øverst på listen. :)

På 23.12.2022 den 11.59, E.C. skrev:

Nå som vi er inne på det med airbag og skinn. Det finnes dørtrekk der det er lagt opp kassett for airbag, men airbager er ikke montert fra fabrikk. Er det bare å skru inn airbaggen i kassetten og lage et hull for ekstra festeskrue mot dør og den proppen det står "Airbag" på? Det er vel kanskje en relevant problemstilling for de som driver med skinn?

Ikke godt å si, men det var som nevnt ingen svakhet i polstring eller skinn hos meg, så vil igrunn påstå et lite ja der. I tillegg spørs det om det blir produsert to stk. «like» dørtrekk med forskjellig egenskap.

På 23.12.2022 den 19.17, papertiger skrev:

Slangeverksteder kan kanskje hjelpe her? Jeg fikk et søsterfirma til å lage ny armert slange til min Nilfisk, 13m, de flyttet bare koblingene fra den gamle slangen over på den nye og presset på. En annen verden den slangen. Og det til 0 kr :D kjekt med kontakter. Men er det noe proprietære Kärcher-tilslutninger du trenger over fra NPT eller hadde det vært enklere å gått NPT til BSPP med dowtypakning og deretter til Kärcher? NPT bør en vel gjerne ha silverseal eller 577 eller noe på for at det skal holde tett over tid.

Problemet med verksteder er at man ikke vet på forhånd om de er greie og gjør slikt for en pose twist eller sender deg en regning på en tusenlapp. 😛

Det mest universale i høytrykksspyler-verden er M20-tilkoblinger, så velger derfor å gå Kärcher > M20 > NPT på spylersiden. På håndtaksiden er Kärcher-pistolen lite egnet til adaptere, så har kjøpt pistol på Biltema med M20-tilkobling. Her husker jeg ikke helt om det ble direkte NPT > M20 eller om det er en hurtigkobling mellom der. I «spyleenden» av Biltema-bilstolen er det igjen 1/4" hurtigkobling, så har kjøpt adapter fra det igjen til Kärcher utstyr for å bruke f.eks. nevne underspyler. Jeg har funnet mer direkte adaptere også, men til en formue i frakt. Håper det blir bra til slutt. 😛

——————————
Så tilbake til Saltnissens dashbord, og et dilemma jeg fikk der.

Hos meg er dashbordet sort skinn med sorte sømmer. Helt greit, men også litt kjedelig.

Et slikt var det derimot i sekken til nissen.

5076E5B3-3C65-45CF-8C17-988FCC39651C.jpeg.3b04845efea3ef4d5d9a2df996a94548.jpeg

…i samme sekk var også dette, som isolert sett ser mye bedre ut i mine øyne;

9C26743E-0396-455A-AB3E-993DF87CB3E0.thumb.jpeg.723908308bf437b70e4a6753cfb05f9e.jpeg

Altså sort med oransje sømmer. Dette kostet litt mer, men fristet også mer. Jeg er derimot redd for at det fort kan bli kræsj med resten av interiøret mitt.

9E9D62C5-F375-4B3F-9CE0-B9918030EBFD.thumb.jpeg.1bd4f77a0c3fcecf1abc0d712657bfe7.jpeg

Andre «utfordringer» med oransje sømmer er;

- Luken følger ikke med, den jeg har har sort søm
- Mulig det dashbordet er nappa-skinn, noe jeg ikke har noe sted, men usikker på om det finnes andre steder på de bilene som ble levert med dette uansett

Rattet blir nok omtrukket en gang, og med litt flaks kan det la seg gjøre å få nytt skinndeksel over hanskerommet i et mer matchende utseende, men resten forblir nok slik det er uansett.

Hva sier menigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg nå ikke ut som det var oransje sømmer på bilde 🙈? Skeptisk til oransje sømmer, men nappaskinn overgår så til di grader "billig"skinn.

Har sett at både 7serie og g05 har to typer skinn på dash, hvor den kjipe sorten like greit kunne vert foruten skinn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det beste bildet, ser det bedre her:

BMW-Z4-E89-DESKA-KONSOLA-AIRBAG-PODUSZKI-NAPINACZE-Producent-czesci-BMW-OE.thumb.jpeg.fb25a491d684ac6a080524f1755a3926.jpeg

Hvorvidt det er nappa eller ikke vet jeg ikke, basert på prislisten for Z4 ble ikke nappa levert med oransje sømmer, men jeg har jo ikke alle årstall/språk/markeder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt changed the title to Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Syv år med X4 og annet fjas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...