Gå til innhold

Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Syv år med X4 og annet fjas


awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, ogee1 skrev:

Så bra at det ordnet seg!

Er dette runflat eller ikke? Kan du gjenta dimensjonene?

Dette er ikke runflat, så da har man ikke så veldig mange valg.

Dimensjonene er 245/40-20 og 275/35-20.

4 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

så du la ut om dette på facebook, tøft gjort å stå fram med å ha kjøpt stjernemerkede dekk... dessverre altfor mange skeptikere til stjernemerking som tror du kan ha mengder med avvik og senere beskylder de bilen for havarert fordelings-kasse :P  egentlig veldig synd mtp bruktmarkedet for xdrivebiler, ser dessverre altfor mange som har feil dekk.

ser ofte 1% avvik blir nevnt av skeptikerne, men såvidt meg bekjent så er 0% det eneste BMW har gått ut med som toleranse for rulleomkrets.  kan være jeg tar feil.

 

Hehe. Ja den kampen der kan man egentlig gi opp, men lov å prøve seg. 🙃

Hadde selv vært veldig skeptisk til å kjøpe en brukt bil med xDrive der hjul/felger/dekk har blitt byttet, da man rett og slett risikerer ganske mye. Har selv tilgode å se noe på dette med 1%, men har sett flere som har fått problemer med (teoretisk) rulleomkrets under dette. Var faktisk en som la ut et BMW-dokument på Facebook her en dag, der det står at maks 2mm forskjell i mønsterdybe er akseptabelt. Dette tror jeg er det første dokumentet jeg har sett fra den kanten.

Hvor mye 2mm mønsterdybde utgjør i prosent avhenger jo av rulleomkrets, men i forhold til mine dimensjoner vil dette bli 0,57% om jeg ikke har regnet helt feil, og for dimensjonen f.eks. F30 bruker (255/35-19) vil det si 0,61%. Man kan da litt enkelt sett gå ut fra ca. 0,6%, men dette er jo når dekkene er utslitt, og ikke en forskjell man bør begynne med akkurat.

4 minutter siden, rst026 skrev:

Se der ja. Meget fornøyd med mine😉

Ja, satser på de gjør sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette er nok ikke noe å spøke med, ser hopetal av x5'er på finn med veldig mange rare dekkutrustninger.

det skumle er at mange stoler blindt på dekk kalkulator,  vil tro at om du tar 2 dekk fra 2 forskjellige leverandører i like dimensjoner så vil du gjerne finne ett avvik mot teoretisk dimensjon... og det avviket tror jeg kan overraske noen om de tar seg bryet med å sjekke den faktiske rulleomkrets, stiler du et nangkang eller lignende mot et michelin så er det ikke umulig at du vil se forskjeller.  

vet det er veldig forskjellig fra leverandør til leverandør på faktiske bredden av dekket mot oppgitt dimensjon, men om dette går igjen på rulleomkrets har jeg ikke dykket ned i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv dekk fra samme leverandør skiller mye på forskjellige bredder i forhold til kalkulatorene. Det var en her inne med F11 som fikk oppleve det, med påfølgende nykking. Man bør derfor alltid måle dekkene fysisk om man benytter dekk som ikke er stjernemerket, men det er jo ikke alltid like lett å få gjort i praksis.

En annen ting er jo at dekkalkulator.com viser feil (den gjorde ihvertfall det). Sjekker man opp mot willtheyfit og egen utregning får man andre verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skikkelige dekk på skuta. Hvordan er de å kjøre på? Jeg er i alle fall glad for at jeg fikk på nye, stjernemerkede PS4S på min samtidig som jeg fikk ny fordelingskasse montert på garanti :) og jeg målte forskjellen på Vredesteindekka jeg hadde når det nykket, og mener å huske det var ca 0,4%, så de 1% som folk hevder å ha info om er ønsketenkning. 
Var det i F30/36 gruppa du hadde lagt ut noe? Jeg har dessverre gitt opp å svare på poster rundt dette på disse BMW-facebookgruppene, det er så utrolig mye snodige kommentere og svar folk klarer å lire ut av seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, papertiger skrev:

Gratulerer med skikkelige dekk på skuta. Hvordan er de å kjøre på? Jeg er i alle fall glad for at jeg fikk på nye, stjernemerkede PS4S på min samtidig som jeg fikk ny fordelingskasse montert på garanti :) og jeg målte forskjellen på Vredesteindekka jeg hadde når det nykket, og mener å huske det var ca 0,4%, så de 1% som folk hevder å ha info om er ønsketenkning. 
Var det i F30/36 gruppa du hadde lagt ut noe? Jeg har dessverre gitt opp å svare på poster rundt dette på disse BMW-facebookgruppene, det er så utrolig mye snodige kommentere og svar folk klarer å lire ut av seg der.

Tja, helt greie? :D

Har ikke kjørt lengre enn 2-3km med de, men syntes de var endel roligere og mer behageligere enn de som stod på. Når jeg tenker meg om merket jeg heller ingen sporing (de jeg hadde sporet endel), men må nok kjøre noe mer før jeg kan konkludere med noe der.

Litt merkelig at Vredestein-dekkene hadde så stor forskjell som 0,4%, de skal jo i teorien være 0(?). Han jeg kjøpte dekk av nå nevnte også Vredestein som et alternativ når jeg begynte å mase om stjernemerkede dekk. Forklarte så hvorfor jeg ikke ville det, og han ble litt overrasket, da han hadde montert flere av disse på BMW.

Jeg la ut på bimmers of Norway-gruppen, men det ble igrunn ikke så mye stjerne-diskusjon, mest dekkonline-diskusjon. 😛

22 minutter siden, Daniel. skrev:

Og folk lurer på hvorfor jeg vil unngå xDrive så mye som mulig 😂

Godt du omsider fikk NYE dekk på :) Selv om det sikkert kostet deg litt ekstra?

Nei, det er vel strengt tatt noe 90% klarer seg utmerket uten, inkludert meg selv. 😛

Noe dyrere ble det, men PSS er ikke gratis på Dekkonline heller, så tar man med omlegging og det er ikke forskjellen så veldig stor (i prosent ihvertfall). Sammenlignet med Michelin Pilot Primacy som var det jeg kjøpte først er det ca. 50% opp i pris (uten å regne med omlegging).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, awt skrev:

Nei, det er vel strengt tatt noe 90% klarer seg utmerket uten, inkludert meg selv. 😛
 

Noe dyrere ble det, men PSS er ikke gratis på Dekkonline heller, så tar man med omlegging og det er ikke forskjellen så veldig stor (i prosent ihvertfall). Sammenlignet med Michelin Pilot Primacy som var det jeg kjøpte først er det ca. 50% opp i pris (uten å regne med omlegging).

Ja her på Vestlandet (Vestland?) så har vi jo knapt vinter :P Har klart meg fint med bakhjulstrekk og piggfritt her i Bergen i hvertfall :DSynd nesten alle nyere BMWer til salgs her har xDrive da. Håpløst å finne bil 😅

Nei jeg kan ikke tenke meg at Michelin dekk er billig uansett hvor og hva :P Men er nok meget bra dekk da 👍

Ble pent med Style 310 felgene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, awt said:

Tja, helt greie? :D

Har ikke kjørt lengre enn 2-3km med de, men syntes de var endel roligere og mer behageligere enn de som stod på. Når jeg tenker meg om merket jeg heller ingen sporing (de jeg hadde sporet endel), men må nok kjøre noe mer før jeg kan konkludere med noe der.

Litt merkelig at Vredestein-dekkene hadde så stor forskjell som 0,4%, de skal jo i teorien være 0(?). Han jeg kjøpte dekk av nå nevnte også Vredestein som et alternativ når jeg begynte å mase om stjernemerkede dekk. Forklarte så hvorfor jeg ikke ville det, og han ble litt overrasket, da han hadde montert flere av disse på BMW.

Merket at PS4S-dekkene ble mye bedre etter noen mil, mindre støy også. Men nå som sist merket jeg når jeg byttet at de er ekstremt sticky - mye småstein som singler i hjulbuene 😛 så det er et dekk langt over hva jeg har behov for, men hva gjør man ikke for stjerna og å slippe runflat 🙄.
 

Vredestein var nok helt like når de var nye, problemet var når de var kjørt 6-8 tusen, det var da problemene begynte og jeg målte forskjellen. Betydelig mer slitt bak, mye mønster igjen framme. Men har hatt de samme dekkene på E91 xdrive uten problemer og kollegaer med X5 har hatt de uten problemer, så jeg har en teori om at F3x er mer nøpen på avvik. Og som hos deg; forhandler var like overrasket som meg da han hadde solgt mengder av disse til BMWer (inkl meg til E91) uten noen problemer. Men han var heldigvis like interessert som meg i å finne ut av og lære av dette, så han presset gjennom at importøren ga meg PS4S* på reklamasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at de gangene jeg har bruk for xDrive synes jeg det er helt suverent. Så suverent at jeg er villig til å betale ekstra for de tiltakene som reduserer sjansen for problemer. Det vil si stjernemerkede dekk og regelmessig bytte av olje på transferkasse. Og den største ekstrakostnaden, å handle en bil som ikke er mer enn et par år gammel og som går på riktige dekk/felger.

Nå er det vel stor sjanse for at neste bil har elektrisk quattro, så da er akkurat det problemet ute av verden (dessverre).

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daniel. skrev:

Ja her på Vestlandet (Vestland?) så har vi jo knapt vinter :P Har klart meg fint med bakhjulstrekk og piggfritt her i Bergen i hvertfall :DSynd nesten alle nyere BMWer til salgs her har xDrive da. Håpløst å finne bil 😅

Nei jeg kan ikke tenke meg at Michelin dekk er billig uansett hvor og hva :P Men er nok meget bra dekk da 👍

Ble pent med Style 310 felgene også. :)

Jeg skylder på hytte og campingvogn (og i begge tilfeller er det faktisk greit å ha xDrive), men det jeg egentlig hadde sett for meg den gang var en F11 med sekser og bakhjulstrekk. Dessverre er BMW gjerrige på hengervektene sine, så da måtte man finne på noe annet rart. 😛

13 timer siden, papertiger skrev:

Merket at PS4S-dekkene ble mye bedre etter noen mil, mindre støy også. Men nå som sist merket jeg når jeg byttet at de er ekstremt sticky - mye småstein som singler i hjulbuene 😛 så det er et dekk langt over hva jeg har behov for, men hva gjør man ikke for stjerna og å slippe runflat 🙄.
 

Vredestein var nok helt like når de var nye, problemet var når de var kjørt 6-8 tusen, det var da problemene begynte og jeg målte forskjellen. Betydelig mer slitt bak, mye mønster igjen framme. Men har hatt de samme dekkene på E91 xdrive uten problemer og kollegaer med X5 har hatt de uten problemer, så jeg har en teori om at F3x er mer nøpen på avvik. Og som hos deg; forhandler var like overrasket som meg da han hadde solgt mengder av disse til BMWer (inkl meg til E91) uten noen problemer. Men han var heldigvis like interessert som meg i å finne ut av og lære av dette, så han presset gjennom at importøren ga meg PS4S* på reklamasjon :) 

Ja, det hørtes jo ut som rene pukkverket med en gang. 😛 Var ikke måte på grus som fløy i hjulbuene heller.

Du kom jo godt utav det uansett, men likevel litt merkelig. 😛 Det er ikke så mange år siden jeg mente stjernemerkede dekk bare var tull og vas, men det var jo basert på BMW sine reklamer (som ikke nevner noe om dette med rulleomkrets). Men lærer stadig. :D

12 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg må si at de gangene jeg har bruk for xDrive synes jeg det er helt suverent. Så suverent at jeg er villig til å betale ekstra for de tiltakene som reduserer sjansen for problemer. Det vil si stjernemerkede dekk og regelmessig bytte av olje på transferkasse. Og den største ekstrakostnaden, å handle en bil som ikke er mer enn et par år gammel og som går på riktige dekk/felger.

Nå er det vel stor sjanse for at neste bil har elektrisk quattro, så da er akkurat det problemet ute av verden (dessverre).

Det med å kjøpe en forholdsvis ny bil, der hjulene er originale og servicer har blitt tatt av BMW er nok alfa (romeo?) og (opel?) omega når det kommer til biler med dette systemet. De fleste har jo motor- og drivverksforsikring i dag, men det eneste forsikringsselskap ønsker er jo å slippe å betale, så jeg tror det er en fordel med stjernemerkede dekk etter garantitiden også.

Ehm... jeg må innrømme at jeg har kikket mer en enn gang på E-tron sportback. 😛 "Heldigvis" fungerer den ikke så bra som campingvogntrekker, og den klarer heller ikke vår vogn, men når vi blir leie av harry-livet, så kanskje? 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Jeg skylder på hytte og campingvogn (og i begge tilfeller er det faktisk greit å ha xDrive), men det jeg egentlig hadde sett for meg den gang var en F11 med sekser og bakhjulstrekk. Dessverre er BMW gjerrige på hengervektene sine, så da måtte man finne på noe annet rart. 😛

Ja, det hørtes jo ut som rene pukkverket med en gang. 😛 Var ikke måte på grus som fløy i hjulbuene heller.

Du kom jo godt utav det uansett, men likevel litt merkelig. 😛 Det er ikke så mange år siden jeg mente stjernemerkede dekk bare var tull og vas, men det var jo basert på BMW sine reklamer (som ikke nevner noe om dette med rulleomkrets). Men lærer stadig. :D

Det med å kjøpe en forholdsvis ny bil, der hjulene er originale og servicer har blitt tatt av BMW er nok alfa (romeo?) og (opel?) omega når det kommer til biler med dette systemet. De fleste har jo motor- og drivverksforsikring i dag, men det eneste forsikringsselskap ønsker er jo å slippe å betale, så jeg tror det er en fordel med stjernemerkede dekk etter garantitiden også.

Ehm... jeg må innrømme at jeg har kikket mer en enn gang på E-tron sportback. 😛 "Heldigvis" fungerer den ikke så bra som campingvogntrekker, og den klarer heller ikke vår vogn, men når vi blir leie av harry-livet, så kanskje? 🥺

Du kan få prøve vår E50. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda et tilskudd i kategorien «ting som blir bestilt, mottatt og som aldri forlater hyllene i garasjen».

Fra før av har vi ratt, spacere, Rolls Royce/@StigJ navkopper og helt sikkert andre rare ting jeg har glemt.

De får nå selskap av denne:

314B56A4-5B69-40FF-BC66-1CCA896CBC84.thumb.jpeg.4b722a84b49fd7e5a544c4e1fc5acf4a.jpeg

De siste ukene har gått med på terrasseprosjekt, så det har ikke blitt så mye bil, men ble i det minste en campingtur i dag. :)

CAF3439A-B57D-41CD-B91D-A1F307C2B62C.thumb.jpeg.3aa501e181a1d21ceecd06147dcfe2b6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt changed the title to Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Syv år med X4 og annet fjas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...