Gå til innhold

F01 750i Xdrive


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Har fulgt litt med på japseklemmene siden jeg bytta kjøleslangene til turboen,  blir liksom aldri helt fortrolige med de selv om de har holdt tett så langt, må også si meg enig med @lagunilla at det ser bedre ut med engangsklemmer. Idag bestemte jeg meg for å bytte de ut og det så jo bedre ut, det er også enklere å vite at de har rette stramming. Her er 18.5mm og 21mm klemmer som er brukt som er samme dimensjon som det var originalt. 

IMG_20180828_110053.thumb.jpg.82312f536bff9ddbe8f8122269080b20.jpg

Har drevet og undersøkt forskjellig leverandører av tuning, F-Serien har inntil ganske nylig måtte enten bruke piggyback bokser eller ta ut og sende Ecu'er til tuner. Piggyback vil jeg ikke ha så jeg har håpet på at det etterhvert kunne gå an å legge inn tuningsoftware hjemme. Dette ble til slutt mulig og etterhvert så bestemte jeg meg for ESS,  De gav et veldig bra inntrykk og har mange fornøyde kunder både i Norge og USA. De utvikler egen software og har Bmw som bilen de bruker mest ressurser på. De har ikke de aller høyeste effekttallene i bransjen og det anser jeg som positivt. Jeg ringte og pratet med Hans som var en veldig trivelig kar som ga et veldig godt inntrykk av firma og produkt. 

 

Igår kom utstyret i posten og da var det bare å sette igang. Det fulgte med en bra utfyllende brukermanual. Her leser man ut originalfil og sender denne til ESS. Man tar også backup av koding for denne må legges inn igjen etter at tuningsoftware er lagt inn i bilen. 

E-Flash__47352.1513027598_1280_1280.thumb.jpg.535c9639185044e4e0cd82b53d018451.jpg

Jeg sendte originalfil sent igår kveld og mottok den modifiserte filen i 11-tiden i formiddag. Da var det bare å få den på plass og ut og testkjøre. Hele prosedyren med å legge inn fila og backupen av koding tok 20-25 minutt. Det gikk helt smertefritt uten noe form for hickups. 

ESS.thumb.jpg.1fd10d2c2ebeb59b501d41b145f56c62.jpg

Nå har jeg kjørt ca 10 mil etter å ha fått dette på plass og jeg må si at det er en god forskjell. Den er veldig jevn gjennom hele registeret fremdeles likt som den er originalt men den drar merkbart hardere over hele registeret og mest fra 3. Gir og videre oppover. Den er merkbart raskere fra 0-100 også selv om det er en merkbar momentbegrensning på 1. og 2. gir både originalt og den er der fremdeles (heldigvis for holdbarhet på girkasse) 

Så jeg er strålende fornøyd. Gleder meg til å få testa mer i tiden som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har lenge hatt planer om å bytte tetningene inn på turboene fra luftfiler da disse svetter og det har kommet en ny oppgradert versjon. For å bytte disse må luftfilterboksene ut og innsugsrørene mellom luftfilter og turboer må også ut.  Slangene fra veivhusventilasjonen er kobla på innsugsrørene så de må også ut for å få ut innsugsrør, veivhusslangene står i varmen fra turboene og kom i en oppgradert versjon da første versjon var laget av en type stiv plast som smuldra opp av varmen og begynte suge falsk luft og gi feilmelding "lean mixture"  Jeg har den oppgraderte versjonen og disse er mer gummiaktige som en radiatorslange og mine ble bytta i  2016. Det eneste som er av plast er låsene men disse får man ikke kjøpt løst. Jeg kjøpte likegodt nye slanger med nye låser før jeg begynte å demontere, hater når plast knekker så står man der uten deler og siden de allerede var blitt 2 år gamle så tenkte jeg at de likegodt kunne byttes en gang til.  :)  

Disse bilene er berykta for at plast og gummi som befinner inne i V`en i nærheten av turboene har begrensa levetid pga varmen. Nå har turboene fått nye kjøleslanger og nå med nye veivhusslanger og tetninger mot turbo skulle det være bra for ei stund. 

Nye deler før montering : 

IMG_20181014_152157.thumb.jpg.d7515b37df4c9addda142a96f556cdbc.jpg

 

Ingen antydning til slark i noen av turboene, det bør det vel strengt tatt heller ikke være etter 107.000km

IMG_20181014_163104.thumb.jpg.21ecc3d2de29dbeeaca3590a96db2e5d.jpg

 

Begge luftfilterboksene og innsugsrørene ute, de gamle veivhusslangene nesten ute. 

IMG_20181014_164440.thumb.jpg.589b39a16ba616cb2f0741b793fcc437.jpg

De nye veivhusslangene på plass og høyre innsugsrør

IMG_20181014_172205.thumb.jpg.78313cfd3dba7c4627e2c13ac98b3abe.jpg

Begge luftfilterboksene tilbake på plass, begge innsugsrørene med nye tetninger mot turboer på plass. Nye Veivhusslanger kobla til innsugsrørene.  

IMG_20181014_183057.thumb.jpg.f60d833ef10f6f4d0fccb568213997de.jpg

 

Helt ferdig med motordeksel. 

IMG_20181014_183906.thumb.jpg.9812d1e725b613eb470a62f35ef09d76.jpg

Gamle deler:

IMG_20181014_184034.thumb.jpg.069a3228b68a34fd501f9835857eebba.jpg

 

Så, kommer jeg til å merke noen forskjell?  Sannsynligvis ikke, men godfølelsen er verdt jobben og kostnadene, og ikke minst så øker sannsynligheten for å unngå å stå i veikanten med en bil som ikke virker et eller annet sted det absolutt ikke passer å stå, jeg liker mye bedre å reparere preventivt, da tar man det kontrollert når det passer :).  

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppgradering dette, liker tanken din ang preventivt bytte av deler. Hvordan trives du med F01 og stor bensinmotor generelt? De fleste av disse går jo med 3-liter diesel, men kan jo tenke meg det hele blir mer interessant med en biturbo bensin under panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja jeg liker å lese litt rundt hva som er typiske feil som dukker opp og ta de på forhånd,  jeg følger servicene den ber om hos Bavaria men det er jo veldig mye mer å ta tak i om man vil beholde bilen ei stund.  Jeg trives veldig godt med F01, de er utrolig god å kjøre og i sport program så har den ganske god handling på svingete vei med tanke på at den er 2 tonn og 505cm :) 

Ja disse motorene er ganske spenstige, de regner potensialet til å være rundt 700whp med oppgraderte turboer, bilen går godt så selv om det går 1.2-1.4 på mila så føler jeg at jeg får valuta for drivstoffutgiftene  :) 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎08‎.‎2018 den 19.59, Hpi skrev:

 Dette ble til slutt mulig og etterhvert så bestemte jeg meg for ESS,  De gav et veldig bra inntrykk og har mange fornøyde kunder både i Norge og USA. De utvikler egen software og har Bmw som bilen de bruker mest ressurser på. De har ikke de aller høyeste effekttallene i bransjen og det anser jeg som positivt. Jeg ringte og pratet med Hans som var en veldig trivelig kar som ga et veldig godt inntrykk av firma og produkt. 

 

 

Hans er en hyggelig kar!

Hva får du ut av den med ESS programvare?

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hans er en veldig trivelig kar som ga et godt inntrykk av firmaet, Ess sier 550hk+,  har sett litt forskjellige bl.a fra Usa men det er nok et sted mellom 550hk-575hk og rundt 800nm 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hpi skrev:

Ja Hans er en veldig trivelig kar som ga et godt inntrykk av firmaet, Ess sier 550hk+,  har sett litt forskjellige bl.a fra Usa men det er nok et sted mellom 550hk-575hk og rundt 800nm 

 

Enig!

Ok, fine tall det. Og hvor mye veier bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Herlig bil og fornuftig bilhold mtp det du har gjort her. Har selv hatt gleden av mange mil bak rattet og som pasasjer i F01 og dette er herlige biler, denne også med perfekt motorisering.  Vil tro du får valuta for antall liter bensin ja😊 det er somregel minste problem med rett bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, NA skrev:

Herlig bil og fornuftig bilhold mtp det du har gjort her. Har selv hatt gleden av mange mil bak rattet og som pasasjer i F01 og dette er herlige biler, denne også med perfekt motorisering.  Vil tro du får valuta for antall liter bensin ja😊 det er somregel minste problem med rett bil. 

Det stemmer, jeg fyller Shell Vpower 98, den er på "top tier" listen over anbefalt kvalitetdrivstoff 😊 Jeg innbiller meg at bensin uten etanol er å foretrekke men kan ikke dokumentere noe 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit litt med tenningsbank (super knocking) på Minien ved pådrag under høy last, og det forsvant umiddelbart ved overgang fra 95 blyfri til 98 Vpower (eller 98 blyfri generelt, men det er stort sett Shell jeg fyller på). Så tydeligvis har det noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hpi skrev:

Det stemmer, jeg fyller Shell Vpower 98, den er på "top tier" listen over anbefalt kvalitetdrivstoff 😊 Jeg innbiller meg at bensin uten etanol er å foretrekke men kan ikke dokumentere noe 🙂

 

Helt enig med deg :) 95 her i Norge med 10% etanol, som i realiteten vil si at det egentlig er 91 ron uten etanol mener jeg å ha lest. Så @papertiger er nok derfor du fikk tenningsbank. Jeg merket på E91n etter noen tanker med 98 at dette var mye bedre og har bare fylt det siden :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tony Soprano skrev:

Noe nytt her da ? Regner med att du fremdeles nyter den flotte F01’n 😊

Ja det stemmer, har ikke skjedd så mye, hadde den inne for behandling med keramisk coating så nå er det kun bøtte og vaskehanske det går i. Skal ha den inn når det blir litt vår og få tatt den grundig innvendig med skikkelig behandling av skinnet. Så er det inspection om 7000km så da blir det ihvertfall nye plugger og coiler. Ser at noen av de som tuner disse går over til hakket kaldere plugger fra M5, er litt usikker på om det kunne vært lurt og hva man eventuelt oppnår med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Hpi skrev:

Ja det stemmer, har ikke skjedd så mye, hadde den inne for behandling med keramisk coating så nå er det kun bøtte og vaskehanske det går i. Skal ha den inn når det blir litt vår og få tatt den grundig innvendig med skikkelig behandling av skinnet. Så er det inspection om 7000km så da blir det ihvertfall nye plugger og coiler. Ser at noen av de som tuner disse går over til hakket kaldere plugger fra M5, er litt usikker på om det kunne vært lurt og hva man eventuelt oppnår med det

Uten sammenligning for øvrig - det gjør de som tuner Mini S'ene sine også. Men det er visst om du har vesentlig mer enn chip. Samt at gap'ing er viktigere ved tuning visstnok. BMW/Mini anbefaler bytte pr. 90-100.000km på S'en, mens etter å ha lest meg opp på dette anbefaler de fleste som driver med kompetansedeling på vedlikehold og tuning på denne motoren (Citroen, Peugeot og Mini bruker samme motor) bytte hver 20-30.000km for å unngå effektfall og symptomer som treigstartet, nøling ved pådrag osv. Eneste forskjellen er vel at jeg mangler 8 sylindre :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...