GĂ„ til innhold

E39 525dat 2003, solgt😟


Anbefalte innlegg

Fikk pakke i posten idag, ett sett brukte park sensorer. Dette har ikke funket i vÄrt eie sÄ nÄr heg sÄ en med delebil i riktig farge med pdc tok jeg kontakt og vi ble enige. SÄ og feilkoder pÄ fler av sensorene da vi tok diagnose tidligere, har jo sett at disse kan diagnoseres med Þret da di skal lage en tikkelyd. Tok en runde og lyttet pÄ sensoren med bilen i revers, den midtre hÞyre bak var den eneste som ikke tikket. For Ä bytte denne mÄtte fangeren av, og innerramma mÄtte ut av fangeren. Litt knotete Ä fÄ delt fÞrste gangen men gikk da ganske sÄ greit.

FÞr alt skulle monteres tilbake satte jeg pÄ tenninga Ä satte bil i revers, gikk en runde Ä lyttet pÄ alle sensorene og alle laget tikkelyd. KjÊmpebra tenkte jeg og monterte alt gjenn, ved testing etterpÄ kom fortsatt det velkjente hylet da bilen settes i park#-o tok en runde gjenn og lyttet pÄ samtlige sensorer Ä alle tikker Ä burde vel dermed vÊre i orden... Hadde hÄpet dette skulle bli en utbedrings oppdatering men den gang ei... SÄ mÄ vel fÄ tatt diagnose gjenn for Ä se va den sier, har bestilt bmw scanner men den lar da vente pÄ seg... 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, viggo E34 skrev:

Fikk pakke i posten idag, ett sett brukte park sensorer. Dette har ikke funket i vÄrt eie sÄ nÄr heg sÄ en med delebil i riktig farge med pdc tok jeg kontakt og vi ble enige. SÄ og feilkoder pÄ fler av sensorene da vi tok diagnose tidligere, har jo sett at disse kan diagnoseres med Þret da di skal lage en tikkelyd. Tok en runde og lyttet pÄ sensoren med bilen i revers, den midtre hÞyre bak var den eneste som ikke tikket. For Ä bytte denne mÄtte fangeren av, og innerramma mÄtte ut av fangeren. Litt knotete Ä fÄ delt fÞrste gangen men gikk da ganske sÄ greit.

FÞr alt skulle monteres tilbake satte jeg pÄ tenninga Ä satte bil i revers, gikk en runde Ä lyttet pÄ alle sensorene og alle laget tikkelyd. KjÊmpebra tenkte jeg og monterte alt gjenn, ved testing etterpÄ kom fortsatt det velkjente hylet da bilen settes i park#-o tok en runde gjenn og lyttet pÄ samtlige sensorer Ä alle tikker Ä burde vel dermed vÊre i orden... Hadde hÄpet dette skulle bli en utbedrings oppdatering men den gang ei... SÄ mÄ vel fÄ tatt diagnose gjenn for Ä se va den sier, har bestilt bmw scanner men den lar da vente pÄ seg... 

har nesten samme problem med min, den reagerer pÄ luft etter at alle sensorene skal "fungere" og tikker.... endte opp med Ä rive ut stikket pÄ modulen for det peip noe sÄ jÊvli.... jeg har da kopi sensorer bak... men kanskje det gÄr an Ä nullstiller eller kalibrere ? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, viggo E34 skrev:

Ja skal prÞve Ä fÄ kjÞrt en scan gjenn snart Ä se om der er noen muligheter :)

har akkurat kjÞpt utstyr sÄ jeg fÄr brukt inpa og ncs expert sÄ mÄ forske pÄ dette selv

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 weeks later...

Jau, skulle egentlig hente delebil idag. Hadde avtale med selger om Ä hente bil idag,avtalte tidlig denne uka. men fikk plutselig meld at det ikke passet da noe hadde skjedd... Etterhvert kommer det frem at han selger bilen til en annen... Forbanna irriterende da dette var en 525dat i riktig farge bare litt over en time unna :evil: blir mildt sagt forbanna av slike useriÞse folk.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 months later...

MÄ oppdatere litt her gjenn da, bilen har funket mer og mindre klokkerent bortsett fra at vi har hatt ett lite irritasjonsmoment med denne som har blitt vÊrre den siste tiden. Bilen har liksom lite rykk ved ett vist pÄdrag, dette sammen pdc feil gjorde at jeg i forrigÄrs inviterte hjem en kammerat med diagnoseprogrammer. Her ble feilsÞkt i alle bauer og kanter uten at vi fant annet enn feil pÄ pdcsensor hÞyre bak selv om denne tikker, sÄ skal prÞve Ä bytte denne og sÄ. Venstre midtre forran reagerte ogsÄ litt seint ment oppfatter ting innenfor ca 30cm, ellers virket det greit. Var jo hauevis med feilmeldinger grunnet batteribytte ogsÄ, alt ble slettet etterhvert som vi gikk gjennom, var ikke mange feil som dukket opp etterpÄ. 

I forbinnelse med dettet rykket bilen har ved gitt pÄdrag sÄ dropper turtall litt akkurat da dette sjer fÞr den kommer gjenn, da vi ikke fant noe feil og alle parametre sÄ greie ut med motor igang Ä dysekorrigering var jevn og fin var egentlig eneste vi kunne tenke oss at kanskje en resetting av girkasse kunne lÞse problemet. Sletting av feil og resetting hjalp ingenting pÄ dette problemet. Har og 2 andre e39 for Þyeblikket vi ogsÄ kjÞrte scan pÄ, sÄ ble noen timer med leking pÄ disse. 

Da ingenting hjalp pÄ dette nykkeoroblemet vÄrt tenkte jeg det kunne evt vÊre turboproblem sÄ plukket unna litt dill Ä konstaterte fint lite slakke i turbo, eneste litt oljesÞl pÄ innsugside og mot intercooler ikke skremmende mye.DSC_1416.thumb.JPG.c5002ebfc3e6edb5f9bb0d7aca2ef21f.JPG Sjekket videre pÄ andre side av IC og det ser heller ikke avskrekkende ut, sjekket sÄ inn mot egrDSC_1427.thumb.JPG.c7597760d186f6dd89e808bbda5ec094.JPG

Denne ble demontert og gjort rein, samt innlÞpet pÄ innsuget. DSC_1423.thumb.JPG.3a453c28a68d3ec6b9e26afd8c7a03cb.JPG

Etter en kjapp rengjĂžring ble det noe bedreDSC_1432.thumb.JPG.1767d8a561af6aaf465141fc48c12045.JPGDSC_1436.thumb.JPG.7e153868478468e5803e680ea8506729.JPG

Monterte sammen og tok likegodt oljebytte med filter, luft filter og veivhusvent filter enheten da det var tiden for oljeskift. Usikker pÄ intervaller pÄ diesfilteret sÄ det ligger fortsatt pÄ hylla, burder kanskje bare ga det med det samme... Fant og en vakumslange som virket smÄsliten, denne ble ogsÄ byttet. Sprayet ogsÄ godt med crc spray pÄ staget til wg dersom det skulle vÊre problemet. 

Deretter mÄtte man jo ta en prÞvetur gjenn. 

Va av dette som gjordet susen er jeg ikke sikker pÄ men bilen gÄr iallefall som den skal nÄ :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 month later...

okBilen fungerer som en drÞm, har Ä fÄtt bytta defekt parksensorer slik at pdc funker. 

Ellers ble det kjÞpt inn en 520iat som delebil til et annet prosjekt jeg holder pÄ med, denne hadde uttrekkbart bagasjegulv. Ekstrautstyr er morsomt sÄ dette tok vi ibruk :bmw:DSCPDC_0002_BURST20180519194458035_COVER.thumb.JPG.115f24cac41f2537ec4e7eab01b65afa.JPGDSC_1528.thumb.JPG.c0bba947a953c835661e2e91b1d625f4.JPGDSC_1527.thumb.JPG.eec21740356c16d063664c3df0d7aed3.JPG

ÅssĂ„ fikk den rondellene fra 535n til sommerhjul denne gang.

Ellers tror jeg vi bare savner integrerte rullegardiner i dÞrene bak, mÄ og fÄ orden pÄ bakluka. Er litt rust jeg vill fÄ tatt samt mÄ jeg finne ut hvilken olje baklukepumpa skal ha sÄ den Äpner helt uten Ä mÄtte trykke pÄ knappen flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er da pÄ reise til jobb Ä bilen har vÊrt stabil helt til jeg hadde en mellomlanding Ä kona ringte... 

Det var en kjempesmell venstre bak ÄssÄ sto hjulet plutselig veldig skrÄtt sier hun Ä sender noen kjappe bilder. received_1903358799746446.thumb.jpeg.3259547f88d17a577e937fb18b26a217.jpegreceived_1903358993079760.thumb.jpeg.a783b561a16a6f59604f9a6739443bed.jpegreceived_1903359033079756.thumb.jpeg.147734f3ac01e0b45c208182e534c61e.jpeg

Ser jo at det ikke ser helt bra ut men vanskelig Ä anta va som er skjedd men at det kan dreie seg om bÊrearm er ikke utenkelig? 

Fikk en kompis til Ă„ ta turen Ă„ se Ă„ vell framme tikker nye bilder innreceived_1903378086411184.thumb.jpeg.c1fcb9beb22bba5d983c34ab4200149d.jpegreceived_1903382749744051.thumb.jpeg.a69de090c53435bb48dd4bf4dc979a06.jpegreceived_1903382773077382.thumb.jpeg.d849e8a5fae3a527801baa2d44492608.jpegreceived_1903384433077216.thumb.jpeg.e4dfac37b60de6d85c2f1e20c136c11a.jpegreceived_1903384596410533.thumb.jpeg.3ed954c1e7909ea9bbf6c826fb1702b6.jpeg

Jaja, er det vanlig at kuler Ä ledd bare plutselig eksploderer slik uten forvarsel pÄ disse? Hadde jo samme med en bÊrearm forran Ä sist sommer... SpÞrs om noen har handla billig kit pÄ ebay eller noe sÄnt Ä at man bare bÞr begyne Ä erstatte alt baki der? Regner med felgen og fikk seg en bra trÞkk. received_1903452769737049.thumb.jpeg.d022a57c62b0fed4f29ea2f339991f08.jpeg

Men en ting hun oppdaga med det nye uttrekkbare gulvet i bagasjerommet var at der var jo en stÞttestang som jeg ikke hadde sett... received_1903399086409084.thumb.jpeg.b5ce6ed1d0bab9ef11a8fb1073e5e0b5.jpeg

SÄ da ble bilen frakta hjem til kompisen som bor i nÊrheten av der uhellet skjedde. 

Screenshot_20180523-191515.thumb.png.0b5c63dd3d2c9131c786183dd216ec8c.png

Ser jo ut til Ă„ vĂŠre en grei jobb Ă„ bytte bĂŠrearmer.

Heldigvis skjedde dette i lav hastighet Ä ikke pÄ e6 f.eks. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 4 months later...

MÄ vel blÄse litt liv i denne gjenn da, har ikke skjedd fryktelig mye her. Bilen er oppe Ä gÄr Ä funker Ä brukes daglig, eneste som skal gjÞres er Ä bytte den andre bÊrearma bak samtidig som det blir lagt om til vinterhjul samt en 4 hjulskontroll er vell pÄ sin plass etter dette. 

Ellers har vi ett lite problem med at den ikke virker Ä dra skikkelig ifra bunn, Ä ryker en del svart nÄr den omsider tar i.  Usikker pÄ om dette kan vÊre dÄrlig turbo eller treghet i stag? Blir Ä ta en diagnose nÄr jeg kommer hjem for Ä utelukke evt andre ting... 

Ellers har frua hatt ett lite uhell hvor hun klÞdde hÞyre sia litt mot ett rekkverk pÄ en trang sporette vei... 

SĂ„ vi har jo litt Ă„ t taki fremover:bmw:

MÄ bare fÄ tiden til Ä strekke til da det har vÊrt fryktelig mye jobb siste mÄneder

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 months later...

Liten oppdatering her da, kona la om til vinterhjul tidligere. Men nĂ„ fikk jeg omsider bytta den andre bĂŠrearmen bak, kunne ikke se no galt med den, men den som var pĂ„ andre siden knakk jo huet av pĂ„ sĂ„ ville bytte denne og sĂ„ er det iallefall gjort👌

Ingen bilder her da jeg glemte det oppi alt her 🙈

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 4 weeks later...

Lite oppdatering her, men bilen brukes Ä funker. Tror det mÄ byttes noe i forstilling da jeg fÞler den har en liten risting spesielt i venstresving og en kakke lyd pÄ hÞyre side fram ved kjÞringpÄ humpete vei, regner med det er en sammenheng der. FÄr se pÄ det neste friperiode, ellers har det kun vert bruk og vask nÄr vÊret har tillat det:bmw:received_2153081254941265.thumb.jpeg.26f6ac88b22413d19fe0095008307a0a.jpeg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 month later...

Glemmerhelt denne jeg sjeldent bruker den, fikk verfall rota meg under ved hÞyre framhjul Ä konstatert slakke i indre foring pÄ bÊrearm. Dette er nÄ bytta Ä bilen later til Ä funke som skal :bmw:

Ellers hadde den en parksensor som kĂždda litt til tider, denne ble og bytta Ă„ pdc fungerer utmerketđŸ‘đŸ»

Utover dette gĂ„r bare i bruk Ă„ vask, Ă„ bilen blir muligens solgt nĂ„ til fordel bil med mer seter sĂ„ vi fĂ„r med hele familien i en bil🙈

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Pen bil. Mye lik Ä se til som min. 

Sliter med PDC jeg ogsÄ. Fungerer helt fint foran. Men piper (ikke kontinuerlig) bak uansett om det er hindring eller ikke. Lei av Ä feilsÞke og Ä bytte sensorer.

Byttet div deler pÄ min nylig. Blant annet motorfester. Og i forbindelse med bytte av vacuum slanger til disse oppdaget jeg morkne/flate vacuum slanger til turbo. Min var litt "lat" pÄ lav turtall, men kom seg etter oppgang pÄ vacuum slanger.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Veldig like ja:bmw:

Hadde en kompis innom fir en tid tilbake som kjĂžrte live lesing pĂ„ sensorene. FĂ„r opp avstandslesing pĂ„ hver enkelt sensor, husker ikke om det var bmw scan eller inpa. Fant iallefall ut at den ene leste noe pĂ„ 40cm hele tiden, bytta den Ă„ det ble greit til den nĂ„ fikk ei fauke me hyling foran. Men virker bra gjenn nĂ„đŸ‘ŒđŸŒer jo veldig greie Ă„ bytte untatt di 2 i midten bak, di er det litt mer med🙈

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...