Gå til innhold

F30, usannsynlig mye vei- og vindstøy.. :(


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er rett og slett en liten rante-post, og kanskje en liten advarsel til de som driver og leter etter en F30 (dvs nyeste 3-serien) om dagen. Vei- og vindstøyen inn i bilen er rett og slett helt dust ille i motorveihastigheter! Det ble vesentlig bedre etter å ha byttet vekk fra runflats, men det er fortsatt rett og slett slitsomt å holde en samtale gående i motorveihastigheter. 

Jeg har tidligere hatt E46 og E90, og begge var VESENTLIG stillere enn F30. For å si det sånn, bruksbilen vi hadde før denne var en 2007 modell Peugeot 307SW, og selv DEN var vesentlig stillere enn F30. I BMWen må jeg jevnlig be ungene i baksetet snakke høyere for å høre hva de sier, og tro meg når jeg sier at det at disse ungene snakker for LAVT er IKKE et normalt problem. Jeg kan rett og slett ikke huske å ha kjørt en bil med mer støy. KANSKJE 1998 200SXen jeg hadde for typ ti år siden hadde mer støy, men den var laget av aluminiumsfolie og papp. 

Det jeg ikke skjønner er jo A: Hvordan har BMW klart dette, og B: hvorfor blir de ikke SLAKTET i alt av reviews? Søker man på "f30 road noise" eller "f30 wind noise" på google er det en million tråder om dette. At de ikke har klart å fikse det når faceliften kom heller er jo helt banan. 

 

Hadde jeg visst på forhånd at det var så mye støy i kupeen så tror jeg faktisk jeg seriøst hadde vurdert en annen bil, men det falt meg ikke inn at dette skulle være et problem.

Dagens utblåsning.. :(:(:D 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde opprinnelig Continental Contisport4 (?) runflats (225/40R19 foran og 255/35R19 bak). Kjører nå på Kumho Ecsta PS71 / PS91 (235/40R19 foran og 265/35R19 bak). Kumhoene er en god del bedre, slik at man nå hører mer vindstøy og noe mindre veistøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan kommentere på evt forskjell på pre-lci og lci? Kom det noe utbedringer?

Sitter å prøve finne løsninger for å bli kvitt støy fra speil, samt vil gå i gang med lyddemping med dynamat ila vinter og nyåret på min F31 pre-lci.

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Er det noen som kan kommentere på evt forskjell på pre-lci og lci? Kom det noe utbedringer?

Sitter å prøve finne løsninger for å bli kvitt støy fra speil, samt vil gå i gang med lyddemping med dynamat ila vinter og nyåret på min F31 pre-lci.

Om de har gjort noen justeringer så er det hvertfall ikke mye det har hjulpet, jeg har en 2016 modell. Basert på det jeg har lest på andre tråder hos folk som har prøvd begge deler virker det ikke til å være nevneverdig forskjell.

 

EDIT: Fant denne bildetråden av et eller annet firma som har lyddempet en F30, kanskje den kan være nyttig hvis man ønsker å forsøke seg selv. Hva resultatet ble i praksis her vet jeg jo ikke da men. http://www.todayter.com/bmw/bmw3.php

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merkbar vei/dekkstøy i min F34, men vindstøy fra speil er ikke noe jeg har tenkt over. Kan felgene dine være skyld i noe av problemet? Har selv mye spiler på mine 20" og antar det bidrar til ekstra støy. 

Hvilken hastighet og støy er det snakk om? Har du målt dB?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Knoett skrev:

Har merkbar vei/dekkstøy i min F34, men vindstøy fra speil er ikke noe jeg har tenkt over. Kan felgene dine være skyld i noe av problemet? Har selv mye spiler på mine 20" og antar det bidrar til ekstra støy. 

Hvilken hastighet og støy er det snakk om? Har du målt dB?  

Regner med du svarer til Danskiii. Jeg har også noe vindstøy/vislelyder av og til, usikker på om det kommer fra speilene. 

Vedrørerende faktisk støynivå så har jeg en DB-måler, så jeg skal ta meg en tur ut på motorveien med den en dag snart og måle f.eks 100km/t. Har vi i så fall noen anelse om hva som er fornuftig db-nivå i slik fart? Eller er det evt en annen referansehastighet som er "vanlig" å måle? 

EDIT: Fant denne http://www.auto-decibel-db.com/ - så da har vi et sammenligningsgrunnlag. På den virker det ved første øyekast som E90 og F30 er ganske lik, det virker merkelig basert på min erfaring. Må i så fall være noe med typen lyd/frekvenser og ikke bare nivå som gjør det så plagsomt. Blir spennende å sammenligne min måling med det der hvertfall.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkstøy er noe jeg misliker sterkt så ser problemet ditt ja!

om sammenligningen skal bli realistisk burde du sannsynligvis kjørt på samme veien med samme db måleren (likt kalibrert) i samme hastighet og kanskje også helst i noenlunde samme temperatur. Tipper du får en åpenbaring når du legger om til vinterhjul, i alle fall om de er piggfrie. Du kan jo måle db på samme vei/hastighet på bilen din før og etter du har lagt om. Har for min del 1-2 db forskjell. 

Min nye x5 hadde betydelig mere dekkstøy med 20" runflat enn leafen til kona med 17"   Hadde gjærne sett at BMW hadde lagt ned en større innsats for og eliminere dette.  Tror dekkstøy i stor grad er et Norskt problem da jeg har merka meg mindre dekkstøy på bilen i forb med ferie nedover i Europa.  Flere faktorer som spiller inn her da tipper jeg som slitt dekke, kaldere asfalt men trolig også annen type asfalt...

Brukte litt energi på og Google meg fram til hvilke dekk som støya minst og bytta til dem.  Det ble betydelig bedre men støyer likevel mere enn 19" piggfrie vinterdekk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F30 har jeg også merket har mer støy enn 5 serie og oppover. Men det er flere biler som sliter med dette. Man sparer penger på å bruke billigere materialer, og man bruker mindre materialer for å få bilene lettere for å klare lavere co2 utslipp. Det er mye av årsaken.

Jeg er over middels interresert i dekk og dette med hjulstøy opptar meg. Min erfaring er at over 225 bredde på en vanlig mellomklassebil, så skjer det noe med lydbildet. Mer støy og mer sporing. Ved 265 bredde er støyen nær doblet kontra et 205 dekk (objektivt) Dette er er fenomen spesielt på norsk asfalt og sporete norske veier. I spania tipper jeg disse forskjellene er mye mindre.

Så en f30 på 265 dekk støyer selvfølgelig. En bil fra den tiden vekt ikke var noe tema, som en e39 på 205 dekk er mer støysvakt enn det meste bmw lager i dag. Slik har det bare blitt. Som du også har merket fra da du hadde e46 og e90. 

Skal du ha sånne feite lefser så må du tåle baksiden av det ogaå i form av mer støy. Men er helt enig med deg at et merke som bmw har falt igjennom på 3 serien på dette området. Faceliften er ikke særlig bedre. Men neste 3 serie får kanslje bedre støydemping. Produsentene har kjipet på isoleringsmaterialet så lenge nå at det må snart snu!

Mitt tips er 225 dekk på 17" felger. Det hjelper veldig. Ellers har jeg veldog god erfaring med michelin hva angår hjulstøy. Byttet ut bridgestone med michelin på en volvo v70 jeg kjører nå og det ble en ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre bare bifalle med TS at f30 er skuffende støyende. Har ikke noe vitenskapelig beviser, men har gått fra e91 til f30, og det har ikke blitt bedre, føler meg trygg på det har gått andre veien..man får jo en pekepinn bare ved å lukke igjen dørene på f30 - de føles veldig lette, og med mindre de ikke dyttes med kraft så har de lett for å ikke lukke seg skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lik bil (330e) og det var stor forskjell på 19" sommerdekk og 17" vinterdekk naturlig nok -men synes ikke det var noe særlig mer støy enn f.eks en E92. Dette med dørene nevnt over opplevde jeg ikke en eneste gang.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Så en f30 på 265 dekk støyer selvfølgelig. En bil fra den tiden vekt ikke var noe tema, som en e39 på 205 dekk er mer støysvakt enn det meste bmw lager i dag. Slik har det bare blitt. Som du også har merket fra da du hadde e46 og e90. 
 

Litt ved siden av, men on par med ditt poeng så merket jeg tydelig forskjell på min E46 Touring hvis jeg kjørte med 205/55-16 dekk/felger i forhold til hvis jeg kjørte med 195/65-15 dekk/felger. Jeg hadde begge hjulparene (Continental EcoContact på begge hjulparene) samtidig og testet disse på forskjellig underlag i Danmark, Norge og Tyskland. Enden på historien var at jeg kjørte mesteparten av de ca. 340000 Km jeg kjørte med bilen på 195/65-15 dekk/felgene. Disse hjulene var naturligvis et kompromiss (spesielt estetisk), men når man kjører såpass mye med bilen som jeg gjorde verdsetter man komfort fremfor design... :)

Vedr. F30 så hadde jeg gleden av å kjøre en helt ny F31 320d xDrive med manuelt gear ca. 4500 Km sommeren for to år siden. Jeg skrev et lengere innlegg om mine erfaringer med bilen i min egen tråd, men når det gjelder kjøreopplevelsen skrev jeg følgende:

Jeg irriterte meg også over hvor satt og tung bilen er med 18" felger (225/45-18 runflat dekk). Dynamisk er bilen suveren i sportprogrammet og det går som på skinner, men feedback fra styring og understel... nada. Det slår imidlertid tilbake over større ujevnheter, men på en heller utrivelig måte og det hjelper heller ikke å stille kjøreprogrammet inn på comfort. Et skikkelig kalibrert oldschool understel (uten alt for store dekk) gjør dette med langt større finesse, men det går nok heller ikke så fort. Dette er et tankekors som er verdt å filosofere litt over synes jeg. Høy hastighet og massiv progresjon kontra ordentlig feedback fra styring og understel.

Styringen er også temmelig "død" rundt midtpunktet. Det går rett frem, men man merker det ikke i rattet. Man merker heller ikke i rattet at man svinger og det er virkelig trist med tanke på hvor geniale tidligere BMW modeller var på dette området. Igjen... når dette er sagt er det ingen tvil om at styringen er presis og utrolig bra vektet i spesielt sportprogrammet. Man må derfor ha erfaring med eldre BMW'er for å forstå hva min kritikk går ut på i forhold til manglende klassisk BMW fahrfreude. Den er ikke eksisterende når det gjelder styring og understel på F31 (iallefall med xDrive) og det er litt trist.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knoett skrev:

Har merkbar vei/dekkstøy i min F34, men vindstøy fra speil er ikke noe jeg har tenkt over. Kan felgene dine være skyld i noe av problemet? Har selv mye spiler på mine 20" og antar det bidrar til ekstra støy. 

Hvilken hastighet og støy er det snakk om? Har du målt dB?  

@StigJ har vel nevnt noe om dette tidligere også.

Merket ikke noe direkte forskjell når jeg spacet ut mtp støy, men merket en nedgang etter runflat ble skiftet ut bak. Så satser på det blir noe bedre neste år om det kommer nye sommerhjul med nye dekk.

Har ikke målt noe db nei.

Tror dører er største synder da så blir spent når de blir tatt på forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye vindstøy og dekkstøy ja. Jeg tok å dempet dørene skikkelig med dynamat og en egen 10mm "skum"type som vi bruker for å isolere industri applikasjoner på jobben. Gjorde litt skikkelig rundt høyttalerne med dynamat. Resultatet er at dørene er mye mer døde og hører ikke lyden av biler som passerer feks i tunnel, lyden fra høyttalere ble mye bedre MEN dekkstøy er mer eller mindre som før. Det hjalp men ikke verd pengene eller arbeidet er min erfaring. Jeg kjører fortsatt på runflat og 18" og ville dempe bilen før jeg byttet dekk og felger.

Forsøkte helt enkelt på hjulbuene bak men det ble ikke noe bra så der må jeg demontere skikkelig senere. Men jeg har tro på og ta hele gulvet og hjulbrønner og koffert med dynamat og en toppfilt så det blir vinter prosjekt for min del. Har panorama tak så lite å hente der.

jeg hadde støy fra sidespeilene og pakningene på førerdøren. Jeg demonterte speilet og så med engang at dette kunne ikke være rett montert da pakninger lå feil virket det som, gjorde rent og monterte tilbake igjen slik jeg trodde det skulle være og voila null støy fra speil (mye knirk forsvant også). Jeg "knakk" øvre del av dørblad litt ut og dermed forsvant mer eller mindre det meste av vindstøyen og knirken. Nå er døren helt "flush" hele veien med bakdør.

Må bare beklage men å ta bilder falt meg ikke inn der og da😬

F31 har bare 2 feil, den ene er dekk/vind støy og den andre er knirk i pakninger. Knirk løst for nå😊 men ennå gjenstår dekkstøy](*,)

Endret av arildopc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, danskiii skrev:

@StigJ har vel nevnt noe om dette tidligere også.

Merket ikke noe direkte forskjell når jeg spacet ut mtp støy, men merket en nedgang etter runflat ble skiftet ut bak. Så satser på det blir noe bedre neste år om det kommer nye sommerhjul med nye dekk.

Har ikke målt noe db nei.

Tror dører er største synder da så blir spent når de blir tatt på forskjellen.

Er flere på amerikanske forum som har etterisolert dører og merket null forskjell, så litt usikker på om du får rett i det dessverre. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...