Gå til innhold

Mslellos gårdsplass BMW i4 M50 |


mslello
 Share

Anbefalte innlegg

On 11/23/2019 at 3:11 PM, mslello said:

Har investert i ny poleringsmaskin også. Flex pxe 80. Blir perfekt for å komme til i alle krokene og knekkene i karosseriet her 😊20191122_182653.thumb.jpg.80326db8658392d6b3290b70fbf8835f.jpg

Er du fornøyd med denne? Har sett på denne selv, men er litt i tvil om batteriet er kraftig nok for en poleringsmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 19.05, mslello skrev:

Passer oss nå enda bedre. Har nå i vinter ligget på opp mot 40 km på strøm. På langkjøring lønner det seg å kjøre i Eco Pro. Da seiler den i stedet for å regenerere. 

Beklager lang tekst, men håper det var interessant for noen. 😊

Hvorfor er seilefunksjon bedre? Skjønner jo det at bilen ikke bremser ned, men kanskje det er nettopp det du vil noen ganger også? Og dermed får inn strøm istedenfor å rulle det bort. Jeg tenker at om bilen står i normal/comfort modus så kan man gjøre det samme bare ved å trykke gassen litt inn og nøytralisere drivlinjen slik at den hverken akselererer eller bremser. Det er et kjent prius triks og jeg bruker det ofte selv på dieselbilen min. Et viktig punkt er om bilen genrerer ved lett brems, eller er det kun motorbrems som genererer? Og hvis den genererer ved lett brems, er det da et slags brake-by-wire system opp til en viss prosent før de vanlige bremsene kobler inn? Er denne endringen merkbar i så fall?

Jeg spør bare som dum uvitende, om bilen gjør dette bedre selv enn man kan styre med gasspedalen. Altså glidefunksjon.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Er du fornøyd med denne? Har sett på denne selv, men er litt i tvil om batteriet er kraftig nok for en poleringsmaskin.

Husk på at dette er en detaljpoleringsmaskin for små og trange plasser. Den er ca samme som Rupes nano i effekt og den er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower seilefunksjonen er ikke alltid bedre, men på flat mark så kommer man gjerne lengre på å seile enn det man ville gjort på å bremse opp for så å bruke opp det igjen og litt til på å gi gass igjen. For den bremser opp når man slipper gassen og batteriet starter å lades. Nedover vil man klart generere om det er så bratt at man kan holde fartsgrensen og fortsatt lader. Oppover, slipper man gassen litt før en bakketopp så bremser det fort opp og man bruker en del på å komme igang igjen istedet for bare å trille. Bilen genererer ved lett brems og mer ved hardere brems. Cruisecontrol synes iallefall jeg funker best for et økonomisk kjøremønster jevnt over der det lar seg gjøre :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke å nulle ut bremsemotstanden ved å la være å slippe gasspedalen helt opp? Blir ikke det det samme? Eneste er jo at man må sitte å holde igjen på gassfoten lenge, kontra at bilen ordner det selv. Jeg vil tro at i seilemodus så vil man kunne se en throttle position sensor (tps) som er kanskje på 5% istedenfor 0%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BrokeBoi skrev:

Er du fornøyd med denne? Har sett på denne selv, men er litt i tvil om batteriet er kraftig nok for en poleringsmaskin.

Har ikke isolert garasje, så jeg har ikke fått prøvd den enda. Men som StigJ sier, så er jo denne primært for trange plasser. De er det mange av på nye biler. Kommer nok en liten rapport når jeg endelig får prøvd den :)

 

3 timer siden, Evopower skrev:

Hvorfor er seilefunksjon bedre? Skjønner jo det at bilen ikke bremser ned, men kanskje det er nettopp det du vil noen ganger også? Og dermed får inn strøm istedenfor å rulle det bort. Jeg tenker at om bilen står i normal/comfort modus så kan man gjøre det samme bare ved å trykke gassen litt inn og nøytralisere drivlinjen slik at den hverken akselererer eller bremser. Det er et kjent prius triks og jeg bruker det ofte selv på dieselbilen min. Et viktig punkt er om bilen genrerer ved lett brems, eller er det kun motorbrems som genererer? Og hvis den genererer ved lett brems, er det da et slags brake-by-wire system opp til en viss prosent før de vanlige bremsene kobler inn? Er denne endringen merkbar i så fall?

Jeg spør bare som dum uvitende, om bilen gjør dette bedre selv enn man kan styre med gasspedalen. Altså glidefunksjon.

 

Hvis man ser på forbruket, så er det ikke tvil om at Hybid Ecopro modus lønner seg, iallfall når man begynner å passere 70. Da er det tydligvis mye energi å hente på å la bilen beholde bevegelsesenergien.

Den har bare seilefunksjonen i hybrid ecopro. I vanlig hybrid og electric modus, så regenerer den. Så man kan velge litt selv hva man liker.

Trikset med å gi litt gass har jeg ikke testet.

Når man bremser så regenerer den ja, men for meg så virker det som bremsene begynner å ta med en gang. Den regenerer ikke like kraftig som i3, så man må som regel innom bremsene. Min opplevelse er at bilen styrer dette bra selv, men skal man kjøre virkelig billig, så må man velge litt moduser selv. En vei vi kjører har en lang flat strekke med 80, som ender i en lang nedoverbakke med 70 og slutter med 50 sone og rundkjøring. Da kjører jeg som regel med hybrid eco pro, men når bakken begynner, så går jeg over til electric for få regenering, da det uansett blir bykjøring etter rundkjøringen.

Kjører jeg hele veien i hybrid ecopro, så seiler den ned bakken. Men hvis jeg tar igjen bil, så går den over til regenerering av seg selv, så jeg slipper og bremser. Tror også den går over til regenerering når jeg passer 70 skiltet, men det får jeg ikke til å oppføre seg konsekvent.

I bykjøring er electric mest behagelig da man kan kjøre med en pedal stort sett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Evopower skrev:

Klarer man ikke å nulle ut bremsemotstanden ved å la være å slippe gasspedalen helt opp? Blir ikke det det samme? Eneste er jo at man må sitte å holde igjen på gassfoten lenge, kontra at bilen ordner det selv. Jeg vil tro at i seilemodus så vil man kunne se en throttle position sensor (tps) som er kanskje på 5% istedenfor 0%. 

Tror seilefunksjonen er litt mer avansert. Fant bare engelsk tekst, kalles coasting der:

Coasting function

Whenever the driver takes their foot off the accelerator without braking, the Coasting function cuts the power between the engine and drive in vehicles with an automatic transmission. It is a part of the ECO PRO mode. The vehicle rolls along without any resistance from the engine, which rotates at idle speed consuming a minimum of fuel and with low emissions.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, StigJ said:

Husk på at dette er en detaljpoleringsmaskin for små og trange plasser. Den er ca samme som Rupes nano i effekt og den er helt topp.

Bra du passer på, men det er akkurat det jeg ser etter. 🙂Jeg har enkelte områder jeg må ta for hånd, fordi poleringsmaskinen min har 150mm bakplate som det minste alternativet. Er forøvrig en Flex den også, så vil helst holde meg innenfor samme merke om PXE 80 viser seg å være god nok på hard tysk lakk.

Da avventer jeg rapport fra deg, @mslello 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mslello skrev:

Tror seilefunksjonen er litt mer avansert. Fant bare engelsk tekst, kalles coasting der:

Coasting function

Whenever the driver takes their foot off the accelerator without braking, the Coasting function cuts the power between the engine and drive in vehicles with an automatic transmission. It is a part of the ECO PRO mode. The vehicle rolls along without any resistance from the engine, which rotates at idle speed consuming a minimum of fuel and with low emissions.  

Hmm er det ikke bedre med motorbrems som da gir drivstoffkutt, enn at motoren bruker drivstoff ved å gå på tomgang? Altså at man kan slippe gassen pg ha drivstoffkutt, men at man slipper generering. Nå er jeg vanskelig, men det er spennende tema :)

Takk for detaljerte svar!

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Hmm er det ikke bedre med motorbrems som da gir drivstoffkutt, enn at motoren bruker drivstoff ved å gå på tomgang? Altså at man kan slippe gassen pg ha drivstoffkutt, men at man slipper generering. Nå er jeg vanskelig, men det er spennende tema :)

Takk for detaljerte svar!

 

 

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Motoren er av og man bare triller hos meg ihvertfall 🤷🏼‍♂️

Riktig som Marius2002 sier, motoren er av når den seiler. Forøvrig er bilen flink til å regenerere generelt. Var på en liten svensktur forrige helg. Den klarer å få til over 6 mil på strøm, selv med slapsete vinterføre i ca 26 mil. Kjører da i hybrid eco pro. Når terreng og fart ikke tilsier at det lønner seg med el drift, vipper jeg bare gearspaken i sport. 

Artig at noen er interessert, da må jeg jo sjekke opp litt 😊

Endret av mslello
ordbok på telefon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • mslello changed the title to Mslellos gårdsplass BMW i4 M50 |

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...