Gå til innhold

Sammenligning av olje


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å prøve Shell olje ved neste oljeskift så jeg gikk inn på Shell oljefinner og får da opp 3 valg.  Første valg er Helix Ultra ECT C3 5W30, 3dje valg er Helix Ultra ECT 0W30, denne har ikke C3 i navnet men har derimot Acea C3 og Api SN under godkjenningene, dette gjelder begge oljene. Begge har LL04. 

5W30 ECT C3 er dyrere enn 0W30 ECT (som også er C3 men ikke i navnet)   Jeg klarer ikke se annen forskjell enn viskositet og godkjenning til flere bilmerker. 

Noen som kan fortelle meg om/hvorfor  denne 5W30 ECT C3 er på noe måte bedre enn 0W30 ECT siden den både er dyrere og kommer opp som førstevalg av Shell?  Her er link til begge oljene. 

http://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/helix-for-cars/helix-fully-synthetic/shell-helix-ultra-ect-c3-5w-30.html

http://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/helix-for-cars/helix-fully-synthetic/shell-helix-ultra-ect-0w-30.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig lite peiling på olje og hva som er bra. Men BMW i det siste har gått fra 5w30 til 0w30. På e91 gikk oljeforbruket mitt dramatisk ned etter dem gikk over til 0w30. 

Så lurer også på det samme som deg, hva er best av dem to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt forskjellige anbefalinger ute å går, Shell anbefaler 5W30 på førsteplass, Castrol anbefaler 0W30 og Mobil 1 anbefaler 0W40 på min bil.  Jeg hadde også i utgangspunktet tenkt å fortsette med 0W30 men ble litt usikker på denne C3 specken som Shell har i navnet på den ene olja og ikke på den andre selv om begge har både C3 og LL04 godkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lavere viskositetstall W jo dyrere blir oljen å fremstille da det krever en del tilsetninger til å gjøre den mer flytende ved lave temperaturer. Begge disse oljene veier omtrent likt og forskjellene er ikke store. Ser dermed ingen fornuft i at 5W oljen er dyrere da dette praktisk talt er like oljer. Forskjellene:

5W-30 oljen kommer ut med 69cSt @40C og 12,11cSt@100C mot 0W-30 som kommer ut med 66,9cSt@40C og 12,1cSt@100C. Dette basert på Shell sine MSDS (material safety data sheet som viser testdata fra lab)

0W-30 oljen er noe mer tyntflytende ved lavere temperaturer og cold crank simulation for begge er slik: 

5W-30: 7019 cSt @-35C

0W-30: 6010 cSt @-35C

Ow koster 107kr/l mens 5W koster 137 på motoroljer.no. For meg ser jeg ingen annen forklaring enn at det er større etterspørsel etter 5W enn 0W. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt utfyllende svar. 

Jeg skjønte heller ikke hvorfor 5W30 skulle være bedre. 5W30 har C3 i navnet, det har ikke 0W men begge har C3 godkjenning.  Det finnes derimot en 0W som heter C2/C3 men den har ikke LL04 godkjenning og så finnes det for sikkerhetsskyld en 5W30 som ikke har C3 godkjenning men som har LL04 godkjenning :-D 

Så det finnes totalt 4 av disse Helix Ultra ECT oljene, 2 stk 0W30 og 2 stk 5W30.  Litt forvirrende.  Se her http://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/helix-for-cars/shell-helix-ect-oils.html

Men det som var rart var at 5w30 C3 olja kom opp som førstevalg på min bil mens den jeg hadde tenkt å kjøpe, nemlig 0w30 kom helt nede på 3. plass . Men det kan hende at Shell mener 5W er bedre enn 0W til min bil av en eller annen grunn siden både første og andrevalg er 5W30 oljer. Det var det som fikk meg til å stusse, se her:  

http://www.shell.com/motorist/find-the-right-oil.html#iframe=L25vL25vL2VxdWlwbWVudC9jYXJzL2Jtdy83NTBpX2xjaV9uNjNfZjAxXzMzMGt3Xzdfc2VyaWVzX0VGdDhQa29pOQ==

Men både Mobil 1 og Castrol kommer opp med 0W som førstevalg så jeg går for det. Mener det er det Bavaria fyller også Twinpower turbo silver 0W30 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, quandt1960 skrev:

Jo lavere viskositetstall W jo dyrere blir oljen å fremstille da det krever en del tilsetninger til å gjøre den mer flytende ved lave temperaturer.

 

Ow koster 107kr/l mens 5W koster 137 på motoroljer.no. For meg ser jeg ingen annen forklaring enn at det er større etterspørsel etter 5W enn 0W. 

Snakk om å motsi seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at de har det samme som Valvoline.
Der kommer den oljen som har flest godkjenninger opp først, uavhengig hva man "mener" er best på bilen.
Ta f.eks min bil E39 530DAT fra 01, der kommer det en Valvoline XLIII C3 5W-30 opp først, men det er langt fra den beste oljen til M57, da den er ganske "tørr" og fører med seg en del mekanisk støy som andre alternativer hos Valvoline ikke fører med seg.

Endret av Trond H. Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2017 at 10.50, ahj skrev:

Nå har jeg veldig lite peiling på olje og hva som er bra. Men BMW i det siste har gått fra 5w30 til 0w30. På e91 gikk oljeforbruket mitt dramatisk ned etter dem gikk over til 0w30. 

Så lurer også på det samme som deg, hva er best av dem to?

PSA (Peugeot og Citroën) har også gått fra 5w30 til 0w30. Umiddelbart kan det virke som om motoren rakler (dieselmotor) litt mer med 0w30 oljen og jeg lurer på om dette er normalt. Oljen jeg fikk da vår Citroën var på service er Total Quartz INEO First Longlife.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW ville fylle 0W-30 på min M52 motor. Ba de tenke seg om og heldigvis fikk jeg en eldre BMW mekaniker til unnsetning. Det blir for tynt for noen motortyper. Nyere motorer takler 0W-30 fint men eldre gjøre ikke det, spesielt ikke M52 grunna Nikasil sylindervegger og Vanos. Har på 10W-60 og det funker helt fint ved -5. Blir det en kald vinter skifter jeg til 5W-40. Så ja det er få som opplever sub -20 om vinteren så 0W er ikke nødvendig om du ikke bor der det er grisekaldt

Oljediskusjonen tar aldri slutt. Lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, quandt1960 said:

Nyere motorer takler 0W-30 fint men eldre gjøre ikke det, spesielt ikke M52 grunna Nikasil sylindervegger og Vanos.

Hmm..Jeg vet ikke så mye om dette, men vet at M54 har annen type oppgbygging av sylinderveggene. Jeg trodde M54 har dette spesielle belegget som er problemet dens ved at disse på ett eller annet tidspunkt, prematurt begynner å bruke mye olje. Men det er mulig det istede var olje/skrape stempelringene som slites fortere enn på M52. Jeg har jo 2 stk M52 motorer og bruker 0w40 og 0w30 som jeg har gjort hele tiden. Men hva er egentlig problemet med dette? Er det at det kan bli høyere oljeforbruk eller er mer slitasje? Vanos da..er det at o-ringer ikke klarer å tette godt nok på 0w olje kontra 5w olje? Sikkert ikke, men fint om du kan finne ut hvorfor jeg ikke bør bruke 0w olje på M52.

EDIT:

Dette er viktig! Det gjelder ikke M52 generelt. Det gjelder bare M52 laget i tidsrommet 1995-1998. Dvs M52TU motorene laget i 1999-2000 har stållinere i sylinderveggen, så de kan fint bruke 0w olje sånn sett. Angående slitasje generelt mekanisk for at oljen muligens er for tynn, er en annen sak...Ellers var problemet med Nikasilbelegget relatert til bensin med mye svovel i (USA/England) og lite viktig for oss i Norge pga bedre kvalitet på bensin.

Ellers, slitasjemessig tror jeg nok en M52 motor bør bruke en 5w olje for allround bruk, men forskjellen tror jeg ikke er altfor gærn. Selv velger jeg bare 0w olje pga håper den har en bedre renseeffekt på motoren totalt igjennom tiden til neste oljeskift samt at det er mindre tjangs for klogging i små oljekanaler som f.eks i Vanossystemet (spesielt solenoidene) og returlinja til sump på peilepinnen. Etterhvert som oljen blir eldre mister den glideeffekten, blir generelt tynnere og inneholder mer sot. Jo tykkere denne "massen" er jo større tjangs for klogging i alle små oljekanaler. Dette er bare det jeg føler skjer og derfor velger jeg 0w olje sålenge oljeforbruk ikke er et problem samt at motorgangen er "fin"

 

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...