Gå til innhold

Min BMW G30 530E


Arnie1981
 Share

Anbefalte innlegg

Sort å hvitt er alltid en sikker vinner. Ennå ikke sett G30 live i hvit på veien, gleder meg til det.
Rå tøff nøkkel ja, bare ikke mist den i asfalten, alleredet sett bilder av noen som har gjort det og det er det samme som å miste smart tlfen som gjør knust skjerm :-(

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Etter å bli forespurt om forbruket på bilen min bestemte jeg og dele mine erfaringer jeg har så langt med dere.

La oss begynne med rekkevidde på kun batterier.

I vinterforhold (mellom -15 og 0 grader) er den ca. 21 km. I de site vårdagene hvor temperaturen holder seg mellom 6 og 15 varmegradene øker rekkevidden til ca 30-35 km. Det er betydelig mindre enn det som BMW påstår i brosjyrene sine (ca. 50 km.). Får se hvordan blir det i sommertiden.

Kombinert forbruk (altså elektrisk og bensin motor) er alt mellom 2 l. og 6 l. per 100 km. i bykjøring og langkjøring (i forhold 60%- bykjøring til 40%- langkjøring).

Ren bensin kjøring er ca. 7 l per 100 km i langkjøring og ca. 10 l. per 100 km. i byen.

Håper at noen finner det nyttig, og dersom noen som har en lik bil har lyst å dele sine erfaringer kan gjerne skrive om de her.

Endret av Arnie1981
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arnie1981 skrev:

Kombinert forbruk (altså elektrisk og bensin motor) er alt mellom 2 l. og 6 l. per 100 km. i bykjøring og langkjøring (i forhold 60%- bykjøring til 40%- langkjøring).

 Ren bensin kjøring er ca. 7 l per 100 km i byen og ca. 10 l. per 100 km. i langkjøring.

Når du skriver kombinert forbruk her, er det med toppladet batteri, eller med at bilen lader underveis? Det jeg lurer på er vel om den bruker 10l. per 100km når batteriet i utgangspunktet er tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, S. Gunstad skrev:

Når du skriver kombinert forbruk her, er det med toppladet batteri, eller med at bilen lader underveis? Det jeg lurer på er vel om den bruker 10l. per 100km når batteriet i utgangspunktet er tomt.

Det var et godt spørsmål. 

Jeg mente med fulladet batteri altså "Max edrive" modus. Jeg har ikke brukt så mye " Batteri Kontroll" modus (når bilen lader underveis) for å si noe om det...... men regner med at bensinforbruket kan være større. 

Endret av Arnie1981
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Arnie1981 skrev:

Det var et godt spørsmål. 

Jeg mente med fulladet batteri altså "Max edrive" modus. Jeg har ikke brukt så mye " Batteri Kontroll" modus (når bilen lader underveis) for å si noe om det...... men regner med at bensinforbruket kan være større. 

Hvis du sitter bilen i sport eller sport+ så kjører den aldri på ren strøm (og lader heller ikke aktivt utover ved nedbremsing, i motsetning til battery save), så dette kan bruke som alternativ til "save battery"-varianten hvis man av en eller annen grunn ikke ønsker at den skal gå over i el-drift. 

Jeg har forøvrig (330e da) kjørt Bergen-Oslo på 0,59l/mil med e-drive modus "Auto", uten at bilen var ladet i kontakten på forhånd. Så den kjører høvelig økonomisk selv på langtur uten aktiv lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...