Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Mortenej skrev:

Flott oppdatering Jan.

Gøy du kom i kontakt med tidligere eier, å får litt av historien til bilen.

Blir bare bedre og bedre denne, godt med alle slike småting som blir fikset.

Takk for det Morten .

Var gøy det helt klart og få litt historie .

Ting går seg til her nå og det trengtes helt enkelt .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man skrive litt her om gårsdagens jobb.😀

Dieselpumpe skulle ut og hadde jo fått med en kamerat / tidligere mekaniker på Bmw .

Har jo lest litt om denne jobben og skjønt at dette er jo ikke en jobb for hvem som helst,altså bør ha litt innsikt .

Hvertfall vi dillgerte oppgavene enkelt .

Jeg skrudde av alt som måtte av ,så tok han seg av pumpe delen .

Kl1810 var bil komplett .

1855 ,så det sånn ut :

F55D3035-0877-4E36-8021-666B85AD6126.thumb.jpeg.69e62f41ffe18988b812f2ca856e6627.jpeg
 

Altså pumpe ute:

A141CD4F-17E4-43DF-967E-74E5A9ECCED0.thumb.jpeg.29ba1c429a8758c119b3e899adfeedf6.jpeg

Og på benk:

B5D57895-FBE2-4B92-9F73-5D6E17BA17DD.thumb.jpeg.b5830b8a72be17f5e96863c379ee205b.jpeg

Dette gikk jo greit .

Så fort hvor lekkasjer hadde vært og bla når vi demonterte det ene dekslet som der skal være en O ring ,plukket vi den ut i biter .

Hvertfall så er alt nå byttet av av pakninger og ringer som skulle byttes samt div kobberpakninger .

Vi konkluderte og at den største lekkasjen kom fra der O ring var i biter ,men mysteriumet er jo hvorfor det omtrent ikke lakk på slutten .😊

Nå er alt byttet hvertfall og pumpe satt på plass med ny OEM ring inn mot register.

Så gjenstår igrunn bare timing nå og montering ,så skal alt være iorden teoretisk sett ,men man vet aldri .

Den slutter jo aldri og overraske denne bilen 😀.

Det positive her nå er jo at jeg vet hvordan man demonterer en pumpe med rett verktøy ,og om noe skulle skje en gang senere ,så tror jeg neppe at jeg hadde vært redd for å prøve meg på dette .

Somsagt dette var så langt ,så ser jeg tid bil er på veien igjen da det er litt som skjer her nå denne uken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja 👍 Da var dere godt i gang. Dette kommer til å bli knallbra tenker. Bare få tuna pumpa 100% så er det nok tut og kjør i lang tid fremover 😃👍 Det er artig og spennende å være med å være håndtlanger der man selv er uerfaren. Det var jo tross alt på den måten jeg selv lærte å stole på meg selv og begynne hobbymekkinga mi 🥳👍 Masse lykke til Jan 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Se der ja 👍 Da var dere godt i gang. Dette kommer til å bli knallbra tenker. Bare få tuna pumpa 100% så er det nok tut og kjør i lang tid fremover 😃👍 Det er artig og spennende å være med å være håndtlanger der man selv er uerfaren. Det var jo tross alt på den måten jeg selv lærte å stole på meg selv og begynne hobbymekkinga mi 🥳👍 Masse lykke til Jan 😃

Ja dette har jeg troen på nå .😀

Var faktisk helt nydelig å stå på siden som en grønnsak å se andre gjøre denne jobben .

Og når jeg ser hvor syyyykt nøye han er så ,må det bli bra .😀👍

Alt  ble nøye rengjort og vinkel ble lagt på flater for å se at ting var hundre ,ikke minst at O ringer og alt var bittelitt høyere sånn at alt kom i riktig klem og posisjon.😀

Det som er så bra her,er at han har dette timing utstyret som skal til for å få pumpe korrekt ,ikke minst omtrent en hel bok fra Bmw der alle innstillinger står som jeg så på igår .Skjønte null av den men .😀

Og går den ikke nå ,så blir den dregg for naboens båt .

Neida dette skal nok gå veien .😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, M-jakob skrev:

Ja det her blir bra å få i orden, det er vel en ting som har irritert deg i lang tid tenker jeg hehe.  Plutselig kommer mini å vil ha den tilbake nå😉

Helt klart 😀.

Dette har vært en stor verkebyll for meg nå i hele år og er en velsignelse å vite at dette problemet nå vil avta forhåpentlig vis .

Hehe ja ,det var det ,hun er hvertfall uhyre glad jeg har kastet meg rundt og får den iorden og i god stand .

Den har jo fått en plass i hjertet våres denne ,selv om jeg og har gløttet på dynamitt når det kommer til den 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, M-jakob skrev:

Tenker du legger bort dynamitt når du får den på veien igjen nå. hehe

Har bare kjørt bensin e34 og det er jo flott å kjøre med og regner med det er det samme med den her.

Satser på det ja 😀

Joda en e34 diesel er gøy å kjøre den og ,men krever mer innsats med pedal kontra den andre grønne jeg har ,likevel er der krefter om den får turtall .

Du må nok finne deg en e34 og dille med .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå folkens endelig kvitt årets eller og forrige års verkebyll,nemlig denne dieselpumpen.

Ikveld var det siste rest på verket .

Alt ble montert ,pumpe stilt og etterhvert klar for oppstart .

Jeg sier litt stille i hjørnet at skal vi starte uten innsug ?Men nei det trenger du ikke alt er iorden sa han.

Vel alt på plass ,og inn og kinne .

Som vanlig tar det sin tid å få presset luft ut ,men plutselig så kom den og malte som en katt .😀😀

Spenningen var til å ta på og dere ?Absultt tett overalt ❤️.

Enda mer spennende var det nå og ta en testtur med den .

Ut på gamle E18 og avgårde.

Det jeg nå merker er at bil går lettere og trenger liksom ikke så mye pedal på den kontra før.

Går mye lettere opp i fart og merker at aks er noe annet .

Så måtte man teste aksen på den og her ble jeg tatt på senga ,nå gikk pinadø som et uvær kontra før.

Noe som var like spennende var oppstart etter sånn type 20 minutters pause som har vært et helvette ..

Kunne se på nøkkel og den startet 😀

Jeg er så glad nå at jeg flyver ,endelig er den der den skal være .

Selv om denne bilen er 100 år nå ,så kan jeg skjønne at dette var en sprek motor når den kom ,for når alt er stilt riktig så er ikke Tds så ille likevel.

Første gang jeg har sett smilet på enka på lenge .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig,  Jan! :D hadde samme problemet med 320d'en jeg hadde i 2016, ville ikke starte på varm motor! Men den starta i 20 minus,  da alle bilene til @Djwik sto i 7 stein :lol: Min glede av denne bilen ble kortvarig da den stoppa for meg under kjøring, vi fant ut at dieselpumpa kosta 13000 ny og jeg solgte den på dagen! Henta meg en gammel 530d samme dagen og ble kvitt problemene. 320d hadde også problemer med dårlig aks, samt den drakk olje. Skulle bytte toppdekselpakning men fikk ikke av dysene, fy flate som jeg hata den bilen :lol: M51 er nok litt enklere å skru enn m47 vil jeg tro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Så deilig,  Jan! :D hadde samme problemet med 320d'en jeg hadde i 2016, ville ikke starte på varm motor! Men den starta i 20 minus,  da alle bilene til @Djwik sto i 7 stein :lol: Min glede av denne bilen ble kortvarig da den stoppa for meg under kjøring, vi fant ut at dieselpumpa kosta 13000 ny og jeg solgte den på dagen! Henta meg en gammel 530d samme dagen og ble kvitt problemene. 320d hadde også problemer med dårlig aks, samt den drakk olje. Skulle bytte toppdekselpakning men fikk ikke av dysene, fy flate som jeg hata den bilen :lol: M51 er nok litt enklere å skru enn m47 vil jeg tro.  

Ja dette er godt å ha fått unna nå,ikke minst bil virker jo som en annen bil .

Husker du skrev noe om dette i sin tid 😀👍.

M51 er en grei motor å skru på ,rett og slett en en grei nybegynner motor å lære å skru diesel på .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Herlig Jan !! 🥳👍 Ja nå er det endelig i orden 😃 Gleder meg på dine og Julies vegne altså !! Igjen, nå er tut og kjør 🤩 Godt å få hjelp til dette med pumpe. Det er vel sikkert en grunn til at dette ofte er en litt kostbar jobb ? 😉

Ja nå håper jeg den er tett fremover 😀

Veldig glad den er iorden nå forhåpentligvis 👍

At det koster ,det er noe som er sikkert ,og jeg mener hardnakket om man skal drive med det disse ,er noe av det første man må gjøre ,er nettopp og ha dieselpumpe fikset og riktig innstilt ,hjelper lite med riggedeler ,når bil går som en dass osv .

Så jeg har lært her nå .

Igjen håper den leverer nå Tore ,men aldri si aldri er jo en Tds 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Ja nå håper jeg den er tett fremover 😀

Veldig glad den er iorden nå forhåpentligvis 👍

At det koster ,det er noe som er sikkert ,og jeg mener hardnakket om man skal drive med det disse ,er noe av det første man må gjøre ,er nettopp og ha dieselpumpe fikset og riktig innstilt ,hjelper lite med riggedeler ,når bil går som en dass osv .

Så jeg har lært her nå .

Igjen håper den leverer nå Tore ,men aldri si aldri er jo en Tds 😅

Bra jobba, litt av et prosjekt 🤗
Kan krysse av på ny ekspert kunnskap 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...