Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Kjenner godt til dette med motivasjon 👍 Er veldig mye opp og ned her også.

Tenker når denne er oppe og går igjen og hun får tatt seg en god kjøretur så vil nok sikkert litt av motivasjonen komme tilbake :)

Bilmekaniker yrket kan som nevnt og påvirke dette med motivasjon/ork til å drive med bil på fritiden i negativ retning. Kjenner flere som beviser dette ganske greit, men og det stikk motsatte :P

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen der da jeg hadde en Benz som trengte kontinuerlig vedlikehold for å komme holdes på veien. Den svikta meg aldri, men man må holde vedlikeholdet løpende og planlegge utskiftninger før det feiler, altså preventivt. Klarer man å holde oversikt og ta noen økter innimellom så virker alt mindre ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange skriver, kjennsgjerning det med motivasjon.

Gav opp Sierran for mange årsiden av samme grunn. Måtte skru til en stadighet bare for å komme til og fra jobb. Og ingen å støtte meg til :) Samtidig var det den som lærte meg gleden av å skru bil.

Mini heldig Jan som har deg. Når hun er i kjelleren med tanke på bil så er det godt du kan komme inn å hjelpe til å få den opp å gå igjen. Fungerende bil gir motivasjon, til å fortsette forbedringene og vedlikeholdet.

 

Og om du hadde hatt mere plass er jeg ikke i tvil om flere Bimmere hadde blitt berga, men der står det all respekt. 4 klassikere og en x5 i gården. du har nå tatt din del av ansvaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar et fellesvar til alle her .

Ja alle kommer til et punkt enn blir mettet .😀

Og her i huset inntet unntak .

Det viktigste med gammel bil og dens hobby ,er å ta litt etter litt og ikke ha for skyhøye forventinger til utseende osv .

Det må tas i rett rekkefølge .

Enn kan ikke ha ,strøken gammel bil ,samtidig finne på ting med venner alt koster .

Og på den alderen mister enn fort motet om ikke alt er pent her og der .😀

Men for å komme i mål ,må man derfor ta ting i rekkefølge sånn at det blir bra tilslutt .

Og Daniel du beskriver situasjonen helt etter boken .

Hun et sliten og lei etter en lang og tung dag med nettopp skruing .

Er derfor jeg valgte tidlig å ha dette kun som hobby ,noe jeg er glad for .

Neida skal ta ting nå fremover og igjen ,er jo bare kosearbeid .😀

Ikke dieselpumpen forresten .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sveigis skrev:

Og Daniel du beskriver situasjonen helt etter boken .

Hun et sliten og lei etter en lang og tung dag med nettopp skruing .

Er derfor jeg valgte tidlig å ha dette kun som hobby ,noe jeg er glad for..

Jeg er så enig Jan. Jeg vurderte å bli mekanikker eller gå noen innenfor bilfag, men kom til den konklusjon at du går bare lei etterhvert om jobb og hobby er bil, hvertfall på den måten slik din datter har det. Først må du skru på andre sin bil og så må du pokkern meg skru på din egen når du kommer hjem. Fort gjort å bli lei da ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg er så enig Jan. Jeg vurderte å bli mekanikker eller gå noen innenfor bilfag, men kom til den konklusjon at du går bare lei etterhvert om jobb og hobby er bil, hvertfall på den måten slik din datter har det. Først må du skru på andre sin bil og så må du pokkern meg skru på din egen når du kommer hjem. Fort gjort å bli lei da ja. 

Hehe ja .

Alle sa til meg i ungdommen ,Jan bli mekaniker du får jo ting til som juling 😀

Joda hyggelig det men ble kun hobby og like greit .

Du beskriver alt så uforskammet riktig og det er den boblen som hun er i og den skal far snart sprekke 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sveigis skrev:

Og Daniel du beskriver situasjonen helt etter boken .

Hun et sliten og lei etter en lang og tung dag med nettopp skruing .

Er derfor jeg valgte tidlig å ha dette kun som hobby ,noe jeg er glad for .

Nettopp. Var mye derfor jeg fant ut at jeg ikke ønsket å jobbe som mekaniker til tross for at jeg fikk fagbrev i det (utrolig nok).

Men jeg kjenner jo og mekanikere som driver med bil og banekjøring på fritiden, så som jeg nevte i forrige post så kan det fort gå begge veier :P

Går seg nok til etterhvert, uansett hvilket valg hun tar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man igang så smått.

Bare det å få jekket denne bilen , er jo en utfordring pga coils.

Doble 2x8 så gikk jekk under .😀

Herregud hvor stiv den er .

På fremste jekkepunkt så løfter bilen seg tre plasser 😩:

C3CC2C6D-EEA0-414B-AF3B-4B914E3EFA0C.thumb.jpeg.818308409f6f74983715f0adf90c1479.jpeg

jekket fra andre siden :

B4D2F1A4-6CA8-4503-A2F1-A3C4F6B61A2F.thumb.jpeg.27b0edd9032d3821192882977a96ffc3.jpeg

Vel uansett når bil var oppe , benyttet jeg meg til å inspisere hvordan den så ut etter at Mini har kjørt lavt nå et år .

Alt jeg kan si er at der er pinadø ikke en skramme en vei , fy søren 😀

Hun kjører kjempefint med den og alt av kanaler null merker .

Det eneste som må gjøres er å skru fast et eksosfeste som igjen var sløvhet fra min side når jeg byttet eksos for to årsiden .

En mekaniker burde jo se til at lys var iorden , men det fikset far :

6669B50A-FB32-4D89-A1B0-4F08F8D271B8.thumb.jpeg.aab0146bffd720de8bcf807499fcfd97.jpeg

Så nå er vi igang , Dvs jeg .

Mini måtte plutselig på shopping😅😅

Neida alltid gøy med denne .

Den største utfordringen er pumpen .

ehh satan den lekker godt nå .

Men gir vi oss ?

Njet , niks og nada , så nå skjer det ting fremover her , noe som er på tide .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt skrudd og det meste er i mål.

Oljeskift :

2FAF9F02-887B-4A91-B72D-8352FF0B8065.thumb.jpeg.9796ca69ab9cc30f4b22c80867e45344.jpeg

Nytt filter :

21C34FF3-3760-4C80-BAA3-8F2ACDE983DA.thumb.jpeg.9eefe526bfb4b385a4121ba48e2acb60.jpeg

Etterhvert ville jeg gå gjennom den generelle tilstand på slanger og div.

Et snev av svetting på den ene slangen på returrør gjorde at den ble byttet :

179E3BEA-FD7F-4B02-8611-6B3F0B7A3C5D.thumb.jpeg.c537a83ce6460918bf1fafdf8312d2f7.jpeg

Alt av slanger sjekket ut både her og der :

D80C3312-2456-4FF6-8E9A-A81D0B510DAA.thumb.jpeg.d728c62bf3160e4845c67243b78ac95c.jpeg

Den fikk seg og en god lading idag :

A60040E2-F31D-4018-9FE4-81C7B854548D.thumb.jpeg.c94b22ed7fd7a819aae656ded591fb09.jpeg

Så måtte man til med litt fiksing innvendig .

Hva er det med Touring og taktrekk:

DDCB1A4C-196F-4FE9-AFFE-23141030EF0B.thumb.jpeg.06a358f926c46d2b2d1042300b8400fb.jpeg

Frem med lim:

55D9C0A4-E24E-4662-8889-3A324460B0A8.thumb.jpeg.22d401fdd971a5dbe4ea87fc891fc9eb.jpeg

Kjekt når originalverktøy for takluke ligger på sin opprinnelige plass :

979480C5-A5A0-4909-8E2B-0938A470AFD0.thumb.jpeg.a5a1d8af10e119318ffad68d25d794cb.jpeg

Etter litt liming var det på plass :

298CE992-3D2C-49E5-8E77-EE05F2520664.thumb.jpeg.65ad2320930c6be7e8c9eff1cee4773b.jpeg

Så skulle det dukke opp litt problemer her .

Skulle starte bil men den ville ikke starte , ikke snakk om .

Hva i huleste kunne dette være ?

Prøvde og prøvde men neida .

Er jo akkurat sånne situasjoner vi ikke ville ha .

Men skjønte lunten her .

Bil har stått noen dager og i og med pumpe lekker så vil ikke diesel holde seg på plass og ting blir komplisert .

Og mistanken ble bekreftet av vår dieselekspert her på forumet nemlig TRF.😀

Fikk beskjed om å bare kinne så skulle den komme .

Vel var avgårde en tur og da fikk jeg melding av datteren min at hun hadde startet bil 😀

Jeg sa at jeg hadde hatt problemer , men den kom etterhvert sa hun og takk for det .

Hvertfall så tok jeg en tur og alt funket heldigvis .

Men som dere ser , så lekker den :

569A795D-DAB6-43C8-8C53-EAB7C6B77469.thumb.jpeg.8f6b12286b46a20229bdcaa6cb21718c.jpeg

Og et til:

88E41A3B-805A-45F6-9D2A-DDE8E3339B14.thumb.jpeg.f14debc277d61a0adbaa782f7d0ff8dd.jpeg

Det rare her nå er at når jeg holdt på her , så ringte en bekjent av meg .

Han visste om en som var flink på dieselpumper her i nærmiljøet , så fikk nummeret hans .

Tar en tlf til han og hører hva han sier .

For kan han fikse det kjapt og greit ,setter jeg det bort for dette er ikke noe jeg tør begi meg utpå.’

Toppdekslet på pumpe ja greit nok , men resten No thanks!

Fikk kjørt en god tur med den og var gøy .

Ikke kjørt e34 på 5 uker så må få hentet min hjem igjen nå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Bosch rekkepumpe på disse?

Da jeg hadde Benz så var det tettingene på ventilene som satt på hvert dyserør på pumpa som kunne lekke, ellers var det rundt forkammere.

Førstnevnte ikke noe problem å fikse med pumpa sittende i bilen såfremt man var nøye med renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FredrikE24 skrev:

Er det Bosch rekkepumpe på disse?

Da jeg hadde Benz så var det tettingene på ventilene som satt på hvert dyserør på pumpa som kunne lekke, ellers var det rundt forkammere.

Førstnevnte ikke noe problem å fikse med pumpa sittende i bilen såfremt man var nøye med renslighet.

Er denne:

6A452D3F-F433-4FCC-8835-C5D8EC55D496.jpeg.d368b11f00bc60f30050ef278b248d61.jpeg
 

Men nå er det særs mye vingling fra min side her .

Etter å hatt tett kontakt med en ,lurer jeg på om jeg skal begi meg ut på den store «pakke om pumpe» selv .

Etter å ha fått tilsendt videoer og masse tips ,ser det ut som at jeg kaaaanskje prøver dette .

Bytte O-ring rundt der rørene går samt pakningene på begge lokkene som jeg velger å kalle det .😀

Merking og forsiktighet er ordene her .

Og får jeg det til uten skandale ,ja da har jeg sikret meg i all fremtid fremover når det kommer til m51d25 motorer .

For er vel en gjenganger på disse med lekkasje fra pumpene .

Så får ta en avgjørelse på dette ila uken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E jo forståelig at du vingler her Jan. Teknisk tenker jeg du er kompetent til dette, etter å sett alt du har klart, men økonomisk kan jo fallhøyden være stor om det går feil, og ikke minst går det på æra løst ;) Jeg har nå likevel troa på at dette klarer du👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mortenej skrev:

E jo forståelig at du vingler her Jan. Teknisk tenker jeg du er kompetent til dette, etter å sett alt du har klart, men økonomisk kan jo fallhøyden være stor om det går feil, og ikke minst går det på æra løst ;) Jeg har nå likevel troa på at dette klarer du👍

Ja her er jeg i vingleboksen helt klart og takk for at du har troen ,noe flere sa istad 😀.

Ja om jeg blåser det i stykker her ,nå så er jeg på sykkeltur helt klart .

Men har nå studert video på video 15 ganger idag ,og med nøyaktighet ,tålmodighet og presisisjon ,skal jeg kunne klare det mener jeg .😀

To utfordringer :

Få på lokk som styrer alt helt hundre 

Få på en O ring uten å ødelegge / splitte pumpen.

Klarer jeg dette så blir det feiring på lik linje som kongens 80 årsdag 😀

Men avgjørelsen blir tatt til uken for til dette bør jeg nok ha en plass og stå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her har det vært stille en stund ,så skal forsøke å få litt action her igjen .😀

Somsagt defekt dieselpumpe ,kombinert med sommer samt driiiitlei bil ,har gjort at både meg og Mini har gitt litt sånn type F...n.

Når man har brukt alt av fritid ,samt sommere som jeg har gjort for å komme i mål ,bestemte jeg meg for å bare la alt seile.😩

Har vel egentlig aldri gjort så lite på mange år som jeg har gjort i år på bilene ,til gjengjeld har jo alle de andre funket.

Tror andre i huset synes det har vært godt .

Men nå skal altså selveste Tdsen oppe og gå igjen og planen var at jeg ville prøve dette selv ,men for å være sikker på at alt går riktig for seg ,kastet jeg inn håndkleet og får med meg en bekjent .😀

Edit jeg skal vaske motor og demontere innsug selv og alt som trengs ,så kommer han og pakker om pumpen nå til neste uke .

For nå lakk den så ekstremt at der lå dammer under bil .

Så skal bli godt å få dette iorden igjen nå både for hennes del og min egen del .

Hun bruker jo 535en min og det er greit nok ,men blir litt sånn sliten av å høre hvor mye fuel den bruker 😀😀.

Denne Tdsen er jo så billig å kjøre med at man blir kvalm .

Så vil skje litt fremover nå her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er velfortjent å sette bort noe innimellom 😃 kan bli tullete av alt. Du har jo nå 4 bmwer å drifte, selv om du er over kneika på det meste nå. Ingen nederlag dette her Jan 👏👍

525tdsa kunne jeg tenke meg selv en dag. Det er noe med motorgangen i dem som ikke er tilstede i 530xd'en 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...