Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Mortenej skrev:

Langtur gir ro i sjela. Nydelig at denne fungerer nå og ikke dumt å løfte den litt opp fra bakken så den blir mere brukbar.

Flott del av landet du bor i, hvor det er mange alternative veier å kose seg på, ikke minst varierende typer vei, både motorvei med høyhastighet og innlandsveier som krever mere aktiv kjøring.

Godt du får av gråfargen så kjapt etter tur, så det ikke rekker å sette seg. Må holdes ren skal den ikke bli oppsist av stålormen.

Det gjør det helt klart og ikke minst at ting fungerer Morten😀.

Ja som jeg sa til Mini ,at hvis hun skulle bruke 1 serie måtte jeg gjøre Tdsen mer brukbar og den ser jo hundre ganger bedre ut nå synes nå jeg hvertfall .

Og kjøreopplevelsen er jo en egen liga etter å ha fjernet sagekrakk looken .

Som nevnt tidligere ,så må man spyle ofte for å få av salt ,da går det bra å kjøre eldre bil hele året.😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd itt de siste dagene og kan ta en oppdatering her.

Noe bilder og noe skrifting .

Kan begynne med noe som jeg har fått til å virke som jeg ikke trodde funket en plass,nemlig det å lukke vinduer og panorama med nøkkel.

Denne bilen nærmer seg 30 år og etter så mange år ,setter ting seg hvertfall funksjoner som aldri blir brukt .

Noe jeg visste var på denne ,var autolukking av vinduer og takluke.

Tok av trekk på dører ,renset kontakter og alt dette ,samt en boks oppi luken som var irrete og fæl.

Alt ble renset og satt på plass ,kjørte så alle vinduer ned og begge lukene på vidt gap.

Ut og sjekke med nøkkel og tror dere ikke absolutt alt lukket seg kun med og holde den i låse posisjon?😀

Gøy helt enkelt.

Som tidligere nevnt er dette ting jeg liker å ha iorden .

Så over til noe mer viktig enn dupedings fiks.

Jeg har slitt med taklukedrenering på førerside lenge.

Av og til fosser det inn ved venstre hjørne ,eller ingenting .

Uansett ,så ville jeg få drenering ut i skjerm og ikke ned i kanal foran .

Så var bare å demontere litt :

C433C45B-F590-41A9-A279-D4B8E5FE4BF5.thumb.jpeg.3bf02d6591c96a661a7fa052bb4fe994.jpeg

Og problemet løste seg type lett:

8F8C3301-AE91-4F12-A019-0CB43CB4CE5A.jpeg.8cee048354e5303e06bb5cd1dee7af2d.jpeg
 

Spons tett .😩😩

Og her er den tett av linolje og møkk,så et godt tegn er å se at rustbehandlingen har vært en suksess i den form at linolje kryper overalt til og med inni slanger.

Gikk tom for strøm ,men fortsetter videre :

Drill ble funnet frem og hull ble laget ved innerskjerm og trukket ut der.

Nå renner det som en bekk og problemet er løst.

Bak og på andre siden er alt strøkent .

Har aldri skjønt hvorfor den føles noe rå da alt er tørt innvendig ,men alltid vært noe fuktig i tak .

Så kjørte Europris knall tilbud på favoritt oljen min både til Tds og e34 535i:

87DA7244-6ADC-47DB-BADA-7AE5781F51FF.thumb.jpeg.f0a7fffc655cbf64645e2a13887882d3.jpeg

Denne oljen har jeg brukt i 8 år og 100000 km på 535en foruten siste oljeskift .

Da brukte jeg Castrol sin ,men den skal jeg tappe ut igjen og bruke denne,vet ikke hvorfor men føler m30en sviver mye finere med den .

Uansett olje har jeg nå og skal ta et skift nå fortløpende på den ,altså Tdsen .

Det var kaldt inatt :

17E56084-B594-4244-ACA8-6131037EEA7D.thumb.jpeg.3054af3e04f427dbc6e457d32c494100.jpeg

Og det er jo nå man får se hvordan den oppfører seg i kulden og måtte ta en kaldstart med den .

To glødinger og fyrer fint .😀😀

Er jo et mannlig svev i disse når man fyrer de i kulden ,liker det godt.

Og varmeapparatet er helt nydelig ,blir god og varm .

Tilslutt fikk jeg tak i noe som er kjempevanskelig å skaffe takket være Slavearbeideren her på forumet 👍👍👍.

Vel var ute og kjørte ,da det lyste tagging av meg på Facebook på tlfen.

Var igrunn på vei til Vinmonopolet ,men nysgjerrigheten ,tok overhånd.

Jaha ,ubrukte nye skvettlapper foran og bak til e34 i emballasje???

Vel for dere som vet hva dette er ,så er dette umulig og finne ,og dette koster dyrt i utlandet osv.

En særs kjapp melding til selger ,så var disse mine :

49AC3B0F-4FF3-40FF-991C-4856EA271BB5.thumb.png.c0eb0a1e237cfdb25b18fadcc60ead97.png

Så da har jeg komplett til begge bilene ,men blir kun montert foran .

Takk Slaven,hadde det ikke vært for deg ,så hadde disse ikke blitt mine .😀😀.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her du 😃 Jaggu grumsete slange 🤮 Men nå slipper du nok den fuktige følelsen ja 👍 Hva selges den oljen for ? Hvis du sverger til denne så får jeg vel kjøpe denne til 535’n sin vårskift 👍 Ja skulle jeg brukt den på vinteren så skulle jeg gjerne hatt sånne skvettlapper 😃👍 Digg at alt av funksjoner og lys funker som det skal igjen 😃 Alt dette funker på min også, men når jeg åpner den, hender det den piper litt i en av dørlåsene. Så kanskje lurt å løsne trekkene og få renset og smurt opp litt ? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få ting til å fungere igjen Jan.

Bra du får tatt drenering ut via skjermen, så slipper du vann ned I kanalen.

Utrolig praktisk å lukke bare med å holde nøkkel I låse possisjon. Noe som irriterer meg litt på min er at den tar det I serie, dvs et og et vindu før den avslutter med taket. Samme hos deg?

De andre bilene her tar alt I parallel, så går en tanke raskere.

Heldig med de skvettlappene :) sier det sammme som Tore, hadde den blitt brukt om vinteren ville jeg gjerne hatt slike, men som sommer bil klarer jeg meg fint uten. Og er vel enda vanskeligere å finne de som passer til bil med M'tech kanaler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Se her du 😃 Jaggu grumsete slange 🤮 Men nå slipper du nok den fuktige følelsen ja 👍 Hva selges den oljen for ? Hvis du sverger til denne så får jeg vel kjøpe denne til 535’n sin vårskift 👍 Ja skulle jeg brukt den på vinteren så skulle jeg gjerne hatt sånne skvettlapper 😃👍 Digg at alt av funksjoner og lys funker som det skal igjen 😃 Alt dette funker på min også, men når jeg åpner den, hender det den piper litt i en av dørlåsene. Så kanskje lurt å løsne trekkene og få renset og smurt opp litt ? ☺️

Ja den er var grumsete ,men nå er det fiks ferdig og iorden .😀

Den oljen gav jeg idag på tilbud 174 kr for pr stk .

Altså oljediskusjon vil jeg ikke bevege meg ut på men til mine biler ,bruker jeg kun den ,altså de gamle ,jeg føler den har en roligere gange bla annet.Renser godt gjør den og .

Skvettlappene lå på face Max 5 minutter ,så var de mine ,disse måtte jeg ha og er must spesielt på vinterstid 😀

Er morro når alt virker ja helt klart og som du sier ,ta og smør opp litt ,det kan hjelpe .😀

1 time siden, Mortenej skrev:

Flott å få ting til å fungere igjen Jan.

Bra du får tatt drenering ut via skjermen, så slipper du vann ned I kanalen.

Utrolig praktisk å lukke bare med å holde nøkkel I låse possisjon. Noe som irriterer meg litt på min er at den tar det I serie, dvs et og et vindu før den avslutter med taket. Samme hos deg?

De andre bilene her tar alt I parallel, så går en tanke raskere.

Heldig med de skvettlappene :) sier det sammme som Tore, hadde den blitt brukt om vinteren ville jeg gjerne hatt slike, men som sommer bil klarer jeg meg fint uten. Og er vel enda vanskeligere å finne de som passer til bil med M'tech kanaler.

 

Dreneringen måtte jeg gjør noe med og det er en løsning som funker og er sikker 😀.

Du det vet jeg ikke,men den har nok det samme som din angående låsefunksjon.

Vinduer først og soltak tilslutt 😀.

Ja Skvettlappene måtte jeg ha ,noe som er viktig spesielt på denne årstiden .

Jeg er usikker ,men kan være som du sier når det kommer til skvettlapper og plastskjørt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Vel ,mens fruen og resten i huset holder på med jule forberedelser ,ville jeg gjøre mine egne forberedelser nemlig fylle opp kanaler med Linolje og div annet.

Dette gjør jeg hvert år eller hver høst på denne ,så i år inntet unntak.

I og med jeg blåste kompressor til himmels i høst ,måtte jeg bruke sprayboks format ,men disse kanalene er så godt beskyttet allerede ,så spraybokser gikk fint.

Dagens våpen:

91E276A1-C1F3-4DA8-8E9A-89C81885CB12.thumb.jpeg.b5fbd12c9f38cedaf9ebad7a8ef6fc9c.jpeg

Først en runde med Linolje:

17EC211C-C3B4-429A-A55F-5EBD8F197B29.thumb.jpeg.4129b4f5a570a373bd768ecbb2f4b40f.jpeg

Ting er fjernet og alle hullene står klare :

A0969C62-7C65-4FEF-8E21-6DEAFAEB8DA7.thumb.jpeg.2cad549ca9596d0829a2e98c8c06317d.jpeg

Her ble det fylt opp med linolje først .

Andre siden :

4DD6DB03-91AC-48A3-9AC3-94D431CCE273.thumb.jpeg.d3ae856b16b135f59286370f8c667be0.jpeg

Lot dette trekke en stund ,så over med dette:

08446B7B-E546-45C4-8762-7CF77DCC4913.thumb.jpeg.28026b50dbf97bdd1b8b835f190f0133.jpeg

Og ting kryper og renner :

CE5B6357-8C2E-46F7-A1A8-1FF5FAB175AD.thumb.jpeg.2c1cb8f39d84ba89bcb818edccb0d50f.jpeg

At denne jobben høster frukter er det ingen tvil om .

Det er over to årsiden jeg fikset disse kanalene og de er like hele enda :

846E9134-C64E-4665-80DF-8D534A86B6C1.thumb.jpeg.9182353ab15c028120fa63db82b57232.jpeg

Sånn er de under og ved falser .

Tenker at en sånn spraydusj i ny og ne ,gjør at man slipper de svære rust overraskelsene.😀

Godt for alt man får unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meeeget flott ut! Misunner deg på kanaler og slikt som kun må vedlikeholdes nå - ikke sveises opp fra bunn 😂 Nå vet jeg det står enorme mengder arbeid bak det og, står stor respekt til deg og dine bilbygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SigurdE36 skrev:

Stadig imponert over pågangsmotet deres for å holde klassikere i livet. 🙌

Jo takk Sigurd☺️.

Har man først bestemt seg for å ha disse ,må jeg og legge vekt på vedlikehold på de,men kan være møkkalei og .😀

11 timer siden, Zeveren skrev:

Ser meeeget flott ut! Misunner deg på kanaler og slikt som kun må vedlikeholdes nå - ikke sveises opp fra bunn 😂 Nå vet jeg det står enorme mengder arbeid bak det og, står stor respekt til deg og dine bilbygg!

Jo takk skal være bra nå .😀

Angående kanaler ,har jeg selv vært der på begge ,og det er jobben sin helt klart og derfor viktig med vedlikehold etterpå .

Ja har jo blitt noen timer etterhvert på de ,men til gjengjeld så håper jeg de holder fremover .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdags upd.

Hadde jo et såkalt forebyggende arbeid på lørdag og valgte å la bil stå noen dager sånn at dette fikk trukket seg inn og satt seg .

Så benyttet litt ledig tid til å fremdeles holde orden innvendig .

Nå er ting så lekende lett inni her ,så tok en enkel omgang med denne her :

EECA6109-BA2D-4B83-8CED-CA79EA0A5D5F.thumb.jpeg.c1004fd2a261bf9799f2cdd0f9f6e6e2.jpeg

Smurt inn alt av vinyl osv med dette .

Faktisk blitt en av mine favoritter 😀.

Lukter rent og gir en fin overflate .

Noen bilder :

7C31F628-DF5B-44DA-A0E9-93BDE1B45530.thumb.jpeg.3e661f15d3b9df4b3753992746e082ef.jpeg

Dette :

037029A4-1249-4A3C-8384-70B2C859CFE5.thumb.jpeg.4c1d7e7837ae56eb2f1a59470de7e33d.jpeg

Gammelt men rent sort interiør:

942C8D99-6D2B-48B1-A247-9D79278A2FFA.thumb.jpeg.a6e7cf5e7c1fef543d2a7e79777638fb.jpeg

Så litt vurderinger her ..

Vi har det jo fremdeles mildt her og det ser ut til å vedvare ,så hvorfor skal jeg da utsette diverse rust og lakkjobber til våren ?

Hvertfall inni dører vil jeg kaste meg rundt nå straks .

Der er rust ,og som tidligere nevnt bør to byttes.

Men det er det ikke rom for nå ,så disse pusses ned ,lakkeres og fikses .

Så en tur avgårde :

A7B54310-C257-4B72-9025-433354394D2A.thumb.jpeg.0148359e9d024a38bda271b5f6b524bd.jpeg

Endte opp med noe av det jeg trengte:

9F594545-54E2-4D19-B867-57155B0D25D7.thumb.jpeg.12c5b01494a05ef1133e56af093f79f7.jpeg

Mangler klarlakk ,men den kjøper jeg litt senere ,mulig jeg har nok igjen til inni der det skal flekkes .😀

Har alltid hatt en visjon om å ha det plettfritt inni dører på denne da det gjør så mye med helheten synes jeg .

Så blir nok en skikkelig runde her nå etterhvert ,med tilhørende nye lister i bunn .

Pga av tid osv ,så er ikke e34 satt bort noe som gjør null pga så lenge den ikke er i bruk så ruster den ikke noe særlig .

Er jo lenge siden den ble kjørt med og følte for en oppstart før idag.

Her var det bare kople på batteri og starte ,men følte jeg ville sjekke vann og olje.

Og oppi motorrommet har det vært besøk av mus .😡😡😡

Her var alt av gummi rundt kontakter til tempfølere,tomgangsregulator ,parklysledning rett og slett spist opp gitt.

Så nå må jeg ha nye gummihetter og div til den .

Jækla rart å oppleve det da det er katter her så store som leoparder .

Men man griner ikke da dette lar seg skaffe billig på Bmw .

Uansett så hindret det ikke meg å få kjørt en tur med den .

Ved oppstart :

E5CB1F7A-BA3F-43A7-8569-3AAE71583DC3.thumb.jpeg.f948e73e4303ae6a1bb61540e0f661dd.jpeg

Etter en lengre tur som bare gir meg smil om munn:

C5748236-0E2C-4870-894A-A35502C70D67.thumb.jpeg.82ec0302e2142fdc8a97059e85d373fd.jpeg

For nå går jeg mot niende året med den og likevel er den så gøy å kjøre .

Går bra og et grovt svev i den nesten litt mye 😅.

Uansett så står den godt nå og tar et tak på den senere til neste år .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vedlikeholds arbeid, lekkert når du har temperatur til å ta slike jobber. fikk en varmebølge her i går så bikka 9 grader, men slikt vær varer ikke her oppe.

Trist med musebesøk, og ikke minst at de forsyner seg av bilen. men håper det kun var gummihetter de tok, og at du ikke finner noe mere sesinere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Flott vedlikeholds arbeid, lekkert når du har temperatur til å ta slike jobber. fikk en varmebølge her i går så bikka 9 grader, men slikt vær varer ikke her oppe.

Trist med musebesøk, og ikke minst at de forsyner seg av bilen. men håper det kun var gummihetter de tok, og at du ikke finner noe mere sesinere.

 

Takk takk Morten 😀,med sånn temperaturer som er nå ,så blir ting noe lettere.

Når jeg kjørte igår kveld var der 8 varmegrader og liker dette godt .

Angående musebesøk ,så har jeg gått over absolutt overalt nå og ser kun at den har trivdes best med m30en og ikke andre plasser .😀

Somsagt bare gummihettene samt gnagd av parklysledning høyre side..

Alt dette bestilles nå idag tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå gått 14 dager siden pumpe ble tatt og nå 90 mil senere ,funker ting som det skal og det er bare så godt .

Har blitt mye dødtid på den i år angående km,men får tatt igjen endel nå heldigvis.😀

Fikk byttet slitasjevarsler til klossene på tirsdag ,sånn at varsellampe forsvant og nullstilt olje og service indikator på bil :

A911A971-26BD-4EED-A65E-64EE192937FF.thumb.jpeg.57c7084cf15b1d63336064503ae61b5f.jpeg

For ordens skyld bil er ikke startet ,derfor batterilampe.😀

Nå har jeg kun airbaglampe igjen som må slettes ,da skal alt være i boks den veien .

Når jeg byttet slitasje varsler ,så ser jeg at nedre bærearm er slark ,så den skal byttes enten til våren eller når jeg gidder.

Er siste sesong med dekkene som står på ,så venter med alt sånt til sommerdekk skal på og da må jeg justere forstilling .

Er fremdeles på jakt etter cc hendel ,noe som ikke er så lett å skaffe , så gir meg selv ut året på og skaffe brukt ,hvis ikke blir det ny 😀.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sveigis said:

Er fremdeles på jakt etter cc hendel ,noe som ikke er så lett å skaffe , så gir meg selv ut året på og skaffe brukt ,hvis ikke blir det ny 😀.

 

Måtte gi meg på å finne i Norge, endte opp med E-bay, og gikk smertefritt. Pakken var riktignok merket med at jeg ikke kunne åpne pakken før toll behndling var ferdig, skulle få ny melding, venter forsåvidt på den enda, så burde vell pakka den inn......

DHL tok seg av tollklarering, og E-bay sørga for at jeg betalte alt inkl MVA  når jeg bestillte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mortenej skrev:

Måtte gi meg på å finne i Norge, endte opp med E-bay, og gikk smertefritt. Pakken var riktignok merket med at jeg ikke kunne åpne pakken før toll behndling var ferdig, skulle få ny melding, venter forsåvidt på den enda, så burde vell pakka den inn......

DHL tok seg av tollklarering, og E-bay sørga for at jeg betalte alt inkl MVA  når jeg bestillte

Akkurat .

Vet der er endel som har delebiler stående med nettopp dette og noen får liksom ikke fingeren ut for å sjekke 😩,men selger ny for litt over 1000 lappen og det kan jeg koste på den om ikke annet skjer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...