Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ser bra ut dette Jan 😃 Så dette blir mer eller mindre brukisen din i vinter ? Kona kjører X5, Mini 116i og du god gammal Tds ? 🥳 Jeg hadde jo min 96-modell Tds som hadde gått ca like langt som din og med nyoverhalt dieselpumpe, tima og tuna hos dieselverksted, men det jeg husker plaga meg med min, var at den var så svak på høygir. Den minste motbake så orket den ikke å holde seg i lockup og måtte ned i gir for å orke noe som helst. Det må ha vært noe galt med motoren tror jeg. Det hører med til historien at han som overtok den, sendte meg et bilde et par uker senere. Bildet av et diiiigert høl i blokka 😂🙈 Han skulle leke seg litt, men det var ikke motoren enig i, så den sendte heller ei råde ut gjennom motoren 🤭 Får håpe motoren din er i bedre stand 🤞 

Ja dette blir den jeg kommer til å bruke fremover nå Tore 😀

Km standen på dette viser feil da denne er gått under 200000 faktisk .

Nå skal sant sies at en Tds med automat ,kan oppfattes som litt masete om ikke alt er justert riktig .

Det du beskriver om din ,er nøyaktig sånn denne var før pumpe og lokk på pumpe ble justert .

Nå kan jeg ha den i Lock up og den drar seg oppover uten å gire ned med en gang ..

Motoren her er veldig bra og sviver veldig fint med null forbruk av olje og vann 😀

Han som skrudde for meg ,sa at disse motorene var gode motorer så det er jo betryggende .👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mortenej skrev:

Bra liste der.

CC er vel mulig å fikse? litt annen prosess på Diesel enn på M50 :) er vel en annen accurator om jeg ikke tar feil.

I allefall kjekt å når en skal ut på lengre turer.

Ja den listen ble jeg overrasket over .

Angående cc så har jeg nå lest om dette og på denne altså Tds med automat ,så skal absolutt alt ligge klart ,så trenger kun selve spaken ,så er det bare å klikke den på .😀,

Men spm er jo hvilken spark jeg må ha ,kan du noe om dette ,hvilken jeg må ha ?

Leste i din tråd at der var noen forskjellige ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvettlapper.

Siden 535 ikke er i bruk nå , bestemte jeg meg for å montere skvettlappene fra denne over på tdsen .

Disse sparer jo sidene for masse steinsprut , ikke minst møkk langs sidene .

En jobb som tok 15 minutter tilsamnen på begge sider .

Ikke noe hokus pokus , men ferdig på bil :

2750C852-4AF2-4A84-8426-157F08649FEA.thumb.jpeg.aaf537c2ea8158dfe45ade7c8b5723db.jpeg

Andre siden:

F6D4C56E-BBEE-4640-8E81-0A77B0E4174F.thumb.jpeg.9134ad0544cca0c15db49686c86cf5b1.jpeg

I og med disse er originale , så passer de fint på bil .😀

Og fikk og på plass disse plastdekslene rundt låsene :

3F3DC286-EDF9-4EAD-AA3F-38A0C5DC4FEE.thumb.jpeg.aa29b5285d3bb0105efc4fb2b68e84f5.jpeg

Ettersom jeg støtt og stadig har hatt av polen til batteriet pga skruing og stillestående , kunne jeg nå få sånne ting på plass da den brukes daglig igjen 😀

Fikk funnet en kasse som jeg har litt småting som startkabler og frostvæske i .

Har og studert dette med CC og kommet frem til at på tdsen ligger alt klart , så må bare skaffe en hendel , så er dette iorden .

Så da må jeg finne meg en hendel og få det på plass 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, sveigis said:

Ja den listen ble jeg overrasket over .

Angående cc så har jeg nå lest om dette og på denne altså Tds med automat ,så skal absolutt alt ligge klart ,så trenger kun selve spaken ,så er det bare å klikke den på .😀,

Men spm er jo hvilken spark jeg må ha ,kan du noe om dette ,hvilken jeg må ha ?

Leste i din tråd at der var noen forskjellige ,

Herlig at det er kun spaken som trengs for å få dette opp å gå.

Stemmer jeg studerte dette en del men fokuset på bensin :) Det er ulike versjoner for biler med og uten Airbag.

2 tips er å se på Koed hvilket varenummer hendelen har, ligger i ETK katalogen der. Det andre er å finne kontakten under dashbordet, så kan du se hvordan pinnene er arrangert.

Fant også denne linken: https://forum.bmw5.co.uk/topic/72193-525tds-cruise-control-retrofit-should-not-be-that-easy/.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Herlig at det er kun spaken som trengs for å få dette opp å gå.

Stemmer jeg studerte dette en del men fokuset på bensin :) Det er ulike versjoner for biler med og uten Airbag.

2 tips er å se på Koed hvilket varenummer hendelen har, ligger i ETK katalogen der. Det andre er å finne kontakten under dashbordet, så kan du se hvordan pinnene er arrangert.

Fant også denne linken: https://forum.bmw5.co.uk/topic/72193-525tds-cruise-control-retrofit-should-not-be-that-easy/.

 

Ja skal være det ,og har lest på dette endel nå .😀

Har studert på Koed ,men finner ikke hvor disse spakene er faktisk .

Skal ta en sjekk å se på den kontakten som er ,sånn at jeg får riktig .

Den linken leste jeg faktisk på nå i ettermiddag ,men takk ,stod mye informativt der .

Ser hvertfall at det er viktig å finne riktig kontakt med rett antall ledninger ettersom jeg skjønner .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mortenej skrev:

Hos Koed finner du denne under gruppe 66 i ETK katalogen:

https://koed.no/no-no/catalog/group/47396/66

Automat her, så du må nok huske clutchbryteren. Denne som lurte meg helt til jeg traff Viggo.

Tusen takk for svar Morten og hjelp 😀

Men hvor skal den clutchbryteren stå når jeg har automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt Jan :) 

Se om du finner en liten hvit kontakt under dash, se på s 19 i min tråd så ser du hvordan jeg midlertidig (midlertidig gjelder fortsatt 😁) fiksa det :)

På bil med manuell skal det stå en bryter her som lager brudd når cluthpedal trykkes inn. Så om du skaffer bryter, må denne trykkes inn og tapes. da tror bilen at clutch pedal er i normal possisjon.

Ikke sikkert du har denne, men fra el skjema ser det ut til at dette er likt på Diesel og 520/518

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mortenej skrev:

Bare kjekt Jan :) 

Se om du finner en liten hvit kontakt under dash, se på s 19 i min tråd så ser du hvordan jeg midlertidig (midlertidig gjelder fortsatt 😁) fiksa det :)

På bil med manuell skal det stå en bryter her som lager brudd når cluthpedal trykkes inn. Så om du skaffer bryter, må denne trykkes inn og tapes. da tror bilen at clutch pedal er i normal possisjon.

Ikke sikkert du har denne, men fra el skjema ser det ut til at dette er likt på Diesel og 520/518

Aha ,da skal jeg ta en inspeksjon imorgen og se og igjen takk for tips og hjelp Morten .😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen og noen mil .

Det hadde seg sånn at jeg igår hadde ledig tid til å finne på litt .

Enten kunne jeg drive å småtusle litt ,eller så kunne jeg sette meg i bil og få dratt på noen mil ,ikke minst faktisk se at den oppfører seg .

Da dette med oppstart etter varm motor når den har gått lenge osv.

I og med jeg kommer fra landet her jeg bor ,fant jeg ut at jeg kunne ta noen omveier ,samtidig besøke gamle kjente.

Avreise 08.30 og ut på firefelt og Lock up inne :

6DFCAEEF-6316-47B1-B77E-7B94B96A09CC.thumb.jpeg.1b2a89afef4d5b37ad4c1392d0d792bb.jpeg

Vi durer retning Tvedestrand og den jobber lett som bare det.

Så av E18 for å fortsette videre på ferden .

Fire mil senere var jeg på plass i hjembygden min og diverse besøk ble tatt og selvfølgelig hos min barndomsvenn som er like bilgal som meg.

Han har hatt mange e34 ,og kjøpte disse fra de var type 5 år og oppover .

Og han måtte jo være med på en liten oppfriskningsrunde i e34 og dette likte han .😀

Som han sa ,at disse er det kvalitet over uten tvil .

Etterhvert ,så gikk turen videre oppover mot Treungen ,for å så returnere nedover mot der jeg bor .

Her var det ikke noe og utsette på bil ,den gikk som den skulle og mer til .

Og det er nå jeg merker hvor godt det er med en original bil å kjøre .

Den er så stille og komfortabel ,at alt bare er gøy ,klart at man kan ikke kjøre så hardt med denne i svinger kontra den andre ,men det har ei heller vært tanken med denne.

25 mil totalt senere var man hjemme og det satte sine spor :

23D03C58-6B16-4807-9A71-25E7746FFBC2.thumb.jpeg.8cb4f4db2c46926d9d7bd6415201fa47.jpeg

Ikke mye grønt her nå :

5D550C56-102E-4D61-824B-3B245438BD8F.thumb.jpeg.d2c8946c0f909f9bc6d81ee307788137.jpeg

Style 5 møkk edition :

1A471333-D97F-46B6-957D-31F12883DB2E.thumb.jpeg.d5cd24df4047c73f04309b54461e8b2a.jpeg

Men det skulle ikke var så lenge:

5F1ACCBA-BE60-4AE6-9F9D-DEE240C3FCB5.thumb.jpeg.ea4e3cde26962d06288097cc66b1741b.jpeg

Her var det bare å legge på litt avfetting ,så spyle bil ren :

FF69133F-1C7B-46D5-890F-18BA9545ACCE.thumb.jpeg.0ae318df82e4f06e47afefdcd6a3c60d.jpeg

Og ren ble den :

37B0E457-7152-403A-ABAA-A0BC21B16435.thumb.jpeg.7d0e10496f736df70541a7133573148d.jpeg

Når man velger å ta gamle biler i bruk som jeg gjør ,er dette en selvfølge på denne tiden ,hvis ikke så ruster det bort.

Men med hyppige spylinger og litt mer berøringsvasker ,så har jeg erfaring med at dette går fint.

Siden torsdag da bil ble ferdig ,har det nå blitt totalt 54 mil og disse milene har vært uten noe diesellekasje ,så la dette vedvare 🙏😊.

For igjen jeg kan nå skjønne hvor trivelige de er disse motorene når alt er på stell ,selv om det tok sin tid at jeg skjønte det.

Noe jeg MÅ finne utav er lyden jeg har under bil / bakstilling .

Har en knaselyd /knakelyd akkurat ved baksete.

Her lurer jeg på opplagring til mellomaksel ,eller noen foringer som tuller.

Sist den var oppe på bukk ,saumfarte vi diverse ,men fant ikke noe .

Lyden har vært der bestandig i tre år ,og heller aldri blitt verre .

Men høres ut som noe går tørt eller gnisser ,men hva gudene vet men skal til bunns i det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg glemte og oppdatere her , var innvendig lys service .

Denne bilen hadde jo utvidet lyspakke fra fabrikk , men her var det meste dødt.

Frem med multimeter , sandpapir og noen pærer , så var alt iorden :

Sminkespeil:

B4C61335-22D3-40A4-A21E-37ED8AFEBC29.thumb.jpeg.bb86e0f45c42214e7a2bba0cbcb6faf2.jpeg

Leselys bak:

8B949668-54ED-44E1-B95E-566C9FFB79AB.thumb.jpeg.c0f56b8803f29c4d9252aa7082a7c627.jpeg

Og foran:

70BCAB81-78C3-4AC5-86CD-5C553B7A4F58.thumb.jpeg.07c3b6b9674ac6cb9c0f8c93512a04a7.jpeg

Dette er små elementer jeg liker å ha iorden .😀

Ser forøvrig at visker bak ikke virker lengre , men det varer ikke lenge.

Selv om den ikke brukes må det være fikset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruisetur i E34 er jo alltid digg 😍 Gjorde du deg en runde eller fram og tilbake samme vei ? Jeg liker så godt å kjøre runder og finne ruter med mange mindre veier 😅👍 Tror nok du kan slappe av litt nå Jan. Denne kommer nok til å leve lenge med den nyoverhalte dieselpumpa 😉👍 Tut og kjør, samt vask vask og atter vask. Verdens beste rustforsikring 😃 Fint med denne lyspakken 👍

Men hvor kjøper du surfex ? Jeg har noe inngrodd dieselsøl på skjermen under dieselpåfyllinga og det sitter så jævlig at jeg ikke tør forsøke fjerne det uten noe kjemikalie som løser det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Cruisetur i E34 er jo alltid digg 😍 Gjorde du deg en runde eller fram og tilbake samme vei ? Jeg liker så godt å kjøre runder og finne ruter med mange mindre veier 😅👍 Tror nok du kan slappe av litt nå Jan. Denne kommer nok til å leve lenge med den nyoverhalte dieselpumpa 😉👍 Tut og kjør, samt vask vask og atter vask. Verdens beste rustforsikring 😃 Fint med denne lyspakken 👍

Men hvor kjøper du surfex ? Jeg har noe inngrodd dieselsøl på skjermen under dieselpåfyllinga og det sitter så jævlig at jeg ikke tør forsøke fjerne det uten noe kjemikalie som løser det opp. 

Ja er alltid gøy med tur med disse bilene 😀

Angående vei ,så er dette plasser jeg har vokst opp og absolutt alle veier kan jeg ,så her ble det kjørt litt sånn hytt og gevær ,først og fremst for se at alt fungerte .

Ja jeg merker at jeg har en mye mer indre ro nå ,selv om jeg hver dag er og sjekker pumpen ,ikke minst så føler jeg jo at det lukter diesel konstant 😀😀.

Men det er hodet mitt som har skapt traumer angående denne problematikken ,for alt er jo tørt heldigivs .

Vask eller spyling blir det mye av fremover ,hvertfall annen hver dag .

Angående Surfex er dette noe som Bilextra har eller så kan du bestille det fra Bilnerden .

Men Surfex tar nok ikke dieselsøl ,da må du nok til med sterkere skjuts .

Jeg hadde samme problemet på x5 en stund og prøvde alt som fannes.

Endte da opp med lampeolje fra Biltema og svamp ,det tok rotta på det,eller om du har parafin så går det og.

Surfex er mer en sånn som fjerner feks vanlig møkk og trafikkfilm,egentlig fin å bruke til alt og kan blandes ettersom hvor sterk du vil ha den .😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtur gir ro i sjela. Nydelig at denne fungerer nå og ikke dumt å løfte den litt opp fra bakken så den blir mere brukbar.

Flott del av landet du bor i, hvor det er mange alternative veier å kose seg på, ikke minst varierende typer vei, både motorvei med høyhastighet og innlandsveier som krever mere aktiv kjøring.

Godt du får av gråfargen så kjapt etter tur, så det ikke rekker å sette seg. Må holdes ren skal den ikke bli oppsist av stålormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...