Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Evopower skrev:

Det er velfortjent å sette bort noe innimellom 😃 kan bli tullete av alt. Du har jo nå 4 bmwer å drifte, selv om du er over kneika på det meste nå. Ingen nederlag dette her Jan 👏👍

525tdsa kunne jeg tenke meg selv en dag. Det er noe med motorgangen i dem som ikke er tilstede i 530xd'en 😛

 

Ja det har vært deilig å ikke stresse noe i sommer med noe og faktisk fått nyte bilene ikke minst e28en .

Den har fungert upåklagelig .😀

I og med jeg har endel biler ,måtte jeg sette foten ned og rett og slett sette ting til side og det har ikke stresset meg heller.😀

En Tds er en så fryktelig koselig bil og det svevet er jo så mandig og tøft spesielt ved høyt turtall.

Så ja sånn en må du skaffe deg 😀👍

Den og e28en er de bilene jeg liker best her og de andre kunne bare reist om det var det .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Synes du er veldig flink med bilene dine Jan, så å sette denne bort trenger du ikke dårlig samvittighet for ;) Du kunne hatt jobb heltid med å drifte disse bilene  :P

Jo takk for det 😀

Somsagt merker det er deilig å ikke stresse med det en plass ,bare liksom ta det som det kommer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått tatt noen timer på Tdsen igjen .

Innsuget skulle av samt dieselrør.

Egentlig ikke noe stor sak å få av innsug så etterhvert var dette av og plassert i bil :

59E011B0-4175-4ED8-8445-79B16C360816.thumb.jpeg.ecb161a6c86219d6c5d4f800067c2fa1.jpeg

Tok og å inspiserte dette og var igrunn ikke mye sot eller koks her.

Om jeg rengjør dette ,bør det være fort gjort og ikke sikkert jeg gidder .

Hvertfall her er det av:

21322376-EDA8-41D5-A8D9-15AC14C80823.thumb.jpeg.fa19b40670c34fa3f49c47d1bf621105.jpeg

Blir jo litt smådeler og :

B19D7E50-F469-4341-9424-34D2F25A01C3.thumb.jpeg.6c9263258a19b9cde443118ff1b71ff1.jpeg

Og siden jeg er den glade amatør her ,så ble rør merket og med masse bilder.

Her ligger de klare og merket:

9CBC329A-342E-4B25-AD7F-432DAB3F7A05.thumb.jpeg.d4b471061dabeabd285547dd566cf686.jpeg

Et eksempelbilde på hvordan jeg gjorde det:

D9DC625A-7D54-4970-87B5-490D12497CD4.thumb.jpeg.b7618b61cb3bb5be6700ee7932ae3281.jpeg

Begynte å vaske rent med bremserens her og samt tørke av :

45B1B09F-FF21-4EFA-ACBB-7798303E505D.thumb.jpeg.129cb9f636cde2343a2b35f34e7588fe.jpeg

Men så begynte det å regne litt nå så måtte pakke sakene sammen ,men er hvertfall igang 😀😀.

Tok samtidig å inspiserte litt i motoren på den nå og kan hvertfall konstatere at denne vil holde seg rustrfri fra venstre rammevang og bakover i 20 år pga lekkasjen .😀

Dieselen har tynnet ut diverse tektyl og det har trukket seg inn overalt og det ser jo makeløst ut.

Dere skal se bilder imorgen .

Så nå er det verste igjen ,men satser på godt vær på dette og.

Når dette er ferdig ,skal far i huset svinge polering og voksfilla igjen .😀

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Deilig! :D Godt med alt som er gjort! 

Ja er det helt klart .😀

Skulle bare ønske at disse motorene. Ikke var så mye småfull med som feks lekkemde pumper ..

Er noe dritt .

Snakket med en tidligere mekaniker på Bmw og han sa at disse bilene var ikke gamle før dette var et problem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det oppdateres her .

vel igår fikk jeg besøk av en kamerat av meg som hjalp meg å pakke om dieselpumpen ,noe han gjorde på en to tre 😀.

Han har drevet endel med disse bilene og kjører bla en 7 serie Tds som er tøft.

Tøffere svev i den enn i en 730d ,men nok om det .

Etterhvert var vi klare for oppstart og fikk beskjed om å gjøre ditt og datt mens han luftet systemet ,nå skulle den være klar for oppstart .

Satte meg i bil og begynte å kinne og holdt på lenge ,men ikke pokker om den startet ,han prøvde div luftinger ,men ingenting skjedde.

Nå begynte vi faktisk å lure her ,,,

Jeg falt litt ut når jeg kinnet ,for han sa nå skal den starte da der kom diesel når han løsnet noen rør eller hva det var.

Men ikke fader,så løsnet han denne banjokoplingen på toppen og diesel stod over hele motoren ..

Og her er det noe muffens.

I denne bolten ligger der en ventil eller hva det og den er spons tett og vil ikke åpne.

Blåser i den og null skjer .

Så korthistorien er at der kommer nok diesel til pumpen ,men stopper der og mistenker det må ha noe med denne å gjøre :

DF5893EC-E2EB-4178-BBDA-C52C1DD64348.thumb.jpeg.42a496e4df0848fa65e64c9b52eec4a2.jpeg

Konklusjonen er :

Pumpe er pakket om og er tett utifra det vi så igår ,men har skjedd et eller annet og hva det er må gudene vite .😡

Men vær dere forbannet sikre ,denne skal startes til uken og det i ei F...e fart.

Så er det noe som heter til til ettertanke her.

Hun har jo klaget over tildels fjusking nå i det senere og bil har vært et rent helvete å starte .

Vi så og at der var masse drit i diesel så tenker et nytt filter må og på plass .

Men man tar det vonde med det gode og fikk gjort masse annet .

Byttet jo alt av slanger til vakuum og div for to årsiden samt slanger mellom dyser.

Mini kjøpte alt nytt ,så nå er absolutt alle slanger både ved turbo og hele motor byttet.

Rester av slangene som er igjen :

70A8FEDC-FCEF-49AB-A6BA-B8264184BC63.thumb.jpeg.1428b6d69cefb28dd51a68b0130fad69.jpeg

Nye glødeplugger ble funnet frem .

Sprayet på masse rustløser igårkveld samt noe idag :

24351480-1131-44C3-9FF2-D3B3D186A627.thumb.jpeg.0adf024991581324e24313acc8a771f5.jpeg
 

Disse løsnet så lett som bare det .

Ny og gammel:

FEA2EE36-B94A-4542-8C6C-64A202B01E22.thumb.jpeg.89d907598383ef191861c1f29dcf2ca8.jpeg

Etterhvert var alle erstattet med nye :

C3CCC9DD-FE3C-48E4-BEFA-D091EF272861.thumb.jpeg.3ee33e4f61101eb9b668de25d43061c0.jpeg
 

Og her de gamle :

1E4C90F8-913D-4A70-992A-04F5E91290EE.thumb.jpeg.e775ae08e5b3bd0dd455e3c72e37e126.jpeg
 

Og hva som er gåent her eller ikke vet ikke jeg ,men de er byttet.

Det å være Tds eier er litt sånn som å være manisk depressiv føler jeg..

Når alt virker så er man så høy ,og et lite feilslag så er man i kjelleren 😀👍

Beklager om jeg nå såret noen her ,men dere ser hva jeg mener .

Og helt ærlig jeg kan og skjønne hvorfor folk blir drittlei av disse motorene.

Tungstartet ,stadig småpiss med de ,ja jeg vet de er gamle og olala ,men føler uansett hvor mye man fikser på de er det alltid noe med de.

Jeg har faktisk aldri truffet på en som har hatt en Tds uten at det noe.

Men igjen ,når de går ,makeløse motorer.

Nei takk og lov for m30ene mine ,det er motorene sine det .❤️❤️
Igjen den skal opp og gå fort😀.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel har sine komplekse sider, og mesteparten til tds problemene er HT pumpa og feil bruk som fører til sprekt topp. Hadde folk kjøpt ny HT pumpe så hadde mye vært løst tror jeg. Men man har ofte bilene i den alderen hvor man ikke gidder og det blir fiklet i stykker eller kastet. 

M30 er jo nesten urettferdig å sammenligne med, dette er som en corolla motor å regne. Bare går og går. 😅

Det gjelder ikke dere da, her blir jo alt nytt ser jeg :D

Det må da være en fillefeil med den "proppen" som hindrer diesel i å komme inn. Haha manisk depressiv, der lo jeg godt! Kjenner seg igjen i den. Jeg tror nok vi heller mot det at man er oppe å flyr når alt fungerer :) gangen i en tds er vel muligens den peneste diesel motorgangen fra bmw noen sinne. Stå på, dette klarer dere ;)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evopower skrev:

Diesel har sine komplekse sider, og mesteparten til tds problemene er HT pumpa og feil bruk som fører til sprekt topp. Hadde folk kjøpt ny HT pumpe så hadde mye vært løst tror jeg. Men man har ofte bilene i den alderen hvor man ikke gidder og det blir fiklet i stykker eller kastet. 

M30 er jo nesten urettferdig å sammenligne med, dette er som en corolla motor å regne. Bare går og går. 😅

Det gjelder ikke dere da, her blir jo alt nytt ser jeg :D

Det må da være en fillefeil med den "proppen" som hindrer diesel i å komme inn. Haha manisk depressiv, der lo jeg godt! Kjenner seg igjen i den. Jeg tror nok vi heller mot det at man er oppe å flyr når alt fungerer :) gangen i en tds er vel muligens den peneste diesel motorgangen fra bmw noen sinne. Stå på, dette klarer dere ;)

 

Ja diesel har sine komplekse sider helt klart og normalt en bil som denne er som du sier enten skrudd i stykker eller klar for søpla,men denne er ikke noen av delene enda.😀

Den var jo uskrudd da vi kjøpte den og egentlig bra teknisk ,og stell får den jo hele tiden .

Den er i veldig god stand faktisk og en drøm å kjøre ,

Ja vi bytter ut alt for at denne skal ha et godt liv.

Storservice hvert år og mer til.

Er nok bare en filleting så vi skal få den opp og gå ,noe jeg gleder meg til .

Igjen manisk 😂,for idag er jeg langt nede pga denne dritten ,men så fort den starter er jeg så høy at jeg svever på ei rosa sky.

Jada vi kommer i mål .

Jeg har sagt til henne om vi skal selge alle de grønne vi har og kjøpe en nyere Bmw .

Det var heeeeelt uaktuelt.

Uten å være blærete ,men ved et salg av disse tre ,tenker jeg at jeg lett kunne kjøpt oss en nyere fet Bmw ,men jeg råtner nok inne med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Daniel. skrev:

Høres da ut som det nærmer seg en løsning her ja :)

Litt av en size på de glødepluggene 🤔 De på nyere BMW motorer er jo en del tynnere og lengre 😅

Ja håper det hvertfall Daniel 😀.

Du vet feite gamle kjerringer ,må ha feite plugger og 😀👍.

Er litt forskjell ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg ta en liten kveldsoppdatering på hva som har skjedd eller ikke skjedd.😀

Har nå fått tak i denne delen som jeg jeg snakket om og den oppførte seg annerledes enn den som var på pumpen her visstnok.

Så nå regner jeg med at ting faller på plass ila uken .😀

Er igrunn fryktelig hissig på å få den sammen nå egentlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...