Gå til innhold

1974 BMW 2002 Turbo


e30 tic
 Share

Anbefalte innlegg

Å slipe glass er noe ikke så mange driver med, rett å slett for det tar mye tid, er slitsomt å masse griseri, med andre ord absolutt oppskriften på å la være.

På min gamle bil ifra 1974 er det ikke et alternativ for meg å kjøpe nye glass, rett og slett fordi jeg vil ha dem som satt i bilen ifra nytt. Nye kan skaffes, men da med feil farge og merking osv.

Tenkte det var greit å liste opp helt enkelt hva som behøves for å gjøre dette siden jeg ikke finner så mye god info på Norsk på nett ifra før.

Jeg har benyttet Mirka sitt system så derfor er all info basert på de slipe papirene og instruksjonene der ifra.

Utstyr som behøves er følgende

  • et stk skada glass :)
  • Verneutstyr, maske, hansker, avsug eller støvsuger
  • Roterende maskin med hard bakplate, mirka sin er samme som gamle Flexen min bare med eget avsug, jeg gikk for billig varianten med støvsuger
  • Mirka sine Abralon ifra 120-180-360-500-600 og 1000
  • Filt pads og polish
  • IR temp måler.
  • Støvsuger
  • Glass polish

Man må bruke god tip på slipingen å ennå bedre tid på poleringen er min erfaring, det er lett å overse riper etter sliping å disse må det bare jobbes med. Husk mye vann ved polering.

Oppsummerer kort hva jeg opplevde som ikke fungerte

  • Da maskin
  • Gamle slipepapir, ta ny for hvert steg
  • slipe ved for lav temp. (min 40grader) Maks 70.
  • For lite vann
  • Ikke slip helt ut mot kanter.
  •  

 

Slik ser det ut etter litt testing

bakrute-2-1.jpg

bakrute-1.jpg

 Det sneik seg inn en siderute, den var ikke så ikke så det ble slipt med 180 papir først her.
180.jpg

Bakruten fikk en del tyn, det har trolig vert skrapa noe is en gang, samt alle årene setter sine spor.

bakrute.jpg

Jeg har lite gode bilder, nettopp fordi det er vanskelig å få tatt gode 5050 bilder og vise det på glass, men oppsumert fjernes den lett striper som er så dype at naglen setter seg, tilsvarende ripe i lakk ville vert langt nedi grunningen

Typisk dyp ripe i glass

ripef%C3%B8r.jpg

Etter slip å polering

ripeetter.jpg

 

Ikke vær gnien på nye papir, Man må opp i min 40 grader før slipe papiret "tar" så all panikk for temp å sprekte glass må man legge bort...

 

 

abralon.jpg

 

poilish.jpg

 

 

Til slutt ser det slik ut, gammel rute i ny pakning montert i gammel bil. Må si meg happy med egen innsats denne gangen. Ca 5 timer gikk med på bak ruta. Den er kurvet og mye værre å ta en flate ruter som side rute feks.montert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hardtop skrev:

Imponerende! 😃

Hvordan blir det med brytningen gjennom glasset etterpå? Har det lett for å bli bølger?

 

Jeg klarer ikke se noe, men det står at man bør ikke slipe front ruter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Du er kjempeflink og det ser jo ut som nytt👍.

Det der er hvertfall for viderekommende den jobben der .

Gleder meg til å se bilen ferdig .

Det er jo ikke det. 

Det er mest at folk ikke gidder å bare sier "kjøp nytt" det er bare å gnure på å det er du jo flink til 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Nydelig resultat. Utrolig innsats her, og mange timer for å få et bra resultat.

Takk for de 😎

1 time siden, Skulebollen skrev:

Veldig imponerende med glasset! 

Kjekk lesing 😊

Ja gøy når det er gammelt å ser nesten nytt ut. Har skjedd en del mer en det som er vist i tråden her men det er artig at det er litt liv i gamle bimmers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
På 10.5.2020 den 19.07, Gabz skrev:

Ble et utrolig løft, morro å se :) Men hvordan er holdbarheten på en slik behandling? Blir det mye vedlikeholdspoleringer osv.?

Av glass mener du? Ingen, man sliper jo glasset slik at stripene er borte for godt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Kunne skrevet mye men har aldri tid, sliter med å få lørja til å gå slik den skal men nå er det bare å finne ut hvordan denne gamle innsprøytningen virker en gang for alle. 

Bilen mangler dekor i fronten, bare det har vert et eget kapittel

IMG_20200614_092812.thumb.jpg.f414117bfd1f1f78f6be69394dfa93e6.jpgIMG_20200614_210151.thumb.jpg.cf399d9ac37bbbd866207ef45cf7daa6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...