Gå til innhold

Skiboks på bil med rar takvinkel (deriblant X4...)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Da det ser ut som om svigers (forhåpentligvis) skal handle hytte på fjellet vil vi få behov for litt bedre bagasjeplass enn ca. ingenting som vi har nå.

Problemet er at skiboks på X4 ser alt annet enn bra ut, så jeg prøver å finne en kombinasjon som blir minst stygg. Hovedproblemet er da at taket skråer bakover ganske tidlig, og at boksen må stå veldig langt fram for at den ikke skal stå i oppoverbakke.

Lave bokser som ser ganske bra ut på stasjonsvogner og normale SUV-er er ikke det man kan kalle direkte vellykket på denne type bil, så de utgår (f.eks. Skiguard som her). Irriterende nok er dette det eneste bildet jeg har klart å oppdrive av X4 med skiboks.

DSC_0309_1.thumb.jpg.16ab279adfe0f5673e718a2ed30a4b16.jpg

Andre alternativer bokser fra Thule, og da mer bestemt Excellence XT. Denne er noe mer klumpete, men siden bilen også er klumpete synes jeg ikke det blir helt totalt kræsj.

361352_sized_900x600_rev_1.jpg

Her på en 3-serie GT:

picture.php?albumid=29253&pictureid=2251

Man har også Thule Motion XT som ser litt kjipere ut, men til gjengjeld får man disse med helt opp til 610l. Her er 500l-versjonen på samme bil:

picture.php?albumid=29253&pictureid=2251

Et alternativ til er Packline NX Premium som ser ut til å være utviklet litt med tanke på denne type taklinjer. Her avbildet på en X6:

BMW-X6-med-Packline-NX-Premium-4.jpg

BMW-X6-med-Packline-NX-Premium-3.jpg

Sistnevnte synes jeg ser ut som det mest vellykkede alternativet, men min X4 er jo hakket mindre enn X6, så er jo ikke sikkert resultatet blir helt det samme. Ellers frister jo Thule Excellence XT også endel grunnet lys og automatisk sikring av last.

Når det kommer til takbøyler blir det nok enten Thule Wingbar Edge eller vanlige Wingbar (disse virker mer praktiske ut?), begge deler i sort. Wingbar Edge er 1,5cm lavere, noe som ser bedre ut, i tillegg har jeg veldig lav garasjeport, så jeg tar hver eneste cm jeg kan få (må finmåle for å se om det i det hele tatt er håp riktignok).

Boksen ser jeg for meg vil være sort. Blir kanskje litt voldsomt med rød boks, i tillegg blir det forholdsvis kostbart, samt at det blir verre å evt. ta den med til neste bil.

Noen som har noen formeninger, erfaringer, eller evt. tips om andre bokser som kanskje kan være gode alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert samme problemstilling som deg - har nokså lik taklinje på 4GC, og kommet fram til at ingen takboks ser bra ut. Kjøpte derfor takstativ og skiholder, men med tider og stunder må vi nok til med takboks vi også. Ikke minst har skia det bedre oppi der. Men den NX premium såg faktisk ikke dum ut. Vil anta Thule er noe rimeligere enn Packline, men sistnevnte såg desidert best ut.

Ang. takstativ sjekket jeg to plasser (Autoload.no og BG Bilrekvisita i Stavanger) - begge anbefalte Thule Wingbar edge over Whispbar (om det hadde vært på vurderingslista di) - utelukkende pga. kvalitet. Så ble sorte Wingbar Edge på meg, samt Yakima FatCat 6 shiholder.

Skiguard har jeg veldig gode erfaringer med, men hadde nok prøvd Packline med iZi2connect systemet - Skiguard er ekstremt knotete å demontere fra takbøylen.

Tips: om du er i Stavanger, stikk innom BG bilrekvisita i Hillevåg, de har mye på lager og virker til å være veldig behjelpelige mtp. prøving og montering. I tillegg kan jeg varmt anbefale Autoload med rådgivningen og servicen deres, da jeg hadde noe problemer med Whispbar skiholderen jeg kjøpte derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skiboks er ikke noe jeg direkte ønsker, men ser ut som det blir en nødvendighet dessverre. Hadde det kun vært ski som skulle fraktet så hadde det holdt med skiholdere, men det blir nok primært bagasje.

Thule Excellence er faktisk dyrere enn Packline NX, men ingen av de er det man kan kalle billige...

Whispbar finnes ikke til X4 såvidt jeg kan se, så jeg regner med det blir Wingbar (med eller uten Edge). Ligger også et sett originale BMW-bøyler på Finn.no, men synes ikke de ser så bra ut (estetikk er selvfølgelig det viktigste når det kommer til takbøyler :-D).

Har vært innom BG før å handlet litt, og jeg har sett de har mye av dette ja. De har ikke Packlinen på lager foreløpig, men jeg håper de får den inn slik jeg kan teste den på bilen.

Har også fundert litt på hvordan det hadde blitt med en lav takbøyle foran og en litt høyere bak for å kunne få boksen litt lengre bakover, men er redd det bare hadde blitt merkelig. I tillegg begrenser jo luken hvor mye lengre bak man kan ha den også.

Vedr. Skigard så fikk den også totalslakt på NAFs kollisjonstest, men samtidig så skal man jo alltid sikre lasten oppi boksen, noe de ikke gjorde i testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg glatt gått for NX premium i sort, men "problemet" er som du sier prisen. 

Jeg hadde også muligheten til å kjøpe et sett orginale BMW bøyler med skiholder til rett over 1000kr, enda selvfølgelig opp med skiholdere og takstativ til til sammen 5000kr fordi det såg finest ut med svarte.. ](*,) 

Det var Skiguard 760 som ble slaktet i NAF - det er en takboks laget i ABS. De i glassfiber (resten av Skiguard-sortimentet, NX osv) er av en ganske annen byggekvalitet, er mye stivere, men også en del tyngre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men til gjengjeld hadde du aldri blitt helt fornøyd med de originale, og hadde hele tiden småangret på at du ikke kjøpte de du har nå (evt. endt opp med begge deler :P). Nå er de kjøpt og betalt, og det er ingenting å irritere seg over. :D

Thule sine bokser er en god del rimeligere i Tyskland, så skal lete litt å se om det kan være noe hente på Packline også, men de er jo norske, så tviler. I tillegg blir det nok bare styr med frakt.

Ok, greit å vite. :)

Var innom nettsidene til 56° Nord også (de finnes i glassfiber til en mer normal pris), men virker ikke ut som om det er mulig å få kjøpt de. I tillegg blir de kanskje litt for romskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

...men til gjengjeld hadde du aldri blitt helt fornøyd med de originale, og hadde hele tiden småangret på at du ikke kjøpte de du har nå (evt. endt opp med begge deler :P). Nå er de kjøpt og betalt, og det er ingenting å irritere seg over. :D

Thule sine bokser er en god del rimeligere i Tyskland, så skal lete litt å se om det kan være noe hente på Packline også, men de er jo norske, så tviler. I tillegg blir det nok bare styr med frakt.

Ok, greit å vite. :)

Var innom nettsidene til 56° Nord også (de finnes i glassfiber til en mer normal pris), men virker ikke ut som om det er mulig å få kjøpt de. I tillegg blir de kanskje litt for romskip.

Godt mulig det hadde vært tilfellet :P 

Ifølge Autoload kommer disse i salg først sommer/høst 2018: https://autoload.no/butikk/takbokser/56nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om x6’n har whispbar som ligger i mellom railsene og det går jo ikke på din da du har flush rails,skal du ha samme boksen som x6’n og bruke wingbar edge så blir avstanden i mellom bil og boks vesentlig større.

Bmw’s originale takbøyler bygger vel enda mer i høyden en wingbar edge og det er jo ikke noe gunstig hvis du har lav høyde på garasje porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Godt mulig det hadde vært tilfellet :P 

Ifølge Autoload kommer disse i salg først sommer/høst 2018: https://autoload.no/butikk/takbokser/56nord

Da vet man det. Uansett tror jeg den utgår. :P

3 timer siden, morkan skrev:

Det ser ut som om x6’n har whispbar som ligger i mellom railsene og det går jo ikke på din da du har flush rails,skal du ha samme boksen som x6’n og bruke wingbar edge så blir avstanden i mellom bil og boks vesentlig større.

Bmw’s originale takbøyler bygger vel enda mer i høyden en wingbar edge og det er jo ikke noe gunstig hvis du har lav høyde på garasje porten.

Du har et poeng der, men til gjengjeld er mine rails endel lavere, så det er ikke sikkert høyden mellom tak og boks blir noe særlig annerledes. Jeg tror derimot man blir litt lurt av railsene, og når disse er litt høye så ser man ikke avstanden mellom boks og tak like godt, slik at det virker ut som om boksen er lavere.

Fant dette bildet av en F16 X6 som har samme rype rails som meg, men skiboksen er ikke helt den samme, så vanskelig å se for seg hvordan det blir.

BMW-X6-med-Packline-FX-SUV-6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, har faktisk sett den også, trodde egentlig det var den jeg hadde lagt til bilder av øverst her, men ser jo nå at det var en helt annen. :oops:

Direkte pent er det jo ikke, men synes det ser bedre ut enn den med Skiguard i første innlegg.

Uansett, vi har nå på 14 dager plutselig endt opp med to hytter på fjellet i familien, så nå må det snart handles noe. Takbøyler ble bestilt i dag (Wingbar Edge), så satser jeg på å ta en tur innom BG Bilrekvisita når jeg skal den veien om en ukes tid (du kan fortsatt få prøve bilen @papertiger :P).

GS Bildeler har jo forøvrig også tilbud disse dager, så der får man BMW skiboks til en pen penge, men synes ikke de ser så vellykkede ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå definitivt den Packline NX premium ser best ut. Jeg tar deg plutselig på ordet der @awt, kan jo være greit å ha en følelse av hvordan Fireren ville blitt med MPPK 😂 Gi gjerne en lyd når du er i området, men jeg har vanskeligheter med å bevege meg rundt omkring i området selv da Minien har gjort seg vanskelig igjen og krever å få et verkstedbesøk om en god uke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger, skal gi en lyd. :) Har sendt mail til BG om de har inne de forskjellige, så får vi se. Hadde vært greit å fått testet.

@Kvasi, lurer på hvordan det hadde gått med både fester på takbøyler og skiboks med det der. :shock: Håper (og regner med) bildet bare er tull, for det der er mildt sagt ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk på om det ikke må bli en slik som du postet bilder av nå sist @morkan (FX SUV).

Fikk takbøylene på i kveld, og jeg har akkurat 32cm opp til laveste punkt i garasjeportåpningen.

Jeg hadde igrunn ikke trodd at det ble såpass å gå på, så jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for Thule Excellence XT da det ligger noen av de pent priset på Finn.no, og jeg trodde jeg måtte parkere utenfor uansett, og det da ikke spilte noen rolle med høyden.

NX Premium er 31cm, og jeg vet ikke om jeg har nerver til å gå for så liten klaring. FX SUV bygger derimot bare 23cm, uten at det går noe særlig utover volumet, så der er det mer enn nok å gå på.

Skitten bil etter en tur til Bergen, men rene takbøyler i det minste. :D

BB0BF6CA-70E6-4F07-87EF-587829ACDE87.thumb.jpeg.88126cc5ff0e090911a85bdd0ae741af.jpeg

Railsene skal forøvrig folieres sorte de også en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...