Gå til innhold

kjørt F20 LCI


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde vår F25 på service, rattet derfor en 116i LCI.

Første bekjentskap med F20, så frem til et nytt gjensyn med B38 igjen også, og selvsagt endelig en manuell. Sist jeg rattet B38 var i en 2AT, der syns jeg faktisk B38 kom mer til sin rett med sitt positive lydbilde.

Når man kommer fra en høyreist N47 SUV, til en lav 1 serie, er det et lite "kulturkræsj". B38 har jeg gode minner om, men her fremstod den som litt tung og kortpustet. Dernest... F20 LCI er en flott bil, men jo mer jeg kjente på plasten i interiøret, jo mer skuffet ble jeg. Jeg ble overrasket over kvaliteten eller mangelen på sådan. Likte dog meget godt turtall matchingen ved girskift og den manuelle kassen. Men på glatte og isete veier, er mangelen på X-drive åpenbar, håpløst inneffektivt.

Jeg så frem til å ratte denne bilen, grunnen var at jeg vurderte å kjøpe en. Vi solgte vår første generasjon av i3 pga et hytteprosjekt, en bil vi virkelig var svært imponert over, minus rekkevidden da, 15 mil rekkevidde på sommeren og 9 mil på vinteren gjorde det litt vanskelig, spesielt når utviklingen går såvidt hurtig. Så jeg har kikket på F20, som en potensiell bil nr 2. Men etter denne turen, må jeg si i3 tilbyr så uendelig mye mer. Først og fremst pga en uovertruffen økonomi, mye mer plass og en mye større og mer luftig cockpit, mye mer moderne og minimalistisk er den også. Effekten er også på et annet nivå enn melk og brød F20. Sist men ikke minst, kvaliteten i i3 er langt høyere enn i F20. 

Tror nok sistnevnte er morsom med i6, manuell og X-drive, men da blir det jo dessverre relativt dyrt.

 

IMG_3756.jpg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innlegg. Du opplever i3 som større, tenker du da bagasjerom eller generelt? Jeg vet setene i i3 bygger nada, har det noen innspill i den uttalelsen? :) Jeg spør av ren nysgjerrighet.

xDrive er, om jeg får gjenta megselv her, et fantastisk system. Jeg vil nesten gå så langt å påstå at det ilag med Quattro(Torsen, ikke Haldex) overgår det meste annet på markedet. Ekskludert 2AT/GT og nyeste X1 xDrive, selv om systemet er bra der óg vil det ikke matche de andre. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marius2002 skrev:

Interessant innlegg. Du opplever i3 som større, tenker du da bagasjerom eller generelt? Jeg vet setene i i3 bygger nada, har det noen innspill i den uttalelsen? :) Jeg spør av ren nysgjerrighet.

xDrive er, om jeg får gjenta megselv her, et fantastisk system. Jeg vil nesten gå så langt å påstå at det ilag med Quattro(Torsen, ikke Haldex) overgår det meste annet på markedet. Ekskludert 2AT/GT og nyeste X1 xDrive, selv om systemet er bra der óg vil det ikke matche de andre. :)

 

Som et eksempel sitter jeg fint "bak meg selv" i en i01. I en F20 er det ren utopi. Sistnevnte kler du på deg, mye mer intim og klaustrofobisk. Bagasjerommmet er endel større i F20, dette er ikke i3 sin paradegren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker F20, har kjørt en del varianter av dem og jeg liker konseptet. Litt nett bil med bakhjulstrekk og fantastisk vektbalanse. Sist kjørte jeg M140i xDrive, rett og slett en hysterisk morsom bil. Mer klassisk BMW i moderene innpakning finner man ikke 😀

Å sammenlikne I3 med F20 116i synes jeg er litt som å sammenlikne epler og pærer. Dette er to vidt forskjellige biler, som går ut mot forskjellige kundegrupper. Det er kun i annerledeslandet Norge at disse to havner i samme kategori pga pris. Hadde F20 kommet med batteripakke fra I3, integrert i bilens plattform på en bra måte slik som e-Golf. Da hadde ikke BMW solgt mange I3. Om den er aldri så bra som elbil, så er I3en så fæl å se på at man får lyst til å klore ut øynene om man må se på en i lengere enn 5 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må si jeg liker F20, har kjørt en del varianter av dem og jeg liker konseptet. Litt nett bil med bakhjulstrekk og fantastisk vektbalanse. Sist kjørte jeg M140i xDrive, rett og slett en hysterisk morsom bil. Mer klassisk BMW i moderene innpakning finner man ikke 😀

Å sammenlikne I3 med F20 116i synes jeg er litt som å sammenlikne epler og pærer. Dette er to vidt forskjellige biler, som går ut mot forskjellige kundegrupper. Det er kun i annerledeslandet Norge at disse to havner i samme kategori pga pris. Hadde F20 kommet med batteripakke fra I3, integrert i bilens plattform på en bra måte slik som e-Golf. Da hadde ikke BMW solgt mange I3. Om den er aldri så bra som elbil, så er I3en så fæl å se på at man får lyst til å klore ut øynene om man må se på en i lengere enn 5 minutter...

Jeg vet kjærligheten din til i3 er stor Fredrik.

Derfor må jeg be deg om å legge vekk følelsene dine et sekund, bedøm heller bilene for det de er og kan - og ikke kan. Vi bor tross alt i Norge, så prisen er den det er, om enn så lenge.

Om en F20 med el løsning hadde solgt bedre enn en i3, tja. Problemet med konvensjonell layout med elbil plattform er meningsløs og særdeles konservativ. Siden elbilen har åpenbare plassfordeler kontra fossilbilen.Se bare på Focus elbilen, katastrofe. Golf er Golf og er unntaket mer enn regelen. Det til side, i3 har en byggekvalitet som F20 ikke har, førstnevnte er også svært mye mer påkostet og avansert og når Juli kommer, har i3 fått "400km" rekkevidde, noe som gjør den ennå mer aktuell - for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører faktisk en F20 LCI 118iA M sport i dag fordi Fireren er inne på noe garantigreier. Den var kjørt hele 30km når jeg satte meg inni den. Det første jeg legger merke til er sitteposisjonen som det MÅ være noe feil med - jeg får ikke setet langt nok ned. Selv om jeg kommer fra F36 der en sitter veldig lavt, så hadde vi en F20 tidligere og en F20 LCI på ferie, og der satt jeg helt perfekt og mer enn lavt nok. Deretter legger jeg merke til falske sømmer på dashbordet - en ting hadde det vært Sensatec der, men det er jo det helt vanlige dashbordet, men med stiching? Hadde vært finere uten. 

Da jeg så blinker meg ut fra Bavaria tror jeg først det er noe galt med blinklyshendelen - den går jo ikke tilbake i 0-posisjon med en gang!  :o Så kommer jeg på at det er den nye typen hendel.. Merkelig hvordan en så liten ting kan forringe inntrykket så mye. 

Når det er sagt ødelegger ikke det ønsket mitt om en F20 (gjerne pre-LCI og uten xDrive) som bil nr. 2 i framtiden en gang. Balansen i disse bilene er helt rå, og de er utrolig lettkjørte. Framkommeligheten hadde vi heller ingen problemer med på de tre årene vi leaset F20, og den fikk virkelig prøvd seg noen ganger. Den var faktisk direkte morsom på vinterføre, og kjørte ofte med DTC innkoblet. Jeg legger jo merke til at interiørkvaliteten er noen hakk ned fra F36, men ikke mer enn at jeg ikke bryr meg om det all den tid det er en rimeligere bil. Nå er jo ikke F3x kjent for en ekstrem interiørkvalitet heller, så spranget er ikke SÅ stort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot I3 som konsept, som jeg sa så er det en fantastisk elbil. Den et ett veldig bra og gjennomarbeidet produkt, med lettvektsmaterialer og nedbrytbare komponenter. Det er måten BMW har valgt å designe bilen på jeg ikke liker. Ja vi bor i Norge og det gjør at vi mister litt kredibiliteten og troverdigheten blendet kommer til elbiler. Vi er fostret opp i dette landet med at alt er dyrt og især bilkjøring. Så når det da kommer til elbiler så mister vi gjerne all fatning og skylappene kommer fort på. Elbiler er noe av det mest fantastiske sommer funnet opp etter hjulet, det er jo så billig å kjøre med samtidig så går de så godt. Jeg sitter ofte med følelsen av at vi nordmenn ser på elbiler som noe som er for godt til å være sant. I land hvor de må betale mer for elbiler enn tilsvarende fossilbiler så er bildet litt annerledes, det er liksom alltid en «men». 

Plattformenene på elbiler som Golf og Kia Seol er kanskje konservative, men de fungerer da overraskende greit. Det blir litt for lett å si at Golf er Golf, det er da tross alt den mest populære elbilen der ute. 

I3 bør ha bedre kavalitet, det er en langt dyrere og mer up marked modell enn hva F20 er. La oss ikke glemme at F20 tross alt er en innstegsmodell, vil ikke si det om I3 selv om den blir det i Norge slik avgiftene er lagt opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler idag blir bygget til en pris for å passe inn i både bilprodusentenes modellportefølje og bestemte markedssegmenter. Norske (og danske) bilavgifter (samt fraværet av slike avgifter på f.eks elektriske biler) tildels ødelegger dette konseptet ved at de skaper uorden i hvordan mange statusmessig oppfatter de enkelte modellene.

Ta f.eks i3. Den modellen koster minimum 37550 euro i Tyskland. Det er nesten like mye som innstegsmodellen i 4-serien (40400 euro). 1-serien får man fra 24700 euro i Tyskland.

I Norge koster i3 fra 285300 NOK, mens innstegsmodellen i 4-serien koster minimum 493200 NOK. 1-serien får man fra 307900 NOK i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...