Gå til innhold

Kjøpshjelp, E61 520D med høy km


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må tilstå at jeg alltid har vært en Audi-eier, men nå er det på tide med en BMW. :)

Jeg har faktisk vurdert alt fra 1- til 5-serie. Jeg har lest meg opp mye på D20-motorene og har funnet ut at en slik, såfremt den har byttet kjede og strammere, virker som et bra valg.

Her er info om bilen:

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=RA46943

Eieren forteller at den er kjøpt av forhandler i høst 2017 med registerfeil, og at han har byttet kjede, samt tatt motor- og girkasseservice. Venter på svar på nøyaktig hva det er han har gjort.

Den har kjørt 287' km, noe som så klart er veldig langt. Hvis alt av service er utført underveis tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et problem. 

Hva bør jeg se og høre etter på en slik bil? Jeg har ikke kjørt 5-serie før, så har ikke så mye å sammenlikne med.

Er det noe utstyr som er "must", som denne mangler?

Er dette en dårlig idé i utgangspunktet?

På forhånd mangetakk for innspill!

 

Her er tilvalgene:

L801A National version Germany

P7RPA Advantage package

S1CAA Selection of COP relevant vehicles

S1CBA CO2 package

S205A Automatic transmission

S320A Deleted, model lettering

S346A Chrome Line exterieur

S386A Roof railing

S402A Electric panoramic roof

S423A Floor mats, velours

S428A Warning triangle and first aid kit

S431A Interior mirror with automatic-dip

S441A Smoker package

S494A Seat heating driver/passenger

S4BXA Interior strips, high-gloss, grey

S502A Headlight cleaning system

S508A Park Distance Control (PDC)

S522A Xenon Light

S534A Automatic air conditioning

S544A Cruise control with brake function

S548A Kilometer-calibrated speedometer

S606A Navigation system Business

S612A BMW Assist

S616A BMW Online

S633A Preparation, mobile phone, Business

S672A CD changer for 6 CDs

S698A Area-Code 2 for DVD

S6AAA BMW TeleServices

S6ABA Control for Teleservices

S6UEA Anti-theft protection for navigation DVD

S7SNA Nav Business/cellph. prep. Bluetooth

S851A Language version German

S863A Retailer Directory Europe

S879A On-board vehicle literature German

S8S8A Country-specific nav. system supply

S8SAA Navigation access request,country-spec.

S8SCA Telematics access request,country-spec.

S8SPA Control unit COP

S931A Winter instead of summer tires ex-fact.

S969A Navi DVD to be requested at shipping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært skeptisk til denne motoren uansett hva selger sier er gjort.

Men utifra motor og årsmodell samt utstyrsliste høres dette ut som en billig bil. Maks 110k antar jeg er kjøpesum. Tror at du bør betale 80k for bilen om den er fin ellers.

Den mangler veldig mye utstyr som jeg mener denne bilen burde ha. Men det igjen kommet an på hvor lenge du tenker å ha den samt pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Otis said:

Jeg er svært skeptisk til denne motoren uansett hva selger sier er gjort.

Men utifra motor og årsmodell samt utstyrsliste høres dette ut som en billig bil. Maks 110k antar jeg er kjøpesum. Tror at du bør betale 80k for bilen om den er fin ellers.

Den mangler veldig mye utstyr som jeg mener denne bilen burde ha. Men det igjen kommet an på hvor lenge du tenker å ha den samt pris.

Hei og takk for svar! :) Ser du har akkurat bilen det gjelder! Du har R6 utgaven?

Det er snakk om 77' pluss omreg avgift. For den prisen kan jeg godta at litt må gjøres av slitedeler, selv om han sier at han har tatt det som er. Luftbelger bak, skiver og klosser. 

Han som eier den nå er bilmekaniker og sier han trenger 7seter. Stakkars fyr :D 

Jeg skal dra og se på den nå straks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har r6 ja. R4 var ikke aktuelt da jeg hadde det før i e39.

Prisen er muligens ok da ja. Det er kun motoren jeg er skeptisk til. Men siden 77k egentlig ikke er så mye penger er jo litt småplukk ok. Kommer an på hva man kan gjøre selv.

Dette er enkle biler å skru på og veldig lik e39 feks.

Er ledningsnett fikset og evt hvor lenge siden? Luft kompressor skiftet? Antenne forsterker? Rust på bakluka? Rust på førerdør bak nederste pakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Jeg har r6 ja. R4 var ikke aktuelt da jeg hadde det før i e39.

Prisen er muligens ok da ja. Det er kun motoren jeg er skeptisk til. Men siden 77k egentlig ikke er så mye penger er jo litt småplukk ok. Kommer an på hva man kan gjøre selv.

Dette er enkle biler å skru på og veldig lik e39 feks.

Er ledningsnett fikset og evt hvor lenge siden? Luft kompressor skiftet? Antenne forsterker? Rust på bakluka? Rust på førerdør bak nederste pakning?

Hei igjen og takk for svar Otis :D 

Da har jeg vært og sett. 

Fyren var veldig hyggelig og veldig kunnskapsrik. Han hadde byttet alle reg kjeder og strammere, samt tatt ut girkassen og byttet alle filtre samt flushet den. Serviceheftet var komplett og indikerte kun én eier i Norge (alle servicer siden 2009 var på samme sted). 

Jeg kunne ikke finne rust noen steder på den. Sjekket ikke under alle steder selv, men han sa han hadde sjekket grundig og ikke funnet noe. Den har panoramatak, det fungerte fint og ingen lekkasjer virket det som. Han advarte bare generelt mot at plastikk knakk der oppe om vinteren og at den helst ikke bør brukes for mye.

Motoren hørtes helt ny ut, den var responsiv og fin. Kassen virket helt fin for meg. Han hadde byttet DPF også.. 

Det ENESTE jeg fant var at metallstrømpen på flexirøret hadde rustet løs. Men så ikke ut som noe lekkasje.

Hvilket ledningsnett tenker du på? Ledningsnett for bagasjeromsluke var visst fikset for et par år siden og alt funket der. Er det andre steder?

Luftkompressor og antenneforsterker.. aner ikke. Trenger man antenneforsterker? Regner med det ikke er dab+. Jeg skal høre med ham om det. Han har iallfall lest ut feilkoder, ingen feil.

Null rust på bakluke, sjekket veldig grundig.

Ikke sjekket under pakning på dør selvsagt, men skal få gjort det.

Hvis det er flere ting du kommer på, skriv gjerne :) 

Her er finn annonse:

ad.html?finnkode=113476557&fks=113476557https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113476557&fks=113476557

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrevet kjøpskontrakt med ham. Desto mer jeg tenker over det, desto mer er jeg overbevist om at dette var et veldig bra kjøp. 5-serie til 1-serie pris. Håper alt funker. Det eneste jeg glemte å spørre om var turbo, regner med at de ikke varer for alltid. Her du byttet i din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.2.2018 at 19.56, Motorhavaristen skrev:

Da har jeg skrevet kjøpskontrakt med ham. Desto mer jeg tenker over det, desto mer er jeg overbevist om at dette var et veldig bra kjøp. 5-serie til 1-serie pris. Håper alt funker. Det eneste jeg glemte å spørre om var turbo, regner med at de ikke varer for alltid. Her du byttet i din?

På denne km. stand er det stor sannsynlighet for at den er byttet tidligere. 

Ser ut som ett bra kjøp det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2‎/‎7‎/‎2018 at 20.12, Daniel. skrev:

Antenneforsterker er den som forsterker signalet til nøkklene og til radio. Går litt igjen at det kommer vann inn til den og da korroderer kretskortet. Da vil du ha problemer med å låse opp bilen med nøkkelen.

Om du er riktig uheldig må dette kodes om hos BMW, noe som koster unødvendig mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg fikk den i dag og har kjørt rundt 50km med den. :) 

Det er noen småting jeg har merket

Veldig mye dugg i bilen syntes jeg. Kan jo være at den har vært lite brukt og at det blir bedre. Spurte ham om han hadde sjekket etter lekkasjer, han sa han hadde det. Har ikke sjekket så mye selv, hvor bør jeg se?

Glasset på speilet på førersiden var ganske stygt, er det lett å bytte?

Utrolig treig bakluke, tror gassfjærene må byttes. Sto ikke noe dele-nr på dem, hvor finner jeg det?

Skiltlysene bak gir også en irritrende canbus feil, fordi de er LED.

 

Eller virker den superbra og jeg er veldig fornøyd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ser du har panoramatakluke på bilen. Det kan komme vann inn i bilen hvis dreneringen her er tett.
Ta en titt i denne tråden:

Som det står beskrevet i tråden ovenfor, trenger du ikke ta av støtfanger bak for å fjerne de to filtrene på dreneringsslangene.

Med tanke på fukt generelt, ville jeg undersøkt bagasjerommet først og fremst, og i tillegg kanskje tatt ut gummimatter på gulvet forran, slik at eventuell fukt lettere slipper ut.
Dersom det er fukt i isolasjonsmattene i gulvet forran, tar det lang tid å tørke.

Er det speilhuset, eller selve speilet som er stygt?
Ta en titt her: https://www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E60/60-BODY-Exterior_Mirror_Replacement/60-BODY-Exterior_Mirror_Replacement.htm

Gassfjær er nr. 4 på tegning, her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=PX31-EUR-10-2007-E61N-BMW-520d&diagId=41_1592

Deler kan bestilles hos f.eks. koed.no, gs-bildeler, ebay etc.
Personlig handler jeg mye hos Koed, og passer på å samle opp deler jeg trenger til en bestilling. F.eks. at man kjøper oljefilter, luftfilter osv. sammen med slitedeler dersom man trenger det.

Angående skiltlys har du tre alternativer:
- Kode bort feilmelding.
-Kjøpe led-lys som har innebygget lastmotstand.
-Sette på vanlige glødepærer.

Hvis du har bil som en hobby, og gjerne skrur litt selv, kan det lønne seg å melde seg inn i BMWCCN. De har ulike rabattavtaler, og da tjener man fort inn årskontigenten på 550kr. Som et alternativ til BMWCCN finnes også E30MEET, men det er BMWCCN som der den offisielle BMW-klubben i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar! 

  1. Han jeg kjøpte den av sa han hadde staket alle dreneringskanalene til soltaket, og jeg har ikke merket spesielt mye til fukt nå. Tror bilen har stått en stund før jeg fikk den, det var kanskje derfor. Helt tørt under alle matter og i bagasjerom, heldigvis. Også tørt på sidene i bagasjerommet. 
  2. Det var bare selve speilet, det så jo veldig enkelt å bytte ut, har bestilt nytt fra Jæger.
  3. Gassfjærer også bestilt, både bagasjerom og panser trengtes. 
  4. Jeg ser at ene skiltlyset bak faktisk er dårlig, så det er ikke så rart at det gir feilmelding. Kjøpte noen nye fra Ebay.
  5. Jeg meldte meg inn i BMWCCN. Fine rabattavtaler, men selve forumet var stille som graven.. ser ikke ut til at det skjer så veldig mye der, dessverre. :( 

Siden jeg er glad i detaljer har jeg forøvrig merket følgende ting:

  • Venstre tåkelys bak - CANBUS feil av og til. Dårlig ledningsnett? Virket som det var et kjent problem når jeg googlet det. Noen som sa noe om en kampanje på det.
  • Spyledyse på bakruten fungerer ikke, kommer ingenting ut. Pumpen går i alle fall.
  • Varmetrådene på bakruten virker som de har litt lite guff. Kan ledningen være dårlig?
  • Ekstranøkkelen til bilen fungerte ikke på avstand, men fungerte å åpne bilen med. Jeg bestilte et nytt batteri til den, kretskortet var litt irret men så greit ut etter at jeg renset det. 
  • Manglet bagasjeromstrekk, det fant jeg heldigvis på Finn
  • Litt steinsprutrust på taket, samt noe rust på bakluken. Stemmer det jeg hører om at BMW dekker baklukerust inntil 12 år?

Ikke noe imponerende stereolyd i denne bilen. Forrige eier sier han byttet ut høyttalerne framme med noe Pioneer greier, og han har en liten sub i bagasjerommet. Foretrekker standard-anlegget i min Audi A4 :( 

Bilen har også svarte ettermarkeds-BMW emblem, syntes ikke så mye om dem - bestilte noen nye originale. Den har også hjemmesotede ruter bak. Har sett verre men det var litt vanskelig å se ut med dem.

Regner med at programvaren til bilen ikke har blitt noe særlig oppdatert. Har det noe for seg? Jeg bestilte en diagnosekabel fra Ebay og er vant til å sysle med sånt på andre bilmerker. Er det risikabelt på noe vis?

Jeg har også veldig lyst til å chippe den på sikt, motoren og girkassen virker som de er i god stand og har akkurat vært overhalt. Jeg heller mot BSR. Er det noen som syntes det er en dårlig idé?

 

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...