Gå til innhold

Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg  har nylig kjøpt en BMW E61 '08 og har lagt merke til rust på bakluken, like under vinduet. Hele veien bortover er det bobler.

Jeg besøkte karosseriværkstedet til Jæger i Bergen for å la dem se på det. De visste godt om problemene og hadde visst hatt en liknende bil innom der samme uke. De ba meg umiddelbart om å få se serviceheftet, men virket litt misfornøyd over atbilen ikke hadde vært innom en BMW-forhandler siden den var ny. 

Såvidt jeg forstår skal ikke det ha noe å si for garantien på bilen, så lenge det er et godkjent verksted. De hang seg opp i at bilen skulle ha karosseri-inspeksjon til gitte intervaller, og at selv om det var krysset av på at det var gjort, så måtte dette altså dokumenteres ytterligere. 

De sa at de måtte se papirer fra tidligere verksteder på utført arbeid også sende dette videre til BMW for å søke om reparasjonen. De fortalte at det var vanlig at det var et A4-skjema som mekanikeren fylte ut ved service, og at de ville ha kopi av det. Slik jeg forsto det skulle de da svare på om bilen hadde noen rustskader, og hvis ja; rapportere dette til BMW slik at det ikke utviklet seg videre.

Jeg har egentlig ikke sett et sånt før, er det noen som har erfaring med å måtte framvise ekstra dokumentasjon ifbm. rustgaranti?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjema blir som oftest gått igjennom på "Vehicle check" service. Har mine tvil om at verksteder som ikke er knyttet til BMW (og evt. andre merker som har slik system) er så supernøye på det. Er nok mest merkeverksted og eventuelt for BMW sin del, GS Partner verksteder som gjør det.

Jeg har gjort et par sånne, og man får et skjema der man skal krysse av om man finner lakkskader, rustboble eller gjennomgående rust (tror det var det i hvertfall. Gullfisk hukommelse heh). Så skal det signeres og stemples og gis til kunde.

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men kanskje litt info om det i hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Boble73s said:

Nei, jeg måtte ikke vise noe som helst. De hadde bilen en time og tok masse bilder. Ble oppringt noen dager senere om avtale for utbedring. Kostet meg ingenting og ingen diskusjoner om noe som helst.  2010, e61 i 2016.

Det var Bavaria i Stavanger.

Okei, flott. Hadde du hatt bilen til service hos aut. forhandler? Hvordan fikset de det, ble det pusset ned og lakkert?

 

6 hours ago, lagunilla said:

"Vehicle inspection" må tas hos merkeforhandler. Hvis ikke så kan du ikke kreve å få det på garanti.

 

Edit: @Daniel. var 1 min før meg.

Må de det? Bryter ikke det med prinsippet om at merkeforhandler skal ha monopol på service? 

De sa der jeg var at det måtte ha iallfall noe å vise til BMW. 

6 hours ago, Daniel. said:

Sånt skjema blir som oftest gått igjennom på "Vehicle check" service. Har mine tvil om at verksteder som ikke er knyttet til BMW (og evt. andre merker som har slik system) er så supernøye på det. Er nok mest merkeverksted og eventuelt for BMW sin del, GS Partner verksteder som gjør det.

Jeg har gjort et par sånne, og man får et skjema der man skal krysse av om man finner lakkskader, rustboble eller gjennomgående rust (tror det var det i hvertfall. Gullfisk hukommelse heh). Så skal det signeres og stemples og gis til kunde.

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men kanskje litt info om det i hvertfall :P

Takk for svar. Du har ikke tilfeldigvis mulighet til å framskaffe et sånt så jeg kan se hvordan det er skrevet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var gått nesten 70k når jeg selv oppdaget det. Service var tatt hos bmw i tyskland en plass. Ble importert på 60k. 

Du kan da spørre deg hvor nøye den vehicle inspection er. 

Videre hadde ikke jeg tatt på meg å bevise hvor nøye servicen er utført. Godkjent verksted har utført  og signert for servicen, det er det jeg hadde forholdt meg til. 

Igjen, de kan ha sjekket at vehicle inspection var kvittert ut i idriven, men serviceheftet så de ikke. Heller ikke spurte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Otis said:

Jeg fikk dekt rust selv om Vehicle inspection ikke var tatt. Det var ca 1 år på overtid.

Hadde du vært på aut BMW verksted eller annet?

Min har jo rullet snart 300’ og er 11 år samt bruktimportert så den er innenfor garantien, men bare såvidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eivind320x said:

 Jeg skal ikke kverulere @lagunilla, men står det skrevet i garantivilkårene, eller er dette noe internt i BMW systemet? 

 

De nevnte iallfall for me at noen verkstedskjeder hadde nederst på rapportene sine skrevet at «all karosseriservice må taes på merkeverksted» el. De med det fikk visstnok avslag. Ellers gikk det gjerne greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Motorhavaristen skrev:

Hadde du vært på aut BMW verksted eller annet?

Min har jo rullet snart 300’ og er 11 år samt bruktimportert så den er innenfor garantien, men bare såvidt. 

Det var på BMW verksted ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2018 at 18.21, Motorhavaristen skrev:

 

De nevnte iallfall for me at noen verkstedskjeder hadde nederst på rapportene sine skrevet at «all karosseriservice må taes på merkeverksted» el. De med det fikk visstnok avslag. Ellers gikk det gjerne greit. 

Det holder ikke juridisk. Det er ikke relevant om du har tatt service hos BMW-forhandler eller ei for garantien, men man må passe bedre på dokumentasjonen:

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, larserso said:

Det holder ikke juridisk. Det er ikke relevant om du har tatt service hos BMW-forhandler eller ei for garantien, men man må passe bedre på dokumentasjonen:

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

 

Lurer på om det fortsatt gjelder hvis bilen er bruktimportert.

Det er jo BMW som stiller med garantien, men den var jo teknisk sett gitt til en tysk kunde, og bruktimportøren lover sikkert ikke sånne ting.

Jeg har uansett fått tak i verkstedet som har hatt service på bilen tidligere og de skal sende meg all dokumentasjon de har, så løser dette seg forhåpentligvis. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er knyttet opp mot fabrikkgaranti og det er derfor ingen forskjell på importert eller norsksolgt bil. Har selv fått dette ordnet på 2stk E61 som begge har vært bruktimportert av meg selv. Begge gangene var det god service og rask behandling av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...