Gå til innhold

Norbakken's E23 728i


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

I dag var det klart for ny CO-test og jeg skal ikke påstå at jeg var helt uten puls da jeg hentet skuta etter endt arbeidsdag og ventet på resultatet. 

Forhistorien er jo at ved forrige måling på EU i vinter så spøy den ut 8,5%, noe som er aaaltfor høyt. Prioriteringen har derfor vært å få ned CO samt jevnere tomgang. 

På papiret jeg har i hånda i dag står det at CO-en er 2,14%!! 🎉🎉  Det hjalp altså veldig med ny LMM, plugger, samt justering av tomgang 😎

Mekanikeren syntes fortsatt bilen lukter vondt, så nye ventiltettinger må nok til, men jeg er et stort skritt nærmere skilt på skroget igjen! 😀

Hurray 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kom over en fyr i området som selger en imponerende mengde bilbrosjyrer og fikk tak i original brosjyre til e23, e28, en med originalt utstyr til e28, og en med modelloversikten til BMW i 1981! Utrolig gøy å lese hva de skriver, spesielt om e28 og e23, tenk at disse bilene var nye en gang, top of the line!?! 😍

IMG_1011_zps0tqte82h.jpg

Ellers har jeg tatt ut den gamle kupéviften i påvente av ny som er i posten. Den gamle var så slitt at det var nesten litt komisk, men dessverre har det vært mekket oppi der før. Alt av fester var knekt, og dekslene over vifta var festet med papp og gaffateip 🙄
Noen som har gode tips til hvordan jeg kan feste dekslene på en litt mer presentabel måte??

IMG_1019_zpszjemf2fu.jpg

IMG_1020_zpsex9wclyw.jpg

Og så lurer jeg på hvor denne ledningen skal? (Altså den ledningen som skulle vært der) Noen som har et bilde eller noe som forteller meg det?

IMG_1023_zpsoxzut27m.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festene til de plastdekslene knekker på alle. Plasten blir sprø etter 40 år så det er det lite du får gjort med. Jeg fant en gammel sykkelslange som jeg brettet mange ganger og klemte mellom dekslene og der som viskerarmene er festet. Det ser ikke veldig proft ut men det holder seg på plass. 

Du bør også tenke på og bytte viftemotstanden når du først driver nedi der. Det er den spiralsaken som ligger under viftemotoren. Når den ryker (legg merke til at jeg skriver når) så vil viften gå kun på full fart.

Det nederste bildet viser beholderen til clutch sylinderen. Noen har en gang i tiden satt på feil lokk så der skal det ikke være noen ledning. Det lokket du har der er til bremsevæske beholderen men det er knekt av en kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Festene til de plastdekslene knekker på alle. Plasten blir sprø etter 40 år så det er det lite du får gjort med. Jeg fant en gammel sykkelslange som jeg brettet mange ganger og klemte mellom dekslene og der som viskerarmene er festet. Det ser ikke veldig proft ut men det holder seg på plass. 

Du bør også tenke på og bytte viftemotstanden når du først driver nedi der. Det er den spiralsaken som ligger under viftemotoren. Når den ryker (legg merke til at jeg skriver når) så vil viften gå kun på full fart.

Det nederste bildet viser beholderen til clutch sylinderen. Noen har en gang i tiden satt på feil lokk så der skal det ikke være noen ledning. Det lokket du har der er til bremsevæske beholderen men det er knekt av en kontakt.

Tusen takk for utfyllende svar, Rune! Jeg regnet med at de festene var et kjent problem, får bare lage en løsning som holder, er jo ikke veldig synlig under der uansett.

Viftemotstanden har jeg ikke tenkt på, men det er sikkert like greit å ta den med det samme ja.

Hmm, dette burde jeg vel kanskje skjønt om jeg hadde sett litt nærmere på det 😜 Da kan jeg puste litt mer letter ut og se im jeg finner riktig lokk 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å se du bruker tid på denne gamle kaksevogna:).

Og ikke minst ,tenk hvor gøy det blir når du kan cruise rundt med den:).

Lurer på hvem type mennesker som kjøpte sånne nye.

Selvsagt var de rike men lurer på om det var med entusiasme de kjøpte sånn ,eller kun for å vise seg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sveigis skrev:

Lurer på hvem type mennesker som kjøpte sånne nye.

Selvsagt var de rike men lurer på om det var med entusiasme de kjøpte sånn ,eller kun for å vise seg :).

Vel, Derrick hadde jo en sånn E23 😉

402FD222-73B2-4CB8-9CCC-B3D5AC0E9ABE.jpeg.31a070b2892b5e1be45b6b66a9c8c93b.jpeg

Ellers så vet jeg at onkelen til pappa kjøpte en E23 728i på slutten av 70 tallet. Han var kaptein på tankbåt hos ett Arendals rederi og bodde i ett alminnelig 70 talls hus på Libru. Eneste jeg har klart å få ut av fattern (som var guttunge da) er at den var blå, at den var helt ny og at om vinteren kom han ikke opp bakken til huset på de værste dagene mens kona sin Renault 5 alltid kom opp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, de er vel forholdsvis lett i baken disse bilene, sin størrelse til tross, så noen stor vinterbil er det nok ikke. Her er det nok komfort som er i høysetet.

Første eier av min bil var tysk (eller hadde tysk familie), bodde i Mosjøen og kjørte mye derifra til Tyskland. Akkurat den jobben skulle jeg tro at e23 klarte med glans 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik90 ?Nå fikk jegclyst til å se Derrick:).

Gøy serie uten tvil .

Angående eiere osv på 7 serie ,vet jeg at det var folk som hadde lommebok som oftest kjørte de.

Men når disse begynte å falle litt i pris ,var det ofte wannabe rike som kjøpte de og da ble vedlikeholdet deretter...

Har en bekjent av meg som kjøpte i 1992 en 85 mod 735 som var deilig og spekket.

Denne bekjente ,var av typen som likte å vise frem med høye stettglass og damer ,men var en fattig Franz som gikk konkurs støtt og stadig.

Bilen ble hentet av vet ikke hva ,og sist jeg så den var den falleferdig.

Er nok en av grunnene til at mange er som de er idag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver der er vel dessverre likt for mange av de store dyre luksussedanene - dette var gjerne biler som viste det siste av nyvinninger og utstyr fra produsentene, noe som ofte var dyrt både å vedlikeholde og reparere om (når) det skulle ryke. Det tror jeg også er noe av grunnen til at mange av dem forfalt fort, da de rett og slett ble for dyre å drifte.

 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har puslet litt med "usynlige" ting i helga. I følge kontrollseddelen måtte jeg bytte en støtdemper bak samt et stag foran, men siden bilen primært bare skal opp å gå, og jeg heller burde bruke penger på å overhale toppen, så ble det til at jeg kjøpte brukt fra Koed og en lokal høgger. Tilstanden på delene var visstnok bra, men utseendemessig var de heller slitne, spesielt støtdemperne (fjærene bruker jeg de som står på bilen i dag).
Men det er utrolig hva en pussemaskin, noen lag med lakk og hammermaling kan gjøre. Nå er det plutselig de fineste delene på hele bilen, bare synd de ikke vises så godt 😜

35087599-2DD8-4342-81AC-EF6001423990_zps

6885D6B4-A016-4E53-8771-2512EE6F0E71_zps

44424293-BB4A-4982-A770-F2F74D41E121_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag har det vært litt pusling med 7'ern igjen. Satte E28'n på vinterlagring i formiddag og måtte pusle litt med denne selv om det er søndag :P

Interiøret i bilen har fremstått forholdsvis komplett, bare veldig møkkete og slitt. Fikk skrudd fra hverandre en del ting og oppdaget litt av hvert. Det blir mer og mer tydelig at bilen har vært betydelig demontert tidligere, ingenting er nemlig skrudd tilbake på plass, alt er festet med strips og tape! (Beklager til tidligere eiere, men jeg er ikke fryktelig imponert over akkurat det ;) )

Bakgrunnen for at jeg begynte å skru i dag var varmeapparatet og spjeldet som regulerer varmlufta. Nå som jeg har fått kupevifte igjen hadde det vært greit å gå utnytta varmen også (hvis den er der). 

IMG_1379_zpszh5zonkh.jpeg

Armen som styrer spjeldet er festet til en vaier som går til reguleringshjulet på dashbordet, men den er så treig at jeg knapt rører den med hånda, ikke rart at festet til vaieren er knekt. 

IMG_1388_zpsh7ukgke3.jpeg

Vet ikke helt hvorfor den er så treig, så her mottas tips med takk! 
Ved nærmere ettersyn ser jeg at varmeapparathuset har vært ute og åpnet, for det er ikke skrudd ordentlig sammen igjen 😠Ingen av skruene eller festeklipsene er på plass, så de to delene er praktisk talt løse (heldigvis ikke veldig). 

IMG_1380_zpslw4i8xhg.jpeg

Dette her er heller ikke noe stort problem, men hvorfor ikke bare ta vare på skruene og feste dekslet igjen i stedet for å bruke maskeringstape?? Jaja... Jeg gleder meg over at det er lite som skal til før denne gamle ærverdige skuta blir betraktelig bedre ;)

IMG_1377_zps8xnrjoox.jpeg

Var noen løse ledninger som hang og slang bak der, viste seg å være to pæreledninger der pæresoklene var klippet av. Hadde vært greit med lys så jeg får prøve å få tak i noen nye, med mindre noen av dere har liggende. 

Gikk videre fra varmeapparatet og fjernet noe gamle høyttalerledninger. Da fant jeg først to antennekabler som lå under gulvmatta på passasjersiden, en løs høyttaler inni fotbrønnen, og et hanskerom festet med to strips! Bare å bestille skruer skjønner jeg 😄

IMG_1373_zpsgrb338vj.jpeg

IMG_1381_zpsokgkhlcg.jpeg

Her henger det forresten også et par pæreholdere som jeg ikke helt vet hvor hører hjemme. En skal vel til hanskerommet, men den andre vet jeg ikke helt. Er også kontakt til lommelykta, men den henger bare og dingler for festet i selve lokket er knekt. 

Og så lurer jeg på (enda) en ting: Skal det se slik ut bak pæra på lysbryteren? Får den strøm fra en eller annen plass i selve bryteren eller skal det stå på en kontakt her?

IMG_1376_zpsifda1v6y.jpeg

 

Håper noen av dere gidder å legge igjen en liten kommentar om dere har noe lurt å fortelle :P 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge igjen en kommentar men desverre ikke svare på så mye du spør om her.

Veldig bra at du rydder opp i tidligere kaos .For uten å være frekk ,var det ille her synes jeg .:(

Helt utrolig at noen lar en sånn bil lar seg fikse med sånn dall.

Det som er fordelen med det du gjør nå ,er at du får ryddet opp og da ser du nok og hva som skal hvor osv .

Og det beste er jo at det meste lar seg skaffe fremdeles på Bmw osv .:).

Skal selv ha en opprydning i 535en i vinter der jeg har funnet ut at der er litt av ett kaos under teppe og under dashbord.

Rett og slett farlig .

Når du får i pærer igjen ved instrument/varmegulering,skal du se koslig lys :).

Stor 7 serie med rød/oransje lys innvendig i dash,ja det er flott det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten finne ut hva som er tregt. Hvis det er vaieren som er treg så har jeg alt det der liggende, det er også alle pæreholdere på det manøverpanelet som jeg har liggende. 

Selve spjellet skal gå veldig lett hvis du løsner vaieren fra det. Det skal falle til nederste posisjon på egen hånd hvis du løfter armen. Hvis det ikke gjør det så må du nesten løsne det svarte dekselet foran på varmeapparatet og ta ut varmeregisteret for og sjekke. Det er mye jobb, bl.a så må dashbordet ut. Du finner endel D.I.Y. på nettet hvis du leter litt på den jobben.

Hvorfor du har to pæreholdere i hanskerommet er litt rart. Det skal vel være bare en også en ledning til bryteren.

Lysbryteren din ser helt riktig ut.

En liten ting ti. Hvis du sjekker ut det bildet ditt av viften så finner du en liten svart og blå sylinder på den ene vakuumslangen. Dette er en enveisventil som kan føre til mange rare feil. Den koster ikke mange kronene men kan være greit og bytte.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, sveigis skrev:

Jeg kan legge igjen en kommentar men desverre ikke svare på så mye du spør om her.

Veldig bra at du rydder opp i tidligere kaos .For uten å være frekk ,var det ille her synes jeg .:(

Helt utrolig at noen lar en sånn bil lar seg fikse med sånn dall.

Det som er fordelen med det du gjør nå ,er at du får ryddet opp og da ser du nok og hva som skal hvor osv .

Og det beste er jo at det meste lar seg skaffe fremdeles på Bmw osv .:).

Skal selv ha en opprydning i 535en i vinter der jeg har funnet ut at der er litt av ett kaos under teppe og under dashbord.

Rett og slett farlig .

Når du får i pærer igjen ved instrument/varmegulering,skal du se koslig lys :).

Stor 7 serie med rød/oransje lys innvendig i dash,ja det er flott det .

Hehe, trivelig med kommentarer uansett 😉

Ja her er det mye rart, og jeg har revet ut en mengde med ledninger som har vært koblet og klippet, hengt og slengt! Men fordelen er jo som sagt at det blir betydelig bedre når man får gjort det ordentlig, uten at denne skal blir noe show-bil. Får tak i alt ja, er et spørsmål om penger bare. Heldigvis er ikke skruer så dyrt 😜

Gleder meg til å få tilbake lysene ja, tenkte å bytte ut samtlige pærer når jeg først har opplegget ute. Mangler noe i instrumentet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...