Gå til innhold

Norbakken's E23 728i


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Rune-K skrev:

Du må nesten finne ut hva som er tregt. Hvis det er vaieren som er treg så har jeg alt det der liggende, det er også alle pæreholdere på det manøverpanelet som jeg har liggende. 

Selve spjellet skal gå veldig lett hvis du løsner vaieren fra det. Det skal falle til nederste posisjon på egen hånd hvis du løfter armen. Hvis det ikke gjør det så må du nesten løsne det svarte dekselet foran på varmeapparatet og ta ut varmeregisteret for og sjekke. Det er mye jobb, bl.a så må dashbordet ut. Du finner endel D.I.Y. på nettet hvis du leter litt på den jobben.

Hvorfor du har to pæreholdere i hanskerommet er litt rart. Det skal vel være bare en også en ledning til bryteren.

Lysbryteren din ser helt riktig ut.

En liten ting ti. Hvis du sjekker ut det bildet ditt av viften så finner du en liten svart og blå sylinder på den ene vakuumslangen. Dette er en enveisventil som kan føre til mange rare feil. Den koster ikke mange kronene men kan være greit og bytte.

Jeg setter veldig pris på svar fra deg Rune, du kan jo alt 😜 Jeg mistenker at grunnen til at alt har vært åpnet og ute før nettopp er dette spjeldet. Blir ikke å ta ut dash nå før vinteren, det har jeg ikke tid og plass til. Men kjekt å vite hva som må til. 

Når jeg tenker meg om så kan det hende at jeg var litt rask, og at det ene faktisk var til bryteren i hanskerommet, må se litt nærmere på det... 

Aha! Den har jeg bare hørt om, om sikkert lurt å sjekke, takk for tips.

Har nå i kveld tatt inn varmepanelet, skrudd det fra hverandre, vasket, lokalisert pærer og diverse. Har fortsatt fire løse ledninger som jeg ville trodd skulle gå til to pæreholdere, den ene er nok til askebegeret, men den andre klarer jeg ikke helt å lokalisere. 

Ser dessuten at jeg må ha ny den delen med vifte og temperatur, er veldig skadet i front og festet tip vaieren på varmen er dessuten knekt. 

Og så: dobbeltbryteren helt til høyre, «UNTEN», der går ikke bryterne helt ut, de er bare som trykknapper. Stemmer dette?

Mangler vel også en lydjusteringsknapp...

8ED04D5D-E40F-4815-B5DF-B60D80042D98.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den delen der komplett liggende. Om faderkontrollen er der husker jeg ikke. Ellers ligger den sikkert i en skuff et sted.  Alle bryterne skal gå helt ut. 

Jeg måtte rydde veldig i ledningene på min også da jeg kjøpte den. Bl.a så hadde de koblet inn kjørelys, greit nok, men problemet var at i stedet får og gå inn på lysbryteren eller i sikringsboksen så hadde de funnet ledningene til baklysene i ledningskveilen ved siden av setet og der blir det jo aldri fuktig. Noen strømtyver der da så blinket det veldig mye i baklysene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg ønsker å kjøpe en av deg 😊 resten hadde jeg håpet å få liv i, men må se nærmere på den bryteren samt spjeldet. Kan det forresten tenkes at den siste lyspæra skal til faderen? 🤔

Fordelen med lurvete el-anlegg er jo at man lærer seg hvordan ting henger sammen og funker, men noen av løsningene folk velger kan jo ta nattesøvnen fra en 😜

Vet du om det er lagt inn en begrensning på fjernlys/tåkebaklys? Det er nemlig en umulig kombo hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra pæreholderen er ikke til noen faderfunksjon. Det skal være en på sigarettenneren og en på askebegeret. Eller skal vi heller si sigarbeger. Det er i vertfall stort nok til det.😄

Fjernlys sammen med tåkebaklys tror jeg ikke går. Sjekk ut reglene for bruk av tåkebaklys i Tyskland på 80 tallet så tror jeg ikke det var lov. De koblingene der skiller litt på de forskjellige markedene bilene ble solgt på. Hvis du tar lysbryteren fra en svensk bil og kobler inn så fungerer det veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

Den ekstra pæreholderen er ikke til noen faderfunksjon. Det skal være en på sigarettenneren og en på askebegeret. Eller skal vi heller si sigarbeger. Det er i vertfall stort nok til det.😄

Fjernlys sammen med tåkebaklys tror jeg ikke går. Sjekk ut reglene for bruk av tåkebaklys i Tyskland på 80 tallet så tror jeg ikke det var lov. De koblingene der skiller litt på de forskjellige markedene bilene ble solgt på. Hvis du tar lysbryteren fra en svensk bil og kobler inn så fungerer det veldig rart.

Hmm, da vet jeg ikke hvor den hører hjemme, finner sikkert ut av det til slutt. 

Snedige greier. Har nemlig merket at de to ikke går sammen, og har tenkt at jeg hadde en feil i bryteren, men da er det vel som det skal være. 

Har lagt inn bestilling hos KOED nå på en masse smådeler: skruer, pærer, lokk, deksler, foringer osv. Blir fort dyrt når man først begynner, men du og du så gøy det er :P

Kjøper gjerne den enheten av deg som regulerer varme og viftehastighet, pluss knappen som sender lufta ned :) 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult å se slik framgang her, Einar!

Må si meg mildt sagt sjokkert over hva tidligere eier, les: Eier før meg, har styrt på med..

Kult at du fikk co ned på 2-tallet uten å gjøre noen større tiltak. 

Hadde vært morsomt å beholde denne selv, men jeg tenker jo nå i ettertid at jeg neppe ville funnet motivasjon til å fullføre dette prosjektet.. 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Utrolig kult å se slik framgang her, Einar!

Må si meg mildt sagt sjokkert over hva tidligere eier, les: Eier før meg, har styrt på med..

Kult at du fikk co ned på 2-tallet uten å gjøre noen større tiltak. 

Hadde vært morsomt å beholde denne selv, men jeg tenker jo nå i ettertid at jeg neppe ville funnet motivasjon til å fullføre dette prosjektet.. 😅

 

Hehe, jeg føler vel ikke at fremgangen er så stor, husrenovering har tross alt førstepri. Men jeg synes det er litt kjekt å holde på, samtidig som jeg tenker at alt bare kan bli bedre. Tidligere eier har styrt noe veldig ja, men det meste kan rettes opp i ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg puslet litt med 7'ern, fikk pakke fra Koed i dag og klarte ikke vente med skruinga.

Første del ut var dynamoen. Har lagt merke til at denne har vært veldig skjev og at viftereima har bråket mye av denne grunn. Demonterte herligheten og fant til min store overraskelse ut at festene står i foringer! Aldri sett en dynamo med foringer før... 
Men da jeg så tilstanden så skjønner jeg jo godt at den var skjev. 
Gamle vs. nye foringer:

IMG_1406_zpsxqtjcpyc.jpeg

Tok en liten vask med det samme, så nå er den klar til bruk igjen!

IMG_1408_zpsianohdmf.jpeg

Jeg hadde jo kjøpt en bråte med lyspærer, så neste jobb var å skifte samtlige i varmeapparatet. Gikk lekende lett, bortsett fra pæra i klokka som sitter støpt fast i selve holderen. Denne knuste jeg til gangs så her må det ny pæreholder med pære til-

IMG_1412_zpsq7u5sjou.jpeg

Jeg fortsatte med å forske litt mer på disse løse ledningene der bak, og ved nærmere ettersyn så jeg at det var gjort noen hjemmesnekrede løsninger. Det er altså ett sett ledninger til en pæreholder, og deretter tyvkoblet på et par til. 

IMG_1414_zpswibcz6xl.jpeg

IMG_1415_zps7mgorzw5.jpeg

Heldigvis var ikke de originale ledningene klippet, bare strippet for isolasjon, så da fjernet jeg påkoblingene i håp om å berge de originale. 

IMG_1416_zpsayv5bbzr.jpeg

Satte først på krympestrømpe på hver av ledningene, for deretter å sette en felles over alt. Loddet på ny pæreholder og håpet på det beste :P Så hvert fall bra ut ;) 

IMG_1417_zpsu4zdqlbj.jpeg

Selv om det regner kattunger ute så måtte jeg jo selvfølgelig sjekke om mine arbeider hadde gitt resultater... og gjett om 😍

IMG_1419_zpswbcvpkro.jpeg

Og ledningene jeg "berget" og den nye pæreholderen gav strålende lys i askebegeret 😎

IMG_1422_zpsraxc5sgm.jpeg

En svært så god kveld for e23'n, altså! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har noen vært misfornøyd med instrumentlyset og satt i for store pærer. Har dessverre sett det på alt for mange biler.

De skal være på maks 3 watt, problemet er at man får de samme pærene i 5 watt og til og med 21 watt. Da blir det fryktelig varmt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...