Gå til innhold

Norbakken's E23 728i


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, norbakken skrev:

Har allerede utbedret 8 av 11 feil, mye lys-tull og en liten oljelekkasje. Det som gjenstår er en støtdemper og en bærebro, men det verste er egentlig at den har for høyt utslipp og jeg sliter litt med å få den til å gå helt rent..., men det finner jeg vel ut av 😜

Kampen mot øvrigheta!! Alle slike "halvgamle vrak" som blir påkostet om og om igjen, oppusset og godkjent på tross av det norske bilhatende byråkratiet som ønsker alt eldre enn 10 år i grava, er helt herlig. Jeg kan bare prate for meg selv, men de nye EU-reglene har blitt så aggressive og tåpelige - så det det fører til er enda mer motstand. Jeg blir faktisk ordentlig irritert når jeg får 2er feil på helt idiotiske byråkrati-nisseregler som ikke har noe rot i virkeligheten - og derfor blir man mer innbitt og tenker "Faen ta Statens Vegvesen" - nå skal de værs så god kunne irritere vettet av seg over å se mitt gamle vrak på veien 2 år til!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, her var det mye sinne 😜 Men jeg er helt enig med deg, heldigvis/dessverre finnes det verksteder som har litt større forståelse for hva det innebærer å eie gammel bil. Jeg har god tro på å få min gjennom, om enn etter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått gjort litt smått med 7’ern i det siste, skiftet LMM og plugger. Tomgangen ble betydelig bedre, men den er fortsatt litt rufsete og ligger på ca 1000rpm, litt høyt altså. Kan virke som det er noe som skulle vært justert, eller at noe ikke er helt som det skal, klarer bare ikke se hva det er.

Skal ta en ny CO-test på mandag for å få en oppdatert status etter ny LMM, men den er nok fortsatt litt for høy. Det lukter overhaling av topp til høsten...

Ellers har jeg handlet endel kjedelige ting hos Koed for forhåpentligvis å få skuta gjennom EU når CO er klar 😎

De av dere som kan slikt kan jo se på tilstanden til de gamle pluggene, vet ikke helt om man kan lese noe ut av dem...

 

231BE0C1-EA62-47D9-B8CE-EBF1B9694DC3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for ny CO-test og svar på om ny LMM, plugger og vakuumslanger hadde noen innvirkning på den skyhøye målingen gjort på sist EU. 

Jeg bytta olje og filter før jeg kjørte bortover, men en regntung morgen med lyn og torden hadde slått ut det meste av apparater på bilverkstedet, så da ble det uforrettet sak. Venter nye pluggledninger i posten så setter nok på disse før jeg prøver en ny test. Mekanikeren kommenterte dog at 7’ern luktet litt surt 😅

Når jeg byttet olje merket jeg at tappepluggen bare såvidt satt i, knapt noen gjenger igjen i bunnpanna virker det som. Så da får jeg prøve med et rep-sett og se om det kan berge den. Må nok ha ny bunnpannepakning også 😜 Blir ikke arbeidsledig med denne sleden hvert fall 😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.7.2018 at 22.12, norbakken skrev:

Har fått gjort litt smått med 7’ern i det siste, skiftet LMM og plugger. Tomgangen ble betydelig bedre, men den er fortsatt litt rufsete og ligger på ca 1000rpm, litt høyt altså. Kan virke som det er noe som skulle vært justert, eller at noe ikke er helt som det skal, klarer bare ikke se hva det er.

Skal ta en ny CO-test på mandag for å få en oppdatert status etter ny LMM, men den er nok fortsatt litt for høy. Det lukter overhaling av topp til høsten...

Ellers har jeg handlet endel kjedelige ting hos Koed for forhåpentligvis å få skuta gjennom EU når CO er klar 😎

De av dere som kan slikt kan jo se på tilstanden til de gamle pluggene, vet ikke helt om man kan lese noe ut av dem...

 

231BE0C1-EA62-47D9-B8CE-EBF1B9694DC3.jpeg

Det ser ut som du har for fet blanding på 3 av sylinderne. Hvis alt er ok skal de være koksgrå. Er de svarte så får du for mye bensin.

Jeg gjetter på at 3 av dysene dine er utslitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune-K skrev:

Det ser ut som du har for fet blanding på 3 av sylinderne. Hvis alt er ok skal de være koksgrå. Er de svarte så får du for mye bensin.

Jeg gjetter på at 3 av dysene dine er utslitte. 

Hmm, sånt som jeg ikke klarer å se. Men kan det være årsaken til høy CO og at bilen ifølge mekaniker luktet surt? Eller er slitte dyser bare enda en faktor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dysene er slitte så får du for mye bensin inn i sylinderen og CO blir for høy.

Du ser tydelig forskjell på tuppen av tennpluggen hvis blandingen er fet. Hvis alt er ok skal den være ren og fin, lett koksgrå. Svarte plugger er sot som indikere at du får for mye bensin.

Skru ut pluggene på nytt når du har brukt de litt og sjekk tilstanden. De skal være helt like på tuppen. en vanlig mekanikker ser dette med det samme.

Når det gjelder bunnpannepakningen holder det som regel og skru til alle 10mm skruer du finner under og foran på motoren. De løsner etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går for det meste til husrenovering denne sommeren, men prøver å skru litt e23 innimellom. I dag fikk jeg pakke fra Koed med litt stash, blant annet nye pluggledninger og forhåpentligvis riktige bolter til dynamoen - ser ut som den skal falle av! Har også kjøpt en haug med skruer som mangler rundt om (ca overalt 😜)

 

0FA7012B-A1D5-4A2E-A656-300A28B2F832.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

7’ern viser seg fra stadig nye sider! 🤔

I fire uker har den stått og svettet power (les: dryppet olje) og i dag var det tid for å ta en titt på oljepluggen. En midlertidig kjapp løsning funket ikke (surprise 🙄), men jeg tenkte å fyre skuta uansett. 

Heldigvis hadde jeg panseret åpent og god oversikt, for ved første antydning til start sto en vakker fontene av bensin til værs! Enda en bensinslange var altså pill råtten og jeg blir stadig mer overrasket over at jeg kom meg fra Mo i Rana og hjem i februar uten problemer (under kan skje, folkens 😇)

Jaja, bensinslanger har man jo liggende, men siden jeg allikevel måtte demontere endel tenkte jeg å ta en titt på dysene. Vet vel egentlig ikke hva jeg ser etter, men bildene kan jo dere tyde. Mye møkk og ulik stand på de ulike dysene, ikke usannsynlig at de er noe av årsaken til et noe høyt utslipp. 

Men jeg tørket og renset etter beste evne og monterte mølet tilbake. Nå startet herligheten, uten fontene denne gangen, og med overraskende grei gange. Justerte litt på tomgangsregulatoren og fikk et brukbart jevnt turtall på ca 800 omdr. Om dette hjalp får vi se på, ny time til CO-test blir bestilt og vi venter i spenning 😎 

 

64D2BE93-CD26-4B7C-B410-AD7EE5D631D1.jpeg

F7099628-7177-47C6-94DB-E9ED98177CB3.jpeg

F76E87A6-6456-4DC7-9A39-0683B23293B1.jpeg

ED2AA9D2-2A69-492D-B216-8B98B861A8AF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Otis skrev:

Jeg er ingen ekspert på dyser, men skitt er ikke bra noen plass. Jaja, kanskje i do er det bra, men kun for en kort tid!

Kunne blitt skummelt med en defekt bensinslange!

Nei de har nok sett sine beste dager, men jeg tar en CO-test før jeg investerer i nye. Ligger an til en toppoverhaling utpå høsten uansett så får se om det blir da. 

Helt klart, sånn sett er det greit med feilsøking, får tid til å se gjennom mange deler og områder av motoren, forhåpentligvis for å oppdage feil som det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Artig å følge med her, greit å ha ett slikt prosjekt som er overkommelig 👍

Kjekt å høre. Det går ikke så fort fremover her, men jeg håper det skal være overkommelig og mulig å få skuta på veien igjen. Gleder meg veldig til å ta fatt på interiør og detaljer, men det får bli etter at motor etc er i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...