Gå til innhold

F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]


 Share

Anbefalte innlegg

@E.C. Akkurat den oppklaringen jeg trengte :) Når selv du som har førstehåndserfaring med dette ikke kjenner deg fristet til å velge "premium" diesel, da sier det litt. 

Jeg vet ikke hvorvidt premium diesel har påvirket forbrenningen på min, men jeg forventa egnt mer sot i innsuget enn hva jeg fant. Ikke misforstå, det var mer enn nok der, men med tanke på at bilen kjøres i Oslo trafikk forventet jeg egentlig et ganske tett innsug. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Additiver i diesel har selvfølgelig en effekt, men i oljebransjen så er det noe som heter "give away". Hvis du leverer bedre spesifikasjon enn standarden krever så taper du penger. Diesel og dets hovedegenskaper er definert via EN 590, så hvis man først har "bedre" diesel enn dette så blander man det ut med "dårligere" diesel til man får noe som er akkurat innenfor.

Fra mitt standpunkt så er det helt greit å kjøre på med additiv en gang i blant eller premium-diesel som kanskje vil ta litt av avleiringene på dyser og slik, men å bruke det permanent medfører såpass ekstrakostnad som jeg ikke ser for meg blir hentet inn igjen. Bilene er laget til å fungere med diesel som følger en viss standard og den dieselen har man ved pumpa, selv den billigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i aluminumsbransjen og det er det samme der også, hvis metallet er renere enn det trenger å være så kan det blandes med mindre rent metall som kan kjøpes billig og smeltes om. Det blir penger av slikt.

Kjekt å se at fremdriften er stor her.  Holdt ikke TRF på med noe som skulle hindre at metallsponet fra CP4 gjorde så stor skade?  Tenker at å klare å unngå at ei pumpe havarerer på et et eller annet tidspunkt er nærmest umulig, det er vel følgeskadene som bør være i fokus på CP4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre erfaringer fra andre bransjer :)

22 timer siden, Hpi skrev:

Holdt ikke TRF på med noe som skulle hindre at metallsponet fra CP4 gjorde så stor skade?

Han skrev noe om det for mange år siden, men har ikke hørt noe som helst siden. Finnes jo andre på markedet som har kommet med egne løsninger, men hovedproblemet er jo at man uansett må bytte pumpe, dyser, rail osv selvom man har noen slike "kit" montert. Man slipper i utgangspunktet kostnadene fra retur og bak, men største delen av kostnaden er jo pumpe, dyser og slikt i motorrommet. Slik er det iallefall med de løsningene jeg har sett til nå, men mulig TRF siktet til noe annet.

Ble en bitteliten økt idag. Koblet opp resten av ledningsnettet, flushet c.a 10l diesel igjennom rørene og samlet opp for å kunne se etter spon. Fant ingenting som tydet på spon, så det er gode nyheter. Kommer uansett til å bytte dieselfilter kort tid etter oppstart for å være sikker.

20220626_124426.thumb.jpg.d29d733e279a0f188486bcdb5c2a3904.jpg

20220626_132912.thumb.jpg.708f2876c43b3e5f15a96ab330eeffc1.jpg

Eksos og eksosskjold er også på plass

20220626_145509.thumb.jpg.80099a514aa679141314f9e672e97e91.jpg

Dyser kodet inn og grunninnstilt innsug og drivstoffsystemet 

20220626_154315.thumb.jpg.5ecc81d311fc6504bef2300fc29ab07d.jpg

20220626_155056.thumb.jpg.8fdda05b06b53f3f90baa8d93eeac598.jpg

Erfaringer fra denne jobben som er verdt å dele for andre som kanskje vil prøve seg

- Spesialverktøy er numro uno. Det er ikke verdt risken å demontere pumpen fra drevet uten å ha verktøy for å holde dette oppe

- Kjøp så ny pumpe som mulig. Kjipt å kjøpe en overhalt enhet som i bunn og grunn er nøyaktig samme pumpe som den havarerte. 

- HT pumpen går bare inn en vei. Det er en liten "nøkkelåpning" i skaftet til pumpa, så denne kan ikke monteres feil. Mest sannsynlig er ikke denne plassert slik at den nye bare dyttes inn. Denne må dermed roteres slik at den nevnte åpningen treffer riktig på drevet i registeroverføringen. Det er bare å glemme å ta tak i denne med hånden, så det jeg gjorde var å sette gaffatape og klut på en vicegrip, og klemme denne på  slik at jeg kunne rotere skaftet til riktig posisjon. 

Screenshot_20220626-195255_Gallery.thumb.jpg.77df291bc53d301242f538a023262bf1.jpg

- Når man løsner skruen som holder pumpa inne (drevet), så må denne skrues helt til du hører et "klikk". Man merker motstand, men man må bare se forbi det og dra til man hører denne lyden. Først da er skruen løsnet nok til at pumpen kan demonteres ut. Denne skruen er en E14 og skal strammes med 65nm

- Kan være kjekt med en person til for å holde veiva når man tar moment på skruen til ht pumpen (som sitter i drevet bak). Selvom jeg låste svinghjulet med spesialverktøy var ikke dette til hjelp da ved å stramme skruen i drevet på ht.pumpa, roterte man veiva motsatt retning som dermed gjorde at låseverktøyet på svinghjulet ikke holdt fast. Mulig jeg har plassert denne feil, men den klarte iallefall å låse veiv/kam hvis man prøvde å rotere med klokken. 

- Mellomakselen på min er festet på diffen med en 50mm låsemutter. Usikker på hvordan andre F10 har, men min var iallefall sånn. Biltema har fastnøkkel som er perfekt for jobben, da 50mm fastnøkkel ikke er akkurat noe alle har hjemme. Moment her er 100nm, eller dra så mye du orker 😅

Og som vanlig nøysomhet. Dumt å gå på en blemme når det er snakk om en såpass stor jobb.

Jeg gleder meg til siste røret jeg trenger kommer, for da blir det endelig showdown! Da blir det enten høsting av frukter, eller sorger 😅 Håper på førstnevnte

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey [Update: Over kneika - nærmer seg mål ]
  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey [Update: God sommer? ]
13 minutter siden, sveigis skrev:

Jeg velger håper og tror at du kjørte den 🙏

Du har helt rett min venn :D Jævelskapen sviver som den gjorde før, men det var jaggu ikke langt ifra at jeg trodde jeg hadde enda et havari å ordne opp i.

Siste slangen som manglet ble montert idag og dermed var det bare å finne frem lader og bruke ISTA til å kjøre matepumpa. ISTA kjører i utgangspunktet pumpa i 3 minutter før den ber deg starte bil slik at denne kan gå på et forhøyet tomgang og lufte seg på den måten. Siden jeg har hatt hele dieselsystemet koblet ut sammen med masse annet valgte jeg å avbryte ISTA og kjøre matepumpesekvensen i litt over 10 minutter. Dermed trykket jeg på start... Jeg forventet at motoren skulle fyre i gang, men etter å svivet på starteren i 2 sekunder kom det en lyd som minte om "potte-smell" og av ren refleks stoppet jeg startermotoren. Kunne ikke skjønne hva faen som skjedde, så dro motor på starteren igjen for å lytte etter havarilyder enda en gang, men ingen ulyder tilstede denne gangen. Motoren bare dro og dro på starteren uten antydning til at den kom til å starte med unntak av ene gangen turtallet gikk mot 7-800 omdreininger og et lite "host" kom frem.

Dro ut kamakselsensoren og dro motoren på veiva for å se om ikke det var et kjedehavari. Samtidig tok jeg av dekselet til HT pumpe skruen som sitter i registerkjede. Alt her gikk rundt, så alt tydet på at kjedet i det minste fortsatt var på plass. 

Kontrollerte så alle stikkere og slanger for å utelukke feilmonteringer, men her var alt montert riktig. Kjørte så testplan på railen og ISTA gikk igjennom alt fra matepumpe til div.sensorer og rapporterte om at alt var bra. Så ba programmet meg om å starte motoren... tenkte fuck it, har ingenting å tape nå. VROM! Motoren våknet til liv momentant. Lykkerusen var i høygir da 4'er kaklingen spredde seg ut fra det åpne panseret hvor ingenting var montert av deksler og luftfilter. 

Kjørte så bil for første gang på egen maskin til vaskehallen og til nærmeste bensinstasjon for å fylle opp litt mer diesel. Bilen kjørte helt perfekt, ingenting å bemerke på den lille prøveturen. Lot den også stå i 1,5t på tomgang bare for å lytte, samt se etter tegn på at noe er galt, men niks. Motoren sveiv pent og rolig hele veien. 

Så det som skjer nå er følgende!

- Dieselfilter skal byttes ut enda en gang

- Alle deksler skal monteres på plass og girkassen skal settes ut av N slik at den kan gå i P igjen. 

- Merket noe eksos fra undersiden av bilen, så enten sitter ikke eksosen ordentlig på plass der den møter DPF eller så har kanskje flexi-røret sprukket opp. Dette er en bagatell i det store og hele bildet, for bilen er nå kjørbar og det er det viktigste. Reiser på en 4 ukers ferie på om 1 1/2 uke, så bilen skal uansett ikke bli brukt på en stund.

Vil ikke feire for mye, men etter det lille idag virker det jo som om ting faktisk er i orden. Tiden vil dog vise om jeg har driti meg ut noe sted, men den tid - den sorg 😃

20220630_155158.thumb.jpg.997ce749b2663c9c0adcbf48915a5d00.jpg

20220630_155355.thumb.jpg.5073d18866054fbf1ee1a639a9c10172.jpg

20220630_155623.thumb.jpg.bf42025a378989b141e406b63780d438.jpg

20220630_165453.thumb.jpg.18e9791a601e823d70989f780f4cab37.jpg

20220630_165458.thumb.jpg.3bfa3d4d1a92f1425fa86ea6968cc76e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger@Tony Soprano@mslello Takk for det boys! :D

Men ting skal faen ikke være lett for meg merker jeg :P Prøvde å starte bilen idag tidlig, og det var pokker meg ikke sjans på at denne skulle fyre. Skjønte ingenting, alt fungerte perfekt igår. Dro frem ISTA, kontrollerte feillager, luftet systemet og alt som skulle til. Kontrollert kjede igjen, ja - alt var på stell. Hvorfor tenner den ikke? Attpåtil så jeg at jeg mistet noe kompressjon i cyl 4 igjennom dysen, men den burde ha klart å starte for det... 

Kontrollerte for spon i HT pumpe, her så alt fint ut. Kjørte luftesekvens med matepumpe, denne leverte 4.9 bar sier ISTA. Sjekker at det kommer diesel ut av ht pumpe, det gjør det. Alikevel klarer den ikke å lage nok trykk for å starte motor. Klarte vel bare 6 bar på det meste, og må ha minst 250 for å at motoren skal fyre. Kunne ikke skjønne noe, ISTA sa at alt var bra og det måtte være elektrisk feil på railen... 
Prøvde å klemme returlinjen for å utelukke for stor lekkasje og at trykket forsvinner der, men nei. Motoren fyrer ikke. 
På startgass var det plutselig reaksjon, men den døde selvfølgelig så fort man stoppet å tilføre startgass. 
Åpnet så alle linjer fra rail til dyse for å se om det kom diesel ut når jeg kjørte matepumpen, og her kom det ingen dritt ut. Ingen lyd fra pumpen heller til tross for at ISTA rapporterte om at trykket før HT pumpen var 4.9bar Dette er nesten 2 bar mer enn hva bilen trenger for å opprettholde bra trykk videre i systemet. 
Etter litt triksing fant jeg en annen metode i ISTA for å kjøre matepumpen, og da kom det lyd fra pumpen. Imens ISTA kjørte matepumpen på denne alternative måten, fyrte jeg i gang starteren. VROOM! med et brøl våknet motor og ruste seg høyt opp pga startgass som fortsatt i systemet. Bra, dette tyder på at problemet ikke er i motor, men i tanken. Alikevel klarte jeg ikke å skjønne hvorfor? Matepumpen er helt ny, alle tilkoblinger er festet riktig og motoren gikk tross alt perfekt igår. Ikke er det lekkasje i systemet fra tank og fremover. 
Prøve igjen, alternativ metode å starte matepumpen - Motor fyrer med en gang. 
Greit, finner så frem EKPS modulen og nullstiller alle addapsjonsverdier og alt som går ann å nullstille der. 
Fyrer igang, og jeg ser med en gang at matepumpen aktiverer når startermotoren slår inn. Motoren fyrer i gang på sekundet. 
Prøver dette et par ganger til og konkluderer med at matepumpen var synderen, men jeg skjønner ikke hvorfor. Skal ta turen innom jobben ila helgen og se om bilen fyrer i gang igjen. Hvis den ikke gjør det, så er det noe med pumpen som gjør at den ikke aktiverer seg når starteren slår inn og dermed ikke holder på trykket. 
Hvis alt fungerer som det skal, så har nullstillingen av verdiene hatt noe for seg. 
Og så må jeg ut med dyse 4 for å rengjøre og prøve å få det tett. 

Huff... begynner å bli sliten. Klar for ferie for å si det mildt😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å bøye seg og si milde måne for en jobb du har gjort .

Dette er simpelthen helt ekstremt .😎😎.

Er det ikke typisk med sånn drittfeil på slutten ?😩😩

Nå får du ta en fortjent ferie etter dette skruracet ditt Armin .

En glede å se dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6x mener jeg har hatt forskjellige typer pumper som trengte ulik EKPS, men det var veldig tydelig på fargen på stikk, så om det er slik på F-serie også regner jeg med at du hadde plukket det opp. Du får oppdatere hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sveigis skrev:

Her er det bare å bøye seg og si milde måne for en jobb du har gjort .

Dette er simpelthen helt ekstremt .😎😎.

Er det ikke typisk med sånn drittfeil på slutten ?😩😩

Nå får du ta en fortjent ferie etter dette skruracet ditt Armin .

En glede å se dette .

Takk for det, Jan :) Det hjelper på motivasjonen å høre slikt, men er s sagt sliten. Traff ganske greit bånn i dag tidlig da jeg forsøkte å starte bilen. Etter alt arbeidet så virker den ikke? Heldigvis virker det som jeg er på rett vei iallefall! Gledes til ferie, uten tvil 🥰

15 minutter siden, E.C. skrev:

E6x mener jeg har hatt forskjellige typer pumper som trengte ulik EKPS, men det var veldig tydelig på fargen på stikk, så om det er slik på F-serie også regner jeg med at du hadde plukket det opp. Du får oppdatere hvordan det går.

Hmm... Stikkeren på EKPS modulen er iallefall rosa/lilla. På selve matepumpen er den sort. Søkte opp begge delenummerne til modulen og stikkeren er samme farge på begge. Så tror iallefall ikke dette er samme som E6x generasjonen. 

Skal sies at jeg igår nulla ut alle verdier i DDE for drivstoffsystemet, så mulig at "nye" verdier i DDE ikke sammenstemte med gamle verdiene i EKPS modulen. 

Oppdaterer iallefall hvordan bilen ter seg etter å ha stått litt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...