Gå til innhold

BMW starter ikke, rar lyd ved start.


Torgrimmen
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Julian_Sommer skrev:

Har vært borti e34 som hørtes helt lik ut da veivsensor var defekt. Men da burde det jo kommet opp kam/veivføler på diagnose.

hmmmm... skifta begge 2 for litt siden.. rart om den skal ha gått igjen

Endret av Torgrimmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Daniel. skrev:

Kjøpte du originale eller uoriginale/kina sensorer?

Orginale. Å nå nettop prøvde jeg å skifte veivsensor som jeg tok ifra delebilen. Ingen forskjell.

Glemte forresten å nevne at før dette skjedde (at jeg ikke fikk start) så gikk bilen dårlig avogtil og den stoppet på tomgang på tilfeldige tidspunkt. Å når jeg skulle starte bilen så startet den ikke lett med mindre jeg satt på tenninga å den sto på i 5 sekund før jeg starta.. (merkelig..)

Endret av Torgrimmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører med en gang at ddenne har druknet i bensin. Som er typisk for denne motoren hvis den ble kaldstartet og stoppet med en gang. Den draer fort rundt fordi den ikke har kompresjon. Det er fordi bensinen har vasket vekk oljefilmen på sylinderveggen.

Sørg for at du har toppladet batteri, gassen i bunn og hold den der og dra den på starteren til den buldrer i gang. Du må ikke nøle underveis og stoppe for da gjør du vondt verre. Du kan også se om du får tørket pluggene før du forsøker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MrBrum skrev:

Jeg hører med en gang at ddenne har druknet i bensin. Som er typisk for denne motoren hvis den ble kaldstartet og stoppet med en gang. Den draer fort rundt fordi den ikke har kompresjon. Det er fordi bensinen har vasket vekk oljefilmen på sylinderveggen.

Sørg for at du har toppladet batteri, gassen i bunn og hold den der og dra den på starteren til den buldrer i gang. Du må ikke nøle underveis og stoppe for da gjør du vondt verre. Du kan også se om du får tørket pluggene før du forsøker. :wink:

Hmm.. Okey, rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MrBrum skrev:

Jeg hører med en gang at ddenne har druknet i bensin. Som er typisk for denne motoren hvis den ble kaldstartet og stoppet med en gang. Den draer fort rundt fordi den ikke har kompresjon. Det er fordi bensinen har vasket vekk oljefilmen på sylinderveggen.

Sørg for at du har toppladet batteri, gassen i bunn og hold den der og dra den på starteren til den buldrer i gang. Du må ikke nøle underveis og stoppe for da gjør du vondt verre. Du kan også se om du får tørket pluggene før du forsøker. :wink:

Det du sier høres litt rart ut. Da sier du egentlig at stempelringene er defekt. Kompresjon får du selv om bilen er overmettet med drivstoff. Oljespruten kommer nedenifra og sprøyter råder, underside av sylinder og dermed vegger nedenfra slik at du får en ny film hver syklus TDC. Dette er en insprøytningsmotor og du trenger ikke gi gass, det styrer bilen selv, spesielt på versjoner fra 1999 og oppover med elektronisk styrt gasspjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.3.2018 at 15.05, Torgrimmen skrev:

BMW E39 520ia, 1998 modell. 

Legge ved en video med lyden som kommer ved start/kinning.. 

Bilen får bensin. Motor går rundt. Har mistanke om registerkjede eller vanos... viser ingenting på diagnose. Noen som har peiling? 

VRXU8552.MP4

Selv om du har en defekt vanos ville motoren startet, dette fordi vanos ved defekt går i en fail safe posisjon (altså tilbake) når vanosenheten feks mister oljetrykk, du kan faktisk fjerne vanosenheten og motoren ville fremdeles fungert men da med mye dårligere moment. Vanos og trykk kan sjekkes med et eget spesialutstyr som du monterer der hoved vanos oljelinje kommer fra oljepumpen (den med banjobolt). Hadde det vært registerkjedet så ville du kunne fått start men bilen ville enten gått veldig dårlig i begynnelse og kubbet eller laget voldsomme ulyder før den kubbet.

Siden motor "cranker" så er det ikke EWS (elektronisk sperre) (Bra! disse er noe drit å feilsøke og fikse) 

Beste "fjernrådet" jeg kan gi deg er: 

- Sjekk alle sikringer og fuel pump relay

- Ta ut alle pluggene og sjekk at de ikke er druknet i olje. hvis de er det så bør du bytte toppdekselpakning samt veivhusventilasjon

- Sjekk om du har lysebrun grøt i oljepeilepinnehuset 

- Hvis dette ikke fungerer og du har "ja" i pkt 3 bør du foreta en kompresjonstest (dette kan du kjøpe på Biltema). Husk å gjøre kompresjonstesten riktig og ikke "falsk" mtp (compression vs compression leak down) gjør sistnevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, quandt1960 skrev:

Selv om du har en defekt vanos ville motoren startet, dette fordi vanos ved defekt går i en fail safe posisjon (altså tilbake) når vanosenheten feks mister oljetrykk, du kan faktisk fjerne vanosenheten og motoren ville fremdeles fungert men da med mye dårligere moment. Vanos og trykk kan sjekkes med et eget spesialutstyr som du monterer der hoved vanos oljelinje kommer fra oljepumpen (den med banjobolt). Hadde det vært registerkjedet så ville du kunne fått start men bilen ville enten gått veldig dårlig i begynnelse og kubbet eller laget voldsomme ulyder før den kubbet.

Siden motor "cranker" så er det ikke EWS (elektronisk sperre) (Bra! disse er noe drit å feilsøke og fikse) 

Beste "fjernrådet" jeg kan gi deg er: 

- Sjekk alle sikringer og fuel pump relay

- Ta ut alle pluggene og sjekk at de ikke er druknet i olje. hvis de er det så bør du bytte toppdekselpakning samt veivhusventilasjon

- Sjekk om du har lysebrun grøt i oljepeilepinnehuset 

- Hvis dette ikke fungerer og du har "ja" i pkt 3 bør du foreta en kompresjonstest (dette kan du kjøpe på Biltema). Husk å gjøre kompresjonstesten riktig og ikke "falsk" mtp (compression vs compression leak down) gjør sistnevnte

Takk. Skal prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, quandt1960 skrev:

Det du sier høres litt rart ut. Da sier du egentlig at stempelringene er defekt. Kompresjon får du selv om bilen er overmettet med drivstoff. Oljespruten kommer nedenifra og sprøyter råder, underside av sylinder og dermed vegger nedenfra slik at du får en ny film hver syklus TDC. Dette er en insprøytningsmotor og du trenger ikke gi gass, det styrer bilen selv, spesielt på versjoner fra 1999 og oppover med elektronisk styrt gasspjeld. 

Høres kanskje litt rart ut, ja.. Men har opplevd det samme på en E39. Måtte stå å kinne lenge med startbooster koblet til. Tok sin tid, men den startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, quandt1960 skrev:

Det du sier høres litt rart ut. Da sier du egentlig at stempelringene er defekt. Kompresjon får du selv om bilen er overmettet med drivstoff. Oljespruten kommer nedenifra og sprøyter råder, underside av sylinder og dermed vegger nedenfra slik at du får en ny film hver syklus TDC. Dette er en insprøytningsmotor og du trenger ikke gi gass, det styrer bilen selv, spesielt på versjoner fra 1999 og oppover med elektronisk styrt gasspjeld. 

Jeg sier IKKE at stempelringene er ødelagt. Les det jeg skriver. Når det kommer mye bensin inn i kammeret og den stopper tar bensinen oljefilmen på sylinder vegen. Dette er et kjent fenomen på M52 motoren. Spesielt hvis den har høy kilometerstand. Det er haugevis med tråder her inne på Bimmers hvor dette er nevnt.

Når du tråkker gassen i bunn når den kjører på starteren så gir den ikke full gass. Elektronikken er da såpass inteligent styrt at den kjører mindre bensin inn i sylindrene når den startes med gassen i bunn. Den er programmert slik.

Dette problemet oppstår som oftest ved at motoren stanses med kaldstart systemet i gang....som oftest når man bare flytter bilen litt. Selv har jeg hatt dette problemet på en E36 og en tidliigere E39.

Skal finne mere dokumentasjon til deg. :wink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrBrum skrev:

Jeg sier IKKE at stempelringene er ødelagt. Les det jeg skriver. Når det kommer mye bensin inn i kammeret og den stopper tar bensinen oljefilmen på sylinder vegen. Dette er et kjent fenomen på M52 motoren. Spesielt hvis den har høy kilometerstand. Det er haugevis med tråder her inne på Bimmers hvor dette er nevnt.

Når du tråkker gassen i bunn når den kjører på starteren så gir den ikke full gass. Elektronikken er da såpass inteligent styrt at den kjører mindre bensin inn i sylindrene når den startes med gassen i bunn. Den er programmert slik.

Dette problemet oppstår som oftest ved at motoren stanses med kaldstart systemet i gang....som oftest når man bare flytter bilen litt. Selv har jeg hatt dette problemet på en E36 og en tidliigere E39.

Skal finne mere dokumentasjon til deg. :wink:

 

Oki, men det er jo ikke oljefilmen som gjør at du får kompresjon. En slit sylindervegg av alusil, spes på B20 motoren er for meg kjent ja men at det er mangel på oljefilm på sylinderveggen som gjør at du mister kompresjon har jeg aldri hørt om før. Har du et problem med sylinderveggen vil du har problem med kompresjon selv med en oljefilm. Har hørt om såkalt cylinder wash men det er vel et problem på eldre motorer med forgassere og andre typer stempelringer enn en moderne BMW motor med elektronisk innsprøytning.

Når du cranker M52 motoren går oljepumpen rundt med en gang og skaper nok oljetrykk til å sprute på med ny olje. Hvis du studerer M52 motoren er det tre stempelringer, to primære for kompresjon og en for å fjerne overskudd av olje på sylindervegg. Så er det en "spray nozzle" per sylinder på undersiden som får oljetrykk nesten umiddelbart etter at du cranker motoren. Når M52 motoren er gått mange kilometer kan den ikke borres opp (alublokken hvertfall), derfor finnes det stempelringer med 0, +0.25 og 0.50mm for denne motoren. Stempelringene, toppakning og ventiler gjør at bilen oppnår kompresjonen sin korrekt. Oljen vil lekke litt av design nedenfra opp og overnifra ned via ventiler som følge av veivhusvent og evt slitt ventilpakning/toppdekselpakning. Drivstoffpumper på moderne BMW motorer er en variabel volumpumpe som leverer en passe mengde drivstoff styrt av ECU slik at motoren ikke skal kunne bli sur. Om den blir det er det en defekt et sted. Alle de viktigste sensorene er overvåket av bilens diagnosesystem bortsett fra de jeg foreslår. Derfor er det lurt å sjekke ut de enkle tingene jeg listet opp. 

Dokumentasjonen har jeg en god del av, du kan prøve google BMW + ST055. Der er hele ECU systemet til alle moderne BMWr beskrevet av BMW selv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En druknet motor er et velkjent fenomen og godt dokumentert. Det er så enkelt som at når det blir mye bensin i sylinderen så blir oljen på sylinderveggen vasket bort. Og da får du ikke kompresjon selv om sylinderen er i orden. Du får google det. :wink:

FUEL FLOODED ENGINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...