Gå til innhold

Motorrens 2013 520i nødvendig?


Johnsen535
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke risikabelt om det gjøres på dette måten og med rette produkter.

Jeg testet Biltema rense olje på min m57 med ca 120kkm og forventet egentlig ingenting, merket heller ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Johnsen535 said:

Hei. 

Har anskaffet med jeg en f11 520i. Bilen er akkurat over 5 år og gått 83000 km.

Er det risikabelt å bruke motorrens på en slik bil med 2 liter bensin turbo ?

Er det behov for dette ?

Takker for respons.

 

 

Det meste innebærer en eller annen form for risiko...men uten rens bygger det seg jo opp karbon og sot bla. på stempler/ringer og andre plasser. En av de beste virkestoffene for å fjerne dette er vel toulene, som er et av virkemidlene i de fleste gode renseløsninger for iallefall bensinmotorer. Hva de andre stoffene "i flaska" forårsaker er jo ikke alltid like lett og finne ut av, men ting som ikke må påvirkes av betydning i motoren er jo f.eks O-ringer, pakninger og plast. Aluminium tåler jo helller ikke alt av kjemikalier/løsningsstoffer...Det eneste du kan delvis stole på er tester gjort over tid av andre som har fulgt med på før og etterresultat og det finnes det sikkert ikke flusst med. Det som er viktigst er at blandingen (luft/bensin) er så optimal som mulig på bilen til daglig (det sier jo computeren fra om i form av dashlys/meldinger vel og merke når de blir for gale samt å skifte olje ofte nok. Oljeskift renser godt bare det hvis det blir gjort ofte nok. Uansett tror jeg nok ikke det skjer noe gærnt om du har på en dært toulenebasert rensestoff i tanken av og til. Det stoffet virker iallefall. Det vet jeg da jeg har jobbet med det i konsentrert form tidligere. Men det er et skummelt stoff da jeg mener å ha hørt at det kan være kreftdannende, så unngå innånding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at dette er det ikke behov for. Jeg har eid og kjørt bil siden 1972 og aldri gjort en motorrens. Jeg bytter olje på 7 500 - 10 000 km. Det er jo heller ikke nevnt i vedlikeholdsplanen på noen bil som jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, orala skrev:

Du har vel ikke tenkt å kjøre 25 000 km før du bytter motorolje?

Long life olje 😃 

Planlegge å kjøre ca 15000 km, og ta oljeskiftene selv uten stempel.

Hvorfor har BMW AG gitt føringer om så mange km mellom oljeskiftene ? De vet jo hva de driver med, og tjener på å levere kvalitet over tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også longlife, men likevel max 10 000 km. Kall meg hysterisk, men jeg plages hverken med majones eller hinsides oljeforbruk. 

Det kan jo hende jeg er helt på bærtur og kaster pengene ut av vinduet. Dessuten tror jeg ikke bilfabrikantene er interessert i at bilene skal vare mer enn passelig lenge, de skal stadig selge nye.

Gratulerer med ny (brukt) bil.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.4.2018 at 12.03, orala skrev:

Jeg bruker også longlife, men likevel max 10 000 km. Kall meg hysterisk, men jeg plages hverken med majones eller hinsides oljeforbruk. 

Det kan jo hende jeg er helt på bærtur og kaster pengene ut av vinduet. Dessuten tror jeg ikke bilfabrikantene er interessert i at bilene skal vare mer enn passelig lenge, de skal stadig selge nye.

Gratulerer med ny (brukt) bil.:-)

+1 på den tankegangen der :) Ja, oljene er nok laget for å gå 30.000km. Men legg merke til at produsentene kun garanterer samme smøreevne og beskyttelse etter 30.000km. De nevner aldri noe om koksbelegg innvendig i motor. Selv om olja er aldri så god, så bytt hver 10.000km på diesel, bensin kan man drøye til 15.000km men helst 10.000km som regel på alt oljeskift.

Hyppig oljeskift eliminerer behov for oljerens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.4.2018 at 0.51, orala skrev:

Jeg ville sagt at dette er det ikke behov for. Jeg har eid og kjørt bil siden 1972 og aldri gjort en motorrens. Jeg bytter olje på 7 500 - 10 000 km. Det er jo heller ikke nevnt i vedlikeholdsplanen på noen bil som jeg kjenner til.

Samme her.
Jeg er gubbe og har kjørt siden 1974. Har aldri hørt om 'motorrens' før i denne tråden.
Men, jeg blir forsøkt av min lokale Bimmerpusher å rense ( 'flushe' kalt' n det) girkassa ved 120 tusen. 
-  Kr. 12 000,- :oops:
Det hadde jeg heller ikke hørt om før.

Spørsmålet er:
Er begge deler kun salgsoptimering. Tyne enda flere kroner ut av oss bileiere?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasseflushing er nok noe som er blitt anbefalt de siste årene, spesielt fra 07 og utover. Rett og slett fordi komponenter jobber under større belastning og bilene blir stadig tyngre og raskere. Bmw, volvo m.fl har jo tidligere sagt at automatkassa har lifetime olje. Men i senere tid har dem måtte innrømme at en oljeflush hver 60.000km slettes ikke er dumt. 

Motorer i dag kokser seg til innvendig mye værre enn før. Før hadde man ikke egr, og man hadde mineraloljer med skiftintervall på 10.000km. Turboene i dag jobber under høyere trykk og motorene har mindre toleranser, som jo er bra så lenge alt er som nytt innvendig i motoren.

For å svare på ditt spørsmål: det kan godt være noen tilbyr rens og flush for å tjene penger, men på dagens biler er det ikke dumt å slå i bordet med slik dokumentasjon den dagen girkassa ryker. Da har du overgått produsentens servicekrav og de har ikke mye å klage på. Hvos alt fungerer helt perfekt spørs det om det er nødvendig. Jeg ville gjort det kun for sjelefred. Kan godt være man aldri opplever problem uten oljerens/skift. Men hvis verksted anbefaler det så få dem til å begrunne hvorfor i det minste. Få dem til å vise statistikk på hvorfor akkurat din modell trenger dette. Har tilsvarende modeller havarert uten å få utført oljeflush? Osv.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er vel like hysterisk med automatolje. Har 2 biler med automat og har bytta gearolje tre ganger på 128 000 km på 2004 Tahoe. Første bil med automat kjøpt i 1981. Hittil ingen flush, ingen reparasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om 'Flushing ' av girkasse på to BMW forum i UK.

På det ene forumet, som er mer sånn typisk: 'show -off- jeg - kjører - Bimmer' ble jeg  regelrett utledd i hån 8)
- Men den andre, som er mer ''mekanik kunnskap orientert'' anbefalte 'flushing' ved 120' før jeg rakk å spørre konkret.... 

Jeg kommer til å flushe kassa ved 120'. 
Den har kjørt 107' 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...