Gå til innhold

Min BMW 530 da XDrive M-Sport F11 # Titansølv metallic Shadowline # lakkering av kalippere og vask av hjulbuer. salg av bil vurderes s. 16


 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Chris A skrev:

Dersom jeg har målt riktig. 

Begge fremhjul 2m 12,5 cm

ene bakhjul 2m 12,8 cm 

ene bakhjul 2m 11,1 cm

høres dette fornuftig ut? Vil jeg få problemer @awt

Merkelig forskjell på bakdekkene synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.H.D skrev:

Merkelig forskjell på bakdekkene synes jeg. 

Det synes jeg og. Målte flere ganger. Syns det var litt lite luft i det så jeg fylte litt. Men legger man en vater over bakhjulene er det som måler 2m 11,1 cm litt lavere en det andre. Merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom forhjul og det største bakhjulet er helt grei (0,14% forskjell, der bakhjulet som slites fortest er størst).

Forskjellen mellom bakhjulene i seg selv de derimot veldig rar som @E.H.D også skriver. Her er forskjellen hele 0,8%, noe som må tyde på produksjonsfeil om alt annet stemmer.

Når det er sagt så er det faktisk det minste bakdekket som har det mest korrekte målet i forhold til selve dimensjonen, så om du får et nytt bakdekk er det stort sannsynlighet for at også dette er 2111mm, og dermed er du egentlig like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Forskjellen mellom forhjul og det største bakhjulet er helt grei (0,14% forskjell, der bakhjulet som slites fortest er størst).

Forskjellen mellom bakhjulene i seg selv de derimot veldig rar som @E.H.D også skriver. Her er forskjellen hele 0,8%, noe som må tyde på produksjonsfeil om alt annet stemmer.

Når det er sagt så er det faktisk det minste bakdekket som har det mest korrekte målet i forhold til selve dimensjonen, så om du får et nytt bakdekk er det stort sannsynlighet for at også dette er 2111mm, og dermed er du egentlig like langt.

Jeg skal måle en gang til i morgen. Men man er jo under 1 prosent? Men det hva veldig rart at det var slik differanse på bakdekkene. Er jo ikke noe billig dekk heller dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint få problemer under 1% også, det er det mange eksempler på. I tillegg må man også tenke på at bakdekkene normalt slites fortere, så etter en sesong og to er plutselig forskjellen enda større.

Selv er jeg skeptisk til all forskjell etter å ha sitt hvor mye problemer enkelte har erfart. En ting er naturlig forskjell grunnet forskjell i slitasje over noen sesonger (sjeldent mer enn 0,2 - 0,3%), men å begynne med stor forskjell kan fort bli veldig dyrt. I tillegg har man også dette med garanti (dette gjelder vel ikke deg) og utfordringene man kan få der om noe ryker.

Differansen på bakdekkene er kanskje nok til at du kan få et par nye dekk uten noe styr (og dermed en fordel for deg?). Ville isåfall gått for 285.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, awt skrev:

Man kan fint få problemer under 1% også, det er det mange eksempler på. I tillegg må man også tenke på at bakdekkene normalt slites fortere, så etter en sesong og to er plutselig forskjellen enda større.

Selv er jeg skeptisk til all forskjell etter å ha sitt hvor mye problemer enkelte har erfart. En ting er naturlig forskjell grunnet forskjell i slitasje over noen sesonger (sjeldent mer enn 0,2 - 0,3%), men å begynne med stor forskjell kan fort bli veldig dyrt. I tillegg har man også dette med garanti (dette gjelder vel ikke deg) og utfordringene man kan få der om noe ryker.

Differansen på bakdekkene er kanskje nok til at du kan få et par nye dekk uten noe styr, og da muligens velge 285 heller.

Jeg har 100% garanti på bilen til april 2020 gjennom BMW forhandleren jeg kjøpte bilen med så jeg tar ingen sjanser. 

Hvordan tror du 285 dekk sitter på denne 9" felgen. Syns 275 fyller den godt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ikke kjørt med noe annet enn stjernemerkede dekk. Får du problemer med fordelingskassen og møter opp med ikke-stjernemerkede dekk er sannsynligheten stor for at du får skylden (og kostnaden) selv. Dette også om du har dekk der rulleomkretsen er tilnærmet lik.

Hvis ikke ville jeg i det minste hatt det skriftlig fra forhandler at garantien fortsatt vil gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt lyst på en sakseløfter for å lette arbeidet med polering, dekkskift etc. Nå er den bestilt / kjøpt. Kom over en helt ny Ravaglioli 1450N på Finn. Dette skal være en proffløfter som løfter 3200 tonn og har trefas motor. Med løftehøyde på en meter burde dette lette arbeidet betraktelig. Det gledes. Skal poste mer bilder når den er mottatt og tatt i bruk:)

Noen andre som har samme eller lik sakseløfter?

 

 

PNG-bilde 3.png

PNG-bilde 2.png

RAV_1450N_1450P_03.pdf

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
13 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Ser bra ut Chris! :) Kjenner jeg kunne trengt en slik selv, men må nok skaffe meg større garasje først. Lov å spørre hvor mange høvdinger noe slikt koster?

 

Dette blev bra. Jeg har 7x7 garasje. Så jeg kan fint ha denne ved siden av. Blir bare styr å kjøre opp på vær gang. Den er litt for tung til å flytte på hele tide. Ny koster den i følge tilbud fra Rodin og co 31.500.- pluss moms. Fikk kjøpe denne av en som har jobba som Serviceteknikker for disse bukkene i bergen. Han kjøpte med seg en da han slutta, men han kom aldri så langt at han fikk montert den. Så den har aldri vært brukt. Så jeg fikk en meget bra pris føler jeg. Sender deg en PM:) 

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Fornyet serviceavtalen for jul i fjor. Nå har bilen 160.000 / 8 år. Prisen for å forlenge var 7700,- . 20 februar skal bilen inn for oljeservice, vehicle check og full programmering. Vet noen hvilke filter som også skiftes da? Km. stand på bilen nå er ca. 102.500 km. 

Med tanke på høydeforskjellen på continental dekkene på det nye felgsettet jeg kjøpe. så er det på vei to nye bakdekk med bring nå. Skal legge disse på over helgen. Satser / håper da på at dette retter høydeforskjellen på dekkene. 

@E.H.D og @Tony Soprano Da blir det helt sikkert en prøvemontering og så skal jeg veie felgene. Sikkert tunge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2018 den 14.51, Hpi skrev:

https://www.bmwmvideos.com/bmw-navigation-updates-latest-bmw-road-map/  Her er i hvert fall 2018-2 til Evo og NBT 

Koder kan kjøpes på Ebay og rundt omkring. Kjøp en livtidskode så er du ferdig med det. Tror jeg betalte ca $50 

Funker ikke denne linken lenger? Vet du @Hpi om andre plasser man kan laste ned kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...