Gå til innhold

Rykking i bilen (F31)xdrive ved bytte til nye sommerhjul


bmwfan
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt er om andre har hatt samme erfaring som jeg har med dette???

Jeg har ringt flere BMW forhandlere, og litt forskjellige meninger. Noen sier det ‘kan være’, forskjellen på dekka, andre mener at fordelingskassa kanskje ikke er helt i orden, og tåler mindre forskjell enn den egentlig bør gjøre.. Og noen sier at det bør ikke være et problem.

Jeg byttet til sommerdekk å bilen begynte å rykke ved pådrag.. Har Xdrive, fordelingskasse overhalt i fjor høst etter samme symptomene med rykking.. 

Jeg kjøpe nye felger/dekk i vår, disse er ikke brukt på bilen før, men dekkkombinasjonen står i døra og er beregnet til bilen(vel og merke som stjernemerka dekk kanskje)

Målt differanse på rulleomkrets fram/bakdekk til 0,7%. Framdekka har en omkrets på 14mm mer en bakdekkene.

Foran: 225/40/19, bak: 255/35/19 , Falken.

8’’ felger foran og 8,5’’ bak. Omtrent samme mønsterdybde igjen, men litt forskjellig omkrets som sagt.. 

Ingen problemer med bilen på vinterdekka, Tror jeg!! 205/60/16, alle 4) blir litt småsprø av det her, så har muligens innbilt meg at den har rykket et par ganger på disse å, men er ikke helt sikker :-) 

Til info. så kjører jeg IKKE med sommerdekkene nå.. 

Tok en diagnose med Carly, skjønner svært lite av feilkodene, prøvd å google men ikke lett å finne svar.. 

 

 

36080647-8E3E-4695-969E-5050FE1FE6B0.png

C6408CCA-33C8-4B23-AFDA-34A06974787C.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd dette selv med første generasjon X3, da var det forskjell på hjula. Byttet dekk, samme problem. Så da var det fordelingskassa, kostet vel 26.000.-. Tror denne fort «får det» ved ugunstig dekkdimensjon ved X-drive. Så moralen er vel, med X-drive, hold deg innenfor anbefalt dekk dimensjon.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg tro du har problemer med clutchen i fordelingsgiret.
Dette er forholdvis vanlig på denne typen bil og nye dekk kan være utslagsgivende for et problem som trolig har pågått over tid.

Her er et utdrag fra hva jeg har skrevet på nettsidene til Rats rundt denne typen fordelingsgir (ATC 35L/350);

Giret er originalt fylt med ''livstidsolje'' og har ikke tappeplugg for bytte av denne. Etterhvert som oljen gradvis mister smøre- og friksjonsevnen begynner clutchen som fordeler krefter mellom for- og bakhjul å glippe ved pådrag. Dette kan identifiseres som rykk og napp i bilen ved jevnt pådrag, uavhengig av girskift og girvalg. I starten skjer det gjerne med mye belastning i de lavere girene. Løsningen er forholdvis enkel, giret må demonteres og rengjøres grundig. Clutchlamellene må maskineres på nytt, da overflaten blir glassert når clutchslippet har pågått lenge.

Det er ikke nødvendig å bytte noen deler i forbindelse med en slik reparasjon utover simmeringer/tetninger.

Med vennlig hilsen
Thomas Netlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte selv å kjøpe bredere bakdekk enn framdekk på min xDrive (var snakk om 0,7%), men ringte bl.a. BMW Norge og fikk beskjed om at de klart fraråda det da fordelingskassa tålte mye juling, men slik konstant småjobbing over tid fikk den regelrett til å koke. GS ville ikke selge meg dekk med ulik bredde. Bare som litt info om det er det som viser seg å være problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Xdrive er såpass sensitiv at hvis bakdekkene er mer slitt enn fordekkene så kan det bringe problemer slik som beskrevet. 

Men er dekkene du har på stjernemerket? 

Nei, de er ikke stjernemerket, men dimensjonene er av de som er anbefalt for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Geir Anders skrev:

Vet ikke om det er du som har skrevet på facebook også, men mange rapporterer om dette problemet med Falken dekk.

Jo, det er meg:-) Jeg skjønner ikke hvorfor Falken-dekk lager mer problemer en andre dekk,, hvis en tar omkretsen tatt i betrakning og tar utgangspunkt i at den er lik andre dekk,,, men mulig Falken har mer avvik på nøyaktigheten på dekkene?  men nå kan ikke jeg alt om dekk heller 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, awt skrev:

Mnja, strengt tatt så er ikke ikke-stjernemerkede dekk anbefalt i det hele tatt.

Nei det vet jeg, BMW anbefaler bare stjernemerkede dekk ved ulik dimensjon...men det står 0,3% i forskjell på fram og bakdekkene hvis en bruker dekkkalkulator, så da tenkte jeg at det var innenfor.. samtidig så er mønsterdybden nesten helt lik på alle dekkene mine, men må ha vært ulik omkrets fra de var nye da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Clipictrial skrev:

Her vil jeg tro du har problemer med clutchen i fordelingsgiret.
Dette er forholdvis vanlig på denne typen bil og nye dekk kan være utslagsgivende for et problem som trolig har pågått over tid.

Her er et utdrag fra hva jeg har skrevet på nettsidene til Rats rundt denne typen fordelingsgir (ATC 35L/350);

Giret er originalt fylt med ''livstidsolje'' og har ikke tappeplugg for bytte av denne. Etterhvert som oljen gradvis mister smøre- og friksjonsevnen begynner clutchen som fordeler krefter mellom for- og bakhjul å glippe ved pådrag. Dette kan identifiseres som rykk og napp i bilen ved jevnt pådrag, uavhengig av girskift og girvalg. I starten skjer det gjerne med mye belastning i de lavere girene. Løsningen er forholdvis enkel, giret må demonteres og rengjøres grundig. Clutchlamellene må maskineres på nytt, da overflaten blir glassert når clutchslippet har pågått lenge.

Det er ikke nødvendig å bytte noen deler i forbindelse med en slik reparasjon utover simmeringer/tetninger.

Med vennlig hilsen
Thomas Netlandet

Okei,, takk for utfyllende svar! Men er det ikke litt vel tidlig når fordelingskassa ble overhalt i fjor og bilen har gått bare 14 000km etter dette? det er også bare kjørt med dekker/felger som er helt like etter dette. Reperasjonen ble gjort av Økern Bilservice, snakket med en der og han trodde lammelene ble byttet, uten at han kunne si det sikkert uten å sjekke det nærmere i papirene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, larserso skrev:

Vurderte selv å kjøpe bredere bakdekk enn framdekk på min xDrive (var snakk om 0,7%), men ringte bl.a. BMW Norge og fikk beskjed om at de klart fraråda det da fordelingskassa tålte mye juling, men slik konstant småjobbing over tid fikk den regelrett til å koke. GS ville ikke selge meg dekk med ulik bredde. Bare som litt info om det er det som viser seg å være problemet ditt.

Nei, da er det vel stjernemerka dekk som er å anbefale ved ulik dimensjon.. men nå var jeg litt rask, å kjøpte mine dekk/felger brukt før jeg hadde tenkt på alt dette🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, bmwfan skrev:

Nei det vet jeg, BMW anbefaler bare stjernemerkede dekk ved ulik dimensjon...men det står 0,3% i forskjell på fram og bakdekkene hvis en bruker dekkkalkulator, så da tenkte jeg at det var innenfor.. samtidig så er mønsterdybden nesten helt lik på alle dekkene mine, men må ha vært ulik omkrets fra de var nye da..

Man kan aldri stole blindt på dekkalkulatorer. Svarene her er kun en indikasjon, og ikke en fasit (som du dessverre har fått erfare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,, desverre:-)  

Blir det problem å sette 225/40 på alle dekkene, med tanke på at det er 8,5’’ felger bak??Vil de bak få mindre omkrets i og med at dekke strekkes mer på åtte og en halvtoms-felgen?

De fleste dekkforhandlere sier det går bra, men andre er i tvil (mtp. Xdrive)

Endret av bmwfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...