Gå til innhold

Oljelekkasje luftspjeld?


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Så målingen kan fortsatt gå gjennom tenker jeg da. Men visuell inspeksjon er det jo verre med. Da må man ha et DPF uten innmat framfor downpipe virker det som. 

Jeg har kjøpt en downpipe, men står mellom valget å stake ut innholdet på den jeg har, kontra å ha min fortsatt-fungerende DPF i bakhånd og bytte etter eit anmerkning på kontroll. Vansker for å bestemme meg. Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tømt DPF er at om en kontrollør mistenker at det er gjort noe med den, så vil de eventuelt finne ut at den er tømt ved å dunke på den, eventuelt se etter synlig sveis.

Og blir det oppdaget så har du jo ingen DPF å montere igjen for å komme igjennom kontrollen.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant forskningsartikkel om EGR og CO, og NOx. link nede

Er vel selvsagt TRF at vi snakker om oljedamp som kondenserer, ja den kommer fra avdampinga til veivhuset inn i forbrenningskammer og ved kald motor som diesel ofte er får du ikke fullstendig forbrenning, selvfølgelig. Det samler seg mye olje i IC over tid og det reduserer kjøleeffekt.

Vær litt mer ydmyk TRF, EGR systemer er ikke så enkel å forstå seg på i alle motorens turtallsregistre og last. De er svært kompliserte å tune inn riktig, ikke uten grunn bilprodusenter har  store problemer med dette. VW jukset ikke fordi de liker å jukse

Det er 2018, med litt forskning og egeninnsats kan du selv mappe du trenger ikke jobber for NASA til det. 

Iht instruksen skal sonden stikkes langt inn, 30cm. Du kan ikke nødvendigvis se forskjell i NOx uten litt turtall, stemmer det. Men i turtallsregisteret kan du det. EGR reduserer NOx fordi det reduserer o2 tilgang noe, fjerner du det så omvendt. 

image.png.821e67aaf521016b666da61f0b9b6638.png

Fjerner du EGR påvirker du også NOx. Fjerning av DPF og EGR for bruksbiler er ikke kult og skadelig for mennesker. TEnk om alle gjør det.

 

https://www.researchgate.net/publication/290078265_Effect_of_Exhaust_Gas_Recirculation_on_CO_Emissions_from_A_Turbocharged_Diesel_Engine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden....

prøver du å belære meg om hvordan EGR systemet fungerer? Det er en fordel å ha et snev av teknisk forståelse selv først. Sitatet ditt er jo en selvfølge, dog ikke en fullstendig beskrivelse av hvorfor. Det er bare å spørre, så kan jeg utdype det for deg. Har sett meg rimelig lei på dine bastante uttalelser, som er så fulle av feil at jeg til tider lurer på om du troller. Med din måte å kommunisere på kan folk tro at du vet hva du prater om. Det er jo igjen rimelig greit belyst at det gjør du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...