Gå til innhold

Kjøpe ny bruksbil, X3 eller 320D?


kårekloak
 Share

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter "ny" bruktbil i prisklassen 150-300.000 grunnet ny jobb med en del kjøring, gennomsnittlig 2 timer pr dag så en driftsikker bil er alfa omega! :) Grunnet moderat plassbehov har jeg sett på X3 og 3-serie stasjonsvogn. Bilen skal brukes mye etter landeveien, så vil ikke ha noe stivt sportsunderstell men bør være rimelig å kjøre med. Vil likevel ikke under 2.0 liters motoren. Har hørt mye bra om automatkassene til BMW ( iforhold til f.eks VAG) så vil gjerne ha det. Noen som kan komme med anbefalinger og eventuelt modeller eller visse ting jeg bør styre unna? Tar gjerne imot andre anbefalinger også! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør klare å finne deg en bra E91 325d facelift for under 300k :) Anbefaler den motoren.

Motoren i 320d og nedover (fra 2007) er plaget med registerkjede, dog ikke like mye på de nyere årsmodellene (2009+).

Her har du en fin en (sett bort ifra at den mangler koppholdere)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117251327

Eventuelt en 325i om du er åpen for bensin også

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116180441

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører mye og langt er synonymt med diesel. Du har et stort sprang vedr prisområdet ditt. Så er 3'er blir alt fra en 320d fra 09 (E9* modellen) til F3* modellen (nåværende 3 serie) med samme motor. Liker du å sitte høyt kan F25 (forrige X3 model) også være aktuell, samme (N47) motor i denne. Som nevnt tidligere, litt grums med registrerproblemer med disse, men de er gradvis blitt bedre, 184hk versjonen er nok den beste, kom vel med F25 i 11' tror jeg. Den er gjerrig og snusfornuftig på en bil som skal kjøres mye og langt. ZF kassene som BMW bruker sitter i mange biler, også Jaguar - men BMW har vært flinkest i klassen med optimalisering og SW, slik at kombinasjonen motor og drivverk er best i klassen. Anbefaler deg å prøve F30 og F25, for å få et inntrykk av hva du gjerne liker best selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

22 timer siden, Daniel. skrev:

Bør klare å finne deg en bra E91 325d facelift for under 300k :) Anbefaler den motoren.

Motoren i 320d og nedover (fra 2007) er plaget med registerkjede, dog ikke like mye på de nyere årsmodellene (2009+).

Her har du en fin en (sett bort ifra at den mangler koppholdere)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117251327

Eventuelt en 325i om du er åpen for bensin også

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116180441

Takker så mye for svar :)

Er også åpen for bensin, men som regel vil en dieselmotor gå billigere. Men selvsagt er jeg mest ute etter en driftsikker motor fremfor alt. Er det sikrere å gå for en 3 serie med m57 isteden for N47 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kårekloak skrev:

Takker så mye for svar :)

Er også åpen for bensin, men som regel vil en dieselmotor gå billigere. Men selvsagt er jeg mest ute etter en driftsikker motor fremfor alt. Er det sikrere å gå for en 3 serie med m57 isteden for N47 kanskje?

Jo, i grunn så vil de det :) Men har sett at man kan få rimelig bra forbruk på de 325 bensinerene der :)

Jeg vil påstå at en 3 serie med M57 er et mye sikrere valg enn en N47, såfremt bilen er godt vedlikehold. Men regner ikke med du ville valgt en dårlig vedlikeholdt bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 med n57 325d eller 330d er det beste valget for deg etter min mening. En f30 er nyere men i den prisklassen noe kjipt utstyrt. I tillegg er det en del hjulstøy i f30, mer enn i e90. Viktig punkt om en driver mye langkjøring over 70 km/t

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette X3 også? Hvordan er forbruket på disse kontra n47? 🙂 Har hørt at X3 kan ha problemer med hjelpekassen og vibrasjon i svinghjul. Er dette også aktuelt for F25? Mye spørsmål på en gang her😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Evopower skrev:

E90 med n57 325d eller 330d er det beste valget for deg etter min mening. En f30 er nyere men i den prisklassen noe kjipt utstyrt. I tillegg er det en del hjulstøy i f30, mer enn i e90. Viktig punkt om en driver mye langkjøring over 70 km/t

Vil bli en del langkjøring ja, både på bra og dårlige veier. Regner med at jeg bør styre unna m-sport pakkene for å unngå for stivt understell? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket ligger nok ca på 0.45 på n47 og på 0.55 på n57 på meget pen langkjøring. Men på blandet kjøring vil jeg si de utjevner seg (ca 0.65) fordi n47 må jobbe hardere og n57 lettere. Uansett, dette er ørsmå forskjeller i forbruk kontra en bensin som fort ligger på 0.7 langkjøring og 0.9 blandet.

X3 har jeg nesten ikke kjørt, men jeg mener bmw ilag med flere andre produsenter har spart på lydisolasjon etter år 2011 (5, 6 og 7 serien er unntaket) dette for å spare vekt og co2.. skulle ikke forundre meg om x3 2014 modell har godt med hjulstøy. En x3 i din prisklasse blir mer en 2011-12 modell.

Hjelpekasse så mener du transferkasse/fordelingskasse? Denne og vibrasjon i svinghjul gjelder vel stort sett alle bmw med rekkefirer i kombo med xdrive. Ikke et massivt problem, men det oppstår. Defekt fordelingskasse kan også skje med feil dekktype/rulleomkrets foran og bak. Eller feil dekktrykk. Noe xdrivene er ekstremt ømfintlige på.

Hva med disse tre?

https://www.finn.no/114573309

https://www.finn.no/113333918

https://www.finn.no/119577125

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kårekloak skrev:

Vil bli en del langkjøring ja, både på bra og dårlige veier. Regner med at jeg bør styre unna m-sport pakkene for å unngå for stivt understell? 🙂 

Jeg vil si at standardunderstell er bra (og stivt nok) har hatt masse 5 serie med standardunderstell og aldri følt at det har vært et problem under aktiv kjøring. (Bortsett fra e28 som er en båt) Man får det igjen på komfortsiden. Jeg prøvekjørte en f10 5 serie med msport understell og her følte jeg det var hakket for hardt for vestlandsveier. På den annen side har jeg skjeldent hatt en mer komfortabel tur enn i en e46 m3, som er det eneste referansepunktet jeg har med msport understell. Men her var kanskje forventningene på forhånd at det skulle være en stiv sportsbil.. noe det ikke er.

Oppsummert: gå for standardunderstell. Antakeligvis vil noen svare at dem kjører med coilovers og senk og har det kjempekomfortabelt. Det er øyet som ser, eller rompa som føler i dette tilfellet 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi vet at n57 faktisk har litt mer problemer med både cp4/HT pumpe og register så er nok m57 å foretrekke. Siden den ikke var noen problemer med HT pumpe. Den har riktignok litt "problemer" med register, men som oftest ikke før 200-300kkm utifra hva jeg har forstått.

Men igjen, om man da velger m57 så får man hp19 eller hp26 og se har igjen problemer med mechatronic.

Velger du 325d n57 så får du hp45 og den har problemer med noen drev som er for svake.

Velger du en 330d n57 så får hp70 og den er visstnok bedre enn hp45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for gode svar! Ettersom bilen vil bli brukt på mye på gardsbesøk så heller vi litt mot X3. Hva tror dere om f.eks denne her? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119664066

Ser den har N47 motoren, men ettersom jeg har lest så skal registertrøbbelet være fikset fra og med Mars 2011?  Ser også ut som X3 bare er levert med HP45 kassen, hvordan vil denne fungere i en sånn bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig fargekombo :) Rett understell i en X3 også. Er du utstyrsfreak? Ser det mangler for eksempel stor navi og minne på førersete. En 11 modell med den km stand er ikke garantert å gå klar registerhavari, turbofeil og etterhvert slark i Xdrive systemet. Bare så det er nevnt, men tenker man slik så ender man aldri opp med bil 😛

Ut ifra andre x3 prismessig samt dine ønsker så er ikke dette et dumt valg. Bare husk å skifte olje dobbelt så ofte som bmw anbefaler. Gjerne oljeskift på kassa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kårekloak skrev:

Takker så mye for gode svar! Ettersom bilen vil bli brukt på mye på gardsbesøk så heller vi litt mot X3. Hva tror dere om f.eks denne her? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119664066

Ser den har N47 motoren, men ettersom jeg har lest så skal registertrøbbelet være fikset fra og med Mars 2011?  Ser også ut som X3 bare er levert med HP45 kassen, hvordan vil denne fungere i en sånn bil?

Ser LED er sluttet å funke på høyre baklykt, da "må" den byttes.. Det er jo noe du kan bruke som grunnlag for litt pruting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...