Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, quandt1960 skrev:

Har du sniffa for mye diesel? Gidder ikke gå inn på noe grøftekant polemikk med deg igjen, seriøst.

I lys av at du selv ved flere anledninger har følt deg krenka her inne så frenstår dette innlegget mildt sagt ganske merkelig og ikke minst lavmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan så være, var mest ment humoristisk. Som sagt går ikke inn på noe polemikk der igjen. Min oppfatning og poeng er at folk også må få lov å gjøre seg opp en mening selv. Jeg har ikke patent på noe av det BMW selv har beskrevet eller designet ;) Følg BMW sin anbefaling hva gjelder dekk og xdrive så kommer du langt.

 

All-wheel drive system xDrive with transfer box (VTG)

xDrive is the all-wheel drive system from BMW. In future, this advanced xDrive will also be adopted for other series.

In addition to outstanding traction, further improved driving dynamics values were a high priority during the development. During normal straight-ahead driving, the front and rear axles are powered with the normal 40 to 60 force distribution. The front wheels are thus supplied with not too much drive torque and can optimally handle the job of steering.

When turning and in stable cornering, the transfer box transfers up to 80 percent of the force with electronically-controlled multidisc clutch to the rear axle. This increases the manoeuvrability of the vehicle and effectively prevents understeer. This ensures spontaneous and precise cornering steering and an easily-controllable drive behaviour.

Brief component description

The following components for the All-wheel drive system are described in the example F01:

Drivetrain

The new transfer box (ATC 350: ATC = Active Torque Control) has a spur gear unit for the power transmission, which is advantageous in terms of the installation space.

The classification resistor required up to now is dispensed with. The compensation of the manufacturing tolerances is achieved through an internal classification.

D7ZmQBnz
Item Explanation Item Explanation
1 Drive shaft front left 2 Front axle differential
3 Drive shaft front right 4 Propeller shaft
5 Drive shaft rear right 6 Rear axle final drive
7 Drive shaft rear left 8 Transfer box
IKDxQKZH

Note!

With the X5, the new transfer box (ATC 450: ATC = Active Torque Control) has a chain for the power transmission.

Transfer box

The separate oil pump in the transfer box is dispensed with. This improves the efficiency.

Sufficient levels of lubrication and cooling are assured through the delivery of oil via the spur gear unit.

D7OimuwY

Example F01, ATC 350

Item Explanation Item Explanation
1 Transfer box 2 eight‐pin plug connection
3 Control unit transfer box (VTG)    

 

1VnXCwEAwG

Example F15, ATC450L

Item Explanation Item Explanation
1 Transfer box 2 eight‐pin plug connection
3 Control unit transfer box (VTG) 4 Tank ventilation line

Mechanical design transfer box

The control unit for the transfer box (VTG) is attached below at the servomotor for the multidisc clutch.

The design of the multidisc clutch was changed slightly.

A motor position sensor is located in the servomotor. The motor position sensor detects the position of the servomotor and informs the transfer box control unit of the position.

D7a0cn5O

ATC 350 transfer box shown

Item Explanation Item Explanation
1 Connection front axle 2 Multidisc clutch
3 Connection to rear axle 4 Control unit transfer box (VTG)
5 Servomotor multidisc clutch    

A temperature sensor in the VTG control unit monitors the power output stage for the servomotor. This protects the servomotor from thermal overload. Any thermal overload of the servomotor is signalled by a Check Control message. The transfer box moves temporarily into its open position. This disconnects the multidisc clutch. Once the servomotor has cooled down, the multidisc clutch can be operated again (preconditions: DSC must request once-only 0 Nm locking torque).

Centre console operating facility

The Hill Descent Control is operated via the centre console operating facility (HDC button).

The lower switch block in the centre console operating facility is electrically connected to the controller (CON).

1VnXB3ugmC

F15 shown

Item Explanation Item Explanation
1 Centre console operating facility 2 DTC button
3 Drive experience switch 4 Parking assistance button
5 Side View Camera button 6 Hill Descent Control button (HDC button)
7 12‐pin plug connection    

System functions

The networking of its own control unit is required for the activation of the transfer box.

In particular: Transfer box, Dynamic Stability Control as well as Integrated Chassis Management via FlexRay.

The VTG control unit is a bus user on the FlexRay network.

CrsYcGJw

Example F0x, F1x

Item Explanation Item Explanation
1 Footwell module (FRM) 2 Dynamic stability control (DSC)
3 Transfer box (VTG) 4 Power distribution box, rear
5 Button Hill Descent Control (Hill Descent Control = HDC button) 6 Controller (CON)
7 Central information display (CID) 8 Car information computer (CIC)
9 Integrated chassis management (ICM) 10 Car Access System (CAS)
11 Central gateway module (ZGM)    

 

1VnX8dQH7D

Example F2x, F3x, F15

Item Explanation Item Explanation
1 Transfer box (VTG) 2 Dynamic stability control (DSC)
3 Front power distribution box, passenger's side 4 Body Domain Controller (BDC) or front electronic module (FEM)
5 Headunit (HU-H, HU-B) 6 Central information display
7 HDC button in centre console operating facility 8 Integrated chassis management (ICM)

The transfer box control unit activates the servomotor. Distribution of the drive torque is oriented upon the torque that can be supported by each axle.

The electronically controlled multidisc clutch smoothly distributes the drive torque as required to the front axle. The rear axle is always powered. This means that all of the drive torque is applied to the rear axle when the multidisc clutch is separated.

The drive torque is distributed as follows in normal driving with four-wheel drive:

  • 40 % to the front axle
  • 60 % to the rear axle

The transfer box control unit and servomotor cannot be replaced individually. They must be replaced together.

In consultation with the central driving dynamics control function in the Integrated Chassis Management (ICM) integrated in the master control unit, the Dynamic Stability Control (DSC) stipulates the setpoint value for all-wheel control of the xDrive function. The setpoint value depends on the tendency of the vehicle to oversteer or understeer and the wheel slip. The setpoint value is transmitted to the VTG control unit.

The VTG control unit regulates the locking torque at the multidisc clutch in the transfer box in response to the following factors:

  • Demand for required locking torque (comes from the DSC control unit)
  • Condition of the transmission oil (calculated in the VTG control unit).
  • Multidisc clutch wear (calculated in the VTG control unit).
  • Load on servomotor (calculated in the VTG control unit)
  • Transmission oil temperature (calculated in the VTG control unit).

The VTG control unit supplies the following information to the DSC control unit:

  • The locking torque currently set
  • All calculated data

Note for Service department:

Note! Follow the instructions for service functions!

The diagnosis system provides a service function for replacing the transfer box or servomotor with VTG control unit:

Path: Service functions > Powertrain > VTG transmission control unit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

Så dvs at maks dreiemoment til bakhjul er 80% av hva motor kan levere og fremaksel kan motta maks 40%.

Slik jeg tolker det og har forstått systemet så kan framaksel og bakaksel motta opptil 100% hver ved behov om en leser flere manualer på xdrive, dette er bare eksempel fra E83. Seneste xdrive versjon er den i G15 (ATC13-1 med enda flere moduser som Ecomodus og enda mer komplisert software). I normaltilstand på de fleste versjoner er clutch stilt slik at standard er 40 fram og 60 bak, det jeg kalte nullstilling. Og det er her det kan kødde seg med unødvendig sluring om omkretsen varierer utover 1-2%. Feks bakhjul slitt, hallsensor på bakhjula vil gjøre at DSC registrerer større puls og tror at det er slipp om omkretsen passerer treshold i DSC systemet. Dermed presses clutchplaten inn til å gi mer enn 40% framover, unødvendig. Clutchplaten kan også slippe helt opp og da vil du ha en tradisjonell bimmer med bakhjulsdrift 100%, feks dersom aktuator blir for varm. 80% bak er ved gitte "cornering" situasjoner slik at bilen blir enda mer bakhjulspreget og ikke som en Audi som først understyrer så kicker inn med bakhjula. Det som har vært filosofien fra dag en. Derfor jeg skrev i den andre tråden at det er en viss maks momentbegrensning på atcne en bør være litt obs på fordi en clutch kan jo bare overføre et visst moment før den begynner å slure uansett press. Snakket med Manhart om MH5 og de kjører på 870Nm på motoren men ville ikke svare om de har gjort noe med fordelingskassen eller software der. Uansett, stjernemerking av dekk er bare en BMW intern godkjenningsprosess som inneholder 50 testpunkter jeg ikke kjenner innholdet av før de godkjennes av BMW til hver modell, disse er da også del av ETK sortiment. Videre gir bruk av stjernemerk.dekk 36 måneders dekkgaranti, hvertfall på det tyske markedet. Om en holder seg til det som står i instruksjonsboken så kommer en langt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, quandt1960 skrev:

Uansett, stjernemerking av dekk er bare en BMW intern godkjenningsprosess som inneholder 50 testpunkter jeg ikke kjenner innholdet av før de godkjennes av BMW til hver modell, disse er da også del av ETK sortiment. Videre gir bruk av stjernemerk.dekk 36 måneders dekkgaranti, hvertfall på det tyske markedet. Om en holder seg til det som står i instruksjonsboken så kommer en langt med det.

Slikt svada som dette gjør at folk driter i alt som har med stjernemerkede dekk å gjøre, og kjøper heller dekk på vanlige dekksjapper/internett.

Hadde BMW heller skrevet at stjernemerkede dekk gir null forskjell i rulleomkrets, og du risikerer å ødelegge hele fordelingskassen om du kjører i originale dimensjoner uten stjernemerke, tror jeg folk hadde tatt mer hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten oppgang på dette tidligere når jeg krangla meg til 4 nye dekk på min bil. Jeg fikk desverre mange forskjellige svar av de forskjellige BMW forhandlerene. Jeg prata med Dekk1, Bavaria og Jæger. Ingen av de sa det samme. Eneste jeg kom frem til var at jeg enten måtte kjøpe stjernemerkede, eller disse Vredstein dekka. Endte opp med det siste. Jeg har jo kommet inn i ett dilemma nå hvor bakdekkene har 2-3mm mindre mønster enn fremdekkene. Dekkene er ca 7mm framme og 4-5 bak ca. Dekkene ser jo helt fine ut, men dekkene bak er mye mer slitt enn fremdekkene. Så min plan nå, i frykt for at hele bilen skal ryke, er å bytte til nye felger med lik dimensjon fremme og bak. Da slipper jeg vertfall å tenke mer på det ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjøpte Michelin pilotsport4. i dimensjon 245/40-19 og 275/35-19. Disse dimensjonene skal gi ca 0,6% avvik i rulleomkrets ifløge dekkkalkulator, men jeg opplevde at bilen etter en tid begynte å "nugge" i svinger i lav hastighet. Dekka var opprinnelig merket som stjernemerkede men det er siden blitt fjernet fra nettsiden deres. Eneste valget da var PS4 (muligens også PS4S) og HP Primacy3 (runflat)som er en gammel dekkkonstruksjon hvis jeg skulle ha stjernemerkede dekk..

Da jeg la om til vinterdekk sist høst målte jeg rulleomkretsen, og fikk 211,9cm på 245 dekka og 215,3 på 275 dekka. Det gir avvik på 3,4cm ca 1,6%. Avviket stemmer ikke med dekkkalkulatorer.  

Dette avviket taklet ikke x-drivesystemet. jeg varslet da forhandler i oktober slik at de hadde god tid til å finne en løsning. Dekkforhandler fikk dårlige svar fra Michelin Norge, og jeg fikk ikke svar på hvordan vi kunne løse problemet.

Det endte med at jeg følte meg tvunget til å byttet 275 dekka til 245,  selv om det er forskjell på felgbredde 8,5 og 9" for å unngå problemer. Jeg ga klar beskjed i fjor høst at jeg ønsket å beholde dekkbreddene,  men forhandler sier at Michelin ikke har kommet med noen løsning. Må si det har irritert meg at ikke Michelin kunne bidra til løsning. Jeg tror at hvis profilen hadde blitt senket bak eller økt foran ville det vært innenfor toleransene.

Har bare hatt dekke på en ukes tid nå, men har foreløpig ikke merket noe "nugging".

Så for X-drive er det ikke tvil om at tilnærmet lik rulleomkrets er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke hjulpet å endret profil på et av parene i ditt tilfelle @Maxmek, men hadde du gått opp et hakk både foran og bak (45 og 40) hadde det blitt tilnærmet perfekt i teorien), men redd for det blir for stort. De dimensjonene du har er noen av de verste når det gjelder dette, og det hjelper ikke å gå hverken opp eller ned et hakk i bredde på noen av dekkene heller, noe som normalt fungerer på de fleste dimensjoner.

Ellers utgjør ikke forskjellen du har i bredde på felgene noe på rulleomkrets, og rent visuelt sett (i forhold til strekk) vil det være mer «korrekt» med 245 på begge disse felgbreddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 23.24, awt skrev:

Det hadde ikke hjulpet å endret profil på et av parene i ditt tilfelle @Maxmek, men hadde du gått opp et hakk både foran og bak (45 og 40) hadde det blitt tilnærmet perfekt i teorien), men redd for det blir for stort. De dimensjonene du har er noen av de verste når det gjelder dette, og det hjelper ikke å gå hverken opp eller ned et hakk i bredde på noen av dekkene heller, noe som normalt fungerer på de fleste dimensjoner.

Ellers utgjør ikke forskjellen du har i bredde på felgene noe på rulleomkrets, og rent visuelt sett (i forhold til strekk) vil det være mer «korrekt» med 245 på begge disse felgbreddene.

Nei felgbredden vil ikke gi noe problem med 245 på begge felger, er ikke snakk om noe dekkstrekk.

MEN i terorien skulle avviket i originaldimensjon gitt avvik på 0,6%, og det er jeg sikker på at X-drivsystemet hadde taklet. Men her har Michelin produsert dekk som IKKE samsvarer med dekkkalkulatorer, men har avvik på 1,6% og det taklet ikke min bil. Derfor nevnte jeg at endret dekkprofil feks 45 profil foran kanskje kunne gitt mindre avvik i rulleomkrets (ikke i henhold til dekkkalkulator).

Men ifølge forhandler har ikke Michelin data på rulleomkretsen på sine dekk, og de har heller ikke dekk sjøl som de kunne måle, det er kun forhandlere som sitter fysisk på dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maxmek i artikkelen i siste utgave av bladet Bil nevnt på foregående side ble også akkurat dette med produksjonstoleranser på dekk som kommer på toppen av makstoleransene som bilprodusentene opererer med på sine kjøretøy. Det er i denne sammenhengen at stjernemerkede dekk har noe for seg, da de er utviklet (både mtp gummiblanding, faktiske mål i forhold til standard dimensjoner og generelle egenskaper) for den gitte bilmodellen som bruker de dimensjonene, og et stjernemerket dekk kan derfor ha helt andre egenskaper og faktiske mål enn et dekk av eksakt samme modell i eksakt samme dimensjoner som ikke er stjernemerket.

Som nevnt av meg (sikkert gjentatt til det kjedsommelige) og andre her er Vredestein Ultrac Vorti det eneste reelle alternativet jeg kjenner til til stjernemerkede dekk, der også dekkprodusenten går ut og garanterer for bruk på xdrive-biler i originale dimensjoner og i tillegg  leverer sertifikat på det. 

@andreaskarm jeg fikk beskjed av Vredestein å bytte dekkene før de blir for slitt for å unngå problemer ifm. avvik som følge av slitasje. Men at det var så mye igjen av framdekkene kontra bakdekkene var litt overraskende. Har du målt forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

@Maxmek i artikkelen i siste utgave av bladet Bil nevnt på foregående side ble også akkurat dette med produksjonstoleranser på dekk som kommer på toppen av makstoleransene som bilprodusentene opererer med på sine kjøretøy. Det er i denne sammenhengen at stjernemerkede dekk har noe for seg, da de er utviklet (både mtp gummiblanding, faktiske mål i forhold til standard dimensjoner og generelle egenskaper) for den gitte bilmodellen som bruker de dimensjonene, og et stjernemerket dekk kan derfor ha helt andre egenskaper og faktiske mål enn et dekk av eksakt samme modell i eksakt samme dimensjoner som ikke er stjernemerket.

Som nevnt av meg (sikkert gjentatt til det kjedsommelige) og andre her er Vredestein Ultrac Vorti det eneste reelle alternativet jeg kjenner til til stjernemerkede dekk, der også dekkprodusenten går ut og garanterer for bruk på xdrive-biler i originale dimensjoner og i tillegg  leverer sertifikat på det. 

@andreaskarm jeg fikk beskjed av Vredestein å bytte dekkene før de blir for slitt for å unngå problemer ifm. avvik som følge av slitasje. Men at det var så mye igjen av framdekkene kontra bakdekkene var litt overraskende. Har du målt forskjellen?

Hei, det jeg prøver å si er at dekka ligger langt utenfor rulleomkrets som dekkkalkulatorer tilsier (0,6%) fysisk målt 1,6%, men hadde de vært stjernemerkede hadde rulleomkrets vært tilnærmet lik. Nå var ikke Vredestein noe alternativ da jeg allerede hadde kjøpt Michelin dekk, og Michelin tok tilbake bakdekka og erstattett de med nye 245 dekk uten kostnad for meg. 

Men neste gang jeg kjøper dekk så vil jeg selvfølgelig vurdere andere merker.

Men registrer at jeg skriver at dekke VAR stjernemerkede på Michelin sin nettside men er siden blitt fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maxmek skrev:

Hei, det jeg prøver å si er at dekka ligger langt utenfor rulleomkrets som dekkkalkulatorer tilsier (0,6%) fysisk målt 1,6%, men hadde de vært stjernemerkede hadde rulleomkrets vært tilnærmet lik. Nå var ikke Vredestein noe alternativ da jeg allerede hadde kjøpt Michelin dekk, og Michelin tok tilbake bakdekka og erstattett de med nye 245 dekk uten kostnad for meg. 

Men neste gang jeg kjøper dekk så vil jeg selvfølgelig vurdere andere merker.

Men registrer at jeg skriver at dekke VAR stjernemerkede på Michelin sin nettside men er siden blitt fjernet.

Dekkalkulatorer er kun teoretiske og du kan nok finne like store avvik på andre dekkmerker dessverre. Som du sier - i teorien skal det gå, men fabrikasjonstoleransene gjør at det ikke alltid går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 20.08, papertiger skrev:

@Maxmek i artikkelen i siste utgave av bladet Bil nevnt på foregående side ble også akkurat dette med produksjonstoleranser på dekk som kommer på toppen av makstoleransene som bilprodusentene opererer med på sine kjøretøy. Det er i denne sammenhengen at stjernemerkede dekk har noe for seg, da de er utviklet (både mtp gummiblanding, faktiske mål i forhold til standard dimensjoner og generelle egenskaper) for den gitte bilmodellen som bruker de dimensjonene, og et stjernemerket dekk kan derfor ha helt andre egenskaper og faktiske mål enn et dekk av eksakt samme modell i eksakt samme dimensjoner som ikke er stjernemerket.

Som nevnt av meg (sikkert gjentatt til det kjedsommelige) og andre her er Vredestein Ultrac Vorti det eneste reelle alternativet jeg kjenner til til stjernemerkede dekk, der også dekkprodusenten går ut og garanterer for bruk på xdrive-biler i originale dimensjoner og i tillegg  leverer sertifikat på det. 

@andreaskarm jeg fikk beskjed av Vredestein å bytte dekkene før de blir for slitt for å unngå problemer ifm. avvik som følge av slitasje. Men at det var så mye igjen av framdekkene kontra bakdekkene var litt overraskende. Har du målt forskjellen?

Hei

Ja jeg har mål. 7mm fremme og 4,5 bak ca. De bak ser også mye mer slitt ut enn de fremme, så ganske enkelt å se. Så jeg kommer ikke til å putte de på min bil igjen. Nå blir det lik dekk dim på alle 4 hjulene ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, andreaskarm skrev:

Hei

Ja jeg har mål. 7mm fremme og 4,5 bak ca. De bak ser også mye mer slitt ut enn de fremme, så ganske enkelt å se. Så jeg kommer ikke til å putte de på min bil igjen. Nå blir det lik dekk dim på alle 4 hjulene ;-) 

Gidder du å måle omkretsen når du kjøper nye hjul? Interessant å se hvor stor variasjon det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på dimensjonene hos forskjellige dekkprodusenter. To dekk med samme dimensjon trenger ikke å ha samme rulleomkrets! De må bare holde seg innenfor visse toleranser.

Skal man være helt xDrive safe, kjøper man *-merkede dekk i samme serie/modell.

Går man bort fra *-merking må man også gå bort fra orginal dimensjon fordi den vil ikke være nær nok lik i rulleomkrets. Ofte må man gå opp en størrelse bak. F.eks fra 275 til 285. Samme profil. OG kjøp SAMME merke/modell på alle 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...