Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, papertiger skrev:

Dette er ikke helt riktig om man snakker om felger med ikke alt for store avvik i bredde. Dekket er bygd opp med en masse lag med stålbelter, og for å endre rulleomkrets på dekket må du i prinsippet da fjerne eller legge til fysisk stålmateriale. Dersom det ikke gjøres, vil dekkets rulleomkrets (f.eks. med 225/45-18 bak og framme på 8 + 8,5" felg) være lik. Selv om den halve tommen (12,7mm) bredere felg bak gir synlig strekk sett ved siden av samme dekk på en 8" felg vil ikke dette ha noe å si i praksis.

Jeg fikk også dette bekreftet av Bavaria når jeg stilte dette spørsmålet til de, da de gjør det samme selv - putter 225/45-18 vinterdekk på 8+8,5" felg. Men det ble også nevnt at for xdrive var det anbefalt stjernemerkede dekk uansett. Men i relasjon til dekkstrekket som eksemplifisert ovenfor har jo stjernemerkede dekk ingenting å si.

Hmm. Okei :) Det høres både logisk og ulogisk ut samtidig, men dekkstrekk osv. vil jeg ikke bevege meg dypere innom. Jeg skjønner at dekket ikke blir mindre (:lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til Falken FK510 i 245/40-19 på min F11 i vår. Bilen har xDrive og alt har fungert fint, kjørt 6000 km på disse nå. Planen er å følge litt med på slitasjen og rullere dekkene mellom for- og bakaksel for å få jevn slitasje. Vinterdekkene er i samme dimensjon, levert av merkeforhandler (rett før jeg kjøpte bilen) og har ikke stjernemerking. Så med identisk dimensjon på felger og dekk på begge akslingene bør det ikke komme til problemer i forhold til xDrive.

Edit: her er lenke til test av diverse premiumdekk, riktignok brukt på bane. Falken FK510 er med og klarer seg godt. 

 

Endret av cityhopper
Oppdatert tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som har tips til bra stjernemerkede dekk som er et godt kompromiss mellom pris og kvalitet? 😃

Dekkdim 275/30-20 og 245/35-20. Skal stå på en F11 M550D. Oppdaget i dag at mine nåværende bakdekk var svært slitt på innerkanten og må byttes ASAP 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev nettopp følgende i dedikert xDrive-fordelingskassetråd her inne, men for informasjons- og læringsformål poster jeg den også her:

Jeg har en litt finurlig historie når det kommer til xdrive der foreløpig siste kapittel ble skrevet og avsluttet i dag; 

Kjøpte i august i fjor et sett Vredestein Ultrac Vorti i originale dimensjoner til F36 4GC, 225 foran og 255 bredde bak, 19". Ikke stjernemerket, men levert med et slags COC-dokument fra Vredestein knyttet mot bilen. Disse ble kjørt ca 10000km fram til nå i sommer, da bilen begynte å oppføre seg litt snodig. Nøling og nykking fra drivverk (var en tydelig mekanisk nykking) ved pådrag i sving. Utviklet seg etterhvert til også å skje innimellom ved kjøring i jevn hastighet med liten belastning.  Til slutt som om en gikk av og på gassen et lite brøkdelen av et sekund, regelmessig. Utrolig plagsomt.

Kjøpte meg fire nye vinterdekk i lik dimensjon foran/bak for å utelukke dekk. Ingen endring der, dette tok jeg med videre til lokal BMW-forhandler der jeg hadde fått time for sjekk av problemet. Hadde med tekniker på prøvetur, som også kjente det i bilen etter litt fremprovosering og etter å ha fått prøve selv.

Lang historie kort; fikk uten videre diskusjoner ny fordelingskasse på garanti av BMW. I mellomtiden byttet de olje på kassen bare for å teste, men ingen endring der heller. 

Ny kasse installert noen uker senere, og bilen kjentes kjempefin. I vel en snau uke. Så begynte de samme symptomene sånn smått igjen. Ok - nå var neste på lista nye dekk. 

Bilen ble parkert hjemme noen dager inntil nye dekk ble ordnet, da den tross alt har fått en flett ny fordelingskasse montert.

Enda en lang historie kort; jeg fikk nye, stjernemerkede Michelin PS4S i 225+255 19" non-RFT dekket i sin helhet av Vredestein grunnet reklamasjon på unormal slitasje og forskjell i slitasje foran/bak på deres selvsertifiserte dekk (målte tidligere i sommer 8mm forskjell i rulleomkrets bak/framme, 2-2,5mm mer slitte bak, muligens noe mer nå).

Michelin-dekka ble montert i dag, og der det tidligere har kjentes ut som det som best kan forklares som at bilen har hatt rastløse bein, kjennes den nå ut som den har roet seg ned og slapper helt av. Den er ikke urolig lengre, og ved fullt pådrag er fartsøkningen sømløs. Dekka er en annen historie som ikke hører til her (men ok; hakket mer støysvake og mer demping/litt mer myke over skarpe kanter/ujevnheter og fartshumper enn Ultrac Vorti, og mer meaty dekk, tydelig bredere, mer felgbeskyttelse). 

Bottom line: jeg må spise både hatten min og «nei til stjernemerkede dekk»-fanen jeg har vært bærer for i lengre tider her inne og si: stjernemerkede dekk har noe for seg på xdrive (i alle fall på F3x etter min erfaring), samme hvilke sertifikater og godkjenninger en skulle få på andre dekk. Når det er sagt fungerte  min forrige E91 xdrive upåklagelig over lengre tid med Vredestein.

 

Endret av papertiger
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegget ditt i den andre tråden, og syntes det var både spesielt og interessant. Jeg er med på at slitasjen absolutt er en medvirkende årsak her (kom frem til at det tilsvarer rundt 0,4%), men likevel så er den jo heller ikke stor (den er riktignok stor på såpass kort kjørelengde, men ikke generelt).

Mulig det er flere ting som spiller inn her (hva enn det skulle være)?


Mine stjernemerkede dekk ligger på ca. 1-2mm differanse i mønsterdybde, alt etter hvor de måles og hvilke dekk som måles. Dette er noe mindre enn hos deg, men ikke så enormt mye mindre. Har heldigvis (eller uheldigvis? garantien går ut om en uke eller to) ikke merket noe på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig - 0,4% er ikke  stor. Ringte en annen Bavariaforhandler og forhørte meg om toleransen her, og svaret var at 2mm forskjell i mønsterdybde var helt på grensa på hva xdrive tolererte så de ville nok ha byttet dekk på de målene. Så da bør de stjernemerkede dekkene slite mer likt enn Vredestein sine :), blir spennende å se for PS4S* er relativt nye på markedet.

Grunnen til at jeg fikk nye dekk var egentlig to ting (velger jeg å tro); både høy slitasje bak på lav km og forskjellen i slitasje foran/bak som undergraver deres egen selvsertifisering av dekkene for bruk på xdrive-biler.

Når det er sagt mener jeg fortsatt at Ultrac Vorti er et meget godt dekk for bruk på xdrive-biler på generell basis. Jeg har selv brukt de med hell på E91, og kollegaer har brukt det på E70 M sport uten problemer. Så jeg velger å tro at noen bilmodeller er mer nøpne enn andre, som du sier kan det skyldes flere ting uten at jeg kan peke på noen. 

Nå har jeg ikke kjørt bilen noe særlig annet enn i nærmiljøet etter bytte, men foreløpig kjennes de svært bra ut. Gleder meg til å prøve de på landeveien etterhvert, det virker til å være et svært så kompetent dekk :) skal prøve å legge ut flere erfaringer her etterhvert.

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, argo skrev:

Noen som sitter på en oversikt over stjernemerkede dekk uten runflat? Og er det noen som vet når på året det pleier å være kampanjer på sommerdekk? 

Lurer på om faktisk Michelin PSS og PS4S er de eneste du får med stjernemerke uten runflat, men er ikke helt sikker på dette. Og de to nevnte fås kun i stjernemerket utgave i gitte dimensjoner for bestemte modeller (ikke gitt at PS4S fåes i originaldimensjon til F11 f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 20.26, argo skrev:

Noen som sitter på en oversikt over stjernemerkede dekk uten runflat? Og er det noen som vet når på året det pleier å være kampanjer på sommerdekk? 

Enkleste er vel sjekke ETK, feks Koed. Eller rett inni BMW sin egen om du vet, bruker eu111111, passord bmwetk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 20.26, argo skrev:

Noen som sitter på en oversikt over stjernemerkede dekk uten runflat? Og er det noen som vet når på året det pleier å være kampanjer på sommerdekk? 

Det var dimensjonene nevnt ovenfor du så etter? Dekkonline.com er en grei søkemotor, der finnes det meste av dekk. Velg BMW som originalutstyr i venstre marg.

I 245/35-20 og 275/30-20 er finner jeg 2 stjernemerkede modeller som ikke er merket med ROF/RFT/Runflat;
Bridgestone S007*
Michelin Pilot Super Sport*.

Hadde nok selv valgt sistnevnte uten å stusse ettersom jeg har dårlige erfaringer med S007, dog i runflatversjon.

Ellers bruker jeg Norgesdekk sin nettbutikk.
https://b2b.norgesdekk.no/shop/tire;category=Sommerdekk;width=245;profile=35;diameter=20;runFlat=false

I samme dimensjoner , ved valg "ikke runflat" så kommer det opp:
Goodyear Assymetric 3* MOE opp alternativ (* = BMW, MO=MB, MOE= MB Extended mobility, som betyr runflat, selv om det står "runflat=nei" på dekket).
Michelin Pilot Super Sport*.

Hadde fortsatt valgt sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Dere som har opplevd problemer med rulleomkrets på xdrive, gis det noe melding ved diagnose?

Har 4 sesong gamle piggfrie dekk på bilen og har i det siste opplevd lignende nøkking/ujevnt drag på min. Kjører med like dekk på alle 4. Men tenkte de kunne være ujevnt slitt over årene jeg har hatt dem i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se helt at det skal ligge noen feilkode, all den tid dette er xdrive sin jobb. Den SKAL korrigere for ulike hastighet.

Men om differansen er meget over 1% konstant, så mulig det kan lage en feilkode? Feks 5% så gir det sannsynligvis en feilkode. Det har jeg ihvertfall sett på en e39, men den hadde jo ikke xdrive da.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjennern skrev:

Dere som har opplevd problemer med rulleomkrets på xdrive, gis det noe melding ved diagnose?

Har 4 sesong gamle piggfrie dekk på bilen og har i det siste opplevd lignende nøkking/ujevnt drag på min. Kjører med like dekk på alle 4. Men tenkte de kunne være ujevnt slitt over årene jeg har hatt dem i bruk.

Hei, jeg merket nugging i lavere hastighet pga forskjell i rulleomkrets. Kom ingen feilmelding, men jeg fikk ordnet nye dekk raskt da jeg ikke tok sjanse på å få skader i drivverk. Etter dekkskift byttet jeg olje på diff og gearkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maxmek said:

Hei, jeg merket nugging i lavere hastighet pga forskjell i rulleomkrets. Kom ingen feilmelding, men jeg fikk ordnet nye dekk raskt da jeg ikke tok sjanse på å få skader i drivverk. Etter dekkskift byttet jeg olje på diff og gearkasse.

Har nettopp byttet olje på transfer og automatkasse, får en snodig melding når jeg tar diagnose.

INFO 4827F8 QDM SKR - correction factor wheel radius - learning condition 1

 

Kan jo være noe helt annet også, men la merke til at jeg hadde bitte litt mindre luft i ene dekket. Rettet opp i det nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjennern skrev:

Har nettopp byttet olje på transfer og automatkasse, får en snodig melding når jeg tar diagnose.

INFO 4827F8 QDM SKR - correction factor wheel radius - learning condition 1

 

Kan jo være noe helt annet også, men la merke til at jeg hadde bitte litt mindre luft i ene dekket. Rettet opp i det nå.

 

Jeg hadde ikke diagnose, så det kan jo ha lagt inne en feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...