Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Heldigvis begynner det sakte men sikkert å dukke opp litt flere alternativer. Bestilte akkurat et sett med Michelin Pilot Primacy i 245/40-20 og 275/35-20, ikke runflat. Disse har jeg ikke fått som alternativ tidligere, men de leveres sikkert på en eller annen ny modell.

Til mitt bruk tror jeg disse vil fungere vel så bra (om ikke bedre) enn PSS, i tillegg var de noe rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tar oppigjen denne tråden.

Jeg har på min F10 530XD 8.5x19 felger foran og 9x19 bak. Før jeg kjøpte bilen satte forrige eier på vinterdekk, og la på nye sommerdekk så de skal være klar til sesongen i år. Han har alltid kjørt premium dekk (usikker på om de har vært stjernemerka), men nå før salg satt han på Nankang Sportnex dekk. Jeg leser på div tester at disse ikke gjør det særlig bra. Vurderer derfor å kjøpe 4 nye stjernemerka dekk. 

Har kikket litt på dekkonline, og huket av for BMW i valgmenyen. Men må si jeg blir i tvil når @Maxmek skriver tidligere i tråden at han har satt på Michelin pilot sport 4, og har fått lugging på sin 530XD. Disse kommer jo opp som alternativ når du velger BMW i menyen på dekkonline. 

Ser at continental har noen som er litt rimeligere, f.eks disse: https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=ffCW9eAMqRSkb03R.129.954911468&sowigan=So&Breite=275&Quer=35&Felge=19&Speed=Y&Load=96&ranzahl=2&m_s=3&Ang_pro_Seite=15&rsmFahrzeugart=ALL&homologation=BMW&search_tool=vnpsearch&Label=E-A-73-2&details=Ordern&typ=R-319072

Erfaringer med disse? Eller andre alternativ? Kan ikke si Michelin frister etter å ha lest igjennom tråden...

Og til noe litt annet: 

Kan man spørre om erfaringer med xDelete her, eller er det som å banne i kirka? Utifra det jeg har lest kan man da kjøre de dimensjoner man vil siden man kan permanent koble ut xDrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må skilles mellom stjernemerkede dekk og ikke-stjernemerkede dekk av samme type. PSS4 finnes nok garantert som begge deler (i tillegg til en million andre varianter), og jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe disse som stjernemerket (var rett før jeg gjorde det også, men fabrikken har stanset all produksjon). Når det er sagt er jo Continental et ganske trygt merke også.

Selv ser jeg ingen problemer med å benytte seg av xDelete, og har selv tenkt tanken på å f.eks. ha bakhjulstrekk på sommeren og firehjulstrekk på vinteren, men har ingen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Det må skilles mellom stjernemerkede dekk og ikke-stjernemerkede dekk av samme type. PSS4 finnes nok garantert som begge deler (i tillegg til en million andre varianter), og jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe disse som stjernemerket (var rett før jeg gjorde det også, men fabrikken har stanset all produksjon). Når det er sagt er jo Continental et ganske trygt merke også.

Selv ser jeg ingen problemer med å benytte seg av xDelete, og har selv tenkt tanken på å f.eks. ha bakhjulstrekk på sommeren og firehjulstrekk på vinteren, men har ingen erfaring.

Ja du sier noe der, men det jeg ble litt i tvil på, var om han har valgt BMW på menyen til dekkonline, siden han skriver at "disse skulle være stjernemerka", eller om det er han selv som har gjort en "glipp".

 

Jeg vurderer vertfall sterkt xDelete for å ha muligheten til å kjøre RWD om sommeren, og dermed "fritt" dekkvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo egentlig om det er stjerne trykket på dekket, den er ganske tydelig. Om det var det på hans er jo ikke godt å si, men disse har nok det.

Den eneste skepsisen jeg har til xDelete er om adapter eller app skulle begynne å skape seg, evt. at noe ikke skulle bli støttet lengre. Dette er ikke noe man enkelt kan tilbakestille på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører xdelete på sommeren på min xdrive. Selv om jeg kjører 4 like dekk og derfor ikke trenger å tenke på dette, så er det likevel befriende å spare drivverket halve året. Drivverket framme ruller jo med rundt, det er bare clucthen i fordelingskassa man frier ut. Jeg vil si at det er billig investering for dere som skal ha forskjellig dim framme og bak. Tenk alt det åpner seg av dekkvalg når man slipper å tenke på stjernemerking, runflat etc. Og ofte til lavere pris også.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Jeg kjører xdelete på sommeren på min xdrive. Selv om jeg kjører 4 like dekk og derfor ikke trenger å tenke på dette, så er det likevel befriende å spare drivverket halve året. Drivverket framme ruller jo med rundt, det er bare clucthen i fordelingskassa man frier ut. Jeg vil si at det er billig investering for dere som skal ha forskjellig dim framme og bak. Tenk alt det åpner seg av dekkvalg når man slipper å tenke på stjernemerking, runflat etc. Og ofte til lavere pris også.

Vet du noe om bakdelene med xDelete? Hvilken bil har du det på? Har lest to ting som gjør at jeg er litt skeptisk til xDelete.

1. Ene hadde en 535 XD, og fikk havari på drivakslinger bak, pga for mye nm. Han ble opplyst at disse maks tålte 580nm.

2. En med F30, erfarte at bilen sluttet og bremse på girene når han slapp gassen ved kjøring i RWD. (Litt uforståelig for meg men...)

 

Er disse påstandene noe du kjenner deg igjen i @Evopower?

Er det slik at man slipper å tenke på appen og innkobling, om man vil kjøre RWD hele sommeren f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stiang96 skrev:

Vet du noe om bakdelene med xDelete? Hvilken bil har du det på? Har lest to ting som gjør at jeg er litt skeptisk til xDelete.

1. Ene hadde en 535 XD, og fikk havari på drivakslinger bak, pga for mye nm. Han ble opplyst at disse maks tålte 580nm.

2. En med F30, erfarte at bilen sluttet og bremse på girene når han slapp gassen ved kjøring i RWD. (Litt uforståelig for meg men...)

 

Er disse påstandene noe du kjenner deg igjen i @Evopower?

Er det slik at man slipper å tenke på appen og innkobling, om man vil kjøre RWD hele sommeren f.eks?

 

1. At en 535xd skal ryke stikkakslinger bak får jeg ikke til å stemme. Disse skal da tåle hvertfall 600nm ved jevnt pådrag (altså ikke burning og slikt.) Tenk på alle bakhjulsdrevne 335d som kjører rundt både standard og med chip. 750nm på bakhjulene kan disse ha. Det du har hørt kan jo stemme, men det har ingenting med xdelete å gjøre. Drivverket bak er mer solid enn fordelingskasse og stikkakslinger framme. Så hvis det skulle ryke noe så er det jo sistnevnte :)

 

2. Nå er min manuell så jeg merker ingen endring når jeg kjører bakhjulstrekk. Det at bilen sluttet å bremse på girene da tenker jeg du mener automat og selvfølgelig om det er en bug der i elektronikken som åpner converteren slik at man mister motorbrems skal ikke jeg uttale meg om, men det høres lite sannsynlig ut, da automatkassa og xdrive har to forskjellige elektronikk grupper. Er det glatt så kan man jo få en halvveis låsing av bakhjul på motorbrems og at bilen gjør tiltak for å få tilbake grep på bakhjul kanskje? Kanskje det er dette vedkommende mener? Eller er det alltid manglende motorbrems?

 

Min konklusjon er at dette er helt ufarlig :)

kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, så det var noen vridde akslinger på det Amerikanske V8 forumet også etter at Xdelete ble lansert. Det var etter diverse burnouts og piruetter. Fordelingskassen vil jo også åpne clutch og sende alle kreftene til bakaksel hvis forhjul ikke har grep så det gir ikke mening at bakaksel ikke skal kunne håndtere kreftene alene

 

Edit:

Sjekket delenummer på min egen bil nå med og uten Xdrive og fant ut at bakdiff hadde samme delenummer på begge men stikkaksler hadde forskjellig tykkelse. Bakhjulsdrift har 35mm mens xdrive har 38mm så xdrive har faktisk de tykkeste. De tykkeste er dog de letteste uten at jeg vet grunnen til det. Er de hole inni eller er de laget av forskjellig materiale? 

På bakhjulsdrift er den høyre stikkakselen 9kg og 35mm mens på xdrive er den høyre 8kg og 38mm. Så hvordan styrkeforholdet blir på dette er ukjent.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestilte PS4 dekka med mixdimensjon 245 og 275 var det oppgitt at de skulle være stjernemerkede, MEN det var de ikke!!

Det endte med at jeg satt på like dekk på alle felgene 245/19. Ble litt strekk på 9" bakfelg men ikke mye. Fungerer helt greit.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 15.51, Maxmek skrev:

Når jeg bestilte PS4 dekka med mixdimensjon 245 og 275 var det oppgitt at de skulle være stjernemerkede, MEN det var de ikke!!

Det endte med at jeg satt på like dekk på alle felgene 245/19. Ble litt strekk på 9" bakfelg men ikke mye. Fungerer helt greit.

Hvor bestilte du om jeg tørr spørre?

Har tenkt på 4 like dekk selv etter jeg så du skreiv det tidligere i tråden. I teorien skal det jo bli lik rulleomkrets, men har du målt rundt dekket med målebånd om der er forskjell framme og bak?

Spør igjen siden jeg er ganske fersk på dette. Kan man kjøre 4 like dekk, fra samme produsent, som ikke er stjernemerket, eller kan man også da oppleve feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 16.20, Evopower skrev:

 

1. At en 535xd skal ryke stikkakslinger bak får jeg ikke til å stemme. Disse skal da tåle hvertfall 600nm ved jevnt pådrag (altså ikke burning og slikt.) Tenk på alle bakhjulsdrevne 335d som kjører rundt både standard og med chip. 750nm på bakhjulene kan disse ha. Det du har hørt kan jo stemme, men det har ingenting med xdelete å gjøre. Drivverket bak er mer solid enn fordelingskasse og stikkakslinger framme. Så hvis det skulle ryke noe så er det jo sistnevnte :)

 

2. Nå er min manuell så jeg merker ingen endring når jeg kjører bakhjulstrekk. Det at bilen sluttet å bremse på girene da tenker jeg du mener automat og selvfølgelig om det er en bug der i elektronikken som åpner converteren slik at man mister motorbrems skal ikke jeg uttale meg om, men det høres lite sannsynlig ut, da automatkassa og xdrive har to forskjellige elektronikk grupper. Er det glatt så kan man jo få en halvveis låsing av bakhjul på motorbrems og at bilen gjør tiltak for å få tilbake grep på bakhjul kanskje? Kanskje det er dette vedkommende mener? Eller er det alltid manglende motorbrems?

 

Min konklusjon er at dette er helt ufarlig :)

kjør på!

Takk for oppklaring. Jeg har ikke erfaring med noe av dette selv, så det du skriver kan stemme. Har dog ikke sett noen skrive det om at bilen ikke bremser v/nedgiring når det gjelder F1x serien, kun F3x.

Jeg tror nok at selv om min 530XD er tunet til steg 1, så vil dette være ufarlig for min del, da jeg svært sjelden utnytter momentet og kreftene til det fulle. Ser for meg start fra 0, og full gass er det som tar knekken på disse ( i tillegg til burning selvsagt, men det er bilen for dyr til å holde på med i mine øyne)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Fire like dekk skal gå helt fint. BMW leverer normalt dette som vinterhjul.

Fire like som ikke er stjernemerket..?

Nå er det også snakk om forskjellig bredde på felg foran og bak. Er vel 8.5 og 9 mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LS588 SUV på min X5. De er 275/45/20 foran og 315/35/20 bak. De er ikke stjernemerket.

Målte de med måleband rundt og da var differansen rundt 1 cm, så det er ubetydelig. Da total omkrets er rundt 223cm mener jeg.

Uansett så skal jeg skifte olje på fordelingskassen hvert 2. år for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...