Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Virker som om det er mer og mer den veien det går, ihvertfall må modellene med større motorisering. :)

Er like "heldig" med min bil også, da X4 M40i (samme generasjon som min) kun leveres med Michelin PSS.

Var en i Stavanger som solgte et sett helt nye slike fra nettopp en X4 M40i for 6000,-, men selvfølgelig ble de solgt rett før jeg fikk kommet meg ned. 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fulgt med på denne tråden, og det som synes som viktigheten av å ha mest mulig lik omkrets på for- og bakdekk på BMWer med xDrive.

Det jeg da har tenkt på er hvordan/hvorfor har nye F90 M5 med xDrive (eller strengt tatt M xDrive) forskjellig omkrets på for- og bakdekkene. Foran er de 275/40/19 mot 285/40/19 bak, for 20" gjelder 275/35/20 og 285/35/20.

Og når det gjelder vinterdekk, så tilbyr BMW ferricgrey 705M felger med 265/40/19 foran og bak. 

Så jeg lurer på hvordan nye M5 kan kjøres med både lik dimensjon og forskjelling dekkdimemsjon? Er det noe spesielt med M xDrive som gjør dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse dekksettene er godkjent av BMW og er stjernemerkede har de allikevel lik omkrets selv om dekk kalkulator sier noe annet.

Jeg kjøpte nye sommedekk i vår, og bestilte Michelin pilot sport 4 fordi de skulle være stjernemerkede da jeg har mixdimensjon 245/40-19 og 275/35-19. i høst begynte jeg og merke lugging i bilen i lav hastighet. Skiftet til vinterdekk 245 både foran og bak og all lugging forsvant med en gang. Trillet ut sommerdekke for å sjekke om de var stjernemerkede, og det viser seg nå at det var de ikke. Dekk kalkulator gir jo nesten lik omkrets men jeg fikk lugging. Jeg har saken nå hos dekkforhandleren som skulle ta dette opp med Michelin. Det viser hvor viktig det er å ha stjernemerkede ellerpå annen måte godkjente dekk ved mix dimensjon. Begynner å lure på om jeg skal kjøpe like felger foran og bak til sommerdekka da det er svært dårlig utvalg i denne dimensjonen med stjernemerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maxmek skrev:

Hvis disse dekksettene er godkjent av BMW og er stjernemerkede har de allikevel lik omkrets selv om dekk kalkulator sier noe annet.

Jeg kjøpte nye sommedekk i vår, og bestilte Michelin pilot sport 4 fordi de skulle være stjernemerkede da jeg har mixdimensjon 245/40-19 og 275/35-19. i høst begynte jeg og merke lugging i bilen i lav hastighet. Skiftet til vinterdekk 245 både foran og bak og all lugging forsvant med en gang. Trillet ut sommerdekke for å sjekke om de var stjernemerkede, og det viser seg nå at det var de ikke. Dekk kalkulator gir jo nesten lik omkrets men jeg fikk lugging. Jeg har saken nå hos dekkforhandleren som skulle ta dette opp med Michelin. Det viser hvor viktig det er å ha stjernemerkede ellerpå annen måte godkjente dekk ved mix dimensjon. Begynner å lure på om jeg skal kjøpe like felger foran og bak til sommerdekka da det er svært dårlig utvalg i denne dimensjonen med stjernemerking.

Dette er orginaldekk fra BMW ja, men legg merke til at profilen er den samme foran og bak, så de har ikke lik omkrets (har selv vært og sett på en M5 og du ser at det er litt mer dekkside bak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.H.D skrev:

Dette er orginaldekk fra BMW ja, men legg merke til at profilen er den samme foran og bak, så de har ikke lik omkrets (har selv vært og sett på en M5 og du ser at det er litt mer dekkside bak.)

Ja, høres snodig ut. min tålte ihvertfall ikke min dimensjon uten stjernemerkede dekk. de forrige dekka hadde samme profiler men var stjernemerkede og der merket jeg ingenting.

Kanskje denne M5en har en anne type X-drive eller forbedret utgave.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at det er noe annerledes med M xDrive. Alpina sine Allrad-modeller har heller ikke stjernemerkede dekk (eller matchende dimensjoner), så der må det også være noe som er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at det er forskjeller, og jeg har også stusset på det med dekkdimensjonen og xdrive på M5 @E.H.D

I tillegg har jeg i likhet med @awt også sett at Alpina opererer med ikke-stjernemerkede dekk i uoriginale dimensjoner (de opererer f.eks. med 235/35-19 + 265/30-19 til 3- og 4-serie F3x). Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kom over dette på Facebook fra en som hadde tatt kontakt med BMW vedr. dette med stjernemerkede dekk.

Vet ikke om jeg er mest imponert over påstanden om at det er viktig med stjernemerkede dekk når man har automat eller selve skrivingen i seg selv, men om det er slike svar man får, er det ikke rart folk blir forvirret.

3674D554-7976-4635-92A5-0337FE4D8880.jpeg.e2ebede3558f64a6b1783ce9c84e391c.jpeg

65F01C63-910B-48EA-99BC-5973B6A65D10.jpeg.56b335687a304a820429ce62cf8cc700.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele emnet virker jo så ullent at Bmw ikke engang klarer å kommunisere klart og tydelig hvilke regler som gjelder, om det i det hele tatt finnes noen 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...