Gå til innhold

Bmw E63 645ci - [SOLGT]


 Share

Anbefalte innlegg

Lydnivå blir målt. Hører fort at det sitter en åtter under panseret, da sjekker de hvertfall lyden. Mener de sjekker lyden på ca 4800 rpm. 

Husker E39 M5'en min ble målt til 103 desibel på ca det turtallet. Skille egentlig ligge på 78 tror jeg. Fikk ikke lov til å kjøre på skogen engang med sånt lydnivå. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Lydnivå sjekkes jo ikke direkte på hver PKK, men som vi kan lese av lovdata, så kan/vil det gjøres ved mistanke om endring av lydnivå som ikke er godkjent. Spesielt paragraf 24-1 3.dje ledd er viktig.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#KAPITTEL_24

Som bygger opp under påstanden min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konkret informasjon @Otis og god erfaringsdeling @Slavearbeider'n.

Hva var grunnen for at din ble målt? Var det som du sier at det var nok med V8 i motorrommet eller var det tydlige modifikasjoner på eksosanlegget når du så under ?

Ut fra det jeg ser kan det by på litt problemer rundt paragraf 24-1 pkt 3 som du sier @Otis .4DD6CDD9-77D5-452E-B90D-BD97CFA4C96A.thumb.png.d3af87aceec572c0c63ea45cd36a1b3c.png

Men siden jeg har justerbar lyddemper håpet jeg at det ville gå bra ved å bare levere bilen med lyddemperen lukket. men det kan jeg se bli et problem mtp. paragraf 24-2 pkt.1 

En eventuell løsning vil jeg tro er å lukke spjeldet så lyden går igjennom lyddemperen og koble fra valumslangene. Så er den lukket og «kan ikke åpnes», selvom det stadig er spjeld der 😅

0601BCAC-B245-423B-9B06-8B8EC1AFC457.thumb.png.4d1d7d61625c4073eeeb07d0dad0903d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@Slavearbeider'n - Ja når den blir heiset opp kan man fort se det er litt lyddemping som mangler. Det visste de nok allerede når de kjørte den inn, samt hvis det er ombygget 520i er det nok som du sier at de hvertfall sjekker ekstra nøye 😅
Hva ble din løsning? Måtte du montere på originalt anlegg for å få den godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farging av interiør = fiasko

Har tidligere på min e39 530i og min e60 545i farget opp litt på setene hvis de har hatt anelse om sprekker eller som i tilfelle med 545n en nøkkel som lagde en ripe. Det har gått veldig greit og var fornøyd med resultatet. 

Så nå var det tid for å ta setene jeg satt inn i denne bilen. Har renset de 2 ganger med swissvax produkter og siste gang var med swissvax forte som virkelig fjerner alt skitt, men da ser du hvordan tilstanden til skinnet virkelig er. Det var litt åpne porer og sprekker så ville gjerne gå over venstre lårstøtte og venstre sidestøtte på fører setet og motsatt på passasjer setet da de hadde fått litt sprekker, som vises på bildene under.
1080744218_image455238.thumb.jpeg.9e926cd795c55ff79dc7bd099ffe4738.jpeg244586311_image355237.thumb.jpeg.5a39cdc8e77156362ace83dca1b2d876.jpeg

Jeg bestilte farge til individual interiøret jeg har montert i bilen som har fargen: Merino champagne Fargekode:(8025169). 
Ved første bestilling fikk jeg levert swissvax flaske som det stod ''Sandbeige'' på. Jeg meldte fra at det må være feil. De var enig og bestilte opp ny og jeg måtte ventet 4 uker mer.
Ved andre bestilling fikk jeg så en ny flaske levert, her står det nå ''Elfenbenbeige''. Jeg mente jeg hadde fått feil igjen for jeg regnet med det skulle stå ''Merino champagne'', men da fikk jeg beskjed om at: Nei dette var riktig, de er ikke alltid merket med farge navnet. Det ble godtatt og tenkte jeg tok feil 

Så et par mnd senere kom jeg endelig igang med prosessen :D 

1. Støvsuger begge setene, godt ned imellom alle sprekker og åpninger.

2. Bruker swissvax leather cleaner forte sammen med en spraykanne med vann for å få det fuktig nok. Så er det bare å skrubbe forsiktig med swissvax børsten så ser man fort skitten man ikke trodde var der kom opp.

3. Tørker av leather cleaner'en og tørker forsiktig over med en ren våt klut for å fjerne alle såpe restene.

4. Lufttørker setene i minst et par timer så de er helt tørre. Dette ble gjort i september med end del sol så det gikk på et par timer.

5. Sliper - Går over det området jeg skal farge med et veldig fint slipepapir (1000 - 3000) så fargen får feste.Bilderesultat for fint slipepapir 1000

6. Drar over området med en klut med alkohol på for å få skinnet helt rent og klar for farge.

7. Påfører farge - Swissvax fargen blir godt rista og påfører fargen med den medfølgende svampen. Dette gjøres i flere lag og ved å dytte svampen forsiktig opp og ned som vist i videoen. Bare viktig å la det tørke mellom hvert lag.
Her synes jeg ikke fargen matchet helt men tenkte det var fordi den var stadig fuktig, så lot den tørke.

517375395_image055239.thumb.jpeg.806484e68802b6f288b9d4918d048d4c.jpeg

 

8. Venter på at det har tørket og finner ut at dette ble overhodet ikke bra....

75557546_415153039104175_8577484546960785408_n.thumb.jpg.596ffdec075af691265de1d558d61d83.jpg618664764_image055235.thumb.jpeg.cd1699d7b3b4878196e86dab3b145451.jpeg1273568903_image155236.thumb.jpeg.d9f7770ae48b70d15a1f92daa9b5e345.jpeg72168760_2383967588382491_8806838901533573120_n.thumb.jpg.d8cbcea151defa2563e0b95a06ccc376.jpg

Jeg trodde problemet var jeg ikke hadde ristet flasken godt nok, så rister den i 20 minutter konstant og gir d74184496_532335674252747_7901011959296819200_n.thumb.jpg.20c77b59bcd712b5f5ad497ab7e226d2.jpget et nyt forsøk.

Det hjalp ingenting og det gikk opp for meg at jeg har fått feil farge😡

72184874_1756355951332435_8660136459518345216_n.thumb.jpg.4d7d8258a26ffe8d124da0b1a7bec04f.jpg

Det hele ender med at jeg tar en tlf samtale med de jeg kjøpte den av og forklarer situasjonen så det blir bestilt opp en ny.

For å være sikker har jeg pratet med under leverandøren som kontakter swissvax i Sveits direkte for å være SIKKER på at jeg nå får riktig farge 😠 

For å prøve å gjøre dagen og humøret litt bedre etter denne nedturen ble bil døra lukket og det ble en tur ned på den gode restauranten i byen istedenfor  :D

 

image2[55241].jpeg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carlsius skrev:

@Slavearbeider'n - Ja når den blir heiset opp kan man fort se det er litt lyddemping som mangler. Det visste de nok allerede når de kjørte den inn, samt hvis det er ombygget 520i er det nok som du sier at de hvertfall sjekker ekstra nøye 😅
Hva ble din løsning? Måtte du montere på originalt anlegg for å få den godkjent?

Jeg ble anbefalt av kontrolløren å sette på noen biltemapotter. Hvordan det så ut var ikke så farlig så lenge det var festet skikkelig. Fikk ordna noe opplegg med pattøentbånd og mutter og bolter. Skikkelig hjemmemekk. Så ikke ut, men det var heller aldri poenget. På etterkontrollen syns kontrolløren at jeg hadde vært så kreativ og faktisk gjort en innsats for å dempe lyden at ham godkjente den uten nevneverdi testing. Nå skal det også legges til at dette ble gjort på ett Kia verksted der en kompis jobber, så å skru å tjene penger på en M5 tror heller var lite interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig! Hvor lang tid tar det å få ny farge nå, 4 uker? 

Frister å gjøre sånn selv i M550n om jeg skal ha den lengre enn jeg tror. der er det en del riper på skinnet, men det er overalt. Man må vel ta hele "panelet" når man først skal farge? Da blir det fort mye. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg ble anbefalt av kontrolløren å sette på noen biltemapotter. Hvordan det så ut var ikke så farlig så lenge det var festet skikkelig. Fikk ordna noe opplegg med pattøentbånd og mutter og bolter. Skikkelig hjemmemekk. Så ikke ut, men det var heller aldri poenget. På etterkontrollen syns kontrolløren at jeg hadde vært så kreativ og faktisk gjort en innsats for å dempe lyden at ham godkjente den uten nevneverdi testing. Nå skal det også legges til at dette ble gjort på ett Kia verksted der en kompis jobber, så å skru å tjene penger på en M5 tror heller var lite interessant. 

 Åja, var ikke verre nei. Må bare bråke mindre, være festet og ikke ha eksos lekkasje. Håper jeg slipper da min plan er å levere bilen med lyddemperen lukket og fjerne fjernkontrollen fra bilen og satse på at de ikke henger seg opp i at den kan åpnes hvis man har fjernkontrollen :D 

22 minutter siden, Designer skrev:

Så utrolig kjedelig! Hvor lang tid tar det å få ny farge nå, 4 uker? 

Frister å gjøre sånn selv i M550n om jeg skal ha den lengre enn jeg tror. der er det en del riper på skinnet, men det er overalt. Man må vel ta hele "panelet" når man først skal farge? Da blir det fort mye. :P 

Ja virkelig kjedelig! Men lesson learned er at man skal ikke alltid godta det selgeren sier angående kompatibilitet og heller stole mer på sin egen mening 😓
Før det blir lagt inn en ny ordre har jeg bedt om en bekreftelse fra Swissvax i Sveits om at de har MIN farge og jeg har fått feil. Så jeg vet at det er mulig å få min farge(Det skal det absolutt være), og dermed blir sjansen for at jeg får levert feil farge for gang nummer 3 redusert.
Når den prosessen er ferdig går det fort 4-6 uker(av erfaring) før jeg har den i hånda.
Hvis jeg forstår ''panelet'' riktig så mener du f.eks. høyre lårstøtte eller venstre sidestøtte på ryggen?
Angående påføring så tror jeg ikke man  ta hele panelet som trenger litt farge, men tror det er å anbefale. Har man en enkelt sprekk i skinnet kan man påføre litt i selve sprekken, og hvis det fungerer dårlig kan man i verste fall ta hele ''panelet''. 
Men jeg tar ofte hele panelet for å minske sannsynligheten for farge forskjell, for den er vanskeligere å se om man stopper ved sømmen som jeg har gjort på bildet under (Gitt at man har fått riktig farge 😅)
2.thumb.jpg.be5eb64b3a300471c11c025a5e836643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med Furniture Clinic i England? 

De hadde perfekt match med naturbraun i min forrige e46. Ikke mulig å se forskjell mellom farge og org farge på skinnet. Husker denne var litt sjokoladepålegg i konsistensen også. Drøy i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carlsius skrev:

Ja virkelig kjedelig! Men lesson learned er at man skal ikke alltid godta det selgeren sier angående kompatibilitet og heller stole mer på sin egen mening 😓


Før det blir lagt inn en ny ordre har jeg bedt om en bekreftelse fra Swissvax i Sveits om at de har MIN farge og jeg har fått feil. Så jeg vet at det er mulig å få min farge(Det skal det absolutt være), og dermed blir sjansen for at jeg får levert feil farge for gang nummer 3 redusert.


Når den prosessen er ferdig går det fort 4-6 uker(av erfaring) før jeg har den i hånda.
Hvis jeg forstår ''panelet'' riktig så mener du f.eks. høyre lårstøtte eller venstre sidestøtte på ryggen?
Angående påføring så tror jeg ikke man  ta hele panelet som trenger litt farge, men tror det er å anbefale. Har man en enkelt sprekk i skinnet kan man påføre litt i selve sprekken, og hvis det fungerer dårlig kan man i verste fall ta hele ''panelet''. 
Men jeg tar ofte hele panelet for å minske sannsynligheten for farge forskjell, for den er vanskeligere å se om man stopper ved sømmen som jeg har gjort på bildet under (Gitt at man har fått riktig farge 😅)

Third time's a charm sier de vel over dammen, får håpe for all del det stemmer nå.

Ja nei, har ikke så mye sprekker men en del grøvre riper, og de er jo en ripe på hvert "panel" som du skjønte riktig. Hvert felt på stolene, trekk, etc... Men ja er vel en snev fare for fargeforskjell om man ikke tar hele. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Har du sjekket med Furniture Clinic i England? 

De hadde perfekt match med naturbraun i min forrige e46. Ikke mulig å se forskjell mellom farge og org farge på skinnet. Husker denne var litt sjokoladepålegg i konsistensen også. Drøy i bruk. 

Undersøkte godt hva Furniture Clinique hadde å tilby da jeg hadde E38n som jeg vurderte å skifte interiørfarge på skinnsetene. 
Men i mitt tilfelle her er jeg 98% sikker på at swissvax har riktig farge, det har bare blitt krøll underveis i prosessen og blitt mikset om i flaskene, tror jeg. Jeg har bestemt meg for å gi de en siste mulighet til å gi meg riktig farge, ellers går jeg til noen andre..


Er Furniture Clinique sin så tykk som sjokoladepålegg? Swissvax er som skummetmelk i konsistensen ca, så der er det litt forskjell 🤔

9 timer siden, Designer skrev:

Third time's a charm sier de vel over dammen, får håpe for all del det stemmer nå.

Ja nei, har ikke så mye sprekker men en del grøvre riper, og de er jo en ripe på hvert "panel" som du skjønte riktig. Hvert felt på stolene, trekk, etc... Men ja er vel en snev fare for fargeforskjell om man ikke tar hele. 😅

Jeg håper virkelig du har rett. For å surre noe mer med det nå gidder jeg ikke!🙄

Åhhh, et ripe i hvert panel blir fort mye jobb om du da skal ta hele panelet når du først er igang ja. Da blir det fort hele setet. 
Men for å ikke drepe tanken, så vil jeg si det ikke er så stor forskjell om man kun tar et panel enn hele setet. Jeg endte med å farge hele bunnen(sitteputen) av setet for jeg synes det var vanskelig å kun velge én etter jeg gikk over med leather cleqner forte som du kan se fra bildet.

46FC0920-4734-49F7-BE15-379230798EEE.thumb.jpeg.94fded151a666f6b4c3c9e4ec656f767.jpeg

 Men når jeg først hadde hentet alt utstyret, stilt bilen i solen, vasket og støvsuget setet så var det ikke noe særlig ekstra tid som ble brukt ved å farge litt mer :D Eventuelt kan du prøve å bare farge ripene og hvis dette går dårlig får du eventuelt farge det panelet. Den er også rimelig drøy i bruk så kan sikkert holde til det du trenger. Kan se om jeg kan dokumentere litt bedre når jeg går igang igjen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Bmw E63 645ci - [SOLGT]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...